TEST: Porsche 911 Carrera S PDK – milenka pro každý den

Sportovní vůz a každodenní použitelnost jdou jen těžko skloubit dohromady. Porsche se to ale u nové 911 podařilo. Jaké další trumfy má tahle krasavice v rukávu?

U nás to není zcela běžné, ale na například v Německu, Británii a dalších západních zemí používají majitelé své sportovní vozy i na cesty do práce. Jednou ze stálic je Porsche 911, která v sobě spojuje sportovního ducha s každodenní použitelností a to paradoxně i přes malý kufr a téměř nepoužitelná zadní sedadla. Modely 911 vždy nabízely specifické jízdní vlastnosti dané umístěním motoru za zadní nápravou. Ve spojení s pohonem zadních kol umí tato koncepce nezkušenému řidiči připravit horké chvilky. Jedno přísloví dokonce říká, že kdo umí závodit s Porsche, umí závodit se vším.

Dospělá Carrera

Na modelu 911 je kouzelné, jak je jeho každá další generace vyspělejší než ta předchozí, a to při zachování původní receptury. Ingredience jako šestiválcový motor typu boxer uložený vzadu, typická silueta karoserie a schopnost potěšit řidiče jsou staré bezmála padesát let. S příchodem aktuální generace vybavené všemi dostupnými úspornými technologiemi, elektro-mechanickým řízením a další dávkou luxusní výbavy se můžete právem obávat o ztrátu „živočišnosti“.

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Na úvod vám řeknu několik čísel. Nové řízení oproti bývalému hydraulickému posilovači pomáhá ušetřit 0,1 l/100 km. Systém start/stop ušetří 0,6 l/100 km. Kombinovaná spotřeba klesla oproti předchozí generaci o necelý litr (9,5 l/100 km) s manuální převodovkou a s automatem PDK dokonce o 1,5 litru (8,7 l/100 km).

Výbava je sice tučnější, ale hmotnost je ve srovnání s předchůdcem nižší o zhruba 30 až 40 kilogramů. Karoserie nových Carrer mají hliníkové dveře, střechu a zadní spoiler. Mezi důležité výkřiky techniky bych zařadil aktivní tlumiče PASM, které nabízí standardní (komfortní) a sportovní režim. Dále Porsche Torque Vectoring, tedy elektronicky řízený diferenciál s variabilní svorností, který je standardem pro Carreru S. Ten spolupracuje s převodovkou PDK, má-li ji vůz ve výbavě, čímž je jeho chytré fungování dále optimalizováno (PTV Plus).

Oblíbený Sport Chrono Package, měnící reakce motoru, byl obohacen o dynamické uložení motoru. Tuhle „vychytávku“ znají majitelé ultimativní verze GT3 předchozí generace. Senzory trvale sledují natočení volantu, podélné a příčné zrychlení. V závislosti na stylu jízdy a vlastnostech vozovky se mění charakteristika uložení motoru prostřednictvím magnetizovatelné kapaliny v elektricky vytvářeném magnetickém poli. Výsledkem je větší stabilita vozu a trakce v rychlých zatáčkách.

Nasedáme

Dostáváme se k nejdůležitější části testu. Přicházím k bílému coupé, které mě svádí jednak svým lakem a také krásnými 20“ koly. Zasunuji klíček ve tvaru auta do spínací skřínky umístěné vlevo od volantu, takhle to mají všechna Porsche. Po otočení, jakmile naskočil motor, jsem s malinkou úlevou vydechl. V tomto směru je vše naprosto v pořádku – motor má krásný mechanický zvuk již na volnoběh. Typický boxer, takhle má znít Porsche! A to byla jen předehra.

Na chvilinku se zastavím u interiéru, který byl vyveden v černé kůži. Kvalitě zpracování nemám co vytknout. Architektura palubní desky je inspirována větší Panamerou a musím říci, že mi chvilku trvalo, než jsem se zorientoval. Sedadla mé menší postavě maximálně vyhovovala. První kilometry absolvuji v ulicích hlavního města. Všechny své smysly soustředím na řízení a podvozek. Převodovka je v automatickém režimu, tlumiče v poloze normal, sportovní funkce zatím spí. 911ka se řídí naprosto bez problémů a řízení jako takové shledávám přímé a komunikativní. Možná, že předchozí generace měla citlivější řízení, ale i ta současná ho má nadprůměrně dobré. Překvapilo mě, jak se auto vyrovnávalo s nástrahami pražských ulic. Podvozek je sice tuhý, ale jízda není uskákaná ani kodrcavá.

