Přinášíme vám vzpomínku na výjimečný automobil své doby – BMW 1800 TI/SA. Sedan, který ovládl tehdejší evropské závody. Věděli jste, že hvězdy jako Ickx, Aaltonen či Quester začínaly právě na tomto voze?
V první polovině 60. let přichází BMW s tzv. New Class, která by se dala charakterizovat následovně – „new brand of stylish, sporty automobiles“. Byl to základ toho, co je pro BMW typické dodnes – sportovně elegantní automobily. Tehdy došlo ke zrodu zcela nové modelové řady označované 1500, 1800, 2000 a 2002. V září 1963 bylo představeno BMW 1800 jako následovník verze 1500. Šlo o zcela běžný čtyřdveřový sedan s motorem 1,8 litru a s výkonem 90 koňských sil.
Tento vůz byl nabízen také ve sportovní verzi 1800 TI. Motor se těšil z dvojitých karburátorů Solex a ze zvýšeného kompresního poměru 9.5:1. Tento jednovačkový čtyřválec M10 nabízel 110 koní v 5800 ot/min. Převodovka byla 4stupňová manuální. Podvozek byl na tehdejší dobu vyspělý. Žádná listová péra, jak bylo tehdy zvykem, ale vinuté pružiny na obou nápravách. Vpředu se nacházely McPhersony, vzadu diagonální ramena. Brzdy byly kotoučové vpředu a bubnové vzadu. Tento, na pohled nenápadný, sedan dosahoval maximální rychlosti 175 km/h. Počet vyrobených kusů se vyšplhal k číslu 18 417.
Pro úzkou klientelu vyšlechtili v BMW model 1800 TI do podoby 1800 TI/SA (Touring International SonderAusführung), vyráběný v letech 1964–1965. Pod názvem „zvláštní provedení“ si představte pouhých 200 vyrobených vozů, které byly připraveny se postavit na startovní rošt. Motor 1,8 l prodělal úpravu hlavy, do které se nastěhovaly větší ventily a ostřejší vačka 300°. Komprese motoru se opět zvýšila na 10.5:1. Karburátory Solex byly vyměněny za Webery 45 DCOE. V takto naladěném motoru klusalo 130 koní schopných dovést vůz k maximální rychlosti 200km/h. Manuální převodovka Getrag byla plně synchronizovaná skříň s 5 stupni.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.S motorem korespondovaly samozřejmě i podvozek a brzdy. Přední kotouče dorostly do průměru deset a půl palce, vzadu zůstaly bubny, nicméně se šeptá o tom, že přece jen některé kusy měly vzadu kotouče. Podvozek se dočkal stabilizátorů a samosvorného diferenciálu.
S „tisou“ úspěšně závodilo mnoho známých jezdců jako Josef Schnitzer, Rauno Aaltonen, Jacky Ickx, Hans Peter Koepchen, Helmut Kelleners nebo Dieter Quester. Svá jména si udělali právě na „tisách“. Hubert Hahne vyhrál čtyřiadvacetihodinovku ve Spa. Za zmínku stojí fakt, že tento muž v roce 1966 zajel s 2000 TI Nürburgring pod hranicí 10 minut!
Informace o nových automobilech vám s chutí přinášíme každý den. Přesto čas od času uděláme rádi odbočku k vozům staršího data narození.