Fotogalerie: BMW M4 DTM Champion Edition

Fotogalerie: BMW M4 DTM Champion Edition

Macík v Africe otestoval nový výkon kamionu. Brabec prošel školou navigace

Tým Big Shock Racing se dnes po měsíci vrátil z úspěšného testování v saharské oáze Ksar Ghilane. Martin Macík prověřil Frantu, svůj závodní speciál Liaz, který bude mít pro Dakar 2019 vyšší výkon motoru a také další technická vylepšení. Ta by kamionu měla pomoci hladce projet písečné terény v příštím peruánském ročníku. Jan Brabec zase prošel důkladným a občas dosti tvrdým navigačním tréninkem. A test odolnosti zažili i noví mechanici, kteří by v lednu měli s týme poprvé absolvovat nejnáročnější motoristický závod. Na africkém soustředění se vystřídaly také dvě skupiny fanoušků.          

Franta s novým motorem potřeboval zničit

Tým Big Shock Racing dlouhodobě vyvíjí motory pro dakarský speciál Martina Macíka. Model pro Dakar 2019 už je připraven a Martin ho teď na Sahaře důkladně otestoval. „Franta letí. Auto má neskutečný výkon, který se v peruánské poušti určitě bude hodit. Ale novému výkonu motoru musíme přizpůsobit i ostatní díly. Snažili jsme se proto auto opravdu maximálně zatížit, abychom poznali, které součásti budou tou palbou v písku nejvíce namáhané, a na těch chceme dále zapracovat,“ vysvětluje Macík, proč svůj žlutý kamion nešetřil. „Hodně jsme skákali, v poušti jsme najeli přes 2800 km převážně v dunách a dalších 3200 km jsme zvládli v rámci přejezdů,“ popisuje Macík a dodává, že na soustředění piloval také techniku jízdy v písku. „Testování mi dalo hodně i po řidičské stránce, ujistil jsem se, jak si duny nadjíždět, když jsou položené v určitém směru, jak se chovají různé písečné povrchy a také jsme vyzkoušeli, jak moc se zvládneme s kamionem naklopit, aniž bychom se převrátili. Máme za sebou i pár ťukanců a noční jízdu přes dunoviště,“ popisuje Martin.

Brabčák už se neztratí. Ani na Marsu.

Jan Brabec pod dohledem dakarské legendy Ladislava Faitla v Tunisu zapracoval hlavně na navigaci, která mu během jeho prvního startu na Dakru 2018 dávala nejvíc zabrat. „Podle roadbooků, které jsem si tvořil, jsem zbrázdil široké daleké okolí. Byl jsem i na Marsu, tak se jmenoval kemp v jedné z dalších oáz. Jednou po nás dokonce bylo vyhlášeno pátrání, protože jsme se s Martinem nezvládli vrátit včas do bivaku a vypadalo to na nocování v poušti, “ popisuje tréninkové zážitky Jan Brabec.

Testování nových mechaniků i ručníků

Závodní stroje a jezdci však nebyli jediní, kteří potřebovali pře Dakarem otestovat. Svoji malou generálku zažil například i nový mechanik Lukáš Kalanka, přezdívaný Počůvaj. „Přijel jsem na pohovor do týmu až ze Slovenska, a protože jsme si vzájemně padli do oka, nakonec jsme si plácli. Ve svých29 letech jsem se rozhodl i s manželkou a malým děckem přestěhovat do Sedlčan a dát se na dráhu dakarského mechanika. Pobyt v Africe byl prvním křtem,“ popisuje Lukáš. Přičemž, tým Big Shock Racing se dále rozhlíží po dalších posilách do party mechaniků.

A zátěžovými testy prošlo také další, jen zdánlivě nedůležité, dakarské vybavení. Od nových týmových triček a mikin až po ručníky, které jsou na Dakaru hodně citlivým tématem. „S ručníky na Dakaru je vždy problém. Například Mrkvič, náš mechanik, tvrdí, že mu je někdo neustále krade. Prostě, kolem ručníků v Jižní Americe vzniká mnoho krizových situací. Proto jsme se rozhodli záležitost řešit a pro další ročník jsme si nechali vyrobit speciální rychloscnoucí Big Shock Racing Towee edici osušek. Každý člen posádky teď má své kousky podepsané, což by mohlo nepříjemné dohady omezit,“ vysvětluje ručníkovou kauzu Martin Macík a dodává, že týmové osušky jsou dostupné i pro fanoušky.

