Milujete nakupování na internetu? Je to bezkonkurenčně rychlé, pohodlné a většinou s lepšími cenami. Zkuste se zamyslet nad tím, zdali je nákup na internetu vhodný pro zboží, jako jsou pneumatiky.

Touhle dobou by už všichni motoristé „měli“ mít přezuto na zimní obutí. Těch, kteří kupovali nové pneumatiky na internetu, nebylo určitě málo. Na následujících řádcích si ukážeme, že nákup pneumatik online má sice své výhody, ale zároveň vyslovíme otázku, zdali je tento způsob nákupu zrovna tím nejlepším možným. Bez ohledu na to, jedná-li se o pneumatiky letní či zimní. Pro větší názornost to uvedu na modelové situaci dvou pánů.

Pan A a pan B potřebují nové obutí. Ani jeden z pánů toho o pneumatikách moc neví. Snad jen kromě faktu, že jsou černé a gumové. Většinou. Každý z pánů zvolil pro nákup jiný způsob.

Pan A se podíval na své staré pneumatiky a zjistil, že na jejich vnější straně je opravdu velké množství údajů. Nahlédl tedy do velkého technického průkazu od vozidla, ze kterého vyčetl předepsaný rozměr pneumatik. Zasedl k internetu a začal surfovat pro e-shopech. Na většině z nich se dozvěděl, co znamená ten který údaj či piktogram vyražený na každé pneumatice. Pan A se rovněž dozvěděl, že existují jakési standardizované štítky informující o třech „klíčových“ údajích pneumatiky. Protože pan A o pneumatikách nic neví, ale k jejich nákupu přistupuje zodpovědně, neváhá kliknout na testy pneumatik. Malinko se zalekne, když uvidí, že hodnotících kriterií je mnohem více, než si vůbec byl schopen představit. Naštěstí každý test končí tabulkou a celkovým hodnocením. Potom, co si pan A přečetl závěry dvou testů od renomovaných německých institucí, nabyl dojmu, že má jasno. Pro jistotu nakoukl do sekce „nejprodávanější zboží“ a přečetl si pár komentářů od uživatelů … stejných odborníků, jako je on sám. Před nákupem zbývalo jediné – použít nějaký internetový srovnávač cen, který pomůže najít dané zboží za nejlepší cenu. Pak už jen „hodil“ zboží do košíku a následně čekal na pošťáka či přepravce balíků.

Pan B rovnou navštívil pneuservis. Tam, mu řekli, jaký rozměr pro jeho vůz bude vhodný,
a seznámili ho se sortimentem v dané třídě. Dále mu vysvětlili, co znamenají údaje na „štítkách“ a kterým z údajů má a naopak nemá smysl přikládat význam. I panB zajímalo, jak si která pneumatika stojí v testech. Dozvěděl se, že opravdu nemá smysl řešit, jestli daná pneumatika ztratila na mokrém oválu trakci při rychlosti 73 nebo 75 km/h. Pan B si nechal poradit a doporučit vhodnou pneumatiku nejen pro svůj vůz, ale do jisté míry i pro svůj styl jízdy. Při troše štěstí měl pneuservis vybranou pneumatikou v daném rozměru skladem, takže pan B mohl svůj vůz rovnou nechat přezout. Při odchodu pak ve dveřích potkal panA, který „šetřil čas a peníze“ ale do pneuservisu kvůli přezutí tak či tak musel.

Tímto textem nechci shazovat výhody internetového nákupu pneumatik. Pneumatika, ale není žárovka. Pokaždé, když se bavím s někým z pneumatikářské branže, tak se jen utvrzuji v dojmu, že pneumatiky jsou velká věda a jejich významu většina motoristů nepřikládá takový význam, jaký by si zasloužily. Díky tomuhle kusu „gumy“ vaše auto jezdí, zatáčí, brzdí, drží na silnici, a nebo taky ne. A právě jejich nákupem to všechno začíná. To neznamená, že by se na internetu nedalo dobře koupit. Není to otázka kvality pneumatik, vždyť sortiment e-shopů a pneuservisů je stejný. Já mluvím o přístupu k informacím a následném způsobu výběru. Online nákup bych tak doporučil spíše lidem, kteří opravdu vědí, co a proč kupují. Rovněž nechci znevažovat testy pneumatik, jen by měl člověk vědět, jaké údaje jsou důležité a jaké nikoliv. Za povšimnutí stojí také fakt, že většina u nás zveřejněných testů pochází z Německa a v těchto testech s železnou pravidelností vyhrávají pneumatiky značky Continental. Kvality pneumatik tohoto německého výrobce nechci ani v nejmenším zpochybňovat a tak nechám na každém čtenáři, aby si přebral objektivitu těchto testů po svém.