reklama Suzuki

Ten čas nám rychle utíká. Před deseti lety vzniklo fenomenální BMW M3 CSL, které nedalo spát jak fanouškům BMW, tak mnohým majitelům Porsche. Čím byl tento model tak výjimečný a za kolik jej dnes jako ojetý pořídíte?

Coupé Sport Lightweight

To je znění zkratky CSL, která je příslibem pro něco opravdu speciálního. Bylo tomu tak před 30 lety u modelu E9 3.0 CSL. V polovině 90. let byl u speciální verze E36 M3 použit přídomek GT, ale prakticky šlo taktéž o odlehčený model. Na tři stará známá slova – Coupé Sport Lightweight si v Mnichově vzpomněli u další generace M3 – E46. V roce 2001 představilo BMW na frankfurtském autosalonu koncept M3 CSL. Tento koncept tehdy zahalovalo tajemství, zdali se vůz někdy dočká sériové výroby. Ve srovnání s M3 měl koncept M3 CSL jiné nárazníky a střechu z karbonu. Karbonové bylo sání i víko ventilů, interiér byl vyzdobený karbonem od podlahy až po strop. Dvoumístný vůz měl skořepinové sedačky a 19“ kola s polozávodními pneu Michelin. Sečteno a podtrženo – váha ukázala úsporu hmotnosti 200 kilogramů. Mluvilo se i o mírném zvýšení výkonu na nějakých 350 koní. Fandové M modelů byli napnutí jak struny.


Autor: BMW

M3 CSL (výroba v letech 2003 – 2004)

Po více jak roce šlo BMW s pravdou ven – CSL bude! Konečný produkční model byl nakonec „jen“ o 110 kilogramů lehčí než běžná M3, vážil tedy 1385 kg. Vzhledově byl skoro totožný s konceptem, jen toho karbonu bylo krapánek méně. Víko ventilů bylo stejné jako u M3, závodní karbonové sání naštěstí zůstalo. Na zvuk motoru mělo právě tohle sání zásadní vliv. Motor měl výkon 264 kW (360 k) a točivý moment 370 Nm ve 4900 ot/min. Auto dosáhlo stovky za 4,9 sekundy a mělo elektricky omezenou maximální rychlost na 250 km/h. Těm, kteří při koupi CSL předložili závodní okruhovou licenci, továrna omezovač odstranila. 


Autor: BMW

Šestiválcový poklad, který miluje vysoké otáčky

Interiér obsahoval ty prima skořepiny, karbonové výplně dveří, navíc zde byly zadní sedačky, i když trochu ošizené kvůli váze, pochopitelně. Dietu mělo i zadní okno, které bylo vyrobeno z tenčího skla. Karbonová střecha snižovala těžiště vozu. Podvozek se dočkal nemalých změn – ostřejší převod řízení, jiné tlumiče a pružiny, zcela jiná geometrie přední nápravy a nezapomnělo se ani na brzdy. 

reklama Isuzu

Autor: BMW

Řidičovo „pracoviště“

Stabilizace DSC byla rozšířená o M-Track Mode, který při aktivaci dovolil „závodní“, ale přitom do velké míry bezpečné ježdění. Stabilizační systém tak zasahoval až ve skutečně kritický moment, jinak řidiče neobtěžoval. CSL bylo k dostání pouze s převodovku SMG – 6stupňový automatizovaný manuál s pádly řazení pod volantem. 


Autor: BMW

Sedadla, kterými se chlubilo jen M3 CSL

Základní výbava CSL neobsahovala xenony, klimatizaci ani rádio a to byla cena CSL oproti M3 o 1 milion korun vyšší! To byl důvod, proč se verzí CSL neprodalo tolik, kolik bylo původně v plánu. To však CSL neubírá na exkluzivitě, ba naopak, 1400 (někde uváděno 1383) vyrobených kusů je dnes velmi ceněných. Na trhu ojetin začínají CSL na částkách € 45 000 – 50 000, za špičkové kusy s malým kilometrovým nájezdem si prodávající nechávají platit i přes € 70 000. Standardní M3 coupé seženete dnes i za méně než € 20 000.


Autor: BMW

Zadeček M3 CSL

Názor TopDrive

M3 CSL je jedno z nejlepších aut v novodobé produkci BMW a zároveň tím posledním bavorákem ze staré školy. Mezi fanoušky se těší velkému respektu a řada majitelů emtrojek své vozy upravovala do vizuální podoby CSL. Tento model ve své době vynášeli motorističtí novináři do nebe a měli k tomu dobrý důvod. M3 CSL bylo a je skvělým náčiním pro řidiče fajnšmekry. 

Video od BMW ze srazu CSL k příležitosti 10. výročí modelu