Jak na Mitsubishi Lancer Evo?

Oslovili jsme soutěžního jezdce Karla Trojana, aby se s našimi čtenáři podělil o své zkušenosti s provozem a úpravami ikonického Lanceru Evolution.

Karel Trojan – automobilový závodník působící v rally od roku 1994 je dnes stálicí našich automobilových soutěží. K závodům jej přivedl jeho otec, taktéž úspěšný rally jezdec. Tým Korno Motorsport se vedle závodění věnuje servisu a úpravám sportovních vozů, zejména Mitsubishi Lancer Evolution. A právě vozy Lancer Evo byly důvodem naší návštěvy v Kornu.

Mezi fanoušky Evolutionů a Subaru Impreza STI vládně velká rivalita. Oba automobily se zrodily pro rally, čemuž nasvědčují silné turbomotory a stálý pohon všech kol. Moje první otázka na Karla Trojana směřuje právě na rozdíl mezi Evem a STI. „Impreza STI je hravější (motor 2,5 l oproti 2,0 l u Mitsubishi, pozn. redakce), ale jejím největším handicapem je motor, který nevydrží takový kilometrový nájezd jako ten v Lanceru. Naopak Evo je přesnější na řízení a motor je podstatně větší držák.“ Podle Karla Trojana je 9. generace Lanceru Evo posledním správným Evem.

Technické údaje Mitsubishi Lancer EVO IX
objem motoru (ccm) 1997 akcelerace 0–100 km/h (s) 5,7
počet válců 4 maximální rychlost (km/h) 250
počet ventilů 16 převodovka 6M
výkon (kW) 206 náhon 4×4
točivý moment (Nm) 355 pohotovostní hmotnost (kg) 1540

Nákup

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

Lidé si nekupují Evolutiony proto, aby s nimi jezdili pomalu. Je to oblíbený stroj pro amatérské i profesionální závodníky. Je tedy logické, že řada ojetin má za sebou těžký život. Ceny Evo IX začínají na hranici 400 000 Kč, ale podle Karla Trojana má smysl uvažovat o voze za 550 000 a více korun. Na můj dotaz, zdali není výhodnější koupit horší vůz a vše potřebné na něm udělat odpovídá Karel Trojan následovně: „Není, protože ve výsledku do auta nasypete mnohem více peněz, než byste dali za voňavku.“

Vlastnictví sportovního vozu je spojeno s náročnější údržbou a tím i vyššími provozními náklady. Výměna oleje (viskozita 10W60) je pro sériový motor předepsána na každých 7500 kilometrů. Tlumiče, jak standardní, tak příplatkové Bilstein jsou pro silniční provoz dostačující a vydrží poměrně dlouho. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat diferenciálům, které jsou na voze hned tři. Na středový diferenciál náhradní díly jsou. V případě, že se tento diferenciál odporoučí do věčných lovišť, si připravte částku cca 80 000 Kč.

TIP: Fotogalerie: Mitsubishi Lancer Evo VI RS

Zcela odlišná situace panuje u diferenciálu zadního. Ten je aktivní a nelze do něho koupit žádný náhradní díl. Autorizovaný servis si za něj účtuje částku kolem 120 000 Kč, Karel Trojan jej umí sehnat za cca 75 000 Kč. Vzhledem k těmto okolnostem mají výhodu americké verze a verze RS, které nemají aktivní diferenciál. Náhradní díly se do něj koupit dají a celý kus stojí „jen“ 35 000 Kč. Špatnou zprávu máme pro majitele poslední generace Lanceru Evo X s dvouspojkovou převodovkou TC-SST. Do té totiž žádný díl rovněž nekoupíte a za celou skříň si Mitsubishi účtuje 300 000 Kč.

Mitsubishi vybavilo modely Evolution brzdami Brembo, které na silniční provoz stačí, ale Karel Trojan doporučuje okamžitě vyměnit brzdové destičky za lepší (cca 6500 Kč přední sada). Na okruhové ježdění jsou však brzdy slabé.

O motoru víme, že je držák, ale za předpokladu pravidelné a časté výměny oleje a při dodržení zásady „zahřívat a chladit“. Tím je myšleno nevytáčet studený motor a dochlazovat turbo po náročné jízdě, což je s Evolutionem asi každá jízda. Ostatně tato zásada platí pro každý motor s turbodmychadlem.

