Vyberte možnost Stránka

Fotogalerie: Mercedes-Benz E 43 AMG kombi

Fotogalerie: Mercedes-Benz E 43 AMG kombi
„Porsche Unseen“ nastiňuje podobu doposud neznámých koncepčních vozů

„Porsche Unseen“ nastiňuje podobu doposud neznámých koncepčních vozů

Porsche ve své publikaci nazvané „Porsche Unseen“ poprvé zveřejnilo návrhářské studie z let 2005 až 2019, které značka až doposud schovávala pod zámkem. Výrobce sportovních vozů zde prezentuje senzační vize celkem 15 různých vozů. Rané studie zahrnují kategorie „Spin-offs“ (Vedlejší produkty), „Little rebels“ (Malí rebelové), „Hyper cars“ (Hypervozy) a „What’s next?“ (Co bude následovat?). Porsche touto cestou umožňuje exkluzivně nahlédnout do návrhářských procesů značky – od první skici až po hotový model připravený do sériové výroby.

 Za oponou návrhářského oddělení Style Porsche

 „Lidé z celého světa milují nadčasový a pokrokový design našich sportovních vozů,“ říká Oliver Blume, předseda představenstva společnosti Porsche AG. „Základem tohoto spěchu jsou vizionářské studie konceptů: ty představují jakousi studnici nápadů, z níž mohou čerpat návrháři budoucích modelů Porsche, kdy kombinují naši silnou tradici s průkopnickými technologiemi budoucnosti.“

Doposud nikde nepublikované návrhářské studie jsou prezentovány výlučně prostřednictvím série článků na stránkách Porsche Newsroom. Vybraným studiím věnoval jednu epizodu i televizní snímek na webu 911:Magazine, který společně s hlavním návrhářem Porsche Michaelem Mauerem zkoumal propojení mezi studiemi a aktuálními sériovými modely značky. Nakladatelství Delius Klasing dnes potěší fanoušky značky novou publikací nazvanou „Porsche Unseen“. Všichni zájemci zde mohou detailně nahlédnout za oponu návrhářského oddělení Style Porsche. Později si budou moci prohlédnout vybrané studie i fyzicky: Muzeum Porsche totiž v roce 2021 zařadí tyto modely mezi prezentované exponáty.

 Proces návrhu: od první skici až po prototyp schopný jízdy

Proces návrhu začíná skicou. Ta se v dalším kroku vizualizuje do podoby 3D modelu. Když nastane čas nápad rozvinout, vyrobí se malé modely v měřítku 1:3, po nichž následují tzv. ‚tvrdé‘ modely v měřítku 1:1. „Virtuální svět je prvním krokem, ale zejména v případě neobvyklých modelů je nutné poznat je v reálu, abyste vnímali, zda má vůz malé, velké, nebo nezvyklé proporce,“ říká Michael Mauer, viceprezident oddělení Style Porsche. Na rozdíl od vývoje sériového modelu, kde se vždy vyvíjí několik modelů s odlišným stylistickým ztvárněním, se projekty vizí zaměřují na model jediný, sloužící jako jakýsi protagonista ústřední myšlenky.

„Porsche záměrně provozuje pouze jediné návrhářské studio – nacházející se bezprostředně vedle vývoje,“ říká Michael Mauer. „Naším epicentrem je Weissach. Namísto toho, abychom otevírali moderní návrhářská studia ve vzdálených metropolích Severní Ameriky či Asie, přijíždějí návrháři z celého světa do Porsche ve Weissachu, aby zde vytvářeli nejnovější sériové sportovní vozy a automobilové vize přímo v srdci naší značky. Porsche Design Studio zaměstnává přes 120 návrhářů, specialistů na interiéry, exteriéry, barvy a materiály, stavitele modelů, modeláře a konstruktéry studií.

