Téměř polovina dovezených vozidel je starší 10 let. Zájemci o dovážené ojetiny, většinou bez transparentní historie, si neuvědomují zvýšená rizika u těchto vozidel. Na druhé straně vlivem uměle oslabeného kurzu koruny roste prodej mladých ojetin z České republiky do evropských zemí. V roce 2015 se očekává 45% růst vývozu ojetin.

Společnost Cebia, která dlouhodobě sleduje a analyzuje trh ojetých vozidel, upozorňuje na alarmující nárůst dovozu nekvalitních ojetin do ČR. Zde jsou její závěry:

Po dlouhodobém poklesu počtu individuálně dovážených ojetých vozidel do ČR došlo od počátku tohoto roku k obratu. V letošním roce skokově vzrostl tento počet o 24 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. 

„Znamená to, že čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl být dovezený vůz stočený, je o 50 % vyšší než u tuzemských ojetin. Naopak se mylně domnívají, že výběrem vozidla ze zahraničí se stočeným vozidlům vyhnou. Ve skutečnosti se do ČR často účelově dovážejí vozidla s nezjistitelnou historií,“ komentoval aktuální trend Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. 

Právě Cebia provedla před nedávnem analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60 % z nich mělo při prodeji v ČR stočený tachometr. Průměrně byly vozy stočeny o 82 tisíc kilometrů, rekordně o 192 tisíc kilometrů. Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak zhruba o 50 až 100 tisíc korun dražší. Nejčastěji jsou stáčeny vozy nejprodávanějších značek Škoda, Ford a Volkswagen a vozy luxusních značek BMW, Audi a Mercedes.

Nejenom stočené tachometry

Nejde však jen o často diskutovaný fenomén stáčení, ale také třeba o riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla. Takto jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí. Policejní akce „Čistka“ dosud zajistila přes 500 vozidel. Způsobená škoda byla vyčíslena na cca 200 milionů Kč, trestně stíháno je zatím 180 osob. Akce byla v červenci 2012 pozastavena pro naprosté zahlcení příslušných útvarů kriminální policie a tato čísla tudíž nejsou konečná.

Navíc u dovážených ojetin hrozí ve zvýšené míře i další rizika, jako je omlazení vozidla, neodvedené DPH nebo falešné servisní knihy, resp. falešné záznamy většinou neexistujících servisů.

Ojetiny jsou nyní dražší

Vlivem oslabení koruny o zhruba 2 Kč jsou dovážené ojetiny dražší. Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na zahraničním portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz je průměrná cena srovnatelných vozů o 44 tisíc korun vyšší v zahraničí. Dovážené auto dále zdražují dovozní a registrační poplatky, které dosahují až 16 tisíc korun.

Regulací kurzu koruny vůči euru podporuje ČNB růst vývozu ojetin. Jejich počet v oblasti vývozu z ČR vloni vzrostl o 25 % a letos očekáváme dokonce 45% růst.

Názor TopDrive

Ve vzduchu visí otázka – co vede Čechy k tomu, aby nakupovali ojetá auta v zahraničí i přes vyšší cenu a se zmíněnými riziky? Tuzemský trh s ojetými automobily je natolik pokřivený, že řada z nás doufá v lepší nákup za hranicemi. Rizika stočených tachometrů, falešných servisních knížek a dokladů o původu vozidla jsou však stejná.

Stáří vozového parku v ČR je dlouhodobě diskutovaný problém, který by vedle expertů přes automobily mohli diskutovat také sociologové a ekonomové, protože problém jistě souvisí s životní úrovní obyvatel ČR. Kdyby si každý řidič mohl dovolit koupit každých pět let nový automobil dle svých přestav, pak by situace byla jiná. 

Asi není na místě se divit tomu, proč se k nám stará auta dováží a ta zánovní vyváží. Každý nechť si koupí to, co jemu libo jest. A dopady vzájemného kurzu koruny a euro, mající vliv kromě aut na ceny řady komodit a služeb, asi nemá smysl komentovat.