Ford Mondeo vs. Mazda 6 – ofenzíva ve střední třídě

Klidné vody střední třídy se chystají rozvířit dva klíčové modely, nové Mondeo a Mazda 6. Jejich specifikace vám přinášíme během jejich oficiálního představení v Paříži. Rozdílné pojetí této dvojice přímo vybízí k vzájemnému porovnání.

Segment D

V segmentu trhu D, jímž je střední třída označována, panuje ostrá konkurence. Passat před nedávnem vyjel v nové generaci (čtěte náš TEST), Opel zkouší štěstí s Insignií, Peugeot představil model 508. Dále jsou tu staří známí: Avensis, Laguna nebo C5. K nim se teď připojí tradičně silné Mondeo a nová Mazda 6 neskrývající vysoké ambice.

Designový dvojblok

Začněme Mondeem, to nabídne již tradičně tři karosářské varianty – sedan, liftback a kombi. Na kinetickém designu největšího Fordu je znát lehký odklon od evropského vzhledu. Důvodem je vývoj zaměřený i na zákazníky za velkou louží. Tam začne být letos prodáváno dvojče Mondea – Ford Fusion. Pokud vám je look Mondea povědomý, pak jste zřejmě loni zaznamenali koncept kupátka Evos prezentovaný na autosalonu ve Frankfurtu. Ihned na první zahledění se na nové Mondeo zaujme agresivně střižená nízká příď, nízké protáhlé světlomety a především mohutná lichoběžníková maska evokující rukopis Aston Martinu.

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

Japonka Mazda 6 se nenechává zahanbit. Navazuje na studii Takeri z loňského autosalonu v Tokiu, právě ta se stala nositelkou nového designového stylu mazdy zvaného KODO. Nová šestka vyjede ve dvou karosářských verzích – sedan a kombi SW. Oproti Takeri je byl sice vzhled poněkud umírněn, trochu ubylo agresivity hlavně na přídi, výsledek ale rozhodně nepostrádá sportovní eleganci a celkovou vyváženost. Sedan si oficiální premiéru odbyl letos v červenci na autosalonu v Moskvě, kombík je na řadě právě v Paříži.

Technika

Mondeo přichází s odvážnou technickou novinkou, nasazením přeplňovaného tříválce EcoBoost o objemu 1,0 litru. Do jaké míry půjde jen o úlitbu unijním ekologům, se teprve ukáže. Jeho výkonnostní parametry 125 koní a 175 Nm už tak neškodně nevypadají. Nabídku zážehových jednotek doplní motory o objemech 1,6 a 2,0 litru taktéž z řady EcoBoost. Základem bude atmosférický motor 1,6 Ti-VCT. Pro příznivce dieselů Ford nabídne jednotky TDCi v kubaturách 1,5 a 2,0 litru. Posléze by se měla v nabídce objevit i hybridní verze. Převodovky budou šestistupňové manuální, nebo dvouspojkové automaty Powershift. Mondeo bude samozřejmě předokolka, ovšem v této nové generaci se objeví v nabídce pro některé (zatím nespecifikované) motorizace i s pohonem všech kol. Tím zvedá hozenou rukavici zásadního konkurenta VW Passat.

Šestková Mazda, jak je u tohoto výrobce poslední dobou zvykem, využívá technologií SkyActiv. Podvozková platforma aplikuje vpředu klasický McPherson a vzadu byste našli víceprvkovou nápravu. V duchu řešení SkyActiv je karoserie Mazdy mimořádně lehká, čehož bylo dosaženo masivním využitím vysokopevnostní oceli. V nabídce pohonných jednotek nenajdete žádné foukané malorážky, ale klasické čtyřválcové atmosférické dvoulitry (145 a 165 k) nebo 2,5 litr (191 k). Turbodiesely zastupují 2,2 litrové čtyřválce (150 a 175 k). Všechny verze mají poháněna kola přední nápravy, řadit lze šestistupňovými manuály nebo automaty.

Kdo je větší?

Mondeo si téměř zachovalo rozměry předcházející generace. Na délku naměříte 4800 mm, rozvor dosahuje 2850 mm. Objem zavazadelníku prozatím nebyl zveřejněn.

To japonská konkurence zvolila jinou strategii. Sedan měří na délku 4865 mm a rozvor nabídne 2830 mm. Kombi SW je trochu překvapivě kratší jak na délku (4800 mm) tak i rozvorem (2750 mm). Do zavazadelníku kombi SW naložíte 522 litrů zavazadel.

Kde je útulněji?

Ford se v útrobách Mondea oproti Fiestě a Focusu držel dost při zdi. Interiér působí přehledně a uspořádaně. Některé prvky se přenesly i sem, třeba futuristické palubní přístroje. Tradičně pro Ford zde naleznete povedený tříramenný volant. Dominuje dnes již obligátní multifunkční displej a masivní audioaparatura Sony.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Mazda svým interiérem potěší spíše sportovněji zaměřené řidiče. Oproti Mondeu je vybavena klasickými palubními budíky uloženými v samostatných tubusech. Oproti starším generacím „šestky“, působí integrovaný mohutný displej trochu rušivým dojmem, ale bez něho se dnes vůz střední třídy těžko obejde. Funkce multimediálního systému lze ovládat prvkem umístěným na středovém tunelu mezi sedadly po vzoru prémiových značek. Ve sportovním duchu jsou pojata i přední sedadla a potěší přítomnost klasické ruční brzdy.

Vychytávky ve výbavě

Oba modely jsou pro své značky na evropském trhu vlajkovými loděmi a proto musejí nabídnout i výbavu patřící do segmentů vyšší střední třídy, zde se projevuje absence modelových řad Scorpio a Xedos.

Do Mondea nyní bude možno přiobjednávat prvky, které byly prozatím nabízeny je v luxusních segmentech. Jde například o elektricky stavitelný sloupek řízení, elektrické ovládání pátých dveří, sedadla s masážní funkcí. Nemůže scházet multimediální systém SYNC s dotykovým displejem, který zvládne připojit pět zařízení přes WIFI a je možné jej ovládat hlasem. Významnou bezpečnostní novinkou jsou nafukovací bezpečnostní pásy na zadních sedadlech.

Mazda přináší taktéž široké spektrum výbav jako adaptivní světlomety, signalizaci prudkého brzdění, monitorování mrtvých úhlů či automatický brzdný systém Smart City Brake Support (SCBS) fungující do rychlosti 30 km/h. Zajímavým prvkem je systém i-ELOOP, jenž dokáže akumulovat rekuperovanou brzdnou energii do kondenzátoru a dále ji dle potřeb využívat.

Kdy a za kolik?

Cenové specifikace ještě nejsou ani pro jeden model k dispozici. U Mondea se počítá se zahájením prodeje počátkem roku 2013. Pro Mazdu budou termíny obdobné, v Čechách ji můžeme čekat v únoru 2013.

Který vůz byste raději zvolili?

Podobné články:

Napsat komentář