Bacha! Řídí pan Brambůrek

Seznamte se s profilem řidiče, který představuje jisté ohrožení pro ostatní účastníky silničního provozu, přestože si myslí, že dělá všechno správně.

Muž ve věku cca 40–60 let. Řídit může vyšisovaný letitý Favorit stejně jako nový hjundé. Určitě ho nepotkáte v audině či bavoráku, protože tahle auta řídí jen piráti silnic nebo lidé páchající závažnou hospodářskou kriminalitu. Poznávací znamení: styl jízdy kombinující přehnanou opatrnost s nečekanými manévry. Kódové označení: pan Brambůrek.

Rychlostní limity

Pan Brambůrek jezdí většinou rychlostí nižší, než je ta maximální povolená. Jistě, ne každý měl to štěstí, že se narodil do rodiny Maria Andrettiho. Problém nastává v následujících dvou případech. První: Silnice s poměrně hustým provozem, minimem zatáček a daleko od civilizace. Na ceduli sice 90, ale všichni tu jedou tak 110 km/h. Proč? Protože všechny vnější faktory dovolují člověku jet o trochu rychleji a přesto bezpečně. Pan Brambůrek nejede 90 km/h, ale spíš tak 70–80 km/h. Výsledkem je fronta naštosovaných aut jedoucích si nárazník na nárazníku, kdy jednotlivým řidičům postupně povolují nervy a začínají (mnohdy riskantně a zbytečně) předjíždět.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Druhá: Pan Brambůrek na dálnici, pochopitelně v levém pruhu a 120 km/h na budíku. Po vašem zdlouhavém urgování dálkovými světly uhne, v tom lepším případě. Horší variantou je, když morálka panu Brambůrkovi velí „školit“ za ním jedoucí řidiče, že na dálnici platí stotřicítka. Zde je třeba poznamenat, že jako „spořádaný motorista“ pan Brambůrek selhává. Po dálnici se jezdí vpravo a „trestání“ řidičů není v kompetenci jeho, ale policie.

Rychlostní limity představují pro pana Brambůrka jakési zaklínadlo. Až se sami sebe na nemocničním lůžku budete ptát, jak vás ten blbec mohl srazit na přechodu, odpověď je jednoduchá – neviděl vás. Proč? Protože při jízdě v obci nekouká pan Brambůrek na silnici, nýbrž na rychloměr, aby mu policejní radar nenaměřil náhodou 51 km/h.

(Zbytečná) zpětná zrcátka a (ne)používání blinkrů

Když se pan Brambůrek soustředí na řízení, zaměstnává ho to natolik, že už nestíhá sledovat zpětná zrcátka. Ta se stávají jen nutným „doplňkem“ k úspěšnému absolvování STK. Jedete-li za panem Brambůrkem, raději počítejte s tím, že o vaší přítomnosti vůbec neví. Většinou ani v případě, že řídíte houkající auto s nápisem Ambulance. Panu Brambůrkovi nedělá problém z ničeho nic zastavit či odbočit, aniž by o svém úmyslu informoval ostatní řidiče prostřednictvím směrovek. Tedy jak kdy, protože může nastat i opačná situace – pan Brambůrek bliká … už asi tak posledních 5 kilometrů a vy nevíte, jestli jen zapomněl vypnout blinkr, nebo jestli opravdu hodlá odbočovat.

Kruhový objezd – místo, které pro pana Brambůrka představuje problém. Dokud je na objezdu či v nejbližším okolí alespoň jedno auto, pan Brambůrek se zdráhá vjet na kruhový objezd. A preventivně bliká už předem.

Milion kilometrů bez nehody

Největším neštěstím pana Brambůrka nejsou jeho přešlapy a kiksy za volantem, ale přesvědčení, že on dělá všechno správně a všichni ostatní jsou blbci. Pan Brambůrek o sobě nepochybuje, protože je dobrý řidič, vždyť má najeto milion kilometrů bez nehody. To, že vystavuje ostatní účastníky silničního provozu permanentnímu ohrožení, už jaksi nevidí. Osobně by mě zajímalo, jakým stylem je onen milion kilometrů najetý. Za hezkého počasí pomalu, za deště se staženými půlkami a na sněhu chraň Bůh…(?) To vše v automobilu průměrného nebo podprůměrného výkonu. O nějaké škole smyku četl pan Brambůrek jen v novinách a nad něčím takovým nikdy nepřemýšlel. Proč taky, vždyť on jezdí pomalu.

Kdo je bez chyby, ať hodí kamenem

Všichni děláme chyby za volantem. Jen jich nemusí být moc a nesmí skončit křížkem u cesty. Každý řidič má nárok na „své“ tempo, ale i tahle „svoboda“ má své hranice. A až vás příště někdo vytroubí nebo vybliká, ptejte se v první řadě sebe, co děláte špatně, a teprve pak hledejte chybu u ostatních řidičů. #Respekt #Pokora

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Podobné články:

38 komentářů u „Bacha! Řídí pan Brambůrek“

  1. …už se těším na reakce různých strýců a tet pana Brambůrka, kteří začnou obhajovat jeho svatost.

    Nevím, jestli je to trend poslední doby, anebo jestli byla nějaká zvláštní erupce na slunci, ale denně zažívám jezdce jedoucí 40km/h, 70km/h a 110km/h tam, kde jsou limity 50/90/130. Holt šířená propaganda spojená s postihy už naplno degeneruje občany/ovčany.

    Odpovědět
    • Pokud je někde limit 130, tak tam obvykle bývají nejméně dva pruhy v jednom směru jízdy, že… Takže jestli dotyčný jede 110 nebo ještě méně, protože řídí Š 100 nebo naloženou Avii nebo prostě nehodlá jezdit s litrovým motorem za 9 litrů, by ti mohlo být celkem u zadele.

      Odpovědět
  2. Seznamte se s profilem řidiče, který představuje jisté ohrožení pro ostatní účastníky silničního provozu, protože si myslí, že dělá všechno správně.
    Muž ve věku cca 20–40 let. Řídit může vyšisovanou letitou Octavii stejně jako nový hjundé. Určitě ho nepotkáte ve smartu, protože tahle auta řídí jen blondýny. Poznávací znamení: styl jízdy kombinující agresivitu s nečekanými manévry. Kódové označení: pan Čanda.

