Jaká jsou vaše kritéria při koupi nového vozu? Umíte rozlišit mezi tím, co chcete a tím, co opravdu potřebujete? Vyhněte se klišé a uvažujte samostatně.

Koupě automobilu je emocionální záležitost, bohužel a bohudík. Kdyby šlo o záležitost čistě racionální, pak by byly silnice plné stříbrných krabic, ale v podstatě dobrých vozů. Kvůli tomu, že při výběru auta hrají emoce důležitou roli, dostanou šanci i auta, která si koupíte jen pro své potěšení. A zároveň dostanou šanci i auta, která jsou naprosto k ničemu. To jsou ta s krycím názvem crossover. Takový automobil si koupíte jen proto, že se vám líbí nebo vám jej šikovný prodejce vnutil. V momentě kdy přihodil pár rádoby argumentů a srazil nějaké procento z ceny, váš mozek přestal pracovat.

Opomeňme ten slastný případ, kdy si kupujete druhé, třetí, páté auto do domácnosti (vytoužený sporťák, kabriolet apod.) a zaměřme se na vaše „jediné“ auto. To, které vás bude vozit do práce, na dovolenou, prostě všude. Otázka zní: „Co by takové auto mělo umět.“ Špatná, leč častá odpověď: „Všechno.“ S těmito všeuměly se roztrhl pytel a já bych vás před nimi chtěl varovat. Až budete číst v katalogu výrazy jako „všestranný…universální vůz,“ přemýšlejte. Překlad těchto slov zní asi následovně: „Vůz, který se snaží umět všechno, ale ve výsledku nedělá nic dobře.“ Nejvyšší čas si vybrat takový kočár, který zvládá jen jednu či dvě věci, ale perfektně, nemyslíte?

Klišé č. 1 Potřebuji velké auto

Pokud nemáte pětičlennou rodinu, bernardýna a chorobnou touhu vést kočovný život, pak s velkou pravděpodobností nepotřebujete 7místné MPV. Vzpomeňte si na své dětství, jak jste jeli s rodiči do Jugoslávie a vešli jste se s celou bagáží do škodovky. Dnes dáte mnohem více zavazadel do stejně velkých, neřkuli menších aut, než byly tehdejší škodovky, tak proč kupovat auto velikosti Avie, když z 90% času budete jezdit v autě sami a převážet jen vzduch.

Klišé č. 2 Úsporný motor je pouze ten, který spaluje naftu

Výrobci aut se mohou přetrhnout ve snaze srážet spotřebu a emise všech svých aut, nikoliv jen těch s dieselem pod kapotou. Vícestupňové převodovky, rekuperace kinetické energie, start/stop systémy a další prvky pro efektivní nakládání s „energiemi“ nejsou doménou jen dieselů. Častým argumentem pro „benzíňáka“ bylo, že takový motor má sice vyšší spotřebu, ale vrátí vám to na nižších servisních nákladech. To už dnes až tak neplatí – masivní nástup přeplňovaných benzínových motorů výše uvedený argument úspěšně vyvrací. Ale pokud máte rádi benzín kvůli otáčkám a zvuku (koupě auta je přece o emocích, nezapomeňte), tak si s klidným svědomím můžete vybrat auto s moderním benzínovým motorem.

Klišé č. 3 Navigaci nepotřebuji

Jsou dvě možnosti, buď si na čelní sklo připevníte nějaký fešáčky držák do kterého zacvaknete externí navigaci či mobil a k tomu připojíte kilometrový kabel pro napájení ze zapalovače nebo si prostě připlatíte za tovární navigaci. To, že navigační systémy některých výrobců aut stojí za starou bačkoru, je už věc druhá (od začátku na vás apeluji, abyste si vybrali „dobré“ auto). Myslím, že se v blízké době stane z navigací povinná výbava stejně jako je tomu v současnosti u klimatizací. Dnes vám totiž každý bazarník řekne, že auto bez klimy je neprodejné.

Jaký je váš vůz pro každý den?

Neexistuje universální auto ani universální odpověď na to, jak by takové auto mělo vypadat. Vyberte si vůz, který vám bude vyhovovat a bude vás bavit jej řídit. Při koupi auta se nenechte strhnout emocemi, více přemýšlejte a více se ptejte. Ten, kdo s autem pak bude jezdit, platit za palivo, za pneumatiky a za servis nebude váš prodejce ani soused, ale vy!