Návrhářské studie: myšlenková cesta do budoucnosti mobility

„Pokud jde o námi vyvíjené vize, nejde primárně o to, abychom každý vůz dostali až na silnici. Je to spíše otázka vybudování kreativního prostoru a propojení s budoucností,“ popisuje proces návrhu Michael Mauer a dodává: „K rozvoji značky lze přistupovat dvojím způsobem: buďto zlepšujete vlastní produkty za současnosti, takříkajíc krok za krokem. U tohoto přístupu je však těžké dosáhnout nějakého zásadního pokroku. Nebo je další možností popustit uzdu kreativitě. Jde o to nechat myšlenky plynout až do časů pozítřejších a poté se odtamtud vrátit do časů zítřejších.“

Na základě této filozofie vyvíjí Porsche své produkty a identitu značky, která charakterizuje a ukotvuje vzhled všech modelů Porsche v dlouhodobém horizontu. Designový jazyk budoucích modelů se odvíjí od dlouhodobé vize. Na další úrovni tohoto postupu je cílem zkombinovat designérskou DNA Porsche s nejmodernějšími technologiemi konstrukce vozidel. Na jedné straně je tímto zajištěn pokrokový potenciál budoucích modelů Porsche, ale na straně druhé se v rámci této evoluce odkazuje na pestrou historii značky Porsche. Podívejme se blíže na několik příkladů:

Porsche 919 Street (2017; hliněný model v měřítku 1:1) bylo vyvinuto na základě technologie monopostu Porsche 919 Hybrid s nadějí zprostředkovat amatérským jezdcům opojné zážitky za volantem závodního vozu LMP1. Pod vnější slupkou se nachází uhlíkový monokok a výkonný hybridní pohon se systémovým výkonem 900 PS, díky němuž Porsche 919 vybojovalo celou řadu vítězství v závodu Le Mans. Se závodním speciálem se shodují i rozměry vozu a rozvor.

Kompaktní Porsche Vision Spyder (2019; ‚tvrdý‘ model v měřítku 1:1) se spartánským puristickým kokpitem, typickými mřížkami chladiče nad motorem uprostřed, červenými dekorativními prvky a náznakem stabilizačních žeber vzadu připomíná na první pohled Porsche 550-1500 RS Spyder z roku 1954. Cílem této studie bylo zároveň rozvinout designovou identitu značky Porsche a vytvořit kolekci nápadů pro detaily použitelné v budoucnu – například ultra moderní ochranný rám nad kabinou.

 

Vize Porsche „Renndienst“ (2018; ‚tvrdý‘ model v měřítku 1:1) je volnou interpretací konceptu prostorného rodinného vozu až pro šest cestujících. Návrhářský tým vytvořil futuristickou „kosmickou loď“ s atraktivními proporcemi. Uvedená studie je ukázkou toho, jak designérskou DNA Porsche s typicky vymodelovanými povrchy přenést do automobilového segmentu, v němž se značka vůbec nepohybuje. Na pasažéry zde čeká pohodlná modulární kabina pro dlouhé cesty. Řidič sedí na sedadle nezvykle umístěném uprostřed. Čistě elektrický pohon najdeme v prostoru pod podlahou. Na cestující tak čeká nečekaně velkorysý prostor a cestovní zážitky spojené s typickou elegancí Porsche.

 

Publikace „Porsche Unseen“ je již k dispozici u prodejců pod ISBN 978-3-667-11980-3. Návrhářské studie se detailně prezentují na 328 stránkách s úžasnými fotografiemi Stefana Bognera a vyčerpávajícím slovním doprovodem od Jana Karla Baedekera. Knihu vydává Delius Klasing Verlag a lze ji zakoupit i v obchodě Muzeum Porsche.

Zdroj: Porsche

FLYING SPUR PŘIPRAVEN VYRAZIT S VÝKONNOU JEDNOTKOU V8

FLYING SPUR PŘIPRAVEN VYRAZIT S VÝKONNOU JEDNOTKOU V8

Bentley Flying Spur – model označovaný za „nejlepší luxusní sedan světa“ – je nyní k dispozici s uznávaným a mimořádně úspěšným pohonem V8, představujícím alternativu ke kultovnímu agregátu W12.

