reklama Suzuki

Rozhodli jsme se otestovat vytříbenost a neprůstřelnou kvalitu na poli luxusních vozů – značku Lexus a její model IS. Čtěte, čím nás dvěstěpadesátka potěšila a v čem nás naopak zklamala. Tento test můžete brát jako dobrý tip na ojetý vůz. Více prozradí samotný článek.

Stávající generaci modelu IS, vyráběnou od roku 2006 do současnosti, jsme testovali tzv. za minutu dvanáct, neboť na dveře již klepe nový model (čtěte zde), který do prodejen Lexusu dorazí v průběhu letošního léta. Možná si nyní říkáte, že co to má být za test kvality, když novinářské vozy jsou úplně nové s pár stovkami či pár tisíci najetými kilometry. Měli byste pravdu, ale toto není nový vůz, naopak, jedná se vůz z autopůjčovny, kde jeho schopnosti „prověřuje“ každý den někdo jiný. Abych to upřesnil, díváte se na před-faceliftovaný model (facelift proběhl v roce 2009) ve verzi IS 250, poháněný benzínovým motorem V6 24V, který se uplatňuje v tomto modelu dodnes.

Model IS je sedan střední třídy, který láká klientelu prémiových značek, podobně jako jeho rivalové Audi A4, BMW řady 3 a Mercedes-Benz třídy C. V modelu IS (pro náš trh) najdete dieselový čtyřválec (IS 200d), benzínový šestiválec (IS 250) a pak osmiválec s výkonem 423 koňských sil (IS F). Kombík se nenabízí, kabriolet ano (IS 250C). Seznamku máme úspěšně za sebou, nyní můžeme za volant.

Svěží zvenku, vyzrálý uvnitř

Přestože design současné generace má své roky, auto vypadá stále dobře. Rozhodně bych jeho vzhled neoznačil za zastaralý. IS má velmi elegantní tvary obohacené dynamickými prvky – podívejte na tu příď nebo na zakončení spodní linky bočních zadních oken či na zamračená zadní světla a dvojici koncovek výfuku. Naopak uvnitř, a to zejména na středovém panelu palubní desky, je znát stáří. 

To, co se vypadá jako hliníkový dekor, je ve skutečnosti stříbrně lakovaný plast. Chodu tlačítek a celkově ergonomii interiéru nelze nic vytknout, stejně jako zpracování. Kapsy ve dveřích jsou úzké, ale vyklápí se, loketní opěrka skrývá odkládací prostor pro nezbytnosti jako jsou mobil či peněženka. Zavazadlový prostor o objemu 398 litrů nepatří k největším na trhu, ale je dobře přístupný a při běžném užívání bude jistě postačovat. Kufr se však otvírá pouze tlačítkem v kabině a na klíči, což dokáže být mnohdy frustrující.

Déja vu

Lexus vznikl jako luxusní divize Toyoty v roce 1989. Ke vzniku Lexusu se váže jedna historka o tom, jak jeho inženýři rozebrali několik nakoupených Mercedesů a BMW, aby odhalili, v čem jsou tyto německé vozy tak dobré. Možná jsou to jen babské klepy, ale když jsem si poprvé sedl testovaného IS, tak mě potěšilo hned několik věcí, které znám právě z bavoráků. Mluvím o správné „řidičské“ pozici za volantem, sedadlu, které lze dát až na zem a sportovním tříramenném volantu s pádly řazení, tak jak je mám rád. V kapličce přístrojů jsou dva velké a dobře čitelné ukazatele (rychloměr a otáčkoměr) s info displejem umístěným mezi nimi. Přičtěte benzínový šestiválec, pohon zadních kol a jste doma.

reklama Isuzu

Tichošlápek

První překvapení přišlo po nastartování motoru. Vím, že motory Lexusu jsou hodně, hodně tiché, ale že až tak! Kritika nebo pochvala? Vyberte si. Je jedno, jestli sedíte uvnitř nebo stojíte venku, protože jediné, co slyšíte, je jen takové ševelení. Řadím“D“ na automatu a vyrážím vstříc prvním kilometrům. Chod pedálů je tak akorát, ani tuhý ani měkký. Řízení je sice přeposilované, ale s tím jsem u Lexusu tak nějak počítal. V tomto konkrétním případě to nebrání dobrému pocitu z řízení. Při proplouvání pražskými ulicemi si vychutnávám maximální pohodlíčko. Počkat! Tohle že je auto z půjčovny, má najeto necelých 80 tisíc kilometrů a nic v něm nechrastí, nedrnčí a ani necvaká? Tlumím rádio, napínám uši a… opravdu nic, vůbec žádný pazvuk. Bravo, tohle se Lexusu povedlo. Podvozek excelentně žehlí nerovnosti silnice.

Sportovec tělem, bohužel ne duší

V městském provozu IS válí, ale na dálnici a zejména na okresních silničkách už to taková sláva není. Pohodlí je stále prvotřídní, ale motor mě nepřesvědčil o tom, že držím v rukou opratě se stádem 208 koní. Vidlicovému šestiválci se líbí ve středním pásmu otáček, do vyšších sfér se mu nechce. Za svou dynamiku vděčí IS 250 spíše zásobě točivého momentu než schopnostem převodovky. 

Tato hladce řadicí 6stupňová skříň vás bude mít ráda za to, když po ní nebudete chtít kdovíjakou akci a už vůbec ne řazení pomocí pádel pod volantem. K čemu tak skvělá pádla, když si převodovka dává na čas s řazením? Mluvím o situaci, kdy chcete využít veškerý výkon vozu. A zde je kámen úrazu – chuť na sportovní jízdu vás hodně rychle přejde, jednak kvůli převodovce a pak kvůli bezcharakternímu motoru, který postrádá jiskru. Rychlá jízda po dálnici není problém, ale mimo ni jezděte maximálně na 75 % výkonu. Auto se vám odvděčí komfortem a vy si ušetříte peníze za pokuty a za benzín. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 8,4 l/100 km, já jezdil cca za 10–11 litrů, což je k výkonu a váze auta přijatelná hodnota.

Technické údaje
palivo benzín akcelerace 0–100 km/h (s) 8,5
náhon zadní maximální rychlost (km/h) 225
počet válců 6 převodovka 6A
objem motoru (ccm) 2500 kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 8,4
výkon (kW) 153 objem zavazadl. prostoru (l) 398
točivý moment (Nm) 252 pohotovostní hmotnost (kg) 1530–1620

Závěr

Z Lexusu IS 250 mám rozporuplné pocity. Na jedné straně mě potěšil svým zpracováním, vzhledem a nabízeným komfortem, za který by se nemusely stydět ani auta o třídu vyšší, ale na druhé straně mě zklamal v tom smyslu, že v řidiči vyvolává pocit možného „sportování“, kterému pak není schopen dostát. Kéž by inženýři Lexusu věnovali motoru a převodovce stejnou pozornost, jakou věnovali podvozku. Ten je totiž maximálně komfortní, ale přitom není houpavý, a to využívá klasických (pasivních) tlumičů. Nechápu, jak toho docílili. Jenže to byl asi záměr, udělat pohodlné a bezpečné auto bez ambic na sportovní jízdu. Kritika nebo pochvala? Vyberte si.

Cena

Lexus IS 250 pořídíte na našem trhu od 889 900 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme autopůjčovně OneTwoGo se kterou se můžete seznámit v našem advertoriálu Jak jsme si půjčili auto.