Jsme na začátku testu a tohle Porsche má už na kontě pár imaginárních plusových bodů. Další body mu udělují řidiči v ostatních autech a lidé čekající na tramvajových ostrůvcích. Bílá 911ka je nepřehlédnutelná. Od cca 2000 ot./min motor začíná uspokojovat zátahem i zvukem. Už jsem říkal, že má tenhle boxer krásný zvuk? Radost násobily příplatkové sportovní výfuky. Zmačknutím příslušného tlačítka jsem ve výfuku otevřel klapky a už jsem neměl důvod je zavírat. Nelituji toho, že jsem tak promarnil šanci vyzkoušet příplatkový audio systém Burmaster, ale věřím, že hraje dobře. Vedle centrálně umístěného otáčkoměru je displej zobrazující navigaci, telefonní hovor, naladěnou radiovou stanici, stav provozních kapalin, tlak vzduchu v pneumatikách, stopky a tzv. G-meter zobrazující hodnoty přetížení.

Plnou parou vpřed

Dvojspojková 7stupňová převodovka řadí hladce. Chuť přepnout z automatického módu do manuálního mě kazila tlačítka na volantu. Už jsem to kritizoval několikrát i u jiných aut a kritizuji to i zde. Jediný správný, intuitivní a zažitý způsob „pádlového“ řazení je ten s pádly pod volantem, kde zatažením pravého pádla řadíte vzestupně a zatažením levého sestupně. Porsche to ví, neboť pádla pod volantem nabízelo za příplatek už u minulé generace. Kulisa řazení s pákou nabízí rovněž obrácený způsob manuálního řazení.

PDK má tendenci zařadit na dálnici co nejdříve sedmičku, aby poklesy otáčky a tím i spotřeba. V praxi to vypadá tak, že jedete cestovní rychlostí 160 km/h a motor točí něco přes 2000 ot./min., takže není zbytečně hlučný. Na palubě vládne klid a v nádrži se netvoří vír. Při větším sešlápnutí plynového pedálu převodovka okamžitě podřazuje a auto razantně akceleruje. Režim Sport reakci plynu a převodovky ještě přiostří. Je to citelný rozdíl, díky kterému nepochybujete o udávaném výkonu motoru 294 kW (400 k). V očekávání co bude následovat, jsem zkusil i režim Sport Plus. Představte si, že auto je živý organismus a vy mu do žíly píchnete dávku čistého adrenalinu. Převodovka řadila až v nejvyšších otáčkách motoru s malým kopnutím a příval výkonu byl nepřerušovaný. Sport Plus jsem si užil, ale šetřil bych si jej na závodní okruh.

Nejsem určitě sám, komu maximálně vyhovuje, když cítí, že je s autem jako jedno tělo. A nová 911 mi tento pocit dávala. Její rozměry jsou tak akorát, pozice za volantem bezvadná, řízení komunikativní a brzdy spolehlivé. Při testu jsem měl neustále na paměti, že řídím vůz s motorem za zadní nápravou a pohonem zadních kol a že tahle kombinace mě může kdykoli vytrestat. Jenže nová 911ka je přátelská. Ano, když na ni v zatáčkách začnete tlačit, tak ten těžký zadek cítíte, ale auto jako by vás spíše informovalo, než se vás snažilo vyděsit. Nemohu však posoudit do jaké míry je to zásluha příplatkového PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), které potlačuje boční náklony, nicméně tahle přívětivá povaha je asi tou největší změnou při porovnání nové 911 s předchozími generacemi.

911 na každý den?

V úvodu jsem naznačil, že model 911 se dá údajně používat každý den a nová 911 mě utvrdila v tom, že opravdu dá. Osobně bych neměl to srdce ji používat při cestách do práce za každého počasí, v kolonách, zkrátka všude tam, kde hrozí nějaká újma, ale nepochybuji o tom, že by to nezvládla. Carrera umí být i praktická. Zadní sedadla mají dvojí použití, buď jako mučidlo pro ty, které nemáte rádi, nebo jako odkládací prostor pro menší tašky, oděv apod.

Zavazadelník vpředu nabídne objem 135 litrů, což je akorát pro pár košil a kreditní kartu na víkend v Monaku. S 911kou se dá žít, jen se jí musíte umět trochu přizpůsobit, pak vás odmění. Stejně jako je neslušné se ptát ženy na věk, tak zrovna tak neslušné je se ptát na spotřebu u sportovního vozu. Udávanou kombinovanou spotřebu nemohu s přesností potvrdit či vyvrátit, ale podle stylu jízdy a úbytku benzínu v nádrži bych řekl, že se jí dá alespoň přiblížit.

