Jak správně svítit

Jak správně svítit? I taková banalita jako zapnout světla je pro mnoho řidičů a řidiček problém. Zde je krátká rekapitulace toho, jak správně používat světla.

Světla denního svícení nejsou pro celodenní svícení

Během posledních měsíců, kdy je zhoršená viditelnost na silnici častým jevem, si všímám, jak mnoho řidičů a řidiček neumí používat světla. Silniční zákon hovoří jasně – „Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.“ Osobně si velice často všímám řidičů, kteří se světly pro denní svícení jezdí i za šera, tedy v době, kdy už je vhodné zapnout potkávací světla. Další příklad – tunely. V nich si mnoho řidičů neláme hlavu s tím, že jim nesvítí zadní světla. Proč taky, vždyť svítí světly pro denní svícení. Jenže při jejich svícení nesvítí zadní světla. V obou případech nejde o to vidět, ale být viděn.

Mlhová světla od slova mlha

To je ale ještě ta lepší varianta, horší a nebezpečnější situace nastává v mlze. Najdou se tací, kteří i v mlze jedou se světly pro denní svícení! Nemálo řidičů zapne potkávací světla, ale už nezapne mlhovky. Ptám se proč? Většina dnešních automobilů je vybavena předními mlhovými světly, ale všechna jsou vybavena zadní mlhovkou. Říkám si, že častokrát úplně zbytečně. Opět citace ze silničního zákona: „Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ O to víc je pak překvapující, když někdo neumí zapnout mlhovky v mlze, ale za hezkého počasí si s nimi vesele svítí v kombinaci s obrysovými světly. Asi aby šetřil žárovky potkávacích světel.

Jak správně svítit – jde to i samo

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

Řidičům, kteří nezvládají rozlišit denní dobu a v návaznosti na to nevědí, jaká světla zapnout, bych doporučil automobily vybavené automatickou funkcí světel. Senzory pak místo nich ohlídají přepnutí světel z denního svícení na potkávací světla a naopak. Bohužel, automatické mlhovky zatím nikdo nevymyslel.

Blinkry nejsou pro parádu

Se světly souvisí okrajově ještě jedna neméně důležitá záležitost – používání blinkrů a to nejen při odbočování, ale i při změně směru, objíždění cyklistů, změně jízdních pruhů na dálnici nebo při výjezdu z kruhového objezdu.

Tak teď už snad víte jak správně svítit.

Podobné články:

17 komentářů u „Jak správně svítit“

  1. A co je nejhorší – když si někdo zapne v noci za deště zadní mlhovku – asi aby byl v dešti lépe vidět.
    Přes ten oslňující červený jas auta před sebou vůbec nevidíte do protisměru.

    Odpovědět
  2. Souhlasím s autorem, pokud jde o denní svícení a používání předních mlhovek.
    Pokud jde o zadní mlhové světlo, tak souhlasím s tím, co jsem četl v některých německých příručkách k automobilům.
    „Je zakázáno používat zadní mlhové světlo při viditelnosti větší než na 50m!“
    Je to ohleduplné k řidiči jedoucímu za Vámi. Každý ví, co to dělá s očima, když jede kilometry za někým, kdo v dešti zapne zadní mlhovku.

    Odpovědět
    • Je fajn, když řidič přemýšlí možná ještě trošku víc, než jen trochu ;-).

      V tomto kontextu mě baví ty hlášky v článku typu „zákon hovoří jasně“. Vypadá to, že kdyby v zákoně bylo napsáno, že v 50 letech musí každý občan spáchat sebevraždu, tak si autor článku v padesáti přiloží hlaveň ke spánku a stiskne spoušť poté, co prohlásí „zákon hovoří jasně…“.

      Autore článku, mám pro tebe zdrcující zprávu: drtivá většina našich zákonů je špatných. A některé z nich ani nehovoří moc jasně, protože je nechápou ani právníci.