Trénuju s Macíkem

Tuniské soustředění bylo jedním ze série akcí, které umožňují příznivcům týmu Big Shock Racing zažít trénink na další Dakar. V oáze se průběžně vystřídaly dvě skupiny milovníků silných strojů a adrenalinu. Fanoušci měli možnost zažít na vlastní kůži, jak dakarský trénink vypadá, trávili večery s jezdci v bivaku a probrali s členy týmu vše, co je zajímalo. Další příležitost bude opět za rok, na přelomu května a června. Do té doby je šance potkat se s Martinem Macíkem na tréninku v Sedlčanské kotlině a svézt se s ním v jeho dakarském speciálu. Nejbližší trénink na domácí půdě proběhne už tuto sobotu a zbývají poslední 2 volná místa.

Příští cíl? Baja Aragon

Další plány týmu Big Shock Racing jsou jasné. Martina Macíka po návratu čeká operace kolene. Ale už 18. července musí být opět fit, aby zvládl odjet do Španělska na závod Baja Aragon. Pak budou následovat další dálkové rally. Jan Brabec se těší na Hungarian Baja a oba jezdci si užijí ještě závody Baja Poland a El Chott Rally.

Foto: Big Shock Racing

Více informací: www.bigshockracing.cz

Porsche 911 Speedster Concept: otevřený, puristický a s více než 500 k

Světová premiéra k jubileu „70 let sportovních vozů Porsche“

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.

Patrně nejkrásnější dárek k 70. narozeninám svých sportovních vozů si značka Porsche připravila sama v podobě provozuschopné studie mimořádně otevřeného a vzrušujícího sportovního vozu 911 Speedster Concept. Tento vůz přenáší do současnosti ducha prototypu Porsche 356 „č. 1“ Roadster, který obdržel schválení k provozu 8. června 1948. Studie 911 Speedster Concept věrně a precizně ztělesňuje podstatu značky sportovních vozů ze Stuttgartu svou puristickou koncepcí a historicky korektní realizací. Do popředí staví ryzí zážitky z jízdy. Poháněcí ústrojí, uložené v dvoubarevně lakované karoserii koncepční studie, pochází z aktuálních modelů GT. Studie byla vyvinuta v centru motoristického sportu Porsche, v němž vznikly také modely 911 GT2 RS a naposledy GT3 RS. Studie 911 Speedster Concept debutovala ve světové premiéře v rámci oficiální oslavy jubilea „70 let sportovních vozů Porsche“ v Zuffenhausenu. Koncepční studie je výhledem na případný sériově vyráběný model, který by mohl být představen v roce 2019. Rozhodnutí v této záležitosti bude přijato v nadcházejících měsících.

Mezi charakteristické detaily studie 911 Speedster Concept patří zkrácený rám čelního okna a patřičně zmenšená boční okna. Studie sportovního vozu tak zaujme ještě více přikrčeným profilem velmi nízké karoserie, jejíž tvarové řešení okamžitě vyvolává vzpomínky na historické vzory, jakým je například Porsche 356 1500 Speedster. Na přední sedadla směrem k zádi navazuje speciální zadní kryt z uhlíkového kompozitu, který zakrývá ochrannou strukturu pro případ převrácení. Kryt je charakterizován dvojitým vyboulením, jež patří k tradici tohoto druhu sportovních vozů od modelu 911 Speedster z roku 1988. Mezi oběma vybouleními přitahují pozornost dvě černě odlišené lamely s aerodynamickou funkcí, které doplňuje větrná clona z průhledného akrylátového skla s vyrytým logem „70 let Porsche“.

