Máte poslední šanci si pořídit automobil s velkým motorem, než downsizing vyhubí i ty poslední, které se ještě vyrábí. Přívrženci poctivých motorů, čtěte.

Downsizing

Aktuální pojem v automobilovém průmysl vyjadřující zmenšování motorů cestou ubírání počtu válců a snižování zdvihového objemu. Úbytek výkonu je kompenzován přeplňováním, nejčastěji použitím turbodmychadla. Výsledkem jsou menší motory nabízející podobné výkony, ale s menší spotřebou paliva a nižšími emisemi.

Hon za efektivnějšími motory motivovaný zejména nízkými emisemi a spotřebou paliva trvá zhruba poslední dva tři roky. Nejprve začal nenápadně u malých, posléze u středních vozů a nyní zasahuje do třídy luxusních a sportovních vozů.

Downsizing v praxi

U modelů u kterých byl ještě nedávno základním motorem atmosférický dvoulitr, je nyní přeplňovaná šestnácti-, popř. čtrnáctistovka. To by ještě nebylo tak zlé, ale vyměnit brumlající osmiválec za přeplňovaný šestiválec zamrzí, podobně jako když atmosférický šestiválec lačnící po otáčkách dostane padáka a na jeho místo je dosazen přeplňovaný čtyřválec.

Co je špatného na přeplňovaných zážehových motorech? Nic, ale je třeba rozlišit turbomotory ze „staré školy“ plivající oheň, které straší řidiče větším či menším turboefektem, tedy automobily, do kterých přeplňované motory už tradičně patří. A na druhé straně ty dnešní downsizingové, které přišly na svět kvůli efektivitě, nikoli kvůli nadšeným řidičům. Charakter takových motorů je velmi podobný turbodieselům. Maximum točivého momentu nabídnou od nízkých otáček, ve středním pásmu otáček působí sterilně bez výrazné výkonové špičky a do nejvyšších otáček je netřeba vytáčet, protože tam už žádný další výkon nepřinesou. Nutno říct, že s tím záměrem byly konstruovány.

Co s tím

Toužíte-li po novém voze s velkým atmosférickým motorem, pak si pospěšte, protože už začíná být pozdě. Výrobci ukončují výrobu těchto pohonných jednotek a houfně je nahrazují těmi přeplňovanými.