Porsche 911 – fenomenálně dobrý sportovní vůz

To, že je devětsetjedenáctka dobré auto, není jen můj subjektivní pocit, ale fakt, který vám potvrdí každý, kdo měl tu čest tento model řídit či vlastnit. Čím se 911 odlišuje od ostatních sportovních aut a proč je tak výjimečná?

Model 911 je na světě bezmála padesát let! Ale pozor, není to padesát let jen jména „911“, nýbrž celé koncepce. Z ne úplně šťastného receptu se stal fenomén, kterého se Porsche naštěstí drží dodnes. Řeč je o ingrediencích, jako jsou šestiválcový motor typu boxer uložený za zadní nápravou, pohon zadních kol a typický tvar karoserie. Až bude lidstvo hledat osmý div světa, tak bych o jednom věděl.

Přestože 911 není nejrychlejší, pro mnohé automobilové fandy ani nejkrásnější, zůstává měřítkem pro ostatní automobilové výrobce. Věc, která mně na 911 fascinuje, je její každodenní použitelnost. Ano, i s tak malým kufrem vpředu a pro lidské tělo nepoužitelnými zadními sedadly se s 911 dá v pohodě jezdit do práce. Kolik majitelů Lamborghini může o svém voze prohlásit totéž?

911 je držák

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Porsche 911 je známé i pro svoji trvanlivost a kvalitu. Pětadvacet let starý Jaguar bude ve stavu šrotu nebo krásného veterána, stejně staré Ferrari bude mít najeto jen pár tisíc kilometrů a 911? S velkou pravděpodobností bude mít původní lak i interiér a šestimístnou cifru na tachometru. Když o nějakém voze prohlásíme, že je starý, jako bychom tím nepřímo říkali, že je za zenitem, protože je tu nový model. Porsche 911 by podobných narážek mělo být ušetřeno díky nesmrtelnému designu a kvalitě.

Stále stejná, přesto jiná

V úvodu jsem zmínil přetrvávající koncepci, ale to neznamená, že se 911 nemění. Mnohdy jsou pak tyto změny terčem kritiky automobilových novinářů. U generace 996 to byl přechod na vodou chlazené motory a nyní u 991 je to elektromechanický posilovač řízení. V poslední době čtu mnoho článků týkající se aktuální generace 991 a tak tuto kritiku zaznamenávám. Něco vám povím, novou 991 jsem řídil, a kdyby všechna auta měla posilovač jako tohle Porsche, pak by byl svět mnohem lepším místem k životu. Nemohu srovnávat se staršími modely, ale zcela vážně říkám, že současná devětsetjedenáctka je vynikajícím automobilem. Snažily se vás předchozí 911 vylekat k smrti nebo rovnou zabít? U současné 911 se toho bát nemusíte.

Věřte nevěřte, ale vůz přesto nepřišel o své kouzlo. Moderní motor má stále ten mechanický zvuk a je umístěn na „špatném“ konci auta. Při běžné jízdě to nepoznáte, to až v momentě, kdy na 911 začnete v zatáčkách tlačit, vám auto nezáludně připomene své rozložení váhy. Přátelská 911? Jistě, a v jádru pořád dravá. Za tohle si Porsche zaslouží pochvalu. Hodnocení zpětné vazby ve volantu bych směle přenechal sběratelům Porsche, kteří mohou objektivně prohlašovat jak dobrá či špatná ve skutečnosti je.

Vždy aktuální

Na 911 je nutné se nahlížet komplexně. Každá generace reflektovala dobu svého vzniku, úroveň technického vývoje, trendy, ekonomiku a zákazníky. Svět se mění, my se měníme, a proto se musí měnit i 911. Nemůže ustrnout v jednom bodě, ačkoli by si to někteří z vás přáli. To by pak 911 nemohla být měřítkem pro ostatní a hlavně, málokdo by si ji koupil. Obdivuji Porsche za to, jak dokáže skloubit padesát let starou koncepci s aktuálními výkřiky techniky, ekologie, bezpečnosti a namíchat několik variací 911, základní Carrerou počínaje, přes kabriolety, Turba, Targy a božskou GT3 konče.

Podobné články:

1 komentář u „Porsche 911 – fenomenálně dobrý sportovní vůz“

Napsat komentář