Volvo slaví šedesátiny svých kombíků

Značka Volvo si letos připomíná celých šedesát let od vzniku svého prvního modelu s karoserií kombi. Byl jím v roce 1953 model Duett. Pro shrnutí šesti desítek let tradice si připomeňme pětici nejzásadnějších kombíků od Volva.

Dědeček kombík

Duett, vznikl roku 1953 jako užitková varianta sedanu PV444. Za přímého předchůdce Duettu lze považovat od PV444 odvozenou variantu PV445. Ta byla původně určena jako šasi pro stavbu užitkových verzí stavěných privátními karosárnami. Karoserie Duettu byla dlouhá 4,4 metru a měla jen dvojici bočních dveří. Zadní kola vozu poháněly čtyřválce OHV o objemech od 1,4 do 1,8 litru (40 až 75 koní) přes tří případně čtyřstupňové převodovky. Roku 1960 prošel Duett modernizací a byl přejmenován na typ 210. Praktické kombi vydrželo v produkci do roku 1969 a bylo vyrobeno 101 492 vozů.

Nejlepší krabici nabídlo Volvo, ne IKEA

245, to byl jeden z nejvydařenějších kombíků značky. Modely Amazon a 140 produkované po Duettu nedosáhly ve verzi kombi takové popularity. „Dvěstěpětačtyřicítce“ se to však podařilo, byla průkopníkem řady „krabicovitých“ kombi Volvo. Tento účelně praktický model vznikal v období let 1974 až 1993 v počtu skoro 960 tisíc kusů. Karoserie o délce 4,9 metru využívala průlomově přední nápravu McPherson a hřebenové řízení. Do kufru se vešlo masivních 600 litrů zavazadel. K pohonu sloužila plejáda agregátů, čtyřválce 2,0 až 2,3 litru, šestiválec 2,8 litru vyvinutý s Peugeotem a Renaultem a řadové pěti- i šestiválce nakupované od Volkswagenu. Převodovky byly k mání manuální i automatické. Ceněným aspektem modelu byla příkladná péče věnovaná bezpečnosti posádky. Velké popularitě se model těšil na amerických i australských trzích. V posledních dvou letech produkce se prodávala již jen verze kombi pod názvem 240 Polar.

Amerika made in Sweden


Autor: Volvo

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

740 a 760, a máme tu nástupce typu 245. To nejhranatější Volvo všech dob lákalo vzhledem hlavně americké zákazníky. Neblaze se k němu vyjádřil designér Gordon Murray, jenž jej označil za „poevropštělou ameriku“. Záhy po sedanu následovalo kombi. Ve výrobě vydrželo od roku 1985 po dobu sedmi let. Opět byly ke koupi jak čtyř, tak šestiválcové benzinové motory a řadový šestiválcový turbodiesel 2,4 litru. Koncepce pohonu zůstala nezměněna, nadále byla poháněna kola zadní nápravy. Délka karoserie se oproti předchůdci typu 245 zkrátila na 4,79 m. Celková produkce dosáhla necelých 359 tisíc kusů. Prodejní úspěch této výrobní řady svého času finančně zachránil celou automobilku.

Slavný závodní kombík

850, tento model přinesl v roce 1991 jeden z největších zvratů v technice oproti svým předchůdcům. Už design karoserie 4,71 m dlouhé karoserie zaznamenal velké zjemnění, u kombi byla použita revoluční vertikálně situovaná zadní skupinová světla. Zásadní technickou inovací bylo nasazení pohonu kol přední nápravy (s vyjímkou modelu AWD s pohonem všech kol). Všechny modely byly osazeny příčně uloženými řadovými pětiválci ve spojení s pětistupňovými manuálními a čtyřstupňovými automatickými převodovkami. Nabídku dieselu Volvo vyřešilo aplikací jednotky 2,5 TDI od Audi. Další významnou technickou novinkou byla aplikace zadní polonezávislé nápravy typu Delta-link. Na poli bezpečnosti byla premiérově „osmsetpadesátka“ vybavena bočními airbagy a systémem SIPS chránící před bočním nárazem. Automobilka v případě této řady nezapomněla na ostřejší sportovní verze. Typ 850 T5-R (1995) byla vybaven přeplňovaným 2,3 litrovým pětiválcem (237 koní) a na stovku zrychloval za 6,7 sekundy. Verze 850 R (1996) vznikla jako nástupce 850 T5-R generovala ze stejného motoru výkon 250 koní a byla schopná dosáhnout maximální rychlosti 255 km/h. Že i rodinná kombi mohou úspěšně závodit prokázalo Volvo modelem 850 Super Touring Car nasazovaným do šampionátu BTCC v letech 1994–1995 pilotované dvojicí Rydell a Lammers.

Do terénu

XC70, jde o crossover s historií sahající do roku 1998. Vznikl jako speciální verze modelu V70 (přímého nástupce typu 850) a v době jeho vzniku měl jediného soupeře – Subaru Outback. Nikdo tehdy netušil, že XC70 (Cross Country) stojí na počátku do budoucna významné subkategorie „oplastovaných kombi“. Oproti běžné V70 se lišila masivnějšími nárazníky, zvýšenou světlou výškou a pohonem všech kol využívající viskózní spojky známé z typu V70 AWD. V současné době vzniká model XC70 již ve třetí generaci a jde o jeden z klíčových modelů v nabídce značky.

Podobné články:

3 komentáře u „Volvo slaví šedesátiny svých kombíků“

  1. Muj kolega ma tu 240,jednu uplne identickou ma i jeho manzelka,jezdi s ni kazdej den do prace a na karoserii neni jediny misto rezavy…

    Odpovědět
    • Dělal se i s pětiválcovým dvoulitrem kvůli daňovému zvýhodnění pod označením D20 ale jen pro vybrané trhy (Finsko, Itálie).

      Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.