Průzkumy v posledních deseti letech ukazují na významný posun co do způsobu používání modelu Flying Spur – namísto majitelů s osobním řidičem si zákazníci vůz řídí sami, případně za doprovodu dalších cestujících. Celosvětový průzkum (vč. dvou zevrubných analýz ‚customer clinic‘ v Americe a Číně) rovněž ukázal, že přes 40 procent zákazníků minimálně jednou týdně cestuje s dalšími osobami na zadních sedadlech. Uvedené údaje se uplatnily ve vývoji posledního provedení nového čtyřdveřového cestovního vozu, zaměřeného na potřeby řidiče při současném zachování prostorné kabiny, která je kombinací vytříbeného luxusu s technologiemi nejnovější generace.

Flying Spur V8 nabízí intenzivnější požitek za volantem prostřednictvím vyšší agility a ještě osobitějšího zvukového doprovodu motoru, ale současně i s výhodou méně častých zastávek kvůli tankování paliva a nižších emisí CO2.

Srdcem vozidla je dvojitě přeplňovaný agregát Bentley 4,0 litru V8 s nejvyšším výkonem 550 PS (542 bhp, 404 kW) a turbodmychadlem typu Twin-Scroll k dosažení nejvyššího točivého momentu 770 Nm při necelých 2000 ot/min.

S ohledem na snížení spotřeby paliva může jednotka V8 za nízkého zatížení vypínat polovinu válců – za podmínky, že požadovaný točivý moment nedosahuje 235 Nm a otáčky motoru jsou pod 3000 ot/min. Změna je z pohledu posádky nepostřehnutelná – deaktivace proběhne cca za 20 milisekund (desetina doby mrknutí okem).

Flying Spur V8 je o 100 kg lehčí než provedení W12, a vůz tak působí agilněji, nabízí rychlejší reakce a pyšní se vlastní výraznou osobností. Nový model využívá poslední prvky modernizace hnacího ústrojí a podvozku: adaptivní vzduchové odpružení, vektorování točivého momentu pomocí brzdění, systém kontroly jízdní dynamiky a elektrický posilovač řízení (vše ve standardu). Zákazníci dále mohou zvolit průkopnickou technologii Bentley pro aktivní elektrickou stabilizaci náklonů vozidla na bázi 48V sítě (systém Bentley Dynamic Ride), resp. elektronický systém natáčení kol zadní nápravy (All-Wheel Steering) ve prospěch ještě vyšší jízdní agility.

Nový Flying Spur, nabízený ve čtyřmístném i pětimístném uspořádání, přináší v dané třídě nejširší portfolio prvků chytré a intuitivní výbavy a technologií, uzpůsobených na míru řidiči i zbytku posádky. Pro nový Flying Spur V8 je rovněž k dispozici rotační displej Bentley, jedinečný v tomto odvětví – včetně podpory technologie Apple CarPlay®, fotorealistického zobrazování krajiny prostřednictvím satelitních map a včasného upozorňování na změnu podmínek na trase nebo v dopravě prostřednictvím místních informačních služeb.

Komentuje Dr. Matthias Rabe, člen představenstva společnosti zodpovědný za technické záležitosti: „Na základě našeho průzkumu, zpětné vazby od zákazníků a uživatelských trendů mezi zákazníky jsme nový Flying Spur V8 navrhli tak, aby nabídl schopnosti se zaměřením na řidiče, ale současně zajistil cestujícím kultivovanost, pohodlí a technologie očekávané od cestovní limuzíny.“

„Modelová řada Flying Spur je účelná a současně elegantní. Zprostředkuje klasický design Bentley, v dané třídě nejlepší provedení, originální materiály a péči o detail. Nový Flying Spur V8 rovněž zahrnuje nejnovější systémy na podporu řízení a systémy palubního infotainmentu ve prospěch ještě vyšší bezpečnosti, pocitu jistoty a uvolnění na každé cestě.“

Moderní a vysoce hospodárné hnací ústrojí V8

Dvojitě přeplňovaný agregát Bentley 4,0 litru V8 dosahuje nejvyššího výkonu 550 PS (542 bhp, 404 kW) a díky turbodmychadlu typu Twin-Scroll disponuje nejvyšším točivým momentem 770 Nm při necelých 2000 ot/min, přičemž plochá křivka točivého momentu pokračuje až po 4500 ot/min.

