Automobilový svět přišel o dalšího velkého muže, závodníka a konstruktéra silných amerických vozů – Carrolla Shelbyho. Zápal plic se ukázal jako silnější soupeř v porovnání s motorem V8.
Texasan Carroll Hall Shelby (11.1. 1923 – 10.5. 2012) svůj řidičský talent objevil náhodou. Tento muž pracoval jako farmář a za volant automobilu si odskočil kvůli zábavě a hned měl úspěch. Z dnešního pohledu je až nepochopitelné, jak rychle se dostal do „velkého“ světa automobilových závodů. V roce 1954 závodil za Aston Martin, později sedlal Maserati či Austin Haley, dostal se dokonce do Formule 1, která mu však nebyla souzena. V roce 1959 vyhrál 24 hodin Le Mans.
Carrolla Shelbyho proslavily zejména dva vozy – AC Cobra a Ford Mustang, přestože se podílel na celé řadě projektů. Byl například konzultantem pro Dodge Viper. Vraťme se do 60. let za britským výrobcem AC Cars a jejich roadsterem AC Ace, který byl vybaven dvoulitrovým šestiválcem. Shelby v tomto voze viděl mnohem větší potenciál za předpokladu, že vůz bude poháněn mnohem silnějším motorem. A tak vznikla nejlepší spolupráce Velké Británie a USA od dob 2. světové války, jejímž výsledkem byla AC Cobra s osmiválcem small block od Fordu. Vůz začínal s motorem o objemu 4,2 litru, následně 4,7 litru a vrcholem byla legendární Cobra 427 s V8 7,0 litru. V následujících padesáti letech vzniklo bezpočet replik vozů Cobra.
Mezi fanoušky je znám taktéž závodní vůz Shelby Daytona Coupé, ale jsou to právě Mustangy GT 350 a GT 500, které si většina lidí vybaví ve spojení Shelbyho a Fordu. V roce 2003 byla založena Carroll Shelby International, která se podílela na současných „nejrychlejších“ Fordech Mustang. Amerika vděčí Carrollu Shelbymu za to, že Evropa začala brát americké automobily jako konkurenci na závodních tratích, kde v 50. a 60. letech dominovali pouze evropští výrobci. Časopis Sports Illustrated zvolil Shelbyho řidičem roku hned dvakrát po sobě (v roce 1956 a 1957). Shelby vstoupil do síní slávy International Motorsport Hall of Fame (1991) a Motorsport Hall of Fame of America (1992). V 90. letech podstoupil i dvě vážné operace, transplantaci srdce a ledviny. Ve čtvrtek 10.5. 2012 podlehl Carroll Shelby zápalu plic. Až uslyšíte burácení motorů, aniž by bylo na obloze jediné letadlo, vězte, že v nebi dává Carroll Shelby dohromady novou Cobru.
Podobné články:
- Shelby Mustang GT500 Cobra – na počest Carrolla Shelbyho
- Shelbyho osobní GT500 KR půjde do aukce
- Ford Mustang 2013 – nejen lifting obličeje
- Aston Martin CC100 – vzpomínka na DBR1
- Ford Mustang Shelby GT350 – konečně pro řidiče?