Na počest historického originálu má i 911 Speedster Concept místo plnohodnotné skládací střechy jen lehkou plachtu, která chrání interiér zaparkovaného vozidla před deštěm. Plachta se připevňuje osmi stiskacími knoflíky. Interiér vychází z filozofie lehké konstrukce, která je pro verze Speedster charakteristická. Výbava nezahrnuje navigační systém, audiosystém, ani klimatizaci. Kompletně skořepinová sedadla jsou vyrobena z uhlíkového kompozitu. Jejich čalounění světle hnědou anilinovou kůží „Cognac 356“ je inspirováno koženým čalouněním klasických předchůdců.

Široká karoserie koncepčního vozu vychází z modelu 911 Carrera 4 Cabriolet. Blatníky, přední víko a zadní kryt jsou však v tomto případě vyrobeny z lehkého kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Lakování v klasických barevných odstínech stříbrné GT a bílé cituje historické závodní vozy Porsche – stejně jako mnoho detailů, které jsou výsledkem pečlivé jemné práce, od uzávěru palivové nádrže ve stylu 50. let, umístěného uprostřed předního víka, přes vnější zpětná zrcátka v klasickém stylu „Talbot“ až po speciální verzi předních světlometů. Jejich kryty s čirými a matovanými plochami vytvářejí motiv kříže, který je vzpomínkou na zvláštnost prvních let účasti značky Porsche v motoristickém sportu. Tehdy se před závodem originální světlomety přelepovaly, aby byly chráněny před odletujícími kameny a poškozením skla. Široké střešní sloupky B a záď zdobí vyfrézované a pozlacené nápisy Speedster.

Pod vnějšími panely karoserie sází 911 Speedster Concept na nejmodernější komponenty. Podvozek pochází v zásadě z modelu 911 GT3, části impozantních 21“ kol v designu Fuchs jsou leštěné. Poprvé mají tato kola upevnění s centrální maticí. Výfukovou soustavu s koncovkami z titanu a poháněcí ústrojí včetně šestistupňové mechanické převodovky dodali vývojáři vozů GT. Šestiválcový „boxer“ této minimalistické koncepční studie dosahuje výkonu více než 500 k a nejvyšších otáček 9000 min-1.

Historie modelů Porsche Speedster začala v USA
Sportovní vozy ve variantě Speedster snoubí potěšení z jízdy s větrem ve vlasech s mimořádně vytříbenou jízdní dynamikou a k historii společnosti Porsche patří od roku 1952. Zakladatelem této tradice byl model 356 1500 America Roadster, jehož hliníková karoserie byla vyráběna ručně. V porovnání s modelem 356 Coupé byl o 60 kilogramů lehčí a se čtyřválcovým motorem „boxer“ o výkonu 70 k dosahoval v tehdejší době impozantní nejvyšší rychlosti 175 km/h. Tento exkluzivní sportovní vůz, vyvinutý pro americký trh a vyrobený v pouhých 16 exemplářích, disponoval již zásadními rysy verzí Speedster, ať se jednalo o nasazovací okna dveří, nouzovou skládací střechu nebo lehká skořepinová sedadla.

Do roku 2010 vzniklo osm sériových a speciálních modelů s dodatečným označením Speedster. Vrcholem byl 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster z roku 1957. V roce 1988 následoval první 911 Speedster. Zatím posledním počinem v této řadě bylo 356 vozů 911 Speedster modelové řady 997 z roku 2010.

„70 let sportovních vozů Porsche“ – speciální výstava a rozmanité aktivity
Muzeum Porsche představuje na právě otevřené speciální výstavě rozmanité příběhy a milníky, jimiž Porsche od roku 1948 dodnes zásadním způsobem ovlivňuje vývoj sportovních vozů. Středem pozornosti jsou přitom výjimečné plody vývoje značky Porsche z uplynulých sedmi desetiletí.

Výrobce sportovních vozů navíc připomíná v roce 2018 jubileum rozmanitými aktivitami na celém světě. Zítra, 9. června, zve Porsche fanoušky na akci „Sports Car Together Day“ ke všem svým prodejcům na celém světě. O víkendu 16. až 17. června přivítá Porsche své zaměstnance, obyvatele Zuffenhausenu a další zájemce na veřejné oslavě v závodě v Zuffenhausenu a jeho okolí.

