Počátkem 80. let byl výkon 250 koňských sil vyhrazen těm nejsilnějším a nejluxusnějším vozům. Mercedes-Benz k dosažení této mety potřeboval pětilitrový motor V8. BMW si vystačilo s řadovým šestiválcem, ke kterému přidalo turbodmychadlo. Dobrá příležitost vrátit se v čase a podívat se mu pod kapotu, nemyslíte?
Technika a úroveň výbavy byla do té doby na straně Mercedesu. Helmut Kohl a každý úspěšnější řezník si proto vozil pozadí v eSkládě 500 SE popř. 500 SEL ve které kultivovaně brumlal pětilitrový osmiválec. Výkon byl necelých 250 koní, což byla hodnota, se kterou si vystačily i některé modely Ferrari. V první polovině 80. let tohle stádo koní znamenalo tolik, co dnes 500. Jak vidno, inflace se netýká jen peněz.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Sedmičku generace e23 vyvíjeli u BMW v době, kdy byl Mercedes se svou W116 alias „Číňanem“ v neotřesitelné pozici. Pak v sedmasedmdesátém ukázali sedmičku světu a bossové ve Stuttgartu si museli povolit kravatu a rozepnout horní knoflíček u košile. Sedmička měla indikátor servisního intervalu, Check-Control, za příplatek palubní počítač a ABS, které se později staly standardem. Pravda, W126 měla ABS standardně, ale úrovní zpracování a nabízeným komfortem byla e23 nebezpečně blízko vlajkové lodi ze Stuttgartu. Sedmička se pyšnila vychytaným podvozkem, hydraulickým posilovačem brzd, zónovým topením, za příplatek byla k mání automatická klimatizace, plně elektricky seřiditelná sedadla řidiče a spolujezdce, telefon, tlumiče se třemi režimy tuhosti a později byl k dispozici i airbag pro řidiče (mimochodem tohle bylo první BMW s airbagem).
Za tyhle srandy musel člověk vysolit kopu bankovek a tak se očekávalo, že zvolí rovnou vrcholný model, kterým byla 745i. Do té doby v Mnichově užívané značení motorizací vzalo za své. Tohle nebyl osmiválec 4,5 l, nýbrž řadová šestka 3,2 l. Jednalo se o motor M102, což byla oturbená varianta motoru M30. K výkonu 252 koní si mnichovští pomohli turbodmychadlem KKK K27, které „tlačilo“ 0,6 bar a chladičem stlačeného vzduchu. Síla se přenášela na zadní nápravu skrze 3stupňový automat ZF3HP22. První 745i, vyráběná v letech 1980–1982, je dnes už vzácností.
Od roku 1983 do roku 1986 se vyráběla modernizovaná varianta s objemem 3,4 l (motor M106). Vstřikování Jetronic bylo nahrazeno Motronicem. Ačkoliv turbodmychadlo pracovalo s nižším tlakem (0,4 bar), papírové hodnoty výkonu byly identické. Jiná byla rovněž převodovka, opět ZF, ale už ZF4HP22, tedy čtyřkvalt. Tento mocenský koráb dělal stovku pod 8 sekund a dosáhl na necelých 230 km/h. BMW se tímto modelem vydalo cestou downsizingu, který dnes vyznávají všechny automobilky. A Mercedes-Benz se musel smířit s faktem, že má v daném segmentu silného soka.