    Pan Čanda jezdí většinou rychlostí vyšší, než je ta maximální povolená. Problém nastává v následujících dvou případech. První: Silnice s poměrně hustým provozem, minimem zatáček a daleko od civilizace. Na ceduli sice 90, ale pan Čanda jede spíš tak 110–120 km/h. Proč? Protože si myslí, že všechny vnější faktory dovolují člověku jet o trochu rychleji a přesto bezpečně. To samozřejmě nejde bez neustálého riskantního předjíždění a cpaní se do mezery mezi auty, kde na něj rozhodně nebylo místo. Výsledkem je fronta štosujících se aut jedoucích si nárazník na nárazníku a snažících si znovu vytvořit rozumné rozestupy za ním, a nervozní řidiči před ním, kteří sledují víc jeho za zády než provoz před sebou, modlí se, aby už to měli za sebou (resp. Čandu daleko před sebou) a uhýbají na krajnici, i když středem silnice vede dvojitá plná čára.
    Druhá: Pan Čanda na dálnici, pochopitelně v levém pruhu a 160 km/h na budíku. Po prudkém brzdění za vámi si na vás posvítí dálkovými světly, v tom lepším případě. Horší variantou je, když morálka panu Čandovi velí „školit“ před ním jedoucí řidiče, a místo své obvyklé poloviny bezpečné vzdálenosti mezi vozidly se vám přilepí na zadek. Zde je potřeba poznamenat, že jako „spořádaný motorista“ pan Čanda selhává. Po dálnici se jezdí maximálně 130 km/h, dodržuje se bezpečný rozestup mezi vozidly, v levém pruhu je povoleno předjíždět, i kdyby někdo vzadu třeba chtěl jet rychleji a „trestání“ řidičů není v kompetenci jeho, ale policie.

    Rychlostní limity představují pro pana Čandu jakési zaklínadlo. I když někde jede poprvé v životě, neví, co ho čeká za zatáčkou, vždy si je absolutně jist, že je v daném místě možné bezpečně jet o trochu rychleji. Až se sami sebe na nemocničním lůžku budete ptát, jak vás ten blbec mohl srazit na přechodu, odpověď je jednoduchá – neviděl ani vás, ani ten přechod. Protože ani při jízdě v obci nekouká pan Čanda na okolní provoz, který zahrnuje i cyklopruhy, chodníky a další okolí, ale kouká jen na silnici a na to, kde bude moci předjet auto před sebou – aby mu náhodou obecní radar neukázal hodnotu 49 km/h.

    Když se pan Čanda soustředí na předjíždění, zaměstnává ho to natolik, že už nestíhá sledovat zpětná zrcátka. Ta se stávají jen nutným „doplňkem“ k úspěšnému absolvování STK. Jedete-li za panem Čandou, raději počítejte s tím, že o vaší přítomnosti vůbec neví. Většinou ani v případě, že řídíte houkající auto s nápisem Ambulance. Vždyť on přeci jede tak rychle, že se o provoz za sebou nemusí zajímat. Panu Čandovi nedělá problém z ničeho nic zastavit či odbočit, aniž by o svém úmyslu informoval ostatní řidiče prostřednictvím směrovek. Kruhový objezd – místo, které pro pana Čandu představuje problém. Při výjezdu z něj pro jistotu nebliká nikdy.

    Největším neštěstím pana Čandu nejsou jeho přešlapy a kiksy za volantem, ale přesvědčení, že on dělá všechno správně a všichni ostatní jsou blbci. Pan Čanda o sobě nepochybuje, protože je dobrý řidič, vždyť má najeto milion kilometrů bez zaviněné nehody (a pokud mu snad někdy byla vina připsána, byla to jen technická záležitost, ale on fakticky za nic nemohl – a snaží-li se někdo dokázat opak, viz předchozí pravidlo „všichni ostatní jsou blbci“). To, že vystavuje ostatní účastníky silničního provozu permanentnímu ohrožení, už jaksi nevidí. Osobně by mě zajímalo, jakým stylem je onen milion kilometrů najetý. Za hezkého počasí rychle, za deště s rozsvícenými mlhovkami a na sněhu chraň Bůh…(?) O nějaké defenzivní jízdě, předvídání a předvídatelnosti četl pan Čanda jen v novinách a nad něčím takovým nikdy nepřemýšlel. Proč taky, vždyť on přece umí krizové situace řešit, absolvoval školu smyku.

    Všichni děláme chyby za volantem. Jen jich nemusí být moc a nesmí skončit křížkem u cesty. Každý řidič má nárok na „své“ tempo, a o tom, že by tahle svoboda měla své hranice, nepíše zákon ani čárku – vše je dáno tím, komu stát dá řidičský průkaz a jaké vozidlo projde technickou kontrolou. A až příště budete chtít někoho vytroubit nebo vyblikat, ptejte se v první řadě sebe, co děláte špatně, a teprve pak hledejte chybu u ostatních řidičů. A nezapomeňte, že to, že někdo jede pomaleji než byste si vy představovali, není jeho chyba – vy nevíte vůbec nic o tom, jaký on má k té pomalejší jízdě důvod. #Respekt #Pokora

    Uznávám, že použít ad hominem a pojmenovat mého řidiče podle autora článku není fér – nemám žádný důvod domnívat se, že autor takhle jezdí, nebo že se k tomu blíží. Přesto si myslím, že si to autor zasloužil.

    Protože takových pánů Brambůrků není tolik, zejména mezi čtenáři tohoto webu, ale hlavně – sami o sobě nejsou nebezpeční. Ostatně, je to napsané i v článku, i když nenápadně – nebezpečné není, když nějaký pan Brambůrka jede 70-80 km/h, nebezpečné to začne být až tehdy, když to nějaký střelec za ním psychicky nevydrží a začne z nějakého pátého šestého místa předjíždět celý ten štrůdl před sebou, i když houby ví, co se ve předu děje. Nebezpečné není, když někdo jede po dálnici v levém pruhu 120 km/h, ale když se mu někdo přilepí na zadek, nebo ho vyblikáváním nutí zařadit se do pravého pruhu, kde není místo. (Navíc teda opravdu málokdy vidím někoho jet v levém pruhu na dálnici, aniž by předjížděl, zatímco těch, kteří mají pocit, že mají právo jet rychle, potkávám dost – ale to může být dáno tím, že nejčastěji jezdím po dálnici v době a místě, kdy nejde jet v levém pruhu a zároveň nikoho nepředjíždět).