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

Úprava motoru

Motor Evo IX je vybaven variabilním časováním ventilů MIVEC, což jej zvýhodňuje oproti předešlým generacím při zvyšování výkonu. Ve srovnání s nimi se dá na „devítce“ nahnat o cca 15 koní více. Sériový motor má 280 koní, úpravou řídící jednotky a montáží sportovního výfuku se lze dostat na výkon až 360 koní bez vlivu na životnost. Dílnou Korno Motosport prošly vozy se závodní řídící jednotkou Pectel, které spolu s výfukem disponovaly výkonem až 400 koní. Větší výkonový nárůst je už spojen s kovanými písty a ojnicemi, jinými vačkami, turbodmychadlem atd.

Chcete závodit?

Je otázkou času než dostanete chuť si vyzkoušet nějaký amatérský závod (kde se ale nezávodí s amatérskou technikou, pozn. redakce). Pro závody bude úprava vozu nutností. Schopné tlumiče „do začátku“ jsou otázkou 50 000 Kč, ty lepší stojí dvakrát tolik. Taiwanské díly se dá sehnat levněji, ale na rally fungovat nebudou, naopak na okruhu či kopcích možná ano. Pro srovnání – tlumiče Reiger, které používají profesionálové v rally, by vás vyšly na 250 000 Kč.

Podobné je to s brzdami. Brzdy značky D2 Racing jsou takovým prvním stupněm, ale Karel Trojan upozorňuje na jejich měkké třmeny, které mají tendenci se otvírat, což samozřejmě snižuje jejich účinnost. Osvědčené brzdiče Wilwood či AP Racing odlehčí vaše konto o 70 –80 000 Kč. Velká Bremba homologovaná pro český mistrák stojí 125 000 Kč – přední set a 90 000 Kč zadní set. Při stavbě závoďáku, jedno na jaké úrovni, neopomeňte bezpečnostní prvky – ochranný rám, homologovaná sedadla, vícebodové bezpečnostní pásy, popř. bezpečnostní nádrž na palivo a hasicí systém.

Možná vás překvapí, že auta v českém mistrovství (kategorie N4 – produkční vozy) mají výkon jen 290 koní. „Je to kvůli předepsanému restriktoru o průměru 33 milimetrů. Auta pro volný pohár nemusí mít restriktor, a proto mají výkon klidně i 400 koní. Paradoxní tak je, že amatérští jezdci mají silnější auta než my – profíci“, dodává Karel Trojan.

Stavba a údržba závodního vozu

Ostrý závodní vůz do kategorie N4 přijde na 600 000 až 1 900 000 korun. Plus musíte připočíst částku za pořízení samotného vozu, čímž se dostáváme k hranici 3 000 000 Kč za špičkový hotový vůz.

To je ale jen začátek, pak váš čeká údržba. Karel Trojan mění olej v motoru po každých 300 ostrých kilometrech. Preventivní údržba se týká celého vozu, namátkou jmenujme – poloosy a ložiska prochází kontrolou či výměnou každých 800 km, turbo po 1000 km, repase převodovky po 500 km a repase diferenciálu po 300 km.

Pronájem

Zatočila se vám hlava? Chcete závodit a nemít starosti s technikou? Pak si můžete závodní vůz pronajmout. Pohárové auto vás vyjde na 1500 Kč za kilometr, vrcholná technika kolem 2500 Kč za kilometr. Pneumatiky se samozřejmě počítají zvlášť.

Fotogalerie: Stavba Mitsubishi Lancer EVO (N4)

Podobné články:

5 komentářů u „Jak na Mitsubishi Lancer Evo?“

  1. Moc zajímavý čtení, jen tak dál a víc tímto stylem, klidně i další automobilky, to tu u nás chybí

    Odpovědět
  2. Differencialy a prevedovky SST lze nechat opravit u http://www.komvet.cz , neni to sice nic levneho ale umeji je rozebrat a opravit, at uz vymenou jednotky(coz se stalo u me)nebo ohnute vydlicky, ucpanych ventilku na jednotce..

    Odpovědět
  3. neopravitelnost AYC po IX je nejaka fama, co se kazi je pumpa, repas sada na pumpu stoji 8000kc plus prace, je to navic ukon bezne udrzby

    spolu s motorovym olejem se meni i olej ayc
    diferencial pouzity stoji 500 liber
    http://www.ebay.co.uk/itm/MITSUBISHI-LANCER-EVOLUTION-4-5-6-7-8-9-REAR-DIFF-AYC-MR-GSR-BREAKING-EVO-PARTS-/122313497251?hash=item1c7a73daa3:g:xNgAAOSw4UtWT2BA
    tzn castky 80 tisic jsou nesmysl
    navic je zde vzdy moznost prestavby na mechanicky LSD, coz je u vykonejsich staveb stejne nezbytnost

    Odpovědět

Napsat komentář