      Odpovědět
      • Autore názoru,
        až budeš někdy u soudu, zkus se hájit tím, že TY si zákon vykládáš po svém, protože je špatný. Zdrcující pak bude možná ten rozsudek…

        Odpovědět
  3. Potkavaci svetla, dalkova svetla, parkovaci svetla, mlhovky (posem jsem to jeste pochopil), obrysova svetla, denni svetla – clovek aby mel 100 strankovy manual a ridici panel jak v jaderne elektrarne. Clovek by z toho zblbnul.
    Neni jednodussi mit jenom normalni svetla a svitit jimi furt? Ja to presne takhle delam. Nastartuju, zapnu potkavacky a jedu. V zime, v lete, ve dne, v noci. V dnesnim provozu pouziju dalkove 2 krat za rok, parkovacky jsem pouzil za cely zivot mozna dvakrat, mlhovky jednou za rok a predni mlhovky mam az na poslednim aute, ktere pouzivam asi rok. Driv jsem je nikdy nemel.
    Nechapu proc jeste nekdo potrebuje extra denni svetla a pak muset mit automat na to, aby je prepnul na nocni.

    Odpovědět
    • Mezi náma: nikdy jsem nepochopil, proč se těm „potkávacím“ říká zrovna „potkávací“. Já si potkávací světlo vždycky představoval tak, že ho zapínám jen tehdy, když někoho potkám. A ono ne, ono se s ním dnes má svítit pořád, nez ohledu na to, jestli po silnici jedete sám, nebo zrovna někoho potkáváte. Tedy kdybych náhodou nevěděl, která to jsou, myslel bych si, že ta potkávací světla jsou ta, kterými se problikávají řidiči, které cestou potkávám v protisměru. Tedy tzv. „světelná houkačka“. Skutečně se to používá, když potkáte nějakého známého (řidiči autobusů mají hodně známých ;-). Anebo když potkáte řidiče, kterému potřebujete sdělit, že jste právě minuli výběrčí daní.

      Odpovědět
  4. Nejlépe se vyhnete na starších vozidlech přepínání světel tím , že si necháte zapojit s denním svícením i zadní koncové světla a je po problému . Už jsem sice narazil na policistu co se tomuhle zapojení na mém voze divil a pořád do kola opakoval že to tak nemá být ale při tom zároveň souhlasil s tím že jsem tímto způsobem chráněný i ze zadu , ha ha , ( úsměvný slovní obrat že?) . No ale věřte že účinný a musím jen dodat že řidiči kteří zapínají mlhovky skoro vždy s obrysovkama a nebo i bez nich , bych nejraději proliskl !!!! Nevím asi se musíme smířit s tím že nějaké to procento řidičů u nás jsou dementi. Ještě jeden postřeh , bych chtěl okomentovat a to ten , že není možné přesně určit co je to šero a kdy ještě ne ! Proč to říkám , no pro to že je hodina v každém dni která není ani světlo a ani tma , což znamená že denní svícení je maximálně účinné a tudíž jste dobře viděni zvláště pokud máte zapojeny i zadní světla a proto neoslňujete . No a obrysové světla by se měly zapnout až tehdy když nemáte dostatečný výhled ( v mém případě asi 300m ) a nebo když už nevidím na ukazovatel rychloměru, to by mělo stačit pro bezpečný provoz . Jsem řidič již více než 30 roků a jezdím denně a hodně a proto si myslím že tohle je ten asi nejbezpečnější způsob svícení ! Prosím vás a kdo se konečně postará o to aby povinně svítili na komunikacích přes den i cyklisté ? Tohle je asi daleko bolavější téma , než řešit idiotizmus některých řidičů motorových vozidel !Nebo ne ? Na druhé straně je těchto super řidičů opravdu dost a dost ! M.

    Odpovědět
    • Definice šera? Ale jděte. Máme definici snížené viditelnosti, což je stav „když řidiči nevidí sebe navzájem“. Vše ostatní, pokud není mlha nebo husté sněžení je na denní svícení. Jinak mám auto s automatickým rozsvěcením potkávacích světel a je to boží. Akorát musím růčo rozsvěcet v mlze a za HUSTÉHO deště.

      Odpovědět
  5. TO MÁTE PRAVDU ale pokutu platíte vy a ne ten druhý . A v tom se lišíme od vyspělých států že neposloucháme a stále se vymlouváme. Udělejte to v cizině tak tam se s vámi nebudou bavit.

    Odpovědět

Napsat komentář