    Psát dnes v ČR takovéhle články mi tedy připadá jako hloupý nápad, protože problém silnic v ČR je přesně opačný, než z čeho si dělá legraci článek. Ty agresivní řidiče, kteří mají pocit, že mají právo jezdit rychle, takovéhle články pouze utvrzují v představě, že oni to dělají dobře, a že jim to kazí ostatní.

    Ono totiž dva „vtipné“ články za půl roku na tohle téma a významné mlčení na téma agresivních řidičů (kteří jsou nesrovnatelně větším problémem) dává jasně tušit, ke které skupině chová autor větší sympatie. Takže i když vím, že dělat si legraci z pánů Brambůrků ještě automaticky neznamená být agresivním řidičem, stejně jako odsuzovat agresivní řidiče neznamená jezdit pomalu – to jméno v mém komentáři zůstane. #Respekt #Pokora i vůči těm pomalejším nebo méně šikovným.

    Odpovědět
    • Ono se tak trochu zapomíná na to, že vlastnictví řidičského průkazu není samozřejmost. V autoškole velmi dobře dbají na to, kdo má v jaké situaci přednost na křižovatce, ale v konečném důsledku dostávají ŘP i lidé, kteří na jízdu mentálně nemají.

      Když už média a část národa skloňuje auto a zbraň stejným pádem (ačkoliv s tímto zásadně nesouhlasím), tak by mohlo i zaznít, že né každý žádající nakonec dostane zbrojní průkaz.

      Tohle ovšem neslyší pravdoláskové rádi, protože každé poukázání na „nerovnost“ obyvatel by snad mělo být trestné.

      A ačkoliv zde nechci nijak řešit ego, tak i nadále budu v levém pruhu a na okreskách jezdit vyšší rychlostí, než je povolená. A víte proč? Protože:
      a) znám své auto a to včetně rozsahu použitelnosti a limitů sportovních/zá­vodních dílů na mém voze jako jsou brzdové destičky, kotouče nebo podvozek
      b) znám chování auta jako celku na limitu z nespočtu příležitostí jak na silnicích, tak mimo ně
      c) prošel jsem několika školeními jízd na limitu jak v CZ, tak i mimo
      d) pokud řídím, tak se tomuto úkonu věnuji

      Netvrdím, že jsem neomylný „super řidič“, nicméně si dovoluji tvrdit, že mé schopnosti jsou na vyšší úrovni než um 90 % ostatních řidičů a tedy (se vší pokorou k řidičskému umění a nutnosti stálého zdokonalování) jsem lepší řidič…

      Odpovědět
      • Netvrdím, že jsem neomylný „super řidič“, nicméně si dovoluji tvrdit, že mé schopnosti jsou na vyšší úrovni než um 90 % ostatních řidičů a tedy (se vší pokorou k řidičskému umění a nutnosti stálého zdokonalování) jsem lepší řidič…
        Ona to zrovna ve vašem případě může být pravda. Jenže to sebehodnocení je k ničemu, protože úplně to samé si o sobě myslí 90 % řidičů.

        v konečném důsledku dostávají ŘP i lidé, kteří na jízdu mentálně nemají.
        A tohle vaše vyjádření svědčí o tom, že to s vašimi řidičskými schopnostmi zas tak slavné nebude. Ano, řidičský průkaz není pro každého, ale stát má nastavená určitá pravidla, a vy se tomu musíte přizpůsobit a očekávat na silnicích i ty špatné řidiče.Takže si k těm svým bodům a) až d) přidejte ještě e) „na silnici můžu potkat podprůměrného řidiče a také jiné účastníky silničního provozu“. Samozřejmě že dodržování rychlostních limitů samo o sobě nic neřeší, ale to, že jste ostatní účastníky silničního provozu úplně pominul, je signifikantní.

        Odpovědět
      • Jen skoda, ze neni na dalnicich povolena rychlost treba 500 km/h. To by byl u psychologu naval zhrzenych ‚pilotu‘ smutnicich nad tim, ze uz ani nedokazou prekracovat povolenou rychlost. 🙂

        Zbyva jen doufat, ze zabijete sam sebe drive, nez nas ostatni.

        Odpovědět
    • Takových „důchodců s kloboučkem“ je naopak hodně. Mám jednoho známého a je to přesně ten případ. Jezdí tak „opatrně“, že je nebezpečný sobě i ostatním. Snaží se striktně dodržovat předpisy, což vede i k tomu, že děcko vyběhnuvší mezi na straně zaparkovanými auty by klidně srazil, protože tam nebyl přechod a tedy tam nic živého nemohl očekávat. Ale ani to striktní dodržování předpisů těmto lidem moc nejde, obzvláště na křižovatkách tápají, kdo má vlastně přednost, soustředí-li se na jednu věc, nedávají pozor na jiné věci atd.

      Sám jezdím na motorce a věřte, že to vás hodně vyškolí v předvídání a odhadování chování ostatních podle všech dostupných vnějších znaků, včetně SPZ a značky auta. Už jsem mnohokrát potkal ty, co vyloženě chtějí s vámi závodit, ale ti nevyježdění hyperopatrní řidiči představují větší nebezpečí.

      Odpovědět
  3. Hmmm odkedy sa Mr. Bean preklada ako pan Bramburek???
    Som mal zato ze Bean je fazula (fazole) a transtator mi to aj potvrdil…

    Překlad výrazu bean
    podstatné jméno

    fazole -> bean, haricot bean, kidney bean
    zrno -> grain, corn, bean, seed, kernel, granule
    bob -> bean, bobsled
    makovice -> poppyhead, bean

    Odpovědět
  4. Nevím kolik je venku těch tzv. Brambůrků, ale prasat jako je tzv. Čanda je dost.
    Kde kdo se dnes snaží předjíždět na plné čáře a stát se tak dárcem orgánů. Ještě že alespoň mozky nelze darovat!!!!

