Před dvaceti lety byly vozy s výkonem 300 koňských sil určeny jen skutečně zkušeným řidičům. Dnes mají tento výkon hatchbacky, se kterými se dá jezdit každý den. Jak moc se za poslední roky posunulo naše vnímání výkonů?
Je každé vaše nové auto výkonnější než to předešlé? Shodneme se na tom, že je správné, když vaše řidičské schopnosti rostou společně s daným automobilem. Znám mnoho nadšených řidičů a žádný z nich nechce ustrnout na jednom bodě. Uplatňování tohoto principu v praxi znamená, že toužíme po stále silnějších autech. To však nelze dělat donekonečna. Otázka tedy zní – kolik koní je dost? Sundejme si růžové brýle a popravdě si odpovězme na otázku, zda-li jsme skutečně tak dobří řidiči, jak si myslíme. Všechny ty elektronické bezpečnostní systémy žehlící naše chyby nás umí dokonale obalamutit. S moderními vozy si tak můžeme „dovolovat“ stále více.
Velkými iluzionisty jsou automatické či automatizované převodovky. Díky nim můžeme usednout za volant pětisetkoňového vozu beze strachu, že trefíme první jabloň v nejbližší zatáčce. Dávání meziplynů a celkově citlivá práce nohou na pedálech vyšla dávno z módy. Valnou část práce zastanou jen ruce, které nemusíme díky pádlům řazení sundavat z volantu.
To je dobrá zpráva pro všechny, kteří nevlastní závodní licenci. Relativně sportovní jízdu si tak můžeme užít i v takovém kalibru jako je Ferrari 458, zatímco F355 z poloviny 90. let s výkonem 375 koní a manuální převodovkou by nás vylekalo k smrti… v lepším případě. Úmyslně jsem použil výraz „relativně“ sportovní jízdu, protože běžný řidič nemá šanci využít potenciál takového vozu ani z poloviny. Po úžasném svezení s Alpinou B6 Bi-Turbo (535 k) jsem si uvědomil, že by takový vůz dokázal řídit vlastně kdekdo. Tento pohodlný a nesmírně rychlý kočár naplněný veškerou moderní technikou stojí na straně řidiče, ne proti němu. Takže když nechcete závodit, nemusíte, vůz vás k ničemu nenutí.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Moderní výkonné auto už není překážkou v domácnosti. Zatímco si taťka vypne všechny ty stabilizační systémy, aby se trochu pobavil, mamka si pak může auto půjčit bez obav, že se zabije při cestě za kamarádkami. To je pokrok bez ohledu na to, jak pozitivně či negativně jej vnímáme. Máme výrobce automobilů chválit nebo hanět za to, že nám servírují stále silnější modely? Možná jste slyšeli, jak někdo ve vašem okolí prohlásil: „400 koní? To je slabý, já chci alespoň 500.“ Možná, že jste to byli vy sami.
Ti bystřejší z nás už dávno pochopili, že klíčem k zábavě není jen výkon, ale i hmotnost a že čistší pocit z jízdy nabídne spíše jednoduchá mechanika, než složitá elektronika.
Co říci závěrem? Snad vám jen popřát, abyste řídili takový automobil, který vám sedne.