Během pěti desetiletí se model 911 stal srdcem a symbolem značky Porsche. Jen o několika málo dalších automobilech můžeme prohlásit to samé. Podívejte se na rozdíl padesáti let, které dělí první a poslední generaci devětsetjedenáctky.

V letošním roce bude Porsche 911 slavit padesátiny a k této příležitosti Porsche představí speciální model, o kterém můžeme zatím jen spekulovat (čtěte: Jaký bude výroční model 911). Toto významné výročí bude automobilka Porsche slavit v průběhu celého roku. Ve Stuttgartu se Porsche zúčastní výstavy Retro Classics, v březnu budou v Porsche Museu vystaveny speciální exponáty, 911ka bude mít i své světové turné, historii a vývoji modelu 911 se bude Porsche Museum speciálně věnovat od 4. června do 29. září a nakonec vyjde i výroční kniha věnovaná této legendě.

Za oněch padesát let se modelu 911 vyrobilo více než 820 000 kusů, což z devětsetjedenáctky činí nejúspěšnější sportovní vůz na světě. Sám Ferry Porsche popsal 911 slovy: „911 je jediným vozem na světě, se kterým můžete jet na africké safari, v Le Mans, do divadla nebo se s ním pustit do přeplněných ulic New Yorku.“ 

První 911 (1963)

Jako nástupce modelu 356 si 911 získala srdce nadšenců sportovních aut od samého počátku. Prototyp byl poprvé představen na frankfurtském autosalonu v roce 1963 jako model 901, na trh v roce 1964 se dostal s označením 911. Jeho vzduchem chlazený šestiválcový boxer dával výkon 130 koní. Levnější a pomalejší alternativou od roku 1965 byl čtyřválcový model 912. V roce 1966 Porsche představilo stošedesátikoňovou 911 S, která se pyšnila koly Fuchs z lehké slitiny. Další osobitou 911 byla verze Targa s odnímatelným střešním panelem, která debutovala koncem roku 1966. 


Autor: Porsche

První 911

Poloautomatická čtyřrychlostní převodovka Sportomatic se dostala do výroby následující rok. Další známé verze byly 911T a 911E. Za zmínku stojí fakt, že Porsche bylo prvním německým výrobcem, který byl schopen reagovat na přísné emisní limity platící na severoamerickém trhu. Vrcholem první generace 911 byla Carrera RS 2,7 z roku 1972 s motorem o výkonu 210 koní. Tento odlehčený model vážící méně než 1000 kilogramů uměl „stovku“ pod 6 sekund. Maximální rychlost činila 243 km/h. 1580 vyrobených kusů z něj dělá jedinečný unikát. Tento model zvítězil ve 24 hodinovém závodě v Daytoně a stal se otcem současných 911 GT3 a 911 GT3 RS.

Současná 911 (2011) 

Tato generace, interně označovaná jako 991, představuje největší technický skok v evoluci 911. Mezi zásadní inovace patří podvozek s delším rozvorem a širším rozchodem kol. Porsche se více než kdy jindy soustředilo na efektivitu, 991 je vozem s větším výkonem a menší spotřebou paliva. 


Autor: Porsche

Aktuální 911

Svůj podíl na tom má nejen motor se systémem Start/Stop, ale i 7stupňové převodovky (Porsche je prvním výrobcem na světě, který zavedl do výroby 7stupňovou manuální převodovku) a rovněž hybridní konstrukce z hliníku a oceli. Dnes má „základní“ 911 Carrera motor o objemu 3,4 l (vodou chlazený šestiválec boxer) s výkonem 257 kW (350 k).