    Odpovědět
  5. Přesně tyhle brambůrkové si vůbec neuvědomují, že tím spouštěčem jsou oni, nutí ostatní aby je předjížděli, podjížděli, objížděli atd… kdyby jeli spořádaně jako ostatní, nikdo by nemusel riskovat a předjíždět je. Policie pořád říká prevence prevence, místo chytání silničních pirátů by se měli zaměřit na tu příčinu a tu ne vždy ale ve velké většině případů zaviňují brambůrkové…

    Odpovědět
    • Napsal jste pěkný nesmysl. Je to přesně naopak, spouštěčem jsou ti agresivní řidiči. Když jede někdo 70 nebo 80 na okresce, nikoho tím nenutí, aby ho předjížděl, natož riskantně. Stačí si to představit. Když tam bude jen Brambůrek a normální řidiči, pojedou všichni 80 a nic se neděje. Když tam Brambůrek vůbec nebude a bude tam agresivní řidič a normální řidiči, bude ten agresivní řidič ostatní riskantně předjíždět. Takže kde je ta příčina, kdo je ten spouštěč?

      Odpovědět
      • Co je to za dementní názor? Když jedete 70 na rovné okresce, tak za nic nemůžete? Proč nejedete 60? Nebo rovnou 40? Vždyť jedete podle předpisů, ne? (Ano, vyhláška mluví o „bezdůvodné pomalé jízdě“, ale v životě jsem neviděl, aby byla postihována).

        Podívejte se na film Volný pád s Michaelem Douglasem, možná vám docvakne, proč jsou „Brambůrkové“ největší škůdcové silnic. 95% pirátů (tzn. dejme tomu mínus dvacetiletí kšiltovkáři s diskotékou v autě) totiž neudělá jezdeckou chybu nebo zbrklý manévr kvůli tomu, že se nutně chtějí předvést nebo někde být o minutu dřív, ale kvůli tomu, že jim vytečou nervy z kreténa, který brzdí sto aut za sebou.

        Odpovědět
        • Když tam jede sám Brambůrek, nic se neděje. Když tam jede Brambůrek a normální řidič, nic se neděje. Když Brambůrek a agresivní řidič, vzniká z toho nebezpečná situace. Když normální řidič a agresivní řidič, zase je z toho nebezpečná situace. Tak v kom je asi problém?

          Ano, zákon píše o bezdůvodně pomalé jízdě. Jak vy z jiného auta poznáte, že k té pomalé jízdě není důvod?

          95% pirátů (tzn. dejme tomu mínus dvacetiletí kšiltovkáři s diskotékou v autě) totiž neudělá jezdeckou chybu nebo zbrklý manévr kvůli tomu, že se nutně chtějí předvést nebo někde být o minutu dřív, ale kvůli tomu, že jim vytečou nervy z kreténa, který brzdí sto aut za sebou.
          Což je ale pořád chyba těch pirátů, nikoho jiného. Neexistuje žádný nárok na rychlou jízdu.

          A právě o tom byl můj první komentář. Že se tady zesměšňuje jakýsi imaginární pan Brambůrek, který se na silnicích ve skutečnosti nevyskytuje, a přitom se piráti utvrzují v tom, že mají nějaký nárok na rychlou jízdu; že když mají pocit, že je někdo zdržuje, je to problém někoho jiného, než jejich; že zbrklé reakce a agresivní jízda pirátů má nějakou vnější příčinu, když ve skutečnosti je problém pouze v nich. V tomhle ohledu je osvěty žalostně málo, přitom by byla tak potřeba – a místo toho se tady píšou pohádky a panu Brambůrkovi.

          Odpovědět
          • Spousta lidí se snaží hodit své chyby na někoho jiného – agresivní řidiči na „brambůrky“.

  6. Musím uznat za pravdu, že když narazím na tento typ řidiče tak mám strach o auto, sebe a už několikrát jsem v životě někoho rychle předjela abych se ho zbavila. Tito řidiči jsou totiž nevyzpytatelní. To je to slovo. Udělají manévry, které by Vás rozhodně nenapadly natož abyste je vykonaly a nechápete jejich účel. Na jižní spojce jsem málem dostala psotník z pána, který si v koloně před sebou nechával místo tak na délku jednoho auta. Když jedete za ním předpokládáte, že zastaví ZA autem, které má před sebou a koukáte jak vyoraná myš, když se brzdné kontrolky rozsvítí jen se sotva rozjede a před něj se řadí auta z druhé kolony. Nemluvě o blinkrech, úplná katastrofa. Nedokáži ani říci, zda doprava je horší/lepší v Praze či mimo Prahu, sváteční řidiči jsou všude. Stejně tak blbců, kteří si hojí mindráky a za lehké zbrždění, že vyparkováváte auto a on není „ochoten“ počkat a jeho mandle máte před očima ještě dobrých deset minut. Mimochodem jako světlovlasá žába v BMW a áčkama vzadu čekám každou chvíli kdo na mě co svede nebo na Moravě poleje benzínem. Přiznejte si, kolikrát jste si říkali: „Ježiš, ženská!“ My už prostě máme předurčenou pověst ještě horší než Brambůrci 😀 (i kdybychom sebevíc se rozkrájely…:-D)

    Odpovědět
  7. Až potkám na silnici páně Jirsáka, tak se přesně jako nějakej takovejhle blb začnu chovat. Zrovna včera jsem se za někým takovým táhnul jak smrad než se uvolnilo místo pro předjíždění.

    V obci hezky mezi polema 35 km/h autem co nejvic v protismeru aby mi nahodou nebyla krajnice prilis uzka, z kopecka na neutral a ustavicne brzdit a nazdar. Na krizovatce pak bez blinkru a bez cumeni, hlavne se nasrat predkem do pruhu nez tam to auto z hlavni prijede, tam s omluvnyym mavnutim zastavit a pak pokracujeme pruvodnim tempem na nakup do Kauflandu. Tam idealne zaparkuju pres dve mista pro invalidy aby mi tu zanovni skodovenku nekdo neobouchal a hajdy pro pivo a parek.
    A vy se pane Jirsaku treba poserte, protoze prekazenim, zdrzovanim a opatrnosti se preci neda nic skazit a pokud nerozumite tomu, ze mi rizeni zpusobuje stres a je to na mne v dnesni uspechane dobe prislis rychla zalezitost, tak jste bezohledny tupec a mel byste jezdit tramvaji. Na silnici totiz muzou i pomalejsi nez ja, napriklad takove konske sprezeni, To nema ani ty blinkry.

