Hummer H2 (TEST)

Vzali jsme legendu mezi off roady Hummer H2 do jejího přirozeného prostředí – terénu. Zajímá vás, jak si H2 poradila se sněhem a blátem? Nazujte si gumovky, vyrážíme!

Dnešní test je jiný než ty ostatní, protože místo novinky či aktuálního modelu testujeme vůz, který se již nevyrábí. Vozidla Hummer potkal stejný osud jako dinosaury s tím rozdílem, že je nezabila změna klimatu, ale bankrot automobilky GM a obrovský pokles poptávky v roce 2009. Amerika, země velkých a nehospodárných automobilů, se k Hummeru otočila zády. Ve výrobě údajně zůstal jen původní model – armádní Humvee, který odebírá armáda Spojených států. Byl to právě on, ze kterého vznikla jeho civilní verze H1 následovaná „luxusnější“ H2 a posléze H3.

Hummer H2 – luxus?

Vyhoupnout se do kabiny si žádá trochu švihu, protože sedadla jsou dobrý metr nad zemí. Je potřeba si na rovinu přiznat, že H2 není žádné luxusní vozidlo. Ve srovnání s H1 či Land Roverem Defenderem ano, ale tím výčet končí. Přes kožená elektricky ovládaná sedadla s výhřevem, klimatizaci, radio s reproduktory Bose a tempomat působí kabina dosti stroze a účelně. Vše je masivní, jednoduché a plasty nejsou měkčené. Výhled z vozu skrze malá okna nepřipomíná žádný jiný vůz. Při pohledu zvenčí na boky automobilu nelze přehlédnout nízkou siluetu střechy. Praktickým detailem je kompas a teploměr ve vnitřním zpětném zrcátku. Spolujezdci přijde vhod masivní madlo na palubní desce, zejména při jízdě v terénu.

Tři tuny v pohybu

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Už po prvních metrech jízdy cítíte, že sedíte za volantem něčeho opravdu velkého. Ve velkých SUV tento pocit po pár kilometrech opadne, v Hummeru nikoli. Je třeba mít neustále na paměti rozměry a pohotovostní hmotnost 3 tuny, zejména pak při předjíždění a při brzdění. Na akceleraci si zkrátka musíte chvilku počkat. Hummer se neotočí a nezastaví na fleku.

Model H2 pohání šestilitrový GM Vortec V8 s dvouventilovou technikou. První série H2 měla výkon 242 kW (329 k), druhá série (od roku 2008) měla motor 6,2 l s výkonem 289 kW (393 k). Já sedím v té první, která je vybavena 4stupňovým automatem. Dlouhé zpřevodování je znát zejména na silnici, kde při akceleraci potřebujete dostat motor do otáček. Ideální cestovní tempo je kolem 100 kilometrů v hodině. Ve městě se rozměry tohoto drobečka projeví nejvíce. Při parkování sice nemusíte mít praxi v kamionové dopravě, ale přesto není H2 auto do města.

Hurá do bláta

Po jízdě v městských a mimoměstských silnicích zastavujeme kvůli focení na zasněženém paloučku u lesa. Poté, co Hummer zapózoval na několika snímcích, jak orá toto místo, se vrátil zpět na asfalt. To byla jen taková malá rozcvička před prověrkou ve skutečném terénu.

Ta přichází v podobě off roadového polygonu s prudkými nájezdy, hrboly, brodem a dalšími milými překážkami. Na tomto místě dostane bytelná konstrukce příležitost se projevit v nejlepším světle. H2 má nezávislé zavěšení vpředu s dvojitými příčnými rameny a tuhou zadní nápravu. Pohon všech kol je stálý, ale řidič může přepínačem měnit poměr rozdělení sil mezi nápravy. Standardní rozdělení sil je 40:60 předek/zadek, volitelné je 50:50. Dále je zde uzávěrka zadního diferenciálu a redukce použitelná do rychlosti 15 km/h. Slušná výbavička za cestou na konec světa.

Na polygonu nás čeká trocha sněhu a uježděný hliněný povrch. Hummer si vede dobře a velký točivý moment uvede vozidlo zpět do pohybu, i když zastavíte v prudkém kopci. Po hodině ježdění se podmínky zásluhou teploty 4°C mění. Hliněný povrch se změnil v bláto s vyježděnými kolejemi. Přestože je terén mnohem náročnější, vystačíme si bez redukcí a uzávěrek. Off roadové pneumatiky odvádí svoji práci tak, že pak vnější kliky dveří nelze uchopit za suché místo. Volba obutí je zásadní pro úspěch v podmínkách, jako jsou tyto. Všechny mechanické a elektronické „vychytávky“ jsou bonusem navíc. Auto s díky vracíme v blátivém zábalu.

Technické údaje
počet válců 8
objem motoru (ccm) 5967
výkon (kW) 242
točivý moment (Nm) 495
akcelerace 0–100 km/h (s) za dlouho
maximální rychlost (km/h) 147
kombi. spotřeba (l/100 km) 20

Vůz jako nástroj

Je jednoduché odsoudit Hummer H2 za jeho spotřebu paliva, rozměry a těžkopádné reakce. Tím hůře, že se pro mnohé stal nástrojem na posilování vlastního ega. Nechápu majitele, kteří toto vozidlo obdaří obrovskými chromovanými koly a nízkoprofilovými pneumatikami. To je naprosté nepochopení filozofie Hummeru.

Těm, kteří využijí jeho schopnosti v práci nebo při zábavě jako jsou expediční výlety, bude sloužit dobře. Ostatně, proto je tu ta masivní konstrukce, dostatečně silný, ale jednoduchý motor, který nerozhodí rozdílná kvalita benzínu a interiér, do kterého se nemusíte bát vstoupit s nohama od bláta. Hummer patří do terénu!

Za zapůjčení vozu a využití polygonu děkujeme společnosti Max Cars.

Video z polygonu

Podobné články:

1 komentář u „Hummer H2 (TEST)“

  1. Na test dost slaby, chybi spousty zakladnich informaci a vic dojmu. Predstavoval bych si clanek 2x delsi a tim i zajimavejsi.

    Odpovědět

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.