Manuál či automat?

Carreru i Carreru S můžete mít se 7stupňovou manuální převodovkou či dvojspojkovou automatikou PDK. S oběma typy převodovek je 911 rychlá i úsporná. S PDK je rychlejší a úspornější. Já rád řadím manuálně, ale v případě nové 911 nemohu jednoznačně říci, abyste „šli“ do manuálu. Tak velký dojem na mě PDK udělalo. Pokud hodláte 911 používat opravdu často a to i k cestám do zahraničí, tak neváhejte a těch 78 000 Kč do PDK investuje. Obdobná situace nastává i u dalších prvků příplatkové výbavy. O sportovních výfucích už řeč byla, ty berte jako povinnost. Sport Chrono Package a adaptivní tlumiče jsou další nutné položky výbavy. Bez nich by byla 911 poloviční. Naopak keramické brzdy můžete vynechat, protože v běžném provozu je neupotřebíte. Faktem zůstává, že vyspělost a použitelnost nové 911 roste s příplatkovou výbavou.

Technické údaje
verze 911 Carrera S 911 Carrera S PDK
počet válců 6 6
objem motoru (ccm) 3800 3800
výkon (kW) 294 294
točivý moment (Nm) 440 440
akcelerace 0–100 km/h (s) 4,5 4,3
maximální rychlost (km/h) 304 302
převodovka 7M 7A
kombi. spotřeba (l/100 km) 9,5 8,7

Cena

Porsche 911 Carrera S stojí v základu 2 800 000 Kč vč. 20% DPH. Cena zapůjčeného, velmi dobře vybaveného, vozu činila 3 651 737 Kč vč. 20 % DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Porsche Inter Auto CZ.

Podobné články:

7 komentářů u „TEST: Porsche 911 Carrera S PDK – milenka pro každý den“

    • Vlastnim 911 s manualni prevodovkou. Mam upravenou tuhost pedalu a zkracene razeni. Jizda po meste je obcas otravna. V Audi ridim malickem, v 997 je to o dost fyzicky namahavejsi. Ale na silnici mimo obec to je uzasne 🙂

      Mel sem poprve v zivote moznost vyzkouset automatickou prevodovku v nove 911 991. Behem par vterin se ze zaryteho zastance manualniho razeni stal milovnik PDK. Najendou mam spoustu casu na to, abych se prirpavil pred zatackou, soustredil se na prujezd a vyjezd. Doposavad byl muj hlavni problem to, abych v tom kalupu vubec nahmatal po pusteni volantu radici paku, protoze 997 je poradna bestie 🙂

      Moje dalsi auto bude s PDK 🙂 Je to pecka … jak to tam davkuje ty meziplyny, podrazuje, … krasa poslouchat 😉

      Odpovědět
  1. „Jediný správný, intuitivní a zažitý způsob „pádlového“ řazení je ten s pádly pod volantem, kde zatažením pravého pádla řadíte vzestupně a zatažením levého sestupně. „
    Jo, s tím bude souhlasit 11 z 10ti redaktorů a všichni čtenáři, naočkovaní těmito redaktory. Majitelé vozů umožňujícími řazení jedinou páčkou nahoru/dolů – zde Porsche ( u mě BMW SMG ) vám ale ze zkušenosti v každodenním provozu řeknou, na co řadit dvěma rukama, když můžu řadit dvěma prsty jedné ruky.

    Odpovědět
    • Jistě, je to věcí zvyku a osobního názoru, nicméně „verze“, která se osvědčila v motorsportu, je ta, kterou popisuji já a dalších 10 redaktorů.
      Tento názor nemají jen „pisálci“, ale i samotné automobilky. Porsche ta správná pádla nabízí za příplatek, eMková BMW to mají od uvedení SMG II v e46 M3 a současná modelová řada BMW rovněž přechází na pádla místo tlačítek. Ferrari s tím přišlo jako první. Lamborghini a další automobilky to mají zrovna tak. Takže něco na tom bude.

      Odpovědět
      • Ten automat bez padel si koupi asi jen ti, co si na to jiz drive zvykli 🙂 A stejne jako kupa jinych gadgetu, tak je i padlo pod volantem u 911 v priplatkove vybave.

        Me se libila i moznost radit u automatu na radici pace klepani do stran.

        Bezva je, ze ma clovek na vyber z nekolika moznosti 😉

        Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.