    Odpovědět
    • Vzhledem k tomu, že polemizujete s něčím, co jsem nenapsal, proti mému komentáři asi žádné argumenty nemáte. Tím, že kolem sebe budete kopat, nepřesvědčíte ani sebe, ani mne.

      Ano, na silnici mohou i pomalejší. A vám nezbývá než se s tím smířit.

      Odpovědět
  8. Vytroubí nebo vybliká bez vážného důvodu akorát trouba. Proč bych troubil na někoho, kdo se nerozjede včas na zelenou? Třeba je to začátečník, zrovna mu to chcíplo a já ho svým vytrubováním akorát znervózním. Občas krátce bliknu na někoho, kdo si zapomněl rozsvítit, proč by měl zbytečně platit pokutu (a jsem rád, když někdo upozorní mne). Jednou se mi stalo, že jsem zůstal stát když jsem byl jako první na křižovatce, na zelenou jsem neodpálil jako fitipaldi a jeden trouba za mnou začal vytrubovat – on neviděl co jsem viděl já, že se ke křižovatce blíží hasiči.

    Odpovědět
  9. Nejdůležitější ze všeho je mít rozum trošku té inteligentně. Bohužel společnost dělá z ovčanů čím dál větší tupce, což zapříčiňuje, že se nakonec těmi většími tupci opravdu stávají. Jezdit rychleji ještě neznamená jezdit nebezpečně, nemyslím tím jezdit jako prase. Prostě se snažit jezdit bezpečně a taky hlavně plynule. Jet po prázdné dálnici 160, po rovné přehledné silnici I. třídy 110, nebo večer po prázdné magistrále v úseku Nuselák – D1 jet 70-80 km/h není pirátství. Naopak na klikaté okresce, v noci, kde to neznám, nepojedu 90 jenom proto, že smím. Prostě nejezdit za každou cenu podle předpisů, ale hlavně podle zdravého rozumu. Kdyby tak jezdili všichni, tak můžeme být šťastní.

    Jako mladý řidič sportovního BMW se snažím vyvracet stereotyp skupiny, do které patřím. Provozuji neoblíbenou sexuální praktiku jménem „zip“, když se někdo snaží zařadit do kolony třeba z vedlejší ulice, tak ho pustím, když někdo pustí mě, tak poděkuju, na křižovatkách nezdržuju, chodce zpravidla pouštím…

    Naopak když někdo nereaguje na zelenou a jasně vidím, že čumí do mobilu nebo do strany a vykecává se se spolujezdcem, tak na něj klidně houknu třeba po dvou vteřinách, protože evidentně nedává pozor. Na troubu, co jede na dálnici v levým 110 a prostě neuhne, protože se přece nebude řadit doprava, když půl kilometru před ním je další kamion, který by musel zase předjíždět, tak ho s radostí probliknu. Zase nebudu prudit chudáka, kterýmu to prostě tolik nejede a zrovna se nemá kam zařadit. Prostě počkám…

    Nešvar typu nečumění do zrcátek a zbytečné jízdy v levém pruhu by se měl začít postihovat jako ostatní přestupky. Na většině území Německa se mi líbila disciplinovanost tamních řidičů ohledně tohoto, protože tam se do těch zrcátek prostě čučet musí, když si to za váma legálně může někdo přifrčet třeba 260. Kdo to tam zpravidla porušoval byly auta s českou nebo polskou spz.

    Odpovědět
    • ano je to tak,
      každý řídí na co má a na co se cítí,
      bohužel jste asi všichni zapomněli na základní věc, kterou je alespoň trochu ohleduplnosti… A každý si to může přebrat jak chce… můžeme do toho počítat zrcátka, blinkry, bezpečnou vzdálenost, jízdu v levém pruhu a tak dál

      Odpovědět
  10. Pane Jirsáku,
    dle Vašich reakcí odhaduji, že jste se v článku poznal a jste z toho frustrovaný… ostatně Váš první příspěvek, kde jste zkopíroval celý článek a vložil do něj x-krát mé jméno, něco vypovídá o Vašem sebevědomí.

    To, že (očividně) patříte mezi slušné řidiče, je v pořádku. Tolerance je na našich silnicích skutečně potřeba. Ale to, že Vás někdo předjede nebo si dovolí upozornit na Vaší chybu či chybu kohokoliv pomalejšího (ale chybujícího), tak mu automaticky dáte nálepku silniční pirát? Masmédia Vás už zpracovala, důkazem je tahle Vaše věta: (cituji)

    „Psát dnes v ČR takovéhle články mi tedy připadá jako hloupý nápad, protože problém silnic v ČR je přesně opačný, než z čeho si dělá legraci článek.“

    Masmédia umí psát jen bulvární články o silničních pirátech (mimochodem ten výraz je zcela nesmyslný, copak ti tzv.silniční piráti přepadávají a okrádají ostatní řidiče?) a pak masmédia plodí BU BU BU články typu Policie nafasovala nové dálniční stíhačky. Výsledkem jsou ustrašení řidiči jako Vy, kteří si myslí, že když jezdí pomalu, tak jsou dobří řidiči, ale o svých dalších chybách za volantem už nepřemýšlí. Technice jízdy/řízení a bezpečnosti silničního provozu se masmédia nevěnují. Já se o to snažím, viz mé články s tagem Technika jízdy.

    Nevím, kde dnes pracujete, ale pokud jste za minulého režimu někomu v médiích radil, o čem má psát a o čem ne, tak na mě to, uctivě Vás prosím, nezkoušejte.

    Umíte-li číst mezi řádky, dojde Vám, že mou snahou bylo upozornit na fakt, že „špatní“ řidiči nejsou jen ti, co jezdí zbytečně rychle a riskantně, ale i ti z druhého břehu. Jak už tady v názorech zaznělo, celé je to o zdravém rozumu. Zabít sebe i někoho jiného mohu i v mezích rychlostních limitů. Takže nedémonizujme „rychlost“ a bavme se o řízení komplexně. Hmmm?

