Počátkem 80. let byl výkon 250 koňských sil vyhrazen těm nejsilnějším a nejluxusnějším vozům. Mercedes-Benz k dosažení této mety potřeboval pětilitrový motor V8. BMW si vystačilo s řadovým šestiválcem, ke kterému přidalo turbodmychadlo. Dobrá příležitost vrátit se v čase a podívat se mu pod kapotu, nemyslíte?

Technika a úroveň výbavy byla do té doby na straně Mercedesu. Helmut Kohl a každý úspěšnější řezník si proto vozil pozadí v eSkládě 500 SE popř. 500 SEL ve které kultivovaně brumlal pětilitrový osmiválec. Výkon byl necelých 250 koní, což byla hodnota, se kterou si vystačily i některé modely Ferrari. V první polovině 80. let tohle stádo koní znamenalo tolik, co dnes 500. Jak vidno, inflace se netýká jen peněz.


Autor: BMW

Podvozek byl vždy vizitkou BMW

Sedmičku generace e23 vyvíjeli u BMW v době, kdy byl Mercedes se svou W116 alias „Číňanem“ v neotřesitelné pozici. Pak v sedmasedmdesátém ukázali sedmičku světu a bossové ve Stuttgartu si museli povolit kravatu a rozepnout horní knoflíček u košile. Sedmička měla indikátor servisního intervalu, Check-Control, za příplatek palubní počítač a ABS, které se později staly standardem. Pravda, W126 měla ABS standardně, ale úrovní zpracování a nabízeným komfortem byla e23 nebezpečně blízko vlajkové lodi ze Stuttgartu. Sedmička se pyšnila vychytaným podvozkem, hydraulickým posilovačem brzd, zónovým topením, za příplatek byla k mání automatická klimatizace, plně elektricky seřiditelná sedadla řidiče a spolujezdce, telefon, tlumiče se třemi režimy tuhosti a později byl k dispozici i airbag pro řidiče (mimochodem tohle bylo první BMW s airbagem).

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.

Za tyhle srandy musel člověk vysolit kopu bankovek a tak se očekávalo, že zvolí rovnou vrcholný model, kterým byla 745i. Do té doby v Mnichově užívané značení motorizací vzalo za své. Tohle nebyl osmiválec 4,5 l, nýbrž řadová šestka 3,2 l. Jednalo se o motor M102, což byla oturbená varianta motoru M30. K výkonu 252 koní si mnichovští pomohli turbodmychadlem KKK K27, které „tlačilo“ 0,6 bar a chladičem stlačeného vzduchu. Síla se přenášela na zadní nápravu skrze 3stupňový automat ZF3HP22. První 745i, vyráběná v letech 1980–1982, je dnes už vzácností.

Od roku 1983 do roku 1986 se vyráběla modernizovaná varianta s objemem 3,4 l (motor M106). Vstřikování Jetronic bylo nahrazeno Motronicem. Ačkoliv turbodmychadlo pracovalo s nižším tlakem (0,4 bar), papírové hodnoty výkonu byly identické. Jiná byla rovněž převodovka, opět ZF, ale už ZF4HP22, tedy čtyřkvalt. Tento mocenský koráb dělal stovku pod 8 sekund a dosáhl na necelých 230 km/h. BMW se tímto modelem vydalo cestou downsizingu, který dnes vyznávají všechny automobilky. A Mercedes-Benz se musel smířit s faktem, že má v daném segmentu silného soka.

Rychlé seznámí s e23 nabízí následující video od BMW