reklama Suzuki

Je pneumatika jen kulatá a černá?

Na začátku vývoje všech pneumatik, letních i zimních, postupuje Bridgestone v souladu se svým mottem „sloužit společnosti produkty nejvyšší kvality“ a zaměřuje se na splnění potřeb spotřebitelů. Ze zákaznické segmentační studie Bridgestone* vyplývá, že pro téměř 50 % motoristů je hlavním zájmem „bezpečnost a ovladatelnost na mokru“. V rámci toho je nejdůležitější potřebou „krátká brzdná vzdálenost na mokrém povrchu“, a hned poté „zachování kontroly nad vozem ve všech podmínkách“ a „krátká brzdná vzdálenost na zledovatělých a zasněžených silnicích“.

Realita však zároveň ukazuje, že většina zákazníků kupuje pneumatiky podle ceny a do svého rozhodování nezahrnuje prémiové pneumatiky (přestože nezřídka řídí prémiový vůz). Ve stále větší míře kupují levné dovážené pneumatiky, převážně z Číny (to potvrzují data ETRMA**). V letech 2007 až 2013 se dovoz pneumatik z Číny do Evropy téměř zdvojnásobil a v roce 2013 představoval 45 % celkového dovozu pneumatik do Evropy.

Z toho plyne, že motoristé mají o pneumatikách slabé povědomí, považují je za komoditu a vynucenou koupi, takže většina lidí nedokáže ocenit složitost konstrukce pneumatik a věří, že všechny pneumatiky jsou stejné: kulaté a černé! Neudivuje tedy, že cca 80 % motoristů se obrací na prodejce (prodejce automobilů nebo pneumatik) s žádostí o doporučení ohledně koupě.

Údržba pneumatik je často přehlížena

Údržba pneumatik zahrnuje dvě hlavní oblasti: opotřebení a tlak vzduchu.

• Co se týče opotřebení, jezdilo 25 % řidičů, kontrolovaných v roce 2012 v rámci kontrol bezpečnosti pneumatik pořádaných společností Bridgestone (v celé Evropě bylo odborně zkontrolováno 28 000 vozidel), na pneumatikách opotřebovaných pod legislativou povolený limit hloubky dezénu 1,6 mm – a přesto tito řidiči stále odkládali výměnu pneumatik! Rizika jízdy na opotřebovaných pneumatikách (ztráta přilnavosti na mokru, riziko poškození pneumatiky) jsou dobře zdokumentována. Ve Velké Británii je až 57 % pneumatik měněno po překročení legislativou povoleného limitu!
• Co se týče tlaku vzduchu, zjistil Bridgestone při výše uvedených 28 000 kontrolách bezpečnosti pneumatik, že 78 % řidičů jezdí na podhuštěných pneumatikách. Tato skutečnost snižuje schopnost vozidla bezpečně brzdit a měnit směr. Dalším důsledkem je vyšší spotřeba paliva a mnohem rychlejší opotřebení pneumatik. Ve Španělsku se v roce 2014 zvýšil počet poruch vozidel souvisejících s poškozením pneumatik nebo nesprávným tlakem vzduchu o 14,4 %.

Tato zjištění prokazují, že spotřebitelé sice chtějí na prvním místě bezpečnost, ale ve skutečnosti jde jejich chování opačným směrem.

Osvětová kampaň Bridgestone

Vzhledem k tomuto rozporu mezi „potřebami“ a „chováním“ došla společnost Bridgestone – největší výrobce pneumatik a gumárenských produktů na světě – k rozhodnutí, že je nezbytné informovat a vzdělávat motoristy v Evropě o důležitosti pneumatik a řádné péče o ně – a také o přednostech prémiových pneumatik v oblastech bezpečnosti a provozních vlastností, které nemohou být levnými dováženými produkty zaručeny.

reklama Isuzu

Bridgestone šíří svá sdělení v Evropě třemi způsoby:

• Celoevropská reklamní kampaň spuštěná v říjnu 2014 zdůrazňuje důležité přínosy pneumatik k bezpečnosti silničního provozu, protože jsou „jediným bezpečnostním systémem vozidla, který udržuje kontakt s vozovkou“.
• Program bezplatných bezpečnostních kontrol pneumatik realizovaný odborníky na pneumatiky po celé Evropě na veřejných místech, jako jsou parkoviště a nákupní centra.
• Specifické akce pro zástupce médií, jako je tento workshop „Prémiová bezpečnost Bridgestone“, na nichž se novináři mohou naživo přesvědčit o přínosech prémiových pneumatik v oblasti bezpečnosti.

Důležitý rozdíl v bezpečnosti na mokru

Výsledky workshopů na mokru – zejména brzdění na mokru – ukazují, že rozdíly v brzdné dráze mezi prémiovými a levnými dováženými pneumatikami jsou výrazné – a činí 4 metry. To je víceméně průměrná délka současného automobilu! V nouzové situaci – například při náhlém brzdění v husté dopravě na dálnici nebo před chodcem, který přechází silnici – by to mohl být rozdíl mezi materiální škodou a žádnou škodou, nebo dokonce fyzickým poraněním a žádným poraněním, což je ještě důležitější.

Ještě zásadnější než brzdná dráha je rychlost, s níž se vozidlo vybavené levnými pneumatiky ještě pohybuje v okamžiku, kdy už vozidlo s pneumatikami Bridgestone stojí. V rámci workshopu byla naměřena rychlost cca 22 km/h. To je více než dost na to, aby došlo k vážným materiálním škodám a fyzickému poranění.

1. Fyzické poranění

Je obtížné kvantifikovat tuto újmu peněžní částkou, ale mezinárodní statistiky, např. studie OTS (On the Spot), kterou nechalo v roce 2010 vypracovat britské ministerstvo dopravy, ukazují, že již při 8 km/h může střet s chodcem způsobit lehká až vážná zranění a ve vzácných případech dokonce úmrtí. Při nárazu rychlostí 22 km/h dochází ve 40 % případů k lehkým až vážným zraněním, převážně hlavy a nohou.

2. Materiální škody

V případě nárazu do vozidla vpředu může dojít k vážnému poškození vozidla již při rychlosti 18 km/h:
• promáčknutí nárazníku/masky chladiče
• poškození světlometů
• deformace kapoty motoru
• aktivace minimálně jednoho airbagu

Odhadované náklady na výměnu výše uvedených komponentů dosahují pro VW Golf, používaný ve workshopu, výše 100 000 Kč. A samozřejmě i vozidlo vpředu by téměř jistě vyžadovalo výměnu zadního nárazníku, zadních světlometů a dalších dílů.

Z výsledků testů pneumatik Bridgestone a levných dovážených pneumatik v těchto workshopech plyne, že počáteční úspora cca 3300 Kč za sadu pneumatik by mohla v dlouhodobém horizontu přijít velmi draho z důvodu ztráty bezpečnosti.