    Odpovědět
    • Souhlas,
      „Policie nafasovala nové dálniční stíhačky“ tomu článku jsem se hlasitě zasmál, stejně jako vyjádření policejního prezidenta, že policejní passaty už se za první rok služby zaplatili… Bylo cílem, aby se zaplatili? Nedávno jsem jel po dálnici a viděl jsem krásnou fintu policejní stíhačky, jiného řidiče vyprovokovali, aby na chvíli přidal přes 150 a pak jen spustili majáky…
      A zase z druhé strany, známý má papíry v čistírně, protože ve 170 se na policejní superb prostě nebliká…

      Odpovědět
    • Neřekl bych, že pan Jirsák zkopíroval „článek“, do kterého dopsal Vaše jméno, ale že napsal parodii na Váš vlastní. Navíc jeho „článek“ mi přijde oproti tomu Vašemu vtipný. Také si nemyslím, že by pan Jirsák byl nějak frustrovaný, protože v posledním odstavci svého příspěvku obsahujícího onen „článek“ uvedl vše na pravou míru.
      Váš článek je také dosti příznačný. Pokud pro někoho sváteční řidič na cestě negativně zaujme natolik, že o něm musí napsat do novin, měl by přemýšlet spíše nad vlastní agresivitou, než nad řidičským stylem ostatních.
      Ano, souhlasím, že sváteční řidiči jsou někdy problém a to v jednotlivých případech hodně výrazný. Ale rozhodně budu vždycky raději za takovým řidičem jet 40 km/h v koloně, než abych ho tahal z rozmláceného auta v zatáčce hned za tou krásnou dlouhou rovinkou, na které se dá jet klidně i 120 nebo aby mě někde sestřelil v protisměru jen proto, že nechtěl vypadat jako „pan brambůrek“. Jet pomaleji za takovým člověkem je to nejmenší zlo.
      Ostatně pokud potkáte člověka popisovaného ve Vašem článku na cestě, zdrží Vás většinou asi pět minut, nejspíše ale ani to ne. Stačí vyjet o deset minut dříve a máte klid. Ostatně nemusíte narazit na svátečního řidiče. Jindy to může být traktor, oprava silnice…
      Po přečtení Vašeho článku, ale hlavně po shlédnutí Vašich komentářů s panem Jirsákem v hodnocení Vaší osoby z velké části souhlasím.

      Odpovědět
    • Pane Čando,
      váš odhad je hodně špatný. A protiřečíte si – co tedy podle Vás platí, poznal jsem se v článku, nebo patřím mezi slušné řidiče? Navíc jste nepostřehl, že můj první komentář není kopií Vašeho článku, ale spíš jeho karikaturou – použil jsem Vaše věty, ale text je jiný.

      Nedávám nálepku silniční pirát někomu jenom proto, že mne předjede – a z mých komentářů nic takového neplyne. Nedávám nálepku silniční pirát ani nikomu, kdo upozorní na chybu mne nebo kohokoli pomalejšího (ale chybujícího) – a z mých komentářů nic takového neplyne. Mimochodem, rychlejší řidiči chyby nedělají?

      Masmédia možná píšou jen bulvární články o silničních pirátech, které podle Vás plodí ustrašené řidiče. Já si nemyslím, že by na tom měla masmédia velký podíl, takovíhle řidiči tu byli dávno před tím. Ale hlavně – v ČR je tohle marginální problém. Daleko větší problém jsou řidiči, kteří si myslí, že jsou dobří řidiči, ale o svých chybách za volantem nepřemýšlí – a navíc si myslí, že tím pádem mohou jezdit rychle a agresivně, a nádavkem mají ještě pocit, že na rychlou jízdu mají právo.

      Vaše články s tagem Technika jízdy možná přispívají k bezpečnosti provozu v okrajových případech a pomáhají některým řidičům při řešení krizových situací. Jenže daleko větší problém je v běžném provozu a v tom, že ty krizové situace vůbec vznikají. A na tom má velký podíl agresivita řidičů – způsobená například tím, že si spousta z nich myslí, že mají právo jezdit rychle, nebo tím, že ostatní řidiče považují za škůdce, soupeře a hlupáky. Vaše články tenhle postoj řidičů bohužel podporují. Například velká část článku, pod kterým diskutujeme, je o tom, že někdo chce jet rychleji – a hledají se chyby na všem možném okolo, co v tom dotyčnému brání, a na co se může „spravedlivě“ rozčílit. Ve skutečnosti je problém ale pouze v dotyčném řidiči, který chce jet rychleji – a piráta z něj nedělá nikdo jiný než on sám a jeho rozhodnutí, že když chce jet rychleji, tak také za každou cenu rychleji pojede. Kdyby se smířil s tím, že v tuto chvíli rychleji jet nemůže, nebude žádný pirát, nebude z toho žádný konflikt a žádná riziková situace. Kdyby si dotyčný řidič nemyslel, že před ním jede pan Brambůrek, ale místo toho si řekl, že k té pomalejší jízdě má asi důvod, nebo že to koneckonců není jeho starost, choval by se také jinak.

      Ocenil bych, kdybyste si pro příště nechal od cesty narážky na to, zda jsem za minulého režimu náhodou nepracoval jako cenzor. Mohu Vás ujistit, že na základní škole jsem měl opravdu jiné zájmy. Dnes žijeme ve svobodné zemi, já diskutuji pod článkem k tématu a slušně – nevidím žádný důvod, proč bych nemohl napsat o tom, co byste podle mne měl nebo neměl psát. Konec konců, ani Vaše uctivá prosba není nic jiného, než rada, o čem bych měl nebo neměl psát pro změnu já.

      Chápu Vaší snahu upozornit na fakt, že špatní řidiči nejsou jen ti, kteří jezdí zbytečně rychle a riskantně. A přesně to na Vašem článku také kritizuju. Protože Vy neupozorňujete na chyby, které dělají řidiči, i když nejezdí rychle nebo agresivně. Vy jste si vymyslel smyšlenou postavu určenou k zesměšnění, na kterou jste posléze nalepil různé vlastnosti bez ohledu na to, zda jsou dobré či špatné. Takže Váš pan Brambůrek jezdí pomaleji (na čemž není nic špatného); Váš na Brambůrek zřejmě jezdí na dálnici v levém pruhu mimo město aniž by předjížděl, což je špatně, jenže úplně stejnou chybu dělá za ním jedoucí osvětlovač, u kterého jste to nějak zapomněl zmínit; Váš pan Brambůrek nedává znamení o změně směru jízdy, což je špatně, ovšem zase jste zapomněl zmínit, že pokud na silnici potkáte tak drahé auto, že už nezbylo na blinkry, očekávejte za volantem mnohem spíš piráta než Brambůrka.