Klíčovou vlastností přeplňování typu Twin-Scroll jsou dva samostatné paralelní kanály ve skříni jednotky přeplňování. Výsledkem použitého řešení je vysoký točivý moment dostupný již od nízkých otáček. Turbodmychadla se nacházejí v prostoru mezi odvěsnami ‚V‘ spalovacího motoru, čímž se na minimum zkracuje vzdálenost, kterou musejí výfukové plyny urazit od motoru k turbodmychadlům – ve prospěch rychlé odezvy a efektivity.

Turbodmychadla akumulují plnicí tlak již po lehkém otevření škrticí klapky, analogicky k přehradě a vodní nádrži, takže je plnicí tlak opět okamžitě k dispozici při prudkém sešlápnutí plynu, čímž se výrazně zlepšuje odezva na pokyny od pedálu plynu i pružnost motoru. Vnitřní prostor válců chrání železný povlak získaný metodou plazmového nanášení tenkých vrstev za atmosférických podmínek, zajišťující vyšší odolnost vůči namáhání a opotřebení; tloušťka odolného povlaku činí pouhých 150 mikrometrů.

Uspořádání do ‚V‘ s úhlem sevření 90°, křížová kliková hřídel a osm dokonale vyvážených válců propůjčuje motoru charakteristický bublavý zvuk V8; díky pozoruhodnému výkonu vůz vystřelí z místa na 60 mil/h za 4,0 s (0-100 km/h za 4,1 s) a rozjede se až na 198 mil/h (318 km/h).

S ohledem na snížení spotřeby paliva může jednotka V8 za nízkého zatížení vypínat polovinu válců – za podmínky, že požadovaný točivý moment nedosahuje 235 Nm a otáčky motoru jsou pod 3000 ot/min. Změna je z pohledu posádky nepostřehnutelná – deaktivace proběhne cca za 20 milisekund (desetina doby mrknutí okem).

Přínosem je až 16% snížení spotřeby paliva, což zároveň znamená delší dojezd, nižší dopady na životní prostředí a méně časté zastávky kvůli tankování paliva.

Zaměření na řidiče, posílení agility

Flying Spur V8 je o 100 kg lehčí než provedení W12, a vůz tak působí agilněji, nabízí rychlejší reakce a pyšní se vlastní výraznou osobností.

Nový model využívá poslední prvky modernizace hnacího ústrojí a podvozku: adaptivní vzduchové odpružení, vektorování točivého momentu pomocí brzdění, systém kontroly jízdní dynamiky a elektrický posilovač řízení (vše ve standardu).

Flying Spur V8 je vybaven lehkými dutými stabilizátory na obou nápravách ve prospěch mimořádně dobrého jízdního chování. Technicky propracovaný adaptivní podvozek může být dále na přání vybaven technologií Bentley pro aktivní elektrickou stabilizaci náklonů vozidla na bázi 48V sítě (systém Bentley Dynamic Ride) a elektronickým systémem natáčení kol zadní nápravy (All-Wheel Steering).

Systém Dynamic Ride reguluje jízdní pohodlí a boční náklony, kdy pasažéry odfiltrovává od nadměrných pohybů karoserie – za tímto účelem blokuje vazbu s koly na obou nápravách a může při průjezdu zatáčkou během 0,3 sekundy využít proti klopení moment až 1300 Nm s cílem udržovat karoserii vozu stále zcela v rovině.

Tříkomorové vzduchové odpružení obsahuje ve srovnání s předchozí generací modelu Flying Spur o 60 procent více vzduchu. Díky tomu se rozšířil rozsah nastavení od sportovní tuhosti odpružení až po jízdní pohodlí luxusní limuzíny – v závislosti na režimu navoleném řidičem.

Zbrusu novou technologií pro Flying Spur je (jako výbava na přání) elektronický systém natáčení kol zadní nápravy (All-Wheel Steering), jenž zvyšuje stabilitu za dálničních rychlostí i manévrovatelnost při jízdách po městě. Za pomalé jízdy systém natáčí zadní kola v opačném směru než kola přední nápravy. Toto opatření má tentýž efekt jako zkrácení rozvoru náprav, čímž se zmenšuje poloměr otáčení vozidla, zlepšuje jeho agilita a výrazně usnadňuje parkování.

