BMW Z1 šokovala v druhé polovině 80. let svým designem a technickým řešením. Přečtěte si, proč by právě dnes mohla být Z1 dobrou investicí.
Co si vybaví fanoušek automobilů z Mnichova, když se řekne neobvyklé BMW? Model Z8 nebo 850i? Na Z1 si vzpomene málokdo. Snad každý malý kluk ví, že Lamborghini je to super auto, kterému se dveře otevírají vertikálně nahoru, Z1 se zapsala do historie také díky svým neobvyklým dveřím, ale jako by se na tento ne zcela běžný vůz, nejen kvůli dveřím, zapomnělo. Zvláštní je to, že se jedná o studii, která se dostala do sériové výroby. Na konci 80. let to bylo asi nejvíc designově inovativní německé auto. Pro BMW to také byla první vlaštovka řady „Z“ zahrnující dvoumístné roadstery (později i coupé – Z3 a Z4).
Pod modelem Z1 se podepsal Dr. Ulrich Bez, tehdejší vedoucí BMW Technik. Automobilka zveřejnila informace o Z1 v roce 1986, samotné auto se objevilo o rok později na autosalonu ve Frankfurtu. Výroba probíhala v letech 1988–1991 (někde uváděno do roku 1992). Z1 se nikdy neexportovala do USA, 2/3 kusů jsou v rodné německé zemi. Celkově se vyrobilo 8 000 ks, ale během let 1986–1987 se vyrobilo 12 „před“kusů. Ve své době to bylo drahé auto, které se prodávalo bezmála za 90 000 německých marek. Pokud bychom zatoužili po Z1 dnes, měli bychom si připravit minimálně 400 000 korun, ale za kus s malým počtem najetých kilometrů můžete zaplatit i 700 000 korun. Výjimečnost vozu nikdo neupře a jakmile Z1 dovrší své stáří na úroveň veterána, tak ceny budou jen růst.
Vůz je koncipován jako dvoumístný roadster s motorem vpředu, pohonem zadních kol, plátěnou stahovací střechou a elektricky se zasunujícími dveřmi do vysokého prahu podlahy. Karoserii tvoří ocelový rám nesoucí jednotlivé díly z termoplastu. Technická platforma je z trojkové řady generace E30, jmenovitě motor M20 (řadový šestiválec 2,5l 125 kW), pětistupňová manuální převodovka a přední náprava. Zadní náprava byla vyvinuta nově, nazývala se Z Axle a šlo o předchůdkyni budoucích multi-linků. Prázdný roadster vážil 1250 kg, ABS měl v sérii. Palubní deska nezapře geny v E30, sedadla jsou však anatomická, určená jen pro Z1 a i volant je jiný. Takovou zajímavostí je umístění zámku, který se nenachází ve dveřích, nýbrž v zadním blatníku. Zadní část a nárazník byla konstruována tak, aby sloužila jako difuzor. Barev se nabízelo celkem šest – dream black, angient green, magic violet, pur blue, top red a silver.
Podobné články:
- Vzpomínáme na BMW 328
- BMW 507 – Obraz, který se neprodal
- Porsche 964 RS – když seženeš, tak nezaplatíš
- MINI Roadster přichází 25.2.2012 na český trh
- BMW Zagato Roadster – italská kráska s německým pasem
test
Test