      Neřekl bych, že ve svém komentáři démonizuji rychlost. Právě naopak, myslím, že ji démonizuje Váš článek. To Vy píšete o tom, že je v pořádku jet 110 km/h tam, kde je maximální povolená rychlost 90. To Vy píšete o tom, jak někdo za Brambůrkem musí jet rychleji a toto jeho puzení je tak silné, že neváhá riskantně předjíždět.

      Chápu, že Vás může štvát, pokud máte pocit, že v médiích se špatní řidiči spojují jen s rychlou jízdou. Jenže Váš článek působí především jako obhajoba rychlé jízdy. Je to vidět i v komentářích, kde je vidět dost lidí, kteří mají pocit, že jejich agresivní jízda je v pořádku, a že jste se jich v článku konečně zastal.

      Ano, bavme se o řízení komplexně. Můžu začít třeba tím, že podle mne na silnicích nejvíc chybí právě pokora. Jenže pokud chci být pokorný, nemůžu řidiče před sebou překřtít na Brambůrka a vyjmenovávat, co všechno dělá špatně. Musím začít u sebe. Zrovna o víkendu před Vaším článkem jsem také na pár kilometrů před sebe „vyfasoval“ řidiče, o kterém byste určitě napsal posměšný článek. Já jsem si ho nenazval Brambůrkem, pro mne to byl přeškolený řidič Trabantu, protože i se svou Octavií jel pořád 80 km/h, obec neobec. Jenže tím pro mne to posmívání skončilo, a místo abych na něm hledal další a další chyby, nechal jsem ho kousek poodjet, aby mezi námi bylo místo, pokud by se někdo objevil vzadu a chtěl přeci jen předjíždět. A také abych měl čas reagovat na případné nečekané manévry dotyčného řidiče. Který z těch čtenářů, kteří si pochvalují Váš článek, si z něj asi odneslo to, že se nemají panu Brambůrkovi lepit na paty a jet agresivně, ale že mají naopak zvolnit, přestat se rozhořčovat nad tím, co všechno dělá pan Brambůrek špatně a raději se starat o to, aby oni sami byli na silnici příjemnými spolujezdci ostatním řidičům?

      Odpovědět
      • Pane Jirsáku,
        Vidím, že každý mluvíme víceméně o tom stejném, jen každý z nás mluví jinou řečí. Chytáte mě za slovo, ale asi nečtete mé články pozorně. Stavíte mě do pozice obhájce rychlé jízdy. Nikde nepíšu „Lidičky jezděte rychle…“ nebo „Porušujte dopravní předpisy…“. Ve svých článcích a i v tomto článku o panu Brambůrkovi poukazuji na věci, ke kterým na našich silnicích dochází. To, že na nějaké silnici je 90 a většina řidičů jede 110 km/h popisuji jako fakt. To se prostě děje. Nekritizuji to, neobhajuji to.

        Hájíte pomalé řidiče s tím, že k pomalé jízdě mohou mít nějaký důvod. Ok. Ale uvědomte si, že i ten rychle jedoucí řidič může mít nějaký důvod k rychlé jízdě? To, že ze strany policie může být za svou rychlou jízdu následně penalizován, je už jeho věc. Nedá se to paušalizovat a vždy záleží na konkrétní situaci. Opět se vrátím k mému článku, který jste asi pozorně nedočetl až do konce, kde píšu o tom, že každý (=starý, mladý, rychlý, pomalý, muži, ženy) děláme chyby. Dále píšu, že každý máme nárok na své tempo a hned dodávám, že i tahle svoboda má své hranice. A tady jsem asi zapomněl dodat, že tím myslím „hranice zdravého rozumu“, protože v konečném důsledku je to celé o zdravém rozumu. Teď nechci obhajovat rychlou jízdu, ale „rychlejší“ tempo (nechť si to každý vyloží po svém) nemusí být nutně nebezpečné, ohrožující či omezující. Opět – otázka zdravého rozumu, kdy, kde a jak moc rychle, se dá jet.
        Říkáte, že ti, kteří jezdí rychle si myslí, že jsou dobří řidiči. Souhlasím. A dodávám, že stejně tak si to myslí i ti, co jezdí pomalu. Podle nějakého průzkumu mají čeští řidiči (obecně) o svém řidičském umění vyšší mínění než jaká je realita, řidiči ze zbytku EU si o sobě tolik nemyslí.

        Chybí českým řidičům tolerance a pokora? Ano, souhlasím. Měl by každý s hledáním chyb začít u sebe? Ano souhlasím, v závěru článku to také píšu.

        Je „můj“ pan Brambůrek smyšlená postava? Ne tak docela. Chyby, které mu připisuji, jsem si nevymyslel, opět vycházím ze situací, se kterými se často setkávám. To, že né každý chybující řidič musí dělat do puntíku všechny mnou popsané chyby je snad jasné. Zde postrádáte trochu nadhled.

        Myslíte, že masmédia mají malý vliv na veřejné mínění? Tak tady s Vámi musím hrubě nesouhlasit. Pokud by tomu tak bylo, pak by v nich neexistovala reklama (ani komerční, ani politická), nedocházelo by ovlivňování nálad ve společnosti, ovlivňování voleb atd. A taky by neodcházelo k tomu, že si politik masmédia koupí, že…

        Jak jste správně odhadl, snažím se proti masmédiím resp. proti jejich článkům vymezit. To, že můj článek vyvolal jisté emoce, mě nepřekvapuje. Nikoho nenutím, aby se mnou souhlasil. V článku popisuji problém „X“, ale nikde netvrdím, že vedle toho paralelně neexistují problémy „Y“, „Z“ …

        Působí článek jako obhajoba rychlé jízdy? To je věcí úhlu pohledu. Vy si to tak vykládáte, druzí si to tak nevykládají, viz názory dalších diskutujících. Máte vlastní názor, který jste vyjádřil. To je v pořádku. Nakonec, nikdo Vám nebrání napsat vlastní článek na téma nešvary českých řidičů a někde ho vylepit na internetu či novin. S chutí do toho. Víc k tomu asi nemám co dodat.

