První sériově vyráběné auto s turbodmychadlem v Evropě jsme postavili proti soudobému modelu. Dělí je čtyřicet let, litr objemu a 156 koní výkonu. Tehdy, stejně jako dnes, ukázala turbodmychadla automobilovému průmyslu cestu. Jen důvody byly odlišné.
Zatímco v 70. letech byl argumentem výkon, dnes, v době downsizingu, je to efektivita. BMW 2002 Turbo bylo prvním sériově vyráběným automobilem v Evropě s přeplňovaným motorem pomocí turbodmychadla. Do názvu modelu se tedy přidalo prosté slovíčko „Turbo“, aby bylo všem jasné, s kým mají tu čest. Nejinak tomu bylo u vozů Porsche 911 (930) Turbo (1975) a SAAB 99 Turbo (1978).
BMW použilo vydařený základ – model 2002 tii s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 130 koní. Turbodmychadlem KKK se podařilo zvýšit výkon o 40 koní. Chladič oleje, větší brzdy, tlumiče Bilstein, širší pneumatiky, nástavce blatníků a přední spoiler alias „hrablo“ byly součástí balení a hlavním poznávacím znakem nula-dvojky-turbo. Mezichladič stlačeného vzduchu na svůj vstup do sériové produkce teprve čekal. Nejvíce z 1672 vyrobených kusů BMW 2002 Turbo bylo v bílé barvě Chamonix, zbytek produkce měl stříbrný lak Polaris. Ve vzácných případech můžete vidět i černou, ale tady není jisté, jestli to byla oficiálně nabízená barva pro tento model.
Současník válcuje dědečka
Ačkoliv je M235i poplatné downsizingové současnosti, nebrání mu technologie EfficientDynamics v použití řadového šestiválce. Výkon cca 330 koní umí v BMW vydolovat i z atmosférického plnění, nicméně M235i má turbodmychadlo. O to lepší je točivý moment (450 Nm). Historik má proti němu skromných 240 Nm a 170 koní. Z nuly na sto km/h je M235i téměř o dvě sekundy rychlejší, ale ruku na srdce, hodnota 6,9 s nula-dvojky-turbo si zaslouží pochvalu, stejně tak rychlost 210 km/h. To M235i umí obligátních 250 km/h. Čtyřicetiletý odstup se v řeči čísel nejvíce projeví na hmotnosti, rozdíl činí 467 kilogramů.
model | M235i | 2002 Turbo |
---|---|---|
produkce v letech | 2013– | 1974 – 1975 |
náhon | zadní / 4×4 | zadní |
převodovka | 6M / 8A | 4M |
motor | přeplňovaný řadový šestiválec | přeplňovaný řadový čtyřválec |
objem motoru (ccm) | 2979 | 1990 |
výkon (kW) | 240 | 125 |
točivý moment (Nm) | 450 | 240 |
akcelerace 0–100 km/h (s) | 4,8 | 6,9 |
maximální rychlost (km/h) | 250 | 210 |
hmotnost (kg) | 1547 | 1080 |
počet vyrobených kusů | – | 1672 |
cena nového vozu v době produkce | 1 203 800 Kč | 18 720 DM |
Konečný stav 1:1
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Podlehnout kráse 2002 Turbo je snadné. Vzhledem k malému počtu vyrobených kusů je to dnes velmi vzácný a ceněný automobil. Jeho parametry jsou úsměvné, ale ve své době to muselo být „letadlo“. Škoda, že přišlo v době ropné krize, která mu a řadě dalších rychlých aut vykopala hrob. Věřím, že za dalších 40 let budeme s podobnou nostalgií vzpomínat na M235i, která je rovněž svým způsobem výjimečná. Čtěte redakční test.
Tak usmevne ako usmevne, ono zas tolko aut neda 0-100 za 6.9s (a vlastne ani tych 210 km/h) ani dnes. 🙂