Připomeňme si šestici aut, které byly stvořeny s jediným cílem – bavit řidiče, v lepším případě rovnou vyhrávat závody. Tyhle automobily mají třicet křížků na krku, ale věk jim na sex-appealu neubral, právě naopak. Bohužel, některé z nich jsou téměř k nesehnání, za jiné dáte majlant.

Suzuki Swift 1.3 GTi

První hranatý „svišť“ s označením GTi ukrýval pod kapotou třináctku s šestnáctiventilovou hlavou, což byl v roce 1986 nejmenší sériově vyráběný motor se čtyřmi ventily na válec. Tahle kapesní raketa disponovala výkonem 101 koní v 6600 otáčkách. S pomocí pětistupňové manuální převodovky jste 750 kg vážícího Swifta dohnali na 100 km/h za 8,4 s. Nejvyšší rychlost činila 180 km/h.


Autor: Suzuki

Swift GTi ve své době představoval kvalitní náčiní pro automobilové závodníky v nižších kubaturách, takže mnoho z nich skončilo svoji pouť na závodních tratí či rychlostních zkouškách. Vozy, které přežily, už dávno prohrály svůj boj s korozí. Sehnat dnes zachovalé GTi je problém i v případě Swiftu druhé generace.

Peugeot 205 GTi 1.9

Archetypem hothatche se v 80. letech stala dvěstěpětka gétéí. O jejích jízdních vlastnostech dodnes kolují legendy. V roce 1986 byl původní motor 1,6 l nahrazen větším a silnějším 1,9 l s výkonem 128 koní. Motor si však stále vystačil s osmi ventily. Hbitého lva potkal stejný osud jako řadu podobně orientovaných aut – stal se oblíbeným náčiním závodníků a v pokročilém věku pak puberťáků s tuningovými choutky. Ani karoserie dvěstěpětky nebyla zrovna odolná proti korozi.


Autor: Peugeot

Dnes je 205 GTi opět v kurzu. Za zachovalé kousky s šestnáctkou či devatenáctkou pod kapotou zaplatíte klidně 8 000 euro a víc.

VW Golf GTI 16V

Dvojkové GTI začínalo s osmiventilovou hlavou, kterou v roce 1986 nahradil šestnáctiventil. Čtyřválec 1,8 l rázem disponoval výkonem 139 koní. Tento povedený motor se rovněž těšil zájmu ze strany úpravců a závodníků. Hranatý Golf s ním uměl stovku za necelých 8 sekund a dosáhl až na 210 km/h. Své schopnosti ukrývalo GTI pod nenápadným kabátem, ostatně jak bývá už všech rychlých VW zvykem. Až později byl dvojkový Golf osazen velkými nárazníky.


Autor: Volkswagen

Za Golf II GTI 16V můžete zaplatit 5 000 nebo taky 20 000 euro, záleží na technickém stavu a historii vozidla. Bavíme se však o originálních vozech bez úprav.

Toyota Supra (A70)

Třetí generace modelu Supra přišla v roce 1986 jako samostatný „top model“ Toyoty, který se rozešel s modelem Celica. Pro Supru byl vyhrazen pohon zadních kol a šestiválcové motory. V Evropě se nabízel řadový šestiválec 3,0 l s výkony 203 k (v atmosférické verzi) a 238 k (v turbo verzi od r. 1987). Zákazník si k oběma verzím mohl zvolit 4stupňovou automatiku nebo 5stupňový manuál. Moje doporučení se pochopitelně týká přeplňované verze s manuální převodovkou.

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.

Autor: Toyota

Ačkoliv Supra rovněž závodila, nejčastěji v zemích, jejichž břehy omývá Tichý oceán, nebyla koncipována jako vyloženě sportovní vozidlo, ale spíše jako luxusní GT. Pochopitelně i Supra se dobře zapsala u lidí, kteří rádi zvyšují výkon motoru, i když zdaleka ne tolik jako její následovnice, takže najít sériový nebo pouze jen minimálně upravený kus není zas takový problém. Větším problémem je už ale najít vůz „v kondici“ s alespoň nějakou servisní historií.

Ceny přeplňovaných verzí modelu Supra třetí generace se v současnosti pohybují od 5 000 euro výš.

Ford Sierra RS Cosworth

V bohaté a pestré historii Fordů s označením RS bychom našli několik aut, která vyčnívají nad ostatní. Jedním takovým modelem je bezpochyby Sierra RS Cosworth, která vznikla z jednoho jediného důvodu – zlomit vaz konkurenci ve sk. A cestovních vozů (což se podařilo). K tomu bylo zapotřebí vyrobit alespoň 5000 silničních aut. Spoiler na zádi této Sierry byl stejně nepřehlédnutelný jako rudé ventilové víko, které zdobil nápis DOHC 16-V Turbo Cosworth. Výkon 204 koní směřoval na zadní kola skrze manuální 5stupňovou převodovku. Jakožto homologační speciál se Sierra blýskla jak akcelerací na stovku (cca 6,7 s), tak maximální rychlostí (239 km/h). Více se Fordu Sierra RS Cosworth věnuji v samostatném článku.


Autor: Ford

Dnes je tento dvoudveřový Cosworth velmi ceněnou klasikou. Zájemci o ikonický Ford, legendu závodních tratí a artefakt 80. let, si musí připravit alespoň 30 000 euro.

BMW M3

Taktéž BMW v polovině 80. let pocítilo nutkavou potřebu vyrobit vůz pro skupinu A. Vývoje se ujala divize Motorsport GmbH. Výsledek znáte všichni – trojková řada generace E30 s nafouklými blatníky a čtyřválcem 2,3 l se šestnácti ventily. Výkon rovných 200 koní odpovídal konkurenci od Fordu, ale s tím rozdílem, že motoráři u BMW nespoléhali na přeplňování. Nejen díky motoru, který točil až 7000 ot./min, byla emtrojka homologačním speciálem. Sklon zadního okna, spoiler na víku kufru, blatníky schopné pojmout až deset palců široké pneumatiky, podvozek, schéma řazení atd. byly ryze funkčními prvky.


Autor: BMW

Jaký vliv má první generace M3 na řidiče se můžete dočíst zde.

Možná vás překvapí, že najít BMW M3 E30 není na rozdíl o výše jmenovaných aut problém. V současné době jich je na evropském trhu k mání poměrně dost. Ceny jsou však astronomické.