Ten čas nám rychle utíká. Před deseti lety vzniklo fenomenální BMW M3 CSL, které nedalo spát jak fanouškům BMW, tak mnohým majitelům Porsche. Čím byl tento model tak výjimečný a za kolik jej dnes jako ojetý pořídíte?
Contents
Coupé Sport Lightweight
To je znění zkratky CSL, která je příslibem pro něco opravdu speciálního. Bylo tomu tak před 30 lety u modelu E9 3.0 CSL. V polovině 90. let byl u speciální verze E36 M3 použit přídomek GT, ale prakticky šlo taktéž o odlehčený model. Na tři stará známá slova – Coupé Sport Lightweight si v Mnichově vzpomněli u další generace M3 – E46. V roce 2001 představilo BMW na frankfurtském autosalonu koncept M3 CSL. Tento koncept tehdy zahalovalo tajemství, zdali se vůz někdy dočká sériové výroby. Ve srovnání s M3 měl koncept M3 CSL jiné nárazníky a střechu z karbonu. Karbonové bylo sání i víko ventilů, interiér byl vyzdobený karbonem od podlahy až po strop. Dvoumístný vůz měl skořepinové sedačky a 19“ kola s polozávodními pneu Michelin. Sečteno a podtrženo – váha ukázala úsporu hmotnosti 200 kilogramů. Mluvilo se i o mírném zvýšení výkonu na nějakých 350 koní. Fandové M modelů byli napnutí jak struny.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Po více jak roce šlo BMW s pravdou ven – CSL bude! Konečný produkční model byl nakonec „jen“ o 110 kilogramů lehčí než běžná M3, vážil tedy 1385 kg. Vzhledově byl skoro totožný s konceptem, jen toho karbonu bylo krapánek méně. Víko ventilů bylo stejné jako u M3, závodní karbonové sání naštěstí zůstalo. Na zvuk motoru mělo právě tohle sání zásadní vliv. Motor měl výkon 264 kW (360 k) a točivý moment 370 Nm ve 4900 ot/min. Auto dosáhlo stovky za 4,9 sekundy a mělo elektricky omezenou maximální rychlost na 250 km/h. Těm, kteří při koupi CSL předložili závodní okruhovou licenci, továrna omezovač odstranila.
Interiér obsahoval ty prima skořepiny, karbonové výplně dveří, navíc zde byly zadní sedačky, i když trochu ošizené kvůli váze, pochopitelně. Dietu mělo i zadní okno, které bylo vyrobeno z tenčího skla. Karbonová střecha snižovala těžiště vozu. Podvozek se dočkal nemalých změn – ostřejší převod řízení, jiné tlumiče a pružiny, zcela jiná geometrie přední nápravy a nezapomnělo se ani na brzdy.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Řidičovo „pracoviště“
Stabilizace DSC byla rozšířená o M-Track Mode, který při aktivaci dovolil „závodní“, ale přitom do velké míry bezpečné ježdění. Stabilizační systém tak zasahoval až ve skutečně kritický moment, jinak řidiče neobtěžoval. CSL bylo k dostání pouze s převodovku SMG – 6stupňový automatizovaný manuál s pádly řazení pod volantem.
Základní výbava CSL neobsahovala xenony, klimatizaci ani rádio a to byla cena CSL oproti M3 o 1 milion korun vyšší! To byl důvod, proč se verzí CSL neprodalo tolik, kolik bylo původně v plánu. To však CSL neubírá na exkluzivitě, ba naopak, 1400 (někde uváděno 1383) vyrobených kusů je dnes velmi ceněných. Na trhu ojetin začínají CSL na částkách € 45 000 – 50 000, za špičkové kusy s malým kilometrovým nájezdem si prodávající nechávají platit i přes € 70 000. Standardní M3 coupé seženete dnes i za méně než € 20 000.
Názor TopDrive
M3 CSL je jedno z nejlepších aut v novodobé produkci BMW a zároveň tím posledním bavorákem ze staré školy. Mezi fanoušky se těší velkému respektu a řada majitelů emtrojek své vozy upravovala do vizuální podoby CSL. Tento model ve své době vynášeli motorističtí novináři do nebe a měli k tomu dobrý důvod. M3 CSL bylo a je skvělým náčiním pro řidiče fajnšmekry.