Za rychlé jízdy pak systém natáčí zadní kola v souladu s koly přední nápravy pro zvýšení stability, snazší předjíždění a jistější změny jízdního pruhu. Elektronický systém natáčení kol zadní nápravy znamená jistotu za vysokých rychlostí i praktičnost při pomalé jízdě, a to bez jakýchkoli kompromisů.

 Umné spojení designu, řemeslného zpracování a materiálů

Smělý vnější design modelu Flying Spur je postaven na nové moderní vizi, která z tohoto vozu činí pravý nezaměnitelný Bentley. Díky rozvoru, který se oproti předchůdci druhé generace protáhl o plných 130 mm, je nový Flying Spur na první pohled ještě nápadnější, k čemuž napomáhají i robustnější a atletičtější křivky po celé délce vozu.

Standardní nabídka laků pro Flying Spur V8 zahrnuje sedm barevných odstínů Bentley, pečlivě zvolených tak, aby zdůraznily charakter a křivky vozu. Zákazníci též mohou vybírat z dalších odstínů v rozšířené nabídce více než 60 variant, vč. provedení Mulliner nebo odstínu připraveného na zakázku. Zvláštní specifikace Blackline je moderní alternativou k lesklým prvkům exteriéru a zahrnuje i tmavou verzi elektrického okřídleného B s podsvícením (výbava na přání); bezkonkurenční schopnosti modelu Flying Spur V8 doplňuje nová ‚Styling Specification‘, dodávající exteriéru ještě sportovnější vzhled.

Ze standardních prvků exteriéru nového provedení V8 jmenujme 20″ lakovaná litá kola s 10 paprsky, označení V8 na blatnících nebo čtveřici koncovek výfukového potrubí pro patřičný efekt zadní partie vozu.

Interiér zbrusu nové verze Flying Spur V8 je ukázkou vrcholných schopností Bentley vytvořit moderní kabinu skýtající bezkonkurenční úroveň luxusu a inovací. Stylová a jedinečná kabina se chlubí mimořádně pohodlnými sedadly čalouněnými jemnou kůží (v nabídce je pět různých odstínů) nebo motivem křídla Bentley ve spodní části středového panelu a přístrojové desky. Pokud by si někdo přeci jen nevybral, je zde ‚Colour Specification‘ s dalšími 10 odstíny kůže a dvojicí dvoubarevných provedení interiéru.

Napříč celou přístrojovou deskou ubíhá doširoka rozmáchlý dýhový obklad, který pokračuje až do dveří s cílem zdůraznit mimořádnou šířku kabiny vozu. Standardně se nabízí dřevěná dýha v provedení ‚Crown Cut Walnut‘ (řezaný ořešák) s uplatněním rovného řezu pro moderní vzhled. Zájemci mohou vybírat z dalších sedmi provedení dýhy, jakožto i technické povrchové úpravy z vysoce lesklých karbonových vláken. Pro všechny typy dýhy si lze objednat dvoubarevné provedení dýhových obkladů k doladění kabiny podle vlastního vkusu; pro přední středový panel je speciálně k dispozici varianta Côtes de Genève.

Pro nový Flying Spur V8 je rovněž k dispozici rotační displej Bentley, který je v daném odvětví jedinečný. Po stisku tlačítka zapalování se otočí dýhou obložená středová část přístrojové desky a odhalí dotykový displej o velikosti 12,3″, zobrazující tři digitální dlaždice s možností vlastního nastavení. Na druhé straně displeje se objeví tři elegantní analogové kruhové ukazatele s venkovní teplotou, kompasem a časomírou. Díky třetí straně je možné podstoupit digitální detox a jednoduše si vychutnávat dokonalou plochu dřevěné dýhy, pokračující kolem celé kabiny.

Vzadu najdeme zbrusu novou dotykovou obrazovku dálkového ovládání z nádherně zpracovaných materiálů. Je prakticky neznatelně zabudována do středového panelu, ale je možné ji stiskem tlačítka snadno vyjmout a používat jako dálkový ovladač. Zpřístupňuje řadu různých aplikací, jako např. ovládání všech slunečních clon, masážní funkce zadních sedadel nebo klimatizace zadní části kabiny; dovoluje rovněž ukládat předvolené konfigurace vč. náladového osvětlení.