        Odpovědět
        • Pane Čando,
          nemusíte nikde v článku napsat „Lidičky jezděte rychle“ nebo „Porušujte dopravní předpisy“, přesto článek může vyznít jako obhajoba rychlé jízdy. Že to tak vnímá nemálo čtenářů dosvědčují i reakce komentujících pod článkem, kteří rychlou jízdu obhajují a formulují to jako souhlas s Vaším článkem. Stejně tak věta o pokoře a hledání chyb u sebe působí pouze jako úlitba bohům, když je celý článek o hledání chyb na druhých a ignorování chyb vlastních, i když jsou třeba úplně stejné.

          Důvody řidiče k rychlé jízdě jsou shora omezeny zákonem danou maximální povolenou rychlostí a dopravní situací před řidičem. Takže věta, že každý má nárok na své tempo, je prostě nepravdivá – mnoho řidičů by chtělo jet rychleji, než právě jedou, ale žádný nárok na to nemají a mají se přizpůsobit pomalejší jízdě (a vyčkat, než budou moci bezpečně předjet nebo jim pravidla umožní rychlejší jízdu). Nikde jsem netvrdil, že rychlejší jízda musí nutně být nebezpečná nebo ohrožující. Nicméně pokud se na silnici sejde pomalejší vozidlo vpředu a za ním řidič, který by chtěl jet rychleji, musí se vždy přizpůsobit ten rychlejší (a vyčkat na možnost jet bezpečně rychleji). Pokud z toho rozdílu rychlostí vznikne nějaký problém a řidič pomalejšího vozidla dodržuje zákon, je vina vždy na straně toho rychlejšího, to on způsobí nebezpečnou nebo ohrožující situaci. Plyne to i ze zdravého rozumu – zpomalit je možné vždy, zrychlit nikoli. A mimochodem, tím, kdo se tu neustále soustřeďuje na rychlost, jste Vy – já jsem psal hlavně o agresivní jízdě, nepřiměřeně rychlá jízda je pouze jedním z projevů té agresivity.

          Nemám problém s tím, že popisujete problém „X“. Problém vidím v tom, že problém „X“ popisujete opakovaně a problémy „Y“ a „Z“ vůbec, přestože problém „X“ je proti problémům „Y“ a „Z“ maličkost, a přestože ze zaměření serveru je jasné, že problémem „X“ tady bude trpět minimum čtenářů (a i pokud takoví jsou, nepřipustí si, že se píše o nich), zatímco čtenáře s problémy „Y“ a „Z“ tu najdete bez problémů.

          To, že se snažíte vymezit proti článkům masmédií není samo o sobě dobré ani špatné. Dobré by to bylo, pokud byste se snažil vyvrátit jejich nepravdy a uvést věci na pravou míru. Jenže Vy místo toho přeháníte, akorát v opačném směru, než masmédia. Pokud sem zabrousí nějaký čtenář „zpracovaný masmédii“, jak si to asi představujete, Vaše články ho pouze utvrdí v tom, že silniční piráti skutečně existují a dokonce mají své webové servery, kde se schází a navzájem se ve svém pirátství podporují.

          Odpovědět
  11. O Němcích se říká, že se vždy řídí předpisy a pravidly. Z vlastní zkušenosti s touto charakteristikou souhlasím. Samozřejmě, bavíme se o Němcích, nikoliv o Rusovi s německým pasem.
    Při jízdě autem po německých silnicích si pak nelze nevšimnout, že ta zjednodušující charakteristika platí i tam. Přehledný, rovný úsek mimo obec, přerušovaná čára úplně vybízí předjet toho před vámi. Ne tak v Německu, pokud jede první auto těsně pod limitem.
    V ČR je situace diametrálně odlišná, podobná hodně záběrům z palubních kamer ruských řidičů.

    Odpovědět
    • To je mytus, ktery o Nemcich siri predevsim sami Nemci. Oni totiz maji tolik predpisu, ze i kdyby se rozkrajeli, nedokazi je vsechny dodrzovat.

      Naprosto bezne se da v Nemecku zazit, ze po sichte delnici naskacou do tech svych plechovek a masti si to domu po meste co to da, klidne i 80 km/h. Vetsina z nich sice vi, ze to neni OK, ale tak nejak to maji v pazi.
      Na dalnici, v omezeni na 80 km/h, jede vetsina ridicu 95-100 km/h. A take maji pocit, ze je to v poradku. Kde je tedy ta povestna ‚deutsche Genauigkeit‘?

      Kdyz jede v Nemecku prvni auto tesne pod povolenou rychlosti, ma 3 metry za zadkem nalepeneho trotla, ktery se najizdenim snazi vedouciho ridice donutit k rychlejsi jizde. A to i presto, ze ma ten druhy X prilezitosti k bezpecnemu predjeti. Vezmeme-li v uvahu, ze toto muze nekdy trvat i desitky kilometru, jedna se o dost nebezpecnou praktiku. Osobne mi to prijde nesrovnatelne nebezpecnejsi, nez kdyby to auto prisfistelo, predjelo a zase zmizelo v dali.

      Mohl bych pokracovat o neschopnosti nemeckych ridicu jezdit po kruhovych objezdech a tech vicepruhovych obzvlast, o neschopnosti drzet se ve vlastnim pruhu, o neschopnosti drzet se na prave strane silnice, kdyz chybi stredova cara. Vsiml jste si, ze Nemci v malych autech jsou podstatne agresivnejsi nez ridici limuzin jako jsou Audi A6 nebo BMW 5? A nevadilo Vam, kolik Nemcu se vubec neobtezuje pouzivat blinkry? A vsiml jste si, kolik je v Nemecku hnupu, kteri bezne sviti mlhovkami? Vite kolik Nemcu se vubec neobtezuje prezouvat letni/zimni gumy?

      Nemecky smysl pro akuratnost je jen mytus.

      Odpovědět
  12. Tedy na tento web jsem zavítal po hodně dlouhé době. A musím konstatovat, že pan Čanda je ubožák. Viz. jeho reakce v diskuzi.

    Odpovědět

Napsat komentář