TEST: Audi A8 L 4,2 TDI quattro – the black tie

Interiér jako kabina letadla v první třídě. Dieselový osmiválec svým tahem a spotřebou paliva zesměšní nejeden proudový motor. Jistota pohonu všech kol. Výbava, která rozmazluje. Černá Audi A8 – váš dress code na státní návštěvu.

Vždy jsem k nim choval jistý obdiv. A když se naskytla příležitost být jedním z nich, neváhal jsem pověsit novinářské sáčko na hřebík. Řeč je o mužích v černém.

Nemusím mít ramena jako Jason Statham ve filmu Kurýr, aby mi poskočilo sebevědomí, zároveň je však s řízením takového auta spojená jistá zodpovědnost. Pod písmenkem „L“ v názvu se skrývá delší rozvor (3122 mm), což je o 130 mm více než u „krátké“ verze. Takže je to kus auta (délka 5265 mm) a je to kus drahého auta (cenu najdete na konci).

Ticho a klid. To byly mé první pocity potom, co se za mnou automaticky dovřely velké dveře. Venku mohou soptit sopky, uragánovat uragány nebo demonstrovat demonstranti, mně je to fuk, já sedím uvnitř. V naprostém bezpečí. Audi A8 má sílu měnit charakter. Jednak ten svůj a pak i ten můj. Po pár kilometrech jízdy sám od sebe ladím stanici, kde hrají vážnou hudbu. K tomu, abych si vychutnal Vivaldiho tu je Advanced Soundsystem od Bang&Olufsen. Soudě dle kvality, síly, hloubky i výšky reprodukovaného zvuku, by tohle audio dokázalo ozvučit Opera House v Sydney.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Předností vozu jsou sedadla. Umí všechno, co dnes sedačky v automobilu umět mohou. V těchto měsících přijde vhod výhřev, naopak v letních parných dnech ventilace. Taková masáž se hodí vždycky. Ale pozor, nemluvím tady o nějakém monotónním vlnění. Nabídka masážního programu je širší než v kdejakém masážním salonu. Nekonečné možnosti nastavení sedadel beru jako samozřejmost. Elektricky, jak jinak. Být panským kočím v dnešní době není špatný job, nicméně smysl tohoto vozu, obzvlášť verze L, hledejte vzadu.

Naskládat se tam mohou sice tři lidi, ale jednomu či dvěma cestujícím tam bude o poznání lépe. Výklopná loketní opěrka obsahuje víc než jen obligátní držák nápojů. Elektrické ovládání sedadel včetně masáže a vlastní ovládání klimatizace čeká na vaše pokyny. Pokud by vás obtěžovalo slunce, pak stačí elektricky vysunout sluneční roletky bočních oken a okna zadního. 

Sedačky vypadají na první pohled komfortně, ale až když se do nich posadíte a uděláte si z nich pohovku, ve které budete napůl ležet, pak teprve poznáte, co je to luxus. Chybí snad jen minibar s vychlazenou lahví Moëtu. Nebojte, do A8 se dá i tohle objednat. Jestli něco nebudete chápat, pak je to ten prostor. Tomuhle já říkám kus místa na nohy a ne vynucený centimetr před koleny v nějakém hatchbacku.

Hektary jemné kůže, lány světlého dřeva, decentní osvětlení kabiny, automaticky se upravující hlasitost audiosystému dle rychlosti jízdy, sedadla vracející se do původní polohy při vystupování z vozidla, ale i taková drobnost jakou je tužtička pro tablet/smartphone v přihrádce vás zahřejí u srdce. Doslova. Jenže jsou tu i detaily, které v Audi mohli udělat lépe. V útulné kabině testovaného Peugeotu 508 mě zamrzela obyčejná plastová pádla řazení pod volantem. To bylo auto za milion. Teď sedím v autě za bezmála čtyři miliony a pod volantem jsou … obyčejná plastová pádla. Ovladač MMI? Víceméně také z plastu. Kde jsou materiály jako hliník, hořčík, broušená ocel, keramika?

Na funkci to vliv nemá, ale. Samotný infotainment funguje dobře – líbivá grafika, přehledné menu a intuitivní ovládání. Propojit telefon s vozem přes bluetooth? Během chviličky. Práce s navigací? Bez problémů. Najít USB konektor? Nemožné. Vůz umožňuje využívat data z SD karty, z flash disku nikoli. Zásuvka na 230 V je tu také.

Pokládám si otázku, kolik toho piloti velkých dopravních letadel „napilotují“. Myslím si, že moc ne. S řízením A8 je to dost podobné. Sleduji provozní funkce vozidla, nastavuji klimatizaci, hraju si s rádiem a informuji posádku o času příjezdu do cílové destinace. Jo, a občas kroutím volantem. Slova jako „automatický“ či „inteligentní“ byste mohli přiřknout většině funkcí a asistentům přítomným na palubě. Pokud nevystoupím odpočatý po tisíci kilometrech za volantem, tak nebudu alespoň unavený. To je svatý grál všech velkých limuzín. Mantrou A8 je uvolněná atmosféra, která vás obklopí, jakmile nasednete. Přísahám, že ani ta nejlépe vybavená A6 vám nenabídne to, co nabízí A8. Ostatně, kdyby to uměla, tak jaký by mělo smysl vyrábět A8?

Kouzla systému Audi Drive Select jsou následující. V režimu Comfort válcuje podvozek Prahu i na 20“ kolech bez zaškobrtnutí. To díky vzduchovému odpružení. Audi se vznáší jako obláček na obloze a dokonce se i tak řídí. Režim Auto skýtá jistou sofistikovanost, neboť dokud jedu jako řidič slečny Daisy, nechává všechny systémy v „Comfortu“. Jakmile zprudka sešlápnu plynový pedál nebo zatočím ostře volantem, podvozek se přitvrdí a řízení ztuhne. Tím se dostávám k režimu Dynamic, který by se klidně mohl jmenovat Die Autobahn Fahrgeschwindigkeit. Stejně nepříjemné jako by bylo se nechat táhnout na nafukovací matraci za motorovým člunem, tak je řídit auto v rychlosti 130 km/h a víc, když jsou řízení a podvozek měkké. Takže buďto to nechám na režimu Auto, který pochopí, že už nejedu couračku po městě anebo rovnou zvolím Dynamic. Ten navíc přinutí motor k větší akceschopnosti, což se na dálnici hodí. Korektně řečeno. Ve skutečnosti mám k dispozici to nejlepší, co se v tomhle autě a motoru skrývá. Bandě padouchů bych zcela jistě ujížděl v tomhle režimu. Jenže ne vždy, když sedám za volant, mám potřebu utíkat padouchům, ale přesto bych rád alespoň trochu té zpětné vazby. Co s tím? Pomůže Deus ex machina? Ne. Audi Drive Select a režim Individual. Takže otvírám menu a vybírám si „příchutě“ jednotlivých položek. „Pane vrchní, motor v režimu comfort, podvozek taktéž, ale ten posilovač řízení mi dejte v dynamicu. Děkuji.“ Pohodlí zůstalo, ale z řízení mám lepší, jistější pocit a to i když jedu jen pro rohlíky.

Nerad bych opomněl tichého společníka, jakým je 8stupňová automatická převodovka Tiptronic. Ta sází jednotlivé kvalty zcela mimo mé vnímání. A když se chci řazení ujmout osobně, pak mám možnost skrze pádla pod volantem. Pohled na třmeny brzd přední nápravy vás nenechá na pochybách. A8 brzdí opravdu dobře, ale vždy je třeba mít na paměti váhu vozu. Pohon všech kol quattro, navíc včetně sportovního diferenciálu, je v případě této motorizace samozřejmost. Až budete mít pod koly cokoliv jiného než suchý asfalt, pak quattro doceníte, ale sportovní diferenciál v této váhové kategorii není něco, co by vám zvyšovalo krevní tep. Ano, je fajn ho mít v základní výbavě, ale v takové RS4 prokáže asi větší službu.

Kdyby byl pod kapotou šestiválcový motor 3,0 TDI, pravděpodobně bych ukončil tento odstavec slovy „tichý“ a „úsporný“. Tuhle A8 ale pohání vidlicový osmiválec 4,2 TDI (283 kW/385 k). Už jen při té představě by se vám měly roztáhnout koutky. V momentě, kdy nastartuji a lehce polechtám plynový pedál, mi na rameni sedí malý čertík. Ve válcích sice hoří nafta a snaha výrobce umlčet motor nebyla o nic menší, než v případě šestiválce, ale ty osmiválcové decibely tam prostě jsou. Stačí uspat audiosystém, stáhnout okénko a zaposlouchat se do toho slastného brumlání. Jeďte pomalu, třeba jen pár desítek metrů, než dojedete z garáže na konec ulice. Když na plyn šlápnete pořádně, poznáte, jak tsunami o síle 850 Nm zacvičí s více jak dvěma tunami plechu. A možná i se seismografem na nejbližším vědeckém pracovišti.

Větší sex-appeal by bezpochyby nabídly motory W12 či 4,0 TFSI v modelu S8, ale je to právě 4,2 TDI, který se do A8 hodí nejlépe. Nebo snad chcete tankovat každých 300 kilometrů? V tom je jeho přednost – disponuje neutuchající silou, se kterou můžete knockoutovat většinu aut, která potkáte, a přitom nežádá moc. Dálnice, tempomat na 130 km/h, spotřeba 6,5 l/100 km. Běžný kombinovaný provoz, spotřeba ± 9 l/100 km. Město 12–13 litrů. Dynamická jízda 13 l/100 km. Další argumenty snad netřeba.

Technické údaje
verze A8 L 4,2 TDI quattro palivo nafta
náhon 4×4 převodovka 8A
počet válců 8 objem motoru (ccm) 4134
výkon (kW) 283 točivý moment (Nm) 850
akcelerace 0–100 km/h (s) 4,9 maximální rychlost (km/h) 250
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 7,5 objem palivové nádrže (l) 82
pohotovostní hmotnost (kg) 2170 objem zavazdl. prostoru (l) 490

Závěr

Prezidenti, premiéři, vévodové, arcivévodové, knížata, mocipáni, ředitelé … ti všichni jezdí v autech, jako je tohle. Komfort daný jak výbavou, tak vnitřním prostorem, je na té nejvyšší úrovni. Dalším pozitivem je bezpečnost. K tomu, abyste vystrčili A8 ze silnice, potřebujete minimálně náklaďák. Pánové z Útvaru pro ochranu ústavních činitelů o tom jistě vědí své. Pro Audi A8 hovoří motor 4,2 TDI, protože dieselový osmiválec vám v současnosti u BMW ani Mercedesu nenabídnou. Pohon všech kol je pak samozřejmostí.

Cena

Základní cena vozu Audi A8 L 4,2 TDI quattro činí 2 679 900 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 3 869 900 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení děkujeme Porsche Česká republika.

V naší druhé fotogalerii vás s Audi A8 L seznámí sympatická slečna.

Podobné články:

1 komentář u „TEST: Audi A8 L 4,2 TDI quattro – the black tie“

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.