reklama Suzuki

Od poloviny ledna 2015 odpadá neplatičům povinného ručení povinnost hradit sankční poplatky do garančního fondu. Podle ČKP (Česká kancelář pojistitelů) na to doplatí především pojištění řidiči. Další nesmyslná novela nebo posílení ochrany lidí?

Možná jste již zaregistrovali některé změny v osobních financích, které se sebou přináší rok 2015. Jednou z nich má být i avizované zdražování povinného ručení. Jestli k němu ovšem dojde, zatím není zcela jasné. Poskytovatelé povinného ručení se k problematice v tiskových zprávách prozatím nevyjádřili. Růst cen předpovídají pouze ČKPČeská asociace pojišťoven.

Hlavní důvody pro zrušení poplatku do garančního fondu

Přestože se zrušení poplatků nepoctivých řidičů může zdát jako nespravedlivé, opak je, podle některých, pravdou. Pro jejich ukončení byly použity logické argumenty. První z nich je, že nepojištění řidiči jsou již pokutování ve správním řízení. Příspěvky do fondu tedy mohou být považovány jako dvojí trest za jednu chybu.

Další argument je spíše stížnost na práci České kanceláře pojistitelů. Tak každoročně rozesílala více než půl miliónu výzev k úhradě příspěvku nepojištěných. Zcela reálně jsou přitom desítky tisíc neoprávněné. Mezi nimi nechybí perličky jako pokutování lidí bez řidičského průkazu nebo lidí, kteří auto ani nevlastní.

Zde bychom nicméně rádi připomněli, že přestože poplatky do garančního fondu jsou již zrušeny, nepojištění řidiči budou dále čelit řadě jiných sankcí:

  • Pokuta ve správním řízení až 40 000 Kč
  • Vyřazení vozidla z evidence
  • Bloková pokuta od policie za chybějící zelenou kartu až 2 000 Kč
  • Úhrada způsobené škody z vlastních nákladů

Jak to vidí druhá strana

Na druhé straně barikády stojí Česká kancelář pojistitelůČeská asociace pojišťoven. Oba jsou v tomto případě zajedno. Zrušení příspěvků do garančního fondu zdraží v roce 2015 povinné ručení.

reklama Isuzu

Úplným zrušením příspěvku nepojištěných by ze zákona vypadl spravedlivý princip financování nepojištěných škod těmi, kteří je mohou způsobovat. V praxi by to znamenalo další významné, státem vynucené, a přitom naprosto zbytečné zdražení povinného ručení pro všechny poctivé motoristy,“ vyjádřil se Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven v tiskové zprávě ze září 2014.

Podobně se také o několik měsíců později vyjádřil Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP: „Scénáře o vývoji počtu a výši nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo v důsledku zrušení příspěvku nepojištěných zdražit v řádu stovek korun.“ Argumentuje především tím, že tu část, kterou dříve platiti nepojištění řidiči, nyní budou muset hradit pojišťovny, respektive pojištění řidiči.

Co s tím můžete dělat

V roce 2014 stálo zákonné pojištění odpovědnosti za provoz vozidla v průměru 2 700 Kč. Podle nejčernějších předpovědí by mohlo povinné ručení v roce 2015 podražit až několik stovek korun. To se nicméně zřejmě nestane, ale s mírným růstem ceny raději počítejte. Pokud se vám nová cena líbit nebude, můžete s tím něco udělat.

Tedy respektive můžete přejít k levnější konkurenci a platit nižší cenu tam. Většinou už v dnešní době není problém najít levnější povinné ručení. Díky vševědoucnosti internetu a novým marketingovým koncepcím poskytovatelů finančních služeb, vše podstatné naleznete a i vyřídíte od svého počítače. Od nalezení výhodnějšího povinného ručení, po zaslání přechodné zelené karty na email.

Problémem může být zrušení stávající smlouvy, pokud možno bez sankcí. Pro výpověď smlouvy totiž musíte mít legální důvod. Nelze ji bez poplatku zrušit jen tak. Naštěstí pro vás, je jedním z důvodů právě navýšení ceny pojistného. Jestli vám tedy letos přijde dopis od pojišťovny, kdy po vás budou chtít více peněz, pamatujte, že máte jeden měsíc na rozmyšlenou a případnou výpověď.