reklama Suzuki

[Tisková zpráva] Společnost Volvo Car Corporation varuje, že cíle EU pro snižování emisí oxidu uhličitého jsou ohroženy nedostatečnou podporou států k nákupu aut s nižšími emisemi. S tím souvisí i problém minimální podpory samotného výzkumu a vývoje ekologických vozidel, včetně elektromobilů.

Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation, 21.3. 2012 na semináři v Bruselu uvedl, že současný přístup Evropské komise k elektrifikaci automobilů by mohl ohrozit pracovní místa, investice i konkurences­chopnost evropského automobilového průmyslu.

„Společnost Volvo Car Corporation vyzývá EU, aby zajistila koordinaci pobídek a zároveň zintenzivnila podporu výzkumu a vývoje. Pokud se tak nestane, evropský automobilový průmysl riskuje ztrátu současné vedoucí pozice v oblasti technologií,“ prohlásil Stefan Jacoby. 

A dodal: „Z dlou­hodobého hlediska to může ohrozit konkurenceschopnost našeho oboru a ve výsledku i pracovní místa v Evropě.“ Společnost Volvo Car Corporation má také obavy o životaschopnost tzv. Bílé knihy o dopravě, vydané Evropskou komisí, která uvádí, že emise skleníkových plynů v oblasti dopravy budou muset do roku 2050 klesnout nejméně o 60 procent, aby bylo možné dosáhnout cílů, jež si EU v souvislosti s klimatickými změnami vytyčila. Dokument také požaduje, aby počet vozidel s konvenčním pohonem klesl ve městech do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 by měla tato vozidla z měst vymizet úplně.

Obtížná výzva pro celý obor

„Evropské automobilky čelí velmi závažné výzvě, má-li být legislativa pro snižování emisí CO2 vyžadující elektromobily přijata bez potřebných pobídek, které tyto ekologické automobily zpřístupní širším masám spotřebitelů,“ je přesvědčen Stefan Jacoby.

reklama Isuzu

V roce 2011 se ve světě prodalo necelých 50 000 vozidel poháněných energií z baterií, což odpovídá tržnímu podílu přibližně 0,1 procenta. Tato hodnota ukazuje, že na trhu budou v dohledné budoucnosti i nadále dominovat modely s tradičními spalovacími motory.

„Je příliš brzy na to, abychom opustili konvenční dieselová a benzínová hnací ústrojí. Jejich účinnost se neustále zvyšuje. V posledních dvou letech značka Volvo snížila emise CO2 u svých dieselových a benzínových agregátů o 13 procent,“ řekl Stefan Jacoby.

Nerealistická očekávání v oblasti elektrifikace

Ačkoliv pro zavádění elektromobilů v EU dosud nebyl stanoven žádný oficiální cíl, oborové studie ukazují, že několik členských států přeceňuje rychlost, jakou jsou elektromobily zaváděny.
Vlastní studie Evropské komise nazvaná European Strategy on Clean and Energy Efficient Vehicles předpovídá, že do roku 2020 tržní podíl elektromobilů a plug-in hybridů vzroste pouze na 3–4 procenta, do roku 2030 by pak tato hodnota mohla vzrůst na 30 procent.

„Oba předpoklady jsou nereálné. Vzhledem k absenci koordinovaných vládních iniciativ a vysokých nákladů na baterie tržní podíl elektromobilů do roku 2020 stěží překoná hranici jednoho procenta,“ uvedl Stefan Jacoby.

Dotace a pobídky jsou nezbytné

Hlavním důvodem, který brání rychlému nárůstu počtu elektromobilů na silnicích, je nedostatečně rychlý pokles cen jejich technologií.

„Snahy automobilek o snižování nákladů nemohou plně kompenzovat cenu baterií. Pro úspěšné zavedení těchto technologií na trh jsou proto zapotřebí celoevropské dotace a pobídky. Tyto nezbytné pobídky jsou však ohroženy v důsledku současné dluhové krize,“ řekl Stefan Jacoby.

Společnost Volvo Car Corporation chce dokázat své odhodlání stát se jedničkou v oblasti elektrifikace. Proto již v letošním roce uvádí na trh nové Volvo V60 Plug-in Hybrid.