TEST: BMW 320d – jezdí za hubičku

Redakcí nám prolétla nová trojková řada BMW 320d. Testovali jsme naftový dvoulitr, který bude jistě tou nejžádanější verzí. Chcete vědět proč?

O novém BMW řady 3 generace F30 jsme vás postupně informovali od základních informací, přes verze a ceny až po uvedení vozu na český trh. Zbývalo už jen jediné – vlastní zkušenost. Tu vám nyní přinášíme v podobě testu 320d Modern Line. Trojková řada patří k etalonům střední třídy, kde svádí boj s Mercedesem třídy C a Audi A4. Pokud chce uspět, musí vyhrát válku na dvou frontách – proti konkurenci a před samotnými zákazníky BMW, které nesmí zklamat. Protože znám předchozí generace řady 3, byl jsem velice zvědav, v čem mě ta nová potěší, překvapí a kde mě naopak zklame.

BMW 320d – design

Dosluhující generace E90 není úplně nejhezčí a v roce 2005 přinesla řadu změn jako např. palubní desku, která nebyla „po bavorácku“ orientována na řidiče. Atraktivnějšími verzemi bylo pochopitelně coupé a cabrio a zlepšení přinesl až facelift. Nová F30 je na tom o poznání lépe – návrat agresivního čumáku a záď inspirovaná větší řadou 5 učinily z trojky opět atraktivní sedan. V interiéru je citelný posun v kvalitě materiálů, líbivější palubní deska a malinko více prostoru. Úkol č.1 – zalíbit se – byl splněn.

Modern Line

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Testovaný vůz měl tmavě modrý metalický lak Imperial Blue, 17“ kola a byl to tzv. Modern Line, který se od Sport Line a Luxury Line liší mřížkováním masky chladiče, plasty kolem předních mlhových světel, lištou v zadním nárazníku a zejména pak světlým vrškem palubní desky a volantem. Škoda, že zbytek interiéru nebyl rovněž světlý, ale naopak černý, konkrétně v kůži Dakota Black. To je ale věc konkrétní specifikace, nikoliv Modern Line jako takové.

Na palubě

To, že mám tu čest právě s Modern Line, poznám už podle klíče, který je světlý jako zmíněná palubní deska a volant. Líbí se mi důvtip odlišit vzhled každé linie i samotným klíčem. Zvyklý ze sportovních sedadel BMW usedám do testovaného vozu, který je vybaven standardními sedadly. Ta jsou pohodlná a jejich největším kladem je snadné nastupování a vystupování z vozu. Naopak, při sportovní jízdě v zatáčkách mi absence výrazného bočného vedení bude určitě chybět. Palubní deska se mi moc libí, ovladače důvěrně znám z ostatních BMW, takže vše je na svém místě. V interiéru je „papírově“ více místa, ale ten rozdíl není tak citelný, alespoň ne na předních sedadlech. Typická vlastnost mnichovských vozů – obejmout vás – naštěstí zůstala. Majitel a fanoušek BMW to uvítá, ale člověku, který prvně sedne do BMW, by mohlo být malinko těsno.

Na zadních sedadlech jsem neseděl, ale už na první pohled je vidět, že tam více místa opravdu je. S úsměvem ve tváři vzpomínám na doby, kdy trojková BMW byla víceméně „jen“ čtyřmístná. Po odklopení víka kufru mým pedantským očím neunikne jistá změna. Normální člověk by si pochvaloval slušný a dobře přístupný zavazadelník, ale já vidím, že na spodně straně víka není tradiční schránka s nejnutnějším nářadím, jako to mají BMW už od nepaměti. Místo toho je tady pouzdro se složeným výstražným trojúhelníkem a nářadíčko je v kufru po pravé straně.

3…2…1…Stop/Start a jedem

Pod označením 320d se skrývá naftový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 135 kW (184 k) a točivým momentem 380 Nm. Řadit můžete sami pomocí standardně dodávané 6stupňové převodovky nebo se vozit jako já s příplatkovým 8stupňovým automatem. Ten samozřejmě taktéž nabízí možnost manuálního řazení a za další příplatek i pádla pod volantem. Ta správná pádla pod volantem. To už ale náš vůz neměl, a protože šlo o diesel, tak mi pádla rozhodně nechyběla. Na adresu automatu s 8 stupni nelze říct špatného slova. Ale nebyl by pro dvoulitr lepší přece jen manuál? Po prvních kilometrech jízdy s automatem si troufám tvrdit, že nebyl. Manuální převodovku jsem u nové 320d sice neměl možnost zkusit, ale myslím si, že by k tomuto motoru nepasovala tak dobře, jako právě automat. Proč? Motor má dostatek síly a automat mu na charakteru neubírá, naopak, užší spektrum využitelných otáček lépe zamaskuje. A druhým, neméně důležitým argumentem je, že vůz s automatem je úspornější než s manuálem.

Úspoře paliva pomáhá systém Start/Stop a rekuperace kinetické energie, která se mění na elektrickou a částečně tak dobijí akumulátor. Fungování úsporných opatření EfficientDynamics vidíte ve spodní části otáčkoměru, kde je vidět dobíjení akumulátoru a ukazatel aktuální spotřeby paliva. V režimu ECO PRO vás vůz informuje o tom, o kolik kilometrů si úspornou jízdou prodlužujete dojezd na nádrž a nezdráhá se vás kárat za to, když moc šlapete na plyn. ECO PRO by měl v zájmu nižší spotřeby omezovat i funkci klimatizace.

3 režimy, 3 charaktery

Vedle režimu ECO PRO je zde režim COMFORT, který je stabilně aktivován po nastartování. COMFORT si z úsporných opatření ponechal jen Start/Stop systém, který však můžete deaktivovat. Během jízdy, kdy jsem zkoušel oba režimy, jsem si uvědomil, že sedím ve velmi pohodlném autě, které se řídí zlehka a vše je takové uvolněné, nenucené. Velké příčné nerovnosti ucítíte, ale menší překážky či výmoly překonává podvozek s grácií. Neměl jsem ani chuť jet rychle, protože mě k tomu vůz nenutil. Naopak jsem se snažil o dosažení co nejnižší spotřeby. Když jsem se nabažil jízdy za 5 litrů na 100 kilometrů, vyrazil jsem směr Karlštejn, abych se svezl na tamních silničkách. Ze slunečného počasí jsem měl radost, zato zimní pneumatiky Pirelli asi ne.

Dynamická vložka si vyžádala přepnutí do režimu SPORT, totéž jsem udělal i u převodovky. Podvozek i řízení najednou ztuhly a já měl konečně pocit, že řídím BMW. Zpětná vazba byla rázem lepší, jako bych přesedl do jiného auta. Stabilizaci jsem část cesty nechal aktivovanou, abych pozoroval její počínání. Její drobné, ale citelné zásahy vás mají ochránit od příliš rychlé jízdy v zatáčkách. Po její deaktivaci je vše už na řidiči. Brzdy obstály, pedál je citlivý tak akorát, jak se na sedan této třídy sluší a patří. Motor mě příjemně překvapil svým zátahem a nebránil se vytáčení. Ostatně ani na dálnici jsem nebyl brzdou provozu. Překvapení číslo dvě – palubní počítač po této jízdě ukázal průměrnou spotřebu 7,2 litru. Wow.

Co se líbilo a co ne

Vzhled a zpracování jsem už chválil a nyní bych rád zmínil pár vychytávek, které jsem si oblíbil. Vůz byl vybaven navigačním systémem Professional, což znamenalo přítomnost většího displeje s rozšířenými funkcemi v rámci iDrive. Zobrazení displeje EfficientDynamics názorně informuje o své funkci a graficky zobrazuje spotřebu paliva v jednotlivých režimech, na které vůz jel. Další věc, která si mě získala, nesla název Sport Displeys. Ta v reálném čase ukazuje aktuální využívání výkonu motoru a točivého momentu. Při rychlé jízdě tak má spolujezdec na co koukat. Mezi věci, které bych vytkl, bylo zavírání kufru, které vyžadovalo více síly. Ladný pohyb zavření víka kufru nedostačoval k jeho zaklapnutí. Podobné to bylo i u dveří, které rovněž požadovaly více síly ke svému zavření.

Prohlídka

Závěr

Novou trojkovou řadu hodnotím pozitivně. Snaha automobilky zaujmout co nejširší pole zákazníků je citelná. Řeč je o jízdních režimech, které dělají z jednoho vozu dva – ten pohodlný a pak BMW, jak jej známe. Režim SPORT přináší zpětnou vazbu, kvůli které bych si vůz s modrobílou vrtulí ve znaku koupil. Pak je zde celá řada detailů, ve kterých typické BMW poznávám tu více, tu méně. Motor 320d je na denní ježdění ideální, jednak svoji dostatečnou dynamikou a pak tou skvělou spotřebu. Po testu, který zahrnoval všemožné jízdní režimy, silnice a provoz, činila průměrná spotřeba 6,5 l/100 km. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 4,4 litru, což bude chtít hodně snahy, abyste takové hodnoty dosáhli, ale za 5 litrů se už jezdit dá. Pro jedince, kteří se vyžívají v „eco“ jízdě, je tu verze 320d EfficientDynamics, která má o 15 kW nižší výkon motoru. Protože úspora paliva je proti běžné 320d v řádech desetin litru a obě verze stojí na chlup stejně, doporučil bych vám právě tu běžnou 320d.

Volbu převodovky nechám na vás s tím, že víte, proč se k úspornému charakteru 320d hodí právě automat. V případě vozů BMW jsem přívrženec šestiválcových motorů, a proto by se dalo čekat, že vám poradím počkat na šestiválcovou 330d. Ta bude jistě úžasná, ale bez okolků říkám, že 320d na normální ježdění bohatě stačí. Nová trojka se v současnosti nabízí pouze jako sedan, chcete-li kombi, coupé či cabrio, pak musíte sáhnout po E90. Další karosářské verze nového modelu budou postupně přicházet včetně pohonu všech kol xDrive.

Technické údaje
model 320d 320d EfficientDynamics
počet válců 4 4
objem motoru (ccm) 1995 1995
výkon (kW) 135 120
točivý moment (Nm) 380 380
akcelerace 0–100 km/h (s) 7,5 8,0
maximální rychlost (km/h) 235 230
převodovka 6M/8A 6M/8A
kombi. spotřeba (l/100 km) 4,5/4,4 4,1/4,1

Cena

Základní cena BMW 320d činí 887 500 Kč vč. 20% DPH. Cena testovaného vozu činila 1 205 900 Kč vč. 20% DPH.
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Invelt.

Fotoglerie: BMW 320d (TEST)

Podobné články:

3 komentáře u „TEST: BMW 320d – jezdí za hubičku“

  1. Naprosto mě uzemnila koncovka výfuku. Koncovka dodávaná u předchozí generace byla sice „jednoduchá“, ale alespoň oválná/s nápadem. Tento „výtvor“ není u auta za cca 1Mio na místě…

    Odpovědět
    • naprosto souhlasím, vypadá legračně:). nelibí se mi ani ten světly inerier, ale oproti e 90 je to krasavec..

      Odpovědět
    • naprosto souhlasím, vypadá legračně:). nelibí se mi ani ten světly inerier, ale celkově je to auto oproti e90 je to krasavec..

      Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.