Nové, malé i velké, stylové a na první pohled tak trochu zbytečné auto. MINI je však o emocích a těch Paceman nabízí dostatek. Nakonec ani s tou praktičností na tom není tak špatně.
Contents
Brácha Countrymana
MINI hrají na emoce a vedle stylu vám mimoděk nabídnou skvělé jízdní vlastnosti a použitelnost pro každý den. Velký krok směrem k praktičnosti, při zachování výše jmenovaných pozitiv, udělal největší model značky – Countryman. Jeho pětidveřová karoserie nabízí prostor pěti cestujícím a objem zavazadelníku 350–1170 litrů. Dalším benefitem Countrymana je možnost pohonu všech kol (ALL4). Na stejných základech je postavená novinka jménem Paceman. Tento model automobilka představila na podzim loňského roku, první kusy se na našem trhu ukázaly letos v březnu.
Tím, že Paceman upustil od dvojice dveří a třímístné zadní sedačky, jasně naznačil, kdo z dvojice praktičnost vs. styl dostal přednost. Přestože nejsem vyznavačem rodinných hodnost v podání automobilu, Paceman na mě zpočátku působil jako zbytečný vůz. Je to jakési coupé na vysokém podvozku. Zda se Britům (MINI je britské), Němcům (MINI spadá pod BMW) a Rakušanům (Countryman a Paceman se vyrábí u Magna-Steyr) povedlo toto spojení malého a velkého MINI bylo úkolem pro náš redakční test.
Stejné a přesto jiné
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Pokud se vám současná MINI líbí, pak s Pacemanem pravděpodobně nebudete mít problém. Přední partie je shodná s Countrymanem, interiér nevyjímaje, a tak místem, kde se designéři mohli vyřádit, byl „zadek“. Z boku jsou patrné zužující se zadní boční okna, zcela jiné jsou zadní svítilny, které mohou (a taky nemusí) být nápovědou pro příští generaci vozů MINI. Výhodou MINI je, že jakmile si zvyknete na jeden model, nemusíte si zvykat na další, neboť architektura palubní desky a ovladačů je identická pro celou modelovou řadu.
Nasedáme
„Volant vlevo, řadicí páka uprostřed, takže jako doma.“ Řidič i spolujezdec mají na předních sedadlech dostatek prostoru kolem sebe a taktéž nad hlavou (kdybych byl starším pánem, tak bych řídil s nasazeným kloboukem). Vzadu jsou dvě samostatná sedadla oddělená středovou konzolí s držáky nápojů (majitelé Countrymanu znají). S výjimkou profi kulturistů se tam dospělý člověk vejde, ale přesto bych posezení vzadu doporučil dětem. Zavazadelník s objemem 330 l není úplně „mini“, takže běžný nákup či věci na výlet ve dvou lidech se tam poskládají dobře.
TIP: MINI na české rally scéně
Řídíme
Testovaný Paceman nese označení Cooper S ALL4, tzn., že čtyřválec turbo 1,6 l (135 kW/184 k) posílá sílu na všechna čtyři kola, v našem případě skrze 6stupňový automat. První věc, které si všímám, je tužší řízení. Nepamatuji si, že by nějaký Countryman měl takové řízení. Nesedím v Lotusu, tudíž řízení není zrovna „upovídáné“, ale je zkrátka příjemně tuhé, což v souladu s tužšími pedály dělá z Pacemana auto, které se dobře řídí. I sportovní sedačky jsou výborné, nabízí dostatečnou oporu a zároveň jsou pohodlné. Při vystupování a nastupování vás nijak neomezují. Brzdy mají ostřejší nástup, to oceníte ve chvíli, kdy Pacemana provětráte po okresních silničkách. Tam přijde vhod možnost manuálního řazení, ale ani v automatickém režimu převodovka nezahálí. Troufám si tvrdit, že většinu času budete stejně jezdit na automat a rychlejší reakci na sešlápnutí plynového pedálu budete řešit stiskem tlačítka „Sport“.
model | Cooper S ALL4 Paceman | točivý moment (Nm) | 240 – 260 (overboost) |
---|---|---|---|
palivo | benzín | alcelerace 0–100 km/h (s) | 7,5/7,8 |
náhon | 4×4 | maximální rychlost (km/h) | 217/212 |
počet válců | 4 | převodovka | 6M/6A |
objem motoru (ccm) | 1598 | kombi. spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1/7,1 |
výkon (kW) | 135 | objem zavazdl. prostoru (l) | 330–1080 |
Podvozek hodnotím jako dobře vyvážený. S rozbitou Prahou se vyrovnal dobře a na hladkém asfaltu fungoval jedna báseň. Pohon všech kol je zárukou maximálního gripu (a maximální zábavy na sněhu). Sedmnáctipalcové ráfky mají pneumatiky se šířkou (jen) 205 mm na obou nápravách, což propůjčuje vozu solidní agilitu a citlivé ovládání. To jsem prověřil na mém oblíbeném berounském kopci, kde jsem Pacemanu provětral faldy. Jestliže se Countryman svými jízdními vlastnostmi blíží klasickému malému MINI, pak je Pacemen ještě blíž. Bez vlastní zkušenosti bych jen těžko věřil tomu, že i s takto vysokým autem se dá jet tak svižně (slušně řečeno).
Mohlo by vás zajímat: TEST MINI John Cooper Works Countryman
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Jakou má žízeň?
MINI s automatickou převodovkou nechce držet hladovku. S plnou nádrží (47 l) ukázal palubní počítač dojezd přes 500 kilometrů, ale není problém „ztrestat“ nádrž už po 300 kilometrech, když si budete užívat za volantem. Ve městě si Paceman bral mezi 8 až 10 litry paliva, cestu z Prahy do Karlových Varů jsem absolvoval za 10,7 l/100 km a zpět za 8,5 l/100 km. Výrobce pro model s automatickou převodovkou uvádí průměrnou spotřebu ve městě 9,5 l a kombinovanou spotřebu 7,1 l/100 km.
Závěr
Člověk míní a MINI mění. „Zbytečný“ Paceman je vůz, který dobře vypadá a ještě lépe se řídí. Paceman nabízí všechny výhody Countrymana jako jsou vyšší podvozek, pohon všech kol, více místa v interiéru a to vše v hezčí a jen o málo menší karoserii. Jízdní vlastnosti Pacemana jsou ve srovnání s Countrymanem lepší.
Cena
MINI Cooper S ALL4 Paceman stojí v základu 747 500 Kč vč. DPH. Cena zapůjčeného vozu činila 927 150 Kč vč. DPH.
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Invelt, autorizovanému dealerovi vozů BMW a MINI.
dospělý