Pokrokové technologie ruku v ruce s moderním luxusem

Nový Flying Spur přináší v dané třídě nejširší portfolio prvků chytré a intuitivní výbavy, uzpůsobených na míru řidiči i zbytku posádky. Součástí výbavy je vestavěná SIM karta, což znamená, že pro funkce online připojení ‚My Bentley‘ již zákazník nemusí zajišťovat vlastní datové připojení. ‚My Bentley‘ je průběžně vylepšovaná sestava palubních online a dálkových služeb, které mají zákazníci k dispozici prostřednictvím a vyhrazené aplikace pro mobilní platformy Apple iOS a Android.

Dálkové služby – v závislosti na regionu – jsou dostupné prostřednictvím mobilní aplikace My Bentley se zohledněním rozsahu služeb očekávaných dnešními zákazníky – od funkce ‚Najdi moje vozidlo‘ a ‚Zamkni můj vůz‘ přes zobrazování stavu vozidla a různých statistik – až po začlenění dalších funkcí, jako např. ovládání nezávislého topení (je-li součástí výbavy).

Z dalších funkcí poskytovaných palubním systémem infotainmentu jmenujme podporu Apple CarPlay®, fotorealistické zobrazování krajiny prostřednictvím satelitních map a včasné upozorňování na změnu podmínek na trase nebo v dopravě prostřednictvím místních informačních služeb.

Zadní část interiéru vozů Flying Spur je tím nejlepším místem pro práci či odpočinek na cestách – což dokládá celá řada prvků volitelné výbavy, jako např. tablety zábavního systémy pro zadní sedadla, audiosystémy na přání až po špičkový systém Naim for Bentley, či dokonce luxus palubní chladničky pro dvě lahve.

Novou chladničku najdeme mezi zadními sedadly za středovou loketní opěrkou. Chladnička nastavitelná na dvě úrovně teploty od +6 °C do -6 °C pojme šest plechovek 330 ml, čtyři lahve 500 ml, nebo dvě klasické lahve na šampaňské (750 ml), a bezpochyby tak vyhoví nárokům jakékoli cesty. Díky zcela nové konstrukci se podařilo chladničku zabudovat do mnohem menšího prostoru než u předchozí generace modelu Flying Spur, což se odrazilo ve zvětšení zavazadelníku, nyní nabízejícího velkorysých 420 litrů.

Pro zadní část kabiny mohou zákazníci zvolit čtyřmístné uspořádání, jehož výhodou je dlouhý průběžný panel od předních až po zadní sedadla. Čtyřmístné uspořádání je vrcholnou ukázkou designu, pohodlí a luxusu. Součástí panelu je nové pouzdro pro 5″ dálkové ovládání s dotykovým displejem, dvojice držáků na nápoje, další úložný prostor a volitelně i místo pro bezdrátové nabíjení mobilních zařízení. Součástí zadní loketní opěrky je úprava z lesklého kovu a najdeme zde i dvojici USB portů a 12V napájecí zásuvku.

Elektricky ovládané stolky ve stylu letadla, upevněné na zadní straně předních sedadel, lze jednoduše vyklopit stiskem tlačítka. Deska obložená dýhou se elektricky spustí, vyrovná do roviny a odhalí kůží zdobený povrch s vybráním pro pero nebo stylus. Po přidržení tlačítka pod stolkem se tento elegantně vrátí do výchozí polohy.

Flying Spur nyní ještě atraktivnější

Výroba všech provedení modelu Flying Spur probíhá v Crewe, domovské lokalitě Bentley – celosvětově prvním uhlíkově neutrálním závodu zaměřeném na výrobu luxusních vozů. Objednávky od zákazníků se již zpracovávají a první vozy si klienti z Velké Británie a Evropy budou moci převzít ještě před koncem roku 2020; další globální trhy budou krátce následovat v roce 2021.

Nejlepší luxusní čtyřdveřový cestovní vůz na světě je nyní ještě atraktivnější a přichází s větším zaměřením na řidiče a praktičností bez kompromisů v otázkách luxusu či řemeslného zpracování.

Napište svůj názor

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *