Audi R8 druhé generace – veškeré informace k technice, výbavě a výrobě

Druhá generace sportovního modelu R8 přijíždí ve třech provedeních – s atmosférickým motorem V10, s elektromotorem ve verzi e-tron a také v závodní verzi LMS. Model R8 jde s dobou, je výkonnější, lehčí a úspornější.

Dvě verze motoru V10

Nová generace Audi R8 používá nejnovější evoluční stupeň desetiválcového motoru 5.2 FSI. V novém modelu se atmosférický vidlicový desetiválec prezentuje s ještě vyššími hodnotami výkonu a točivého momentu. Zvuk může být ještě výraznější díky nastavitelným klapkám ve výfukové soustavě nebo na přání dodávané soustavě sportovní.

Desetiválec je na výběr ve dvou verzích. V modelu R8 V10 poskytuje ze zdvihového objemu 5204 cm3 nejvyšší výkon 397 kW (540 k) a maximální točivý moment 540 Nm při 6500 ot./min. S tímto motorem trvá sprint z 0 na 100 km/h pouhých 3,5 sekundy, nejvyšší rychlost je 323 km/h.

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

Model R8 V10 plus je jako nejrychlejší sériově vyráběné Audi všech dob ještě výkonnější. Jeho nejvyšší výkon má hodnotu 449 kW (610 k) a maximální točivý moment 560 Nm je k dispozici při 6500 ot./min. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, z 0 na 200 km/h za 9,9 sekundy, nejvyšší rychlost činí 330 km/h.

Mezi novinky v konstrukci motoru 5.2 FSI patří nepřímé vstřikování paliva, které doplňuje přímé vstřikování paliva FSI, snižuje spotřebu paliva a zvyšuje výkon motoru. Kromě toho je R8 vybaven také novým systémem COD (cylinder on demand), který deaktivuje jednu řadu válců vypnutím vstřikování a zapalování. R8 V10 spotřebuje v průměru 11,8 litru paliva na 100 kilometrů, R8 V10 plus si řekne o 12,4 litru na 100 kilometrů. Ke snížení spotřeby paliva až o 10 procent v porovnání s předchůdcem významně přispívá také nový systém start-stop.

Technický arzenál motoru 5.2 FSI je završen systémem mazání se suchou klikovou skříní. Toto klasické konstrukční řešení z motoristického sportu snižuje výšku motoru, což má velmi příznivý vliv na polohu těžiště vozidla. Kromě toho je mazání motoru zaručeno i při extrémních hodnotách příčného zrychlení. Desetiválcový motor je ručně montován v motorárně v maďarském Győru.

TIP: Fotogalerie: Audi R8 Spyder

Přenos hnací síly

U obou motorů je hnací síla přenášena prostřednictvím 7stupňové převodovky S tronic, která je uložena za motorem. Převodovka S tronic nabízí tři režimy automatizovaného řazení a lze ji ovládat i manuálně. Povely k řazení jsou přenášeny elektronicky. Funkce Launch Control má na starosti maximální zrychlení z klidu.

Další funkce převodovky S tronic přichází ke slovu při rychlosti jízdy více než 55 km/h, jakmile řidič uvolní pedál plynu. V tomto případě odpojí dvojitá spojka motor a vůz jede setrvačností. Tato funkce může ušetřit velké množství paliva především v reálném provozu.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Trvalý pohon všech kol quattro propůjčuje novému modelu R8 rozhodující zvýšení stability a trakce v porovnání s konkurencí, která má poháněná pouze dvě kola. Elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka na přední nápravě nahrazuje viskózní spojku předchůdce. Nově vyvinutý pohon quattro umožňuje plně variabilní rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravu v závislosti na jízdní situaci a povětrnostních podmínkách. V normálním provozu je až 100 procent hnací síly přenášeno na zadní kola, v případě potřeby může spojka plynule přenášet až 100 procent točivého momentu na přední nápravu. Díky mechanické uzávěrce diferenciálu na zadní nápravě se může řidič spolehnout na maximální trakci bez prokluzu kol.

Audi drive select: podvozek

Všechna kola nového Audi R8 jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen z hliníku. Nastavení modelu R8 V10 plus je mimořádně sportovní. Na přání se pro oba motory dodávají adaptivní tlumiče Audi magnetic ride. Nově vyvinuté řízení s elektromechanickým posilovačem zprostředkovává úzký kontakt s vozovkou a přispívá ke snižování emisí. Na přání dodává Audi dynamické řízení, jehož převod je podřízen rychlosti jízdy a nastavení systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select.

Nové Audi R8 V10 jezdí sériově na 19“ kolech s pneumatikami rozměru 245/35 vpředu a 295/35 vzadu. Na přání nabízí Audi pro R8 poprvé 20“ kola. V tomto případě mají pneumatiky na přední nápravě rozměr 245/30, na zadní nápravě pak 305/30. Ocelové brzdové kotouče mají lehkou konstrukci se zvlněnými okraji, brzdové třmeny jsou na přání lakovány v červeném odstínu. V modelu R8 V10 plus zajišťují zpomalení technicky vyspělé kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny (na přání pro V10).

Řidič může přizpůsobit činnost důležitých technických systémů prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select se čtyřmi režimy (comfort, auto, dynamic a individual). Systém zahrnuje v sériové podobě charakteristiku motoru, řízení, převodovky S tronic a pohonu všech kol quattro, z prvků výbavy na přání lze k tomu přidat adaptivní tlumiče Audi magnetic ride, klapky ve výfukové soustavě a dynamické řízení. Kromě toho je k dispozici nový režim performance (na přání pro V10, sériově pro V10 plus). Řidič jej aktivuje samostatným tlačítkem na volantu a otočným ovladačem může vybírat mezi jízdními programy dry (sucho), wet (mokro) a snow (sníh), které podporují dynamické chování vozu na příslušném povrchu. Audi drive select ovlivňuje v režimu performance také činnost stabilizačního systému ESC.

Nový prostorový rám Audi Space Frame

Vrcholný model R8 V10 plus má hmotnost bez provozních náplní 1454 kilogramů. Základem pro dosažení nízké hmotnosti a optimálního rozložení hmotnosti mezi nápravy je konstrukce prostorového rámu Audi Space Frame (ASF) z různých materiálů. Hmotnost karoserie je pouhých 200 kilogramů. Z toho plynoucí pohotovostní hmotnost 1555 kilogramů znamená vynikající hodnotu výkonové hmotnosti 3,46 kg/kW.

Karoserie ASF má zcela novou lehkou konstrukci z různých materiálů. Komponenty z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny tvoří střešní sloupky B, středový tunel a zadní stěnu. Přední část vozu, rám střechy a zadní část vozu je tvořena prostorovým rámem sestaveným z hliníkových profilů a odlitků. V této konstrukci nalézají částečné uplatnění také nové slitiny.

Každý díl ASF je dokonale přizpůsoben svému účelu. Vývojáři proto nyní integrovali několik dílů, vzhledem k jejich funkci, přímo do skeletu karoserie, který je bez vnějšího pláště o cca 15 procent lehčí než u předchůdce. Zároveň vzrostla torzní tuhost o 40 procent. Právě s ohledem na tuhost je karoserie nového Audi R8 novým etalonem. Výsledná kvalita lehké konstrukce nemá konkurenci.

Materiálově různorodá konstrukce prostorového rámu Audi Space Frame nového Audi R8 je extrémně lehká a tuhá a nabízí vysokou úroveň akustického komfortu a bezpečnosti. Vnější panely jsou kompletně z hliníku, na přání (sériově u modelu V10 plus) nabízí Audi vnější díly karoserie, jako je přední spoiler, difuzor nebo panely za bočními dveřmi z uhlíkového kompozitu s viditelnou strukturou. Dlouhý, stoupající difuzor vytváří ve vyšších rychlostech přítlak na zadní nápravě.

Design: nízký, široký, svalnatý

Daleko vpředu umístěná kabina, ladné tvary dlouhé zádě, relativně krátký rozvor – to jsou prvky vnějšího designu, které na první pohled prozrazují technickou koncepci vysokovýkonného sportovního vozu s motorem uloženým uprostřed před zadní nápravou. V porovnání s předchůdcem se hodnoty délky (4,42 metru), výšky (1,24 metru) a rozvoru (2,65 metru) změnily jen nepatrně, vůz je však o čtyři centimetry širší (1,94 metru). Charakteristické stylistické prvky předchůdce jsou ještě více zdůrazněny a proporce dodávají celku ještě silnější charakter závodního vozu.

Logo se čtyřmi kruhy je umístěno na kapotě, maska chladiče Singleframe s voštinovou mřížkou je široká a nízká. Plasticky vymodelované plochy ji propojují s nízkými světlomety – tyto detaily podtrhují napětí, dojem hloubky a logiku designu. Světlomety pro denní svícení ve tvaru mřížky se svislými prvky korespondují se strukturou otvorů pro přívod vzduchu a zdůrazňují šířku vozu. Celý vzhled Audi R8 symbolizuje lehkost a technickou preciznost. Světlomety LED jsou součástí sériové výbavy. Na přání nabízí Audi laserová bodová světla, která zdvojnásobují dosah dálkových světlometů na 600 metrů, a dynamické ukazatele směru vpředu. Na zádi se montují dynamické ukazatele směru sériově. Design zadních světlometů kombinuje rovněž dva svislé prvky s jednou horizontální linií, což dodává modelu Audi R8 ještě dynamičtější vzhled.

U nových laserových dálkových světlometů je kužel světla vytvářen jedním laserovým modulem v každém světlometu a jeho dosah je v porovnání se světlomety LED dvojnásobný. V každém modulu jsou použity čtyři výkonné laserové diody, jejichž průměr je jen 300 mikrometrů. Laserové diody vytvářejí modrý laserový paprsek s vlnovou délkou 450 nanometrů. Fosforová vrstva jej přeměňuje na použitelné bílé světlo s barevnou teplotou 5500 kelvinů, které vytváří ideální podmínky pro lidský zrak, takže řidič lépe rozpoznává kontrasty a nepodléhá tak rychle únavě. Laserová bodová světla jsou aktivní od 60 km/h a doplňují dálkové světlomety LED modelu R8. Jejich dlouhý dosah výrazně zvyšuje viditelnost a bezpečnost. Inteligentní snímání kamerou rozpoznává ostatní účastníky silničního provozu a aktivně je odcloňuje z osvětlené zóny.

Na bocích vysokovýkonného sportovního vozu se táhnou výrazně zakřivené kontury nad koly. Ramenní linie ve tvaru silného svalu je vzájemně propojuje a rozděluje přitom boční svislé panely (Sideblades) za dveřmi na dvě části, horní a spodní polovinu. Díky tomuto novému stylistickému řešení působí vůz ještě protaženějším a dynamičtějším dojmem.

Také na zádi jsou světlomety a otvory pro vzduch vzájemně vizuálně propojeny. Obě koncovky výfukové soustavy mají lichoběžníkový tvar a zadní okno umožňuje pohled na osvětlený motorový prostor. R8 má elektricky výsuvný zadní spoiler, R8 V10 plus je vybaven pevným spoilerem z uhlíkového kompozitu.

Interiér a ovládání

Veškeré funkce jsou orientovány na řidiče a umožňují mu vůz bezpečně ovládat i v limitních situacích, aniž by musel dávat ruce z volantu. Nově tvarovaná sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy nabízejí velmi dobré boční vedení. Ještě radikálnější jsou nově vyvinutá skořepinová sedadla pro R8, která nevšedním způsobem kombinují lehkou konstrukci a komfort (na přání pro V10, sériově pro V10 plus).

Tlačítka pro spuštění a vypnutí motoru a pro Audi drive select jsou umístěna jako satelity na novém multifunkčním volantu. U volantu Performance v Audi R8 V10 plus je doplňují další dvě satelitní tlačítka – tlačítko pro režim performance včetně otočného voliče programů „dry, wet a snow“, jakož i tlačítko pro ovládání sportovní výfukové soustavy.

Audi virtual cockpit zobrazuje veškeré informace na 12,3“ displeji v náročném, fascinujícím grafickém zpracování. Řidič může přepínat mezi různými režimy zobrazení a přizpůsobovat si digitální sdružené přístroje i v rámci jednotlivých módů individuálně svým potřebám. V režimu performance jsou zobrazovány informace o jízdním programu, jakož i hodnoty zrychlení, zpomalení, příčného zrychlení, výkonu a točivého momentu. Audi virtual cockpit signalizuje řidiči také dosažení hranice nejvyšších otáček. Ovládací prvky pro Audi virtual cockpit jsou umístěny na multifunkčním volantu plus, takže řidič může mít ruce stále na volantu a sledovat situaci před vozem. Alternativou je ovládání prostřednictvím otočného prvku s dotykovou plochou nebo tlačítek na středové konzole.

Také napjaté, geometrické linie vnitřního designu dávají vizuálně najevo estetiku lehké konstrukce Audi. Hlavním prvkem je velký oblouk – monoposto – v oblasti kolem sedadla řidiče. Monitor MMI jako u předchůdce zde chybí. Jeho místo zaujímají tři centrální ovládací prvky klimatizace. Trojrozměrný design výdechů ventilační soustavy připomíná otvory pro přívod vzduchu závodního vozu. Přístrojová deska vyvolává dojem vznášející se lehkosti. Široká konzola středového tunelu nese sériově dodávaný terminál MMI a nově tvarovanou, nízkou páku voliče převodovky S tronic.

Co se týče čalounění, mohou si zákazníci vybírat mezi Alcantarou/kůží Pearl Nappa a jemnou kůží Nappa. Dále mají na výběr ozdobné prvky z uhlíkového kompozitu, dva kožené pakety a nové dynamické kosočtvercové prošívání.

Individualizace

Zákazníci si mohou nové Audi R8 rozmanitě individualizovat – jak jeho exteriér, tak i interiér. Barvy karoserie jsou nově namíchány a lze je libovolně kombinovat s barvami bočních svislých panelů za dveřmi (Sideblades). Zvlášť vyniknou panely Sideblades z lesklého uhlíkového kompozitu. Sériově je nabízeno deset barev karoserie, pro R8 V10 plus je navíc k dispozici exkluzivní matný lak v odstínu zelená Camouflage.

Pro interiér je v nabídce pět barevných kombinací, jejichž společným jmenovatelem je vždy sportovní charakter. Kromě toho existuje nesčetně možností další individualizace interiéru a exteriéru, například čalouněním stropu Alcantarou s dynamickým kosočtvercovým prošíváním – v programu Audi exclusive se nový R8 promění v unikát přesně podle přání zákazníka.

Informační a zábavní systém

V novém Audi R8 jsou analogové přístroje a monitor MMI nahrazeny digitálním panelem přístrojů Audi virtual cockpit. Řidič může plně digitální displej přepínat mezi dvěma režimy zobrazení. Hlavní roli tak mohou hrát virtuální kruhové přístroje nebo velká mapa navigačního systému.

V oblasti informačních a zábavních systémů sází Audi R8 na nejnovější techniku. MMI Navigation plus je součástí sériové výbavy, centrálním ovládacím prvkem je kruhový ovladač s dotykovou plochou MMI touch. V zákulisí pracuje druhá generace modulárních informačních a zábavních systémů založená stejně jako Audi virtual cockpit na extrémně rychlém čipu T30, který Audi dodává kooperační partner NVIDIA.

Ideálním doplňkem systému MMI Navigation plus je modul Audi connect. Spolujezdec si může k integrovanému hotspotu WLAN připojit svůj chytrý telefon nebo tablet. Řidič může na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit využívat na míru střižené internetové služby Audi connect. Připojení k internetu používá rychlou síť LTE (Long Term Evolution). Nabídku informačních a zábavních systémů završují na přání dodávané komponenty, jako je dokonale vyladěný audiosystém Bang & Olufsen se systémovým výkonem 500 W nebo Audi phone box pro pohodlné připojení mobilního telefonu.

Elektrifikovaný pohon: Audi R8 e-tron

Druhá generace Audi R8 tvoří základ pro další modely. Audi důkladně přepracovalo elektricky poháněný vysokovýkonný sportovní vůz Audi R8 e-tron. Jeho nový evoluční stupeň sází na Audi Space Frame z různých materiálů nového sériového modelu.

Nosná struktura byla optimalizována zadním modulem z uhlíkového kompozitu, který zahrnuje také zavazadlový prostor. Stěny zavazadlového prostoru z uhlíkového kompozitu jsou zvlněné. Díky tomu může být při nárazu zezadu pohlceno více energie při nižší hmotnosti.

Cílenými úpravami vnějších panelů karoserie a kol byl součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx modelu Audi R8 e-tron snížen na 0,28. V oblasti provozních vlastností a dojezdu bylo dosaženo zcela nových dimenzí.

Akumulátor ve tvaru písmene T je uložen ve středovém tunelu a za prostorem pro cestující, tedy v optimální poloze. Díky nízkému těžišti pozitivně ovlivňuje dynamiku modelu R8 e-tron. Audi vyrábí vysokonapěťový akumulátor ve vlastní režii. Jeho základem je nově vyvinutá lithium-iontová technologie, která byla poprvé koncipována speciálně pro elektromobily. V porovnání s prvním prototypem vzrostla kapacita akumulátoru z cca 49 kWh na cca 92 kWh. Tohoto pokroku bylo dosaženo, aniž by se změnily rozměry akumulátoru.

Díky hustotě energie, která byla zvýšena z 84 Wh/kg na 154 Wh/kg, a několika dalším úpravám konstrukce automobilu se může R8 e-tron pochlubit dojezdem 450 kilometrů místo dosavadních 215 kilometrů. Elektricky poháněný vysokovýkonný sportovní vůz je vybaven systémem CCS (Combined Charging System), který umožňuje nabíjení stejnosměrným i střídavým proudem. Doba nabíjení akumulátoru se tak zkrátila na výrazně méně než dvě hodiny.

Výkon je nyní dvakrát 170 kW, maximální točivý moment dvakrát 460 Nm. R8 e-tron 2.0 zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a v akceleraci může pokračovat až k elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 210 km/h, resp. 250 km/h. Vysokou míru rekuperace kinetické energie umožňuje inteligentní systém řízení energetických toků a elektromechanická brzdová soustava. Cíleným rozdělováním točivého momentu mezi zadní kola je zajištěna maximální stabilita a dynamika.

Audi používá elektricky poháněný vysokovýkonný sportovní vůz v první řadě jako pojízdnou laboratoř k praktickým zkouškám inovativních technických řešení. Zkušenosti získávané s modelem R8 e-tron jsou využívány k vývoji automobilu s charakterem limuzíny. Na přání si mohou zákazníci již od roku 2015 objednávat elektrifikovaný sportovní vůz v nejvyšší manufakturní kvalitě.

Závodní vůz Audi R8 LMS

Zároveň s novým sériově vyráběným modelem R8 slaví debut druhá generace závodního vozu R8 LMS, na jejímž vývoji úzce spolupracovali kolegové ze závodního oddělení i sériové výroby. Jak sériová verze R8, tak i závodní R8 LMS poskytují v porovnání s předchůdcem výrazně vyšší výkony. Oba vozy mají cca 50 procent dílů shodných.

Karoserie závodního vozu GT3 s pohonem zadních kol vychází z prostorového rámu ASF vyrobeného z různých materiálů, který byl ve velmi namáhaných oblastech patřičně vyztužen. Rám byl navíc doplněn bezpečnostním rámem. Naprostá většina vnějších panelů karoserie je vyrobena z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Homologační hmotnost činí 1225 kilogramů. Motor V10 je prakticky identický se sériově vyráběným agregátem a poskytuje nejvyšší výkon cca 430 kW (585 k) – v závislosti na příslušných předpisech a předepsaném restriktoru sání.

Prodej nového R8 LMS soukromým závodním týmům po celém světě bude zahájen pro sezonu 2016. Letos čekají na nový závodní vůz již první tovární nasazení v mezinárodních vytrvalostních a krátkých závodech, jakož i v zážitkovém programu pro zákazníky Audi driving experience.

Zde se R8 vyrábí: nová manufaktura společnosti quattro GmbH

Výrobu nového modelu Audi R8 zajišťuje nově vybudovaný výrobní závod pro sportovní vozy společnosti quattro GmbH v lokalitě „Böllinger Höfe“ nedaleko závodu Neckarsulm. Ve výrobních halách s plochou 30 000 m2 vznikají karoserie sportovního vozu a probíhá finální montáž. Veškerá výroba je velmi flexibilní. Nejvyšší kvalitu zajišťují technické a ergonomické inovace včetně výroby karosářských dílů z uhlíkového kompozitu a přepravních systémů, které se obejdou bez řidičů.

Stejně jako u předchůdce má výroba charakter manufaktury. R8 vzniká v taktu cca 30 minut s vysokým podílem precizní ruční práce až 400 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců. Každý R8 absolvuje po svém dokončení přísnou kontrolu kvality na zkušební dráze v areálu závodu a přibližně jednohodinovou kontrolní jízdu na veřejných komunikacích. S novou manufakturou pro model R8 rozšiřuje společnost quattro GmbH, dceřiná společnosti AUDI AG zaměřená na vysokovýkonné vozy, své kompetence v oblasti malosériové výroby a otvírá tak možnost pro realizaci dalších atraktivních variant modelu R8.

Video

Podobné články:

1 komentář u „Audi R8 druhé generace – veškeré informace k technice, výbavě a výrobě“

  1. Design velmi povedený jak v interiéru, tak exteriéru a moc chválím za zachování atmosférického motoru. Jen škoda, že nezůstal i manuál…

    Jinak „zlo“ vtělené do systému Start/Stop je dnes už standard, ale proč má zrovna R8 systém „vyřazování“??? Chápu jeho použití např. v Passatu, ale v R8? Nehledě na to, že je uživatelsky hodně nepříjemný, například u předjíždění…

    Z 5.2lt vymáčknout 610 použitelných a spolehlivých koní…klobouk dolů Audi

    Odpovědět

Napsat komentář