Jubileum se bude slavit také 12. až 15. července na „Festivalu rychlosti“ v anglickém Goodwoodu a 27. až 30. září na akci „Rennsport Reunion“ v Kalifornii. Letošní program zakončí akce „Sound Nacht“, která se uskuteční poprvé v Porsche Areně ve Stuttgartu dne 13. října.

Zdroj a foto: Porsche

F1 Velká cena Kanady – závod

SEBASTIAN VETTEL (FERRARI) VYHRÁL VELKOU CENU KANADY PO STARTU Z POLE POSITION SE STRATEGIÍ JEDNÉ ZASTÁVKY S PŘEZUTÍM Z ULTRAMĚKKÉ NA SUPERMĚKKOU SMĚS

JEDEN PIT BOX ZVLOLILA VĚTŠINA PILOTŮ, NÍZKÉMU OPOTŘEBENÍ A DEGRADACI DÁLE POMOHLO VYJETÍ SAFETY CARU

V TEPLÝCH A SUCHÝCH PODMÍNKÁCH JSME VIDĚLI VYUŽITÍ VŠECH TŘÍ SMĚSÍ PNEUMATIK P ZERO

Montréal, 10. června 2018 – Ve velké ceně Kanady byl ve hře široký mix strategií. Na stupních vítězů skončily tři různé týmy s dvěma rozdílnými přístupy ke strategii. Vítěz Sebastian Vettel (Ferrari) a druhý Valtteri Bottas (Mercedes) odstartovali na ultraměkké směsi a téměř současně přezuli na supermékké pneumatiky. Dva piloti stáje Red Bull, kteří dojeli na třetím a čtvrtém místě, zvolili rozdílnou strategii, odjeli kratší první stint na hyperměkkých pneumatikách, následně přezuli na superměkkou směs a na ní dojeli až do cíle. Během bojů čelních jezdců se svými přímými soupeři bylo důležité správné načasování zastávek, přičemž řada jezdců se snažila využít pit stop k dosažení lepší pozice. Romain Grosjean (Haas) odstartoval po probémech v kvalifikaci až z konce startovního pole, odjel extrémně dlouhý první stint na ultraměkké směsi a po přezutí dojel do cíle těsně pod bodovanými pozicemi.

Mario Isola, vedoucí závodního oddělení pro automobilový sport Pirelli:

„Strategie vycházely z kvalifikace. Brzké vyjetí safety caru vrátilo na okruhu v Montréalu, který je známý malým opotřebením pneumatik, do hry strategii jedné zastávky. V průběhu závodu jsme viděli nasazení všech tří směsí při různých strategiích. Spousta jezdců, zejména Daniel Ricciardo (Red Bull) a Romain Grosjean (Haas), byla schopna využít strategii k získání lepších pozic. Šampionát nyní nově míří na okruh Paul Ricard ve Francii, což jej dělá ještě zajímavější”.

Nejlepší časy podle směsí

Superměkká Ultraměkká Hyperměkká
Ricciardo

1:13.835 s

Vettel

1:15.059 s

Vandoorne

1:15.765 s

Verstappen

1:13.864 s

Bottas

1:15.258 s

Ricciardo

1:15.807 s

Vettel

1:13.964 s

Raikkonen

1:15.408 s

Hulkenberg

1:15.914 s

 

Nejdelší stint závodu

Směs Jezdec Kola
Superměkká Ericsson 67
Ultraměkká Grosjean 48
Hyperměkká Gasly 23

 

Fakta 

Jako nejrychlejší jsme předpokládali strategii jedné zastávky a také to tak bylo. Sebastian Vettel (Ferrari) přezul při jediném pit boxu ve 37. kole z ultraměkké na superměkkou směs a vytvořil si dostatečnou rezervu, aby neztratil vedení v závodě.

Více exkluzivního obsahu o F1 najdete na Racing Spot:

http://racingspot.pirelli.com/global/en-ww/racingspot

 

Napište svůj názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *