Zakladatel rodiny BMW X

Nepřehlédnutelné terénní vlastnosti a sebevědomé chování na nezpevněném povrchu kombinované s prémiovými vlastnostmi a typickou dynamikou BMW: to byl cíl, s nímž BMW před více než 20 lety představilo vozidlo zcela nové
kategorie Sport Activity Vehicle (SAV). Prvním zástupcem tohoto druhu bylo BMW X5, které se tak stalo zakladatelem rodiny BMW X a vedoucím hráčem na trhu prémiových automobilů s pohonem všech kol. A toto postavení si udržuje dodnes.

Celosvětově se prodalo více než 2,2 milionu kusů BMW X5 ve třech generacích. A nový model posouvá laťku v oblasti designu a technologií o další kus výš. Nové BMW X5 se bude opět vyrábět v závodě BMW ve Spartanburgu, který se nachází v severoamerickém státě Jižní Karolína. Toto výrobní centrum modelů BMW X zajišťuje také výrobu BMW X3, BMW X4, BMW X6 a uvedené portfolio zanedlouho doplní BMW X7. Uvedení nového BMW X5 na trh je naplánováno na listopad 2018.

Nový designový jazyk vyzařuje robustní jistotu a autoritu

Ve srovnání s předchůdcem o 42 milimetrů delší rozvor (nyní 2975 milimetrů), o 36 mm větší délka (nyní 4922 milimetrů), 66mm nárůst v oblasti šířky (nově 2004 milimetrů) a o 19 mm vyšší karoserie (1745 milimetrů) propůjčují novému BMW X5 impozantní vzhled a dostatek prostoru pro cestující a jejich zavazadla. Nejnovější X5 si zachovává charakteristické proporce SAV, ale design, vyznačující se čistými plochami a precizními liniemi zdůrazňujícími robustnost vozu, elegantním postojem a muskulaturním výrazem, je zcela nový. Výrazně tvarovaná přední kapota, krátký přední převis, mírně hranaté podběhy kol a dynamicky se svažující linie střechy jsou dalšími odkazy na sportovní a zároveň robustní charakter nového X5.

„BMW X5 zosobňuje původ rodiny BMW X a ve své čtvrté generaci je, co se vzhledu a modernosti týče, nejvýraznější,“ uvedl Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. „Určuje nový designový jazyk X, který se vyznačuje robustností, čistotou a precizností.“

Nejpozoruhodnějším designovým prvkem přední části je velká maska chladiče BMW s jednodílným rámečkem. Nové BMW X5 je standardně vybaveno LED světlomety, přičemž laserové světlomety s Adaptivními LED světlomety jsou
součástí volitelné výbavy. Tento systém využívá laserový zdroj (BMW Laserlight) pro dálková světla s asistentem dálkových světel Selective Beam zabraňujícím oslnění a optimalizujícím funkci dálkových světlometů.
Výsledkem je dosah neoslňujícího paprsku dálkových světel až do vzdálenosti přibližně 500 metrů. Charakteristickým vizuálním rysem jsou modré prvky ve tvaru písmene X, které rozdělují šestiúhelníkové světelné zdroje uvnitř dobře známých dvojitých předních světlometů BMW. Precizně vedená hlavní linka na bocích vozu, stoupající u zadních dveří směrem nahoru, přispívá k modernímu vzhledu BMW X5. Definuje mohutné
boky vozu a přechází do zadních světel, které do boků výrazným způsobem zasahují. Také zadní světla jsou vybavena LED technologií a trojrozměrný design jejich krytů jim dodává technicistní nádech. Diagonální akcentní linky
propůjčují zadní části vozu kompaktní a svěží vzhled.

Modelové varianty xLine a M Sport, výbava z programu BMW Individual

Modely xLine a M Sport nového BMW X5 vzájemně odlišují výrazné designové prvky. Model xLine se vyznačuje detaily exteriéru, včetně masky chladiče ve
tvaru ledvinek, z matného hliníku, ochranou podvozku, střešními ližinami a okenními lištami v provedení matného hliníku a dalšími chromovými akcenty s perleťovým efektem s cílem vyzdvihnout terénní charakter nového BMW X5.
Naproti tomu provedení M Sport má nástavce blatníků, lišty v nárazníku, zadní ochranu podvozku a boční nástavce prahů lakovány v barvě karoserie. Kromě toho také mimořádně velké nasávací otvory v přední části vozu, matně
hliníkové žebrování masky chladiče, střešní ližiny, okenní lišty a další prvky s leskle černým povrchem odkazují na dynamický potenciál tohoto vozu kategorie SAV.

Nové BMW X5 je standardně dodáváno s 18“ koly z lehké slitiny, model xLine má 19“ kola z lehkých slitin a M Sport přichází s 20“ M koly z lehké slitiny a s dvojitými paprsky. Další provedení kol s průměry od 18 do 22 palců jsou
dostupná v rámci volitelné výbavy. Nové BMW X5 bude od svého uvedení na trh dostupné s prvky výbavy
z programu BMW Individual, specifickými pro tento model. Zákazníci, kteří žádají větší dávku exkluzivity pro exteriér svého vozu, mohou zvolit metalický lak BMW Individual Sunstone, rozšířenou výbavu BMW Individual Shadow Line, ztmavené přední světlomety a zadní svítilny, lakované brzdové třmeny BMW Individual a 21“ kola BMW Individual.

Interiér a výbava
Moderní, jasně strukturované a elegantní povrchy uvnitř BMW X5 vyzařují velkorysý pocit prostornosti. Cestující vpředu i vzadu si skutečně užívají velkolepý prostor v exkluzivním prostředí. Přístrojový panel je rozdělen táhlými
horizontálními linkami, které doplňují elegantní galvanizované prvky pro zdůraznění šířky interiéru.

Zvýšená pozice sedadel, na řidiče orientovaný kokpit, stejně jako nový design a uspořádání ovladačů poskytují řidiči vynikající výhled a umožňují nejlepší možnou kontrolu nad vozem. Plně digitální přístrojový štít a kontrolní displej
jsou vizuálně propojeny uceleným designem a rovněž sdílejí stejnou grafiku. Na středové konzole je umístěn ovladač iDrive, nově navržený volič převodovky a ostatní ovládací prvky související s řízením – například volič jízdních režimů Driving Experience Control, tlačítko start/stop a tlačítka aktivující vzduchový podvozek a terénní režim (pokud je součástí výbavy). Nově navržený ovládací panel klimatizace je rovněž po ruce a světelné funkce nového BMW X5 se také ovládají pomocí tlačítek.

Mezi pečlivě vybrané materiály interiéru patří nové provedení koženého čalounění Vernasca, které je dodáváno standardně. Stejně jako volitelné kožené čalounění BMW Individual Merino je dostupné v pěti barevných
provedeních. Nové BMW X5 je standardně vybaveno elektricky nastavitelnými a vyhřívanými sportovními sedadly. Zákazníci si mohou vybrat také volitelná multifunkční sedadla s masážní funkcí a odvětráváním pro řidiče a spolujezdce vpředu.

Modely xLine a M Sport s výrazným designem interiéru 

Modely xLine a M Sport jsou vybaveny specifickými designovými prvky, které do interiéru vozu přinášejí osobitý styl. Vnitřní výbava modelu xLine zdůrazňuje robustní všestrannost vozu a luxusní prostředí, zatímco výbava modelu
M Sport posiluje dynamické jízdní zážitky. Obě výbavové linie se od základní specifikace odlišují kontrastním prošíváním sedadel a po daný model specifickými osvětlenými ozdobnými prahovými lištami. Model M Sport je také
vybaven M sportovním volantem, čalouněním stropu BMW Individual v antracitové barvě, M specifickými pedály, opěrkou pro levou nohu řidiče, lemováním sedadel a exkluzivním obložením interiéru v hliníkovém provedení
Aluminium Tetragon.

Inovace koncipované tak, aby podněcovaly komfort a luxus 

Mezi další nové prvky navržené s cílem maximalizovat pohodlí a luxusní prostředí na palubě BMW X5 patří čtyřzónová klimatizace a panoramatická prosklená střecha, jejíž plocha je o 30 % větší než u minulé generace.
Panoramatická prosklená střecha Sky Lounge po setmění vytváří jedinečnou a exkluzivní auru. Rovnoměrně rozložené LED světelné zdroje po celé prosklené ploše střechy osvětlují více než 15 000 grafických vzorů a vytvářejí obrazce připomínající hvězdami posetou oblohu. Barevné schéma tohoto prostorového osvětlení lze měnit podle přání. Volitelné ambientní osvětlení zahrnuje světelný koberec Welcome Light Carpet, který po odemčení a otevření dveří osvětluje vstupní prostor do vozu, a dynamické osvětlení interiéru Dynamic Interior Light, vydávající pulzující světelné signály v předem definovaných situacích. Paket Ambient Air ionizuje vzduch a interiér provoní osmi individuálně volitelnými vůněmi. O luxusní audio zážitek se postará audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s 20 reproduktory a výkonem 1500 wattů (plánovaná dostupnost 12/2018). Volitelný zábavní systém pro zadní sedadla Professional (plánovaná dostupnost 12/2018) je tvořen dvěma 10,2“ full HD dotykovými displeji, DVD přehrávačem Blu-ray disků, dvěma USB zdířkami, vstupem HDMI a dvěma konektory pro sluchátka. Systém je součástí nového konceptu zobrazování a ovládání a umožňuje cestujícím na zadních sedadlech volit a ovládat zábavní funkce vozu. Cestující na zadních sedadlech mohou používat jak vlastní zdroje, tak média dostupná v přední části vozu. Ze zadních sedadel lze ovládat navigaci i služby BMW ConnectedDrive. Nové BMW X5 může být nově vybaveno také termo hrnky v přední části středové konzoly. Nádoby umějí nápoj udržet podle přání v chladu či teplu. Volitelně nabízené skleněné výplně ovládacích prvků v zadní části interiéru vnášejí do interiéru X5 zcela nový styl. Tato exkluzivní výbava byla vyvinuta pro volič převodovky, ovladač iDrive, tlačítko start/stop a ovladač hlasitosti audiosystému.

Univerzální funkčnost: dvoudílné víko zavazadlového prostoru, třetí řada sedadel.

Kromě většího komfortu a exkluzivity nabízí nové BMW X5 také lepší praktičnost. Sklopná opěradla zadních sedadel v poměru 40:20:40 zvyšují objem zavazadlového prostoru z 645 litrů na maximálních 1860 litrů. Nové BMW X5 disponuje také dvoudílným víkem zavazadelníku pro snadné nakládání. Pokud je součástí výbavy volitelná funkce komfortního přístupu Comfort Access, lze obě části víka zavazadelníku otevírat a zavírat elektricky a bezdotykově.

Je-li součástí výbavy volitelná třetí řada sedadel (plánovaná dostupnost 12/2018), zákazníci si mohou také objednat zadní sedadla s elektrickým posunem. Pro elektrický posun sedadel druhé řady a sklápění opěradel sedadel druhé a třetí řady slouží ovládací panel v zavazadlovém prostoru. Sedadla druhé řady lze navíc elektricky sklopit dopředu, a ulehčit tak cestujícím nastupování a vystupování z třetí řady sedadel.

Pohon a jízdní zážitky: Inovace přinášejí dynamiku a komfort.

Nové BMW X5 je uvedeno na trh se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory nejnovější generace. Vrcholem nabídky je BMW X5 xDrive50i (není k dispozici v Evropě), jehož výrazně přepracovaný motor V8 se zde představuje vůbec poprvé. Součástí nabídky při uvedení do prodeje bude také model BMW M Performance. BMW X5 M50d pohání vznětový řadový šestiválec se čtveřicí turbodmychadel. Řadový šestiválec pracuje také pod kapotou BMW X5 xDrive40i a BMW X5 xDrive30d. Výkony všech motorů přenáší osmistupňová automatická převodovka Steptronic, zatímco inteligentní pohon všech kol BMW xDrive zaručuje, že výkon se bezpečně přemění v bezpečný pohyb vpřed – na silnici i mimo ni. Technologii BMW TwinPower Turbo pro zážehové motory tvoří turbodmychadla, vysokotlaké přímé vstřikování, plně variabilní rozvod VALVETRONIC s proměnným zdvihem sacích ventilů a variabilním časováním Double-VANOS.

V případě vznětových motorů patří mezi použité technologie turbodmychadla a přímé vstřikování paliva common-rail s piezoelektrickými vstřikovači. Výsledkem je na jedné straně okamžitý nástup točivého momentu, sportovní jízdní projev a přitom příkladná spotřeba paliva a nízké emise na straně druhé. Všechny modely splňují emisní normu EU6d-TEMP. Systém regulace emisí u zážehových motorů zahrnuje filtr pevných částic, který minimalizuje emise pevných částic, zatímco vznětové modely se vyznačují technologií BMW BluePerformance, kterou tvoří filtr pevných částic, oxidační katalyzátor, absorpční katalyzátor NOx a katalyzátor SCR se vstřikováním močoviny AdBlue pro snížení emisí oxidů dusíku.

Bezkonkurenční výkon a nezaměnitelný zvuk: nový motor V8

Osmiválcový motor pod kapotou BMW X5 xDrive50i (v Evropě není v nabídce) prošel zásadní modernizací od klikové skříně po řídicí jednotku a servíruje opojnou směsici úchvatného nástupu výkonu a charakteristický zvuk
vidlicového osmiválce. Umístění turbodmychadel mezi řadami válců je jen jedním z unikátních technických řešení 4,4litrové pohonné jednotky. Nově navržené tepelné štíty zajišťují zvláště účinné odvádění tepla od klikové skříně
a hlavy válců. Nový systém zapalování umožňuje ještě jemnější a rychlejší nastartování motoru ve chvíli, kdy je aktivní funkce Auto Start Stop. Vrcholný točivý moment nového motoru činí 650 Nm a je k dispozici v širším
spektru otáček, od 1500 do 4750 1/min, maximálního výkonu 340 kW/462 k pak dosahuje mezi 5200 a 6000 1/min. Tato impozantní síla je připravena už připravena už od nízkých otáček motoru a s rostoucími otáčkami nepolevuje, což vede k tomu, že z 0 na 100 km/h vůz zrychlí za 4,7 sekundy. Kombinovaná spotřeba paliva a hodnoty emisí nového BMW X5 xDrive50i dosahují 11,6 litru na 100 kilometrů*, respektive 264 gramů na kilometr*.

Zážehový řadový šestiválec s nenapodobitelnou chutí po otáčkách

Pohonná jednotka pracující v novém BMW X5 xDrive40i se může pochlubit vysokootáčkovým charakterem, který je typický pro všechny řadové šestiválce BMW, a úžasně rychlými reakcemi na sešlápnutí plynového pedálu. Třílitrová
pohonná jednotka je vybavena dvoukomorovým turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva, jehož vstřikovací tlak 350 barů zaručuje, že palivo je do válců vstřikováno v extrémně přesných dávkách. Řadový šestiválec generuje
maximální výkon 250 kW/340 k v rozmezí 5500 a 6500 1/min, zatímco špičkový točivý moment 450 Nm čeká na okamžik svého probuzení mezi 1500 a 5200 1/min. Nové BMW X5 xDrive40i zvládne sprint z 0 na 100 km/h za pouhých 5,5 s. Kombinovaná spotřeba paliva činí 8,8 až 8,5 litru na 100 km* a emise CO2 dosahují 200–193 gramů na kilometr. *

Model BMW M Performance s odpovídajícím silným vznětovým motorem

Pulzující výkon nového BMW X5 M50d je do značné míry dán zásluhou fantastického vznětového motoru, který pracuje pod jeho kapotou. Vznětový řadový šestiválec BMW M Performance dodává z třílitrového objemu výkon
294 kW/400 k při 4400 1/min a generuje maximální točivý moment 760 Nm v rozmezí 2000–3000 1/min. Těchto pozoruhodných hodnot bylo dosaženo prostřednictvím systému vícestupňového přeplňování, který tvoří dvě vysokotlaká a dvě nízkotlaká turbodmychadla. Toto řešení má za následek výjimečně rychlý nástup plnicího tlaku z nízkých otáček, což znamená, že točivý moment nastupuje téměř okamžitě a ve velké míře. Více než 450 Nm je k dispozici už při 1000 1/min. V běžných jízdních situacích nepřetržitě pracují obě nízkotlaká turbodmychadla
a jedno vysokotlaké. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se roztočí, pouze když otáčky motoru přesáhnou hranici 2500 1/min. Při razantní akceleraci z volnoběžných otáček jsou klapky nastaveny tak, že dvojici nízkotlakých
turbodmychadel lze rychle obejít, čímž se dosáhne maximálního plnicího tlaku s ještě menší prodlevou. Pro zvýšení účinnosti systému přeplňování se pro obě dvojice turbodmychadel používá recirkulace výfukových plynů. Propracované vícestupňové přeplňování doplňuje přímé vstřikování paliva common-rail, pracující s tlakem převyšujícím 2500 barů (250 MPa). Přesné dávkování a jemná atomizace paliva optimalizuje výkon motoru i jeho emise.

Nové BMW X5 M50d vystřelí na 100 km/h z nulové rychlosti za 5,2 sekundy. Navzdory tak vysokým výkonům se tomuto vozu daří dosahovat kombinované spotřeby paliva 7,2–6,8 litru na 100 kilometrů* a emisí CO2 190–179 gramů na kilometr*.

Nízká spotřeba, vysoký točivý moment: vznětový motor v BMW X5 xDrive30d

Nové BMW X5 xDrive30d pohání taktéž vznětový řadový šestiválec s objemem tři litry, tentokrát s jediným turbodmychadlem vybaveným variabilní geometrií lopatek. Systém přímého vstřikování common-rail vstřikuje palivo do spalovacích prostorů tlakem až 2500 barů (250 MPa). Maximální výkon 195 kW/265 k přichází ve 4000 1/min, zatímco nejvyšší točivý moment 620 Nm je připraven od 2000 do 2500 1/min. Pohonná jednotka nového BMW X5 xDrive30d vykazuje působivou rovnováhu mezi výkonem a hospodárností. BMW X5 xDrive30d je schopné zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy s kombinovanou spotřebou 6,8–6,0 litru na 100 kilometrů*, což odpovídá emisím CO2 179–158 gramů na kilometr*.

Osmistupňová automatická převodovka Steptronic se sportovnější charakteristikou řazení

Všechny motory dostupné pro nové BMW X5 jsou spojeny s novou, vylepšenou verzí osmistupňové automatické převodovky Steptronic, jejíž větší rozsah převodů a nová řídicí elektronika pomáhají zlepšovat celkovou hospodárnost pohonného systému. Nové torzní tlumiče kmitů snižují pro vynikající komfort řazení vibrace a prokluz hydrodynamického měniče. Optimalizovaná hydraulická regulace umožňuje ještě sportovnější změny rychlostních stupňů.

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.

Optimální rozdělování výkonu díky pohonu všech kol xDrive a elektronicky řízenému závěru zadního diferenciálu

Úkol maximalizovat přilnavost, agilitu a směrovou stabilitu nového BMW X5 má v popisu práce nejnovější generace inteligentního pohonu všech kol BMW xDrive, který je nyní schopen rozdělit hnací sílu mezi přední a zadní nápravu s ještě větší precizností a rychlostí podle toho, jak to vyžaduje situace. Pro ještě vyšší hospodárnost může být veškerá hnací síla poslána na kola zadní nápravy, a to v situacích, kdy pohon všech kol není zapotřebí. Nový systém xDrive umí upřednostňovat zadní kola ve chvílích, kdy řidič s vozem jede obzvláště dynamicky. Elektronicky řízený mechanický závěr zadního diferenciálu (k dispozici v provedení M Sport a s off-roadovým paketem) nabízí ještě sportovnější zážitky za volantem. Vyrovnáváním rychlosti otáčení vnitřního a vnějšího kola v zatáčkách je schopen optimalizovat přenos výkon na vozovku v dynamických jízdních situacích. Ve výsledku je nové BMW X5 schopné ze zatáček vyjíždět s výjimečným elánem. Svornost zadního diferenciálu, kterou řídí stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), zlepšuje trakci a přenos síly při jízdě v terénu nebo na silnici, kde pravé a levé kolo nemají stejnou přilnavost. To dělá tak, že zabraňuje protáčení kol ve chvíli, kdy nemají dostatek přilnavosti. Svorného efektu je docíleno prostřednictvím elektromotoru, který umí poslat až 1500 Nm hnací síly z rychleji se otáčejícího kola na to pomalejší.

Nové systémy podvozku zlepšují terénní schopnosti, sportovní vlastnosti a komfort

Zavěšení kol s přední nápravou tvořenou dvojitými příčnými rameny a zadními víceprvkovými závěsy splňuje všechny požadavky pro špičkovou trakci při jízdě v terénu, doprovázenou vynikající dynamikou a jízdním komfortem na zpevněných komunikacích. Automobil kategorie SAV je nyní standardně vybaven systémem aktivních tlumičů Dynamic Damper Control, jež přiostřují dynamiku a současně zvyšují jízdní komfort a komfort odpružení. Prostřednictvím voliče jízdních režimů Driving Experience Control může řidič volit ze dvou nastavení – z komfortněji orientovaného či sportovního. Standardní specifikace nového BMW X5 M50d zahrnuje pro tento model
specifickou kinematiku a elastokinematiku zavěšení kol, individuální naladění pružin a tlumičů plus 21palcová M kola z lehké slitiny s kombinovaným rozměrem pneumatik. Tato na zakázku připravená konfigurace zvyšuje agilitu
a přesnost řízení tohoto automobilu BMW M Performance, umožňuje rychlejší průjezdy zatáček a optimalizuje reakce vozu při změnách směru jízdy. Množství podvozkových systémů, které jsou k dispozici v modelu BMW X
úplně poprvé, umožňuje intenzivněji a efektivněji než kdykoliv předtím vylepšit terénní schopnosti, sportovnost nebo komfort nového BMW X5. Adaptivní M podvozek Professional a aktivními stabilizátory a integrálním aktivním
řízením propůjčuje vozu mimořádně agilní a dynamické jízdní vlastnosti. Systém stabilizátorů je regulován elektromotory a při dynamických průjezdech zatáčkami s mimořádnou rychlostí a precizností potlačuje zvýšením tuhosti stabilizátorů náklony karoserie. Nejenže možností svého nastavení vylepšují agilitu a směrovou stabilitu při nájezdu do zatáčky, ale také pomáhají optimalizovat trakci při výjezdu. Systém rovněž zvyšuje jízdní komfort při jízdě přímým směrem tím, že aktivně potlačuje pohyby karoserie způsobené nerovnostmi na silnici.

Integrální aktivní řízení (rovněž k dispozici jako volitelná výbava) je také regulováno elektromechanicky. Natáčením zadních kol ve stejném nebo opačném směru natočení předních kol – v závislosti na rychlosti jízdy – optimalizuje agilitu při zatáčení, zajišťuje bezproblémové změny jízdních pruhů a pomáhá vozidlu mrštněji projíždět městskou dopravou. Integrální aktivní řízení usnadňuje manévrování v úzkých parkovacích místech a zároveň zvyšuje
stabilitu vozu při změnách směru jízdy v dálničních rychlostech.

Vzduchové odpružení obou náprav s automatickým samonivelačním systémem uvítají všichni, kteří žádají ještě větší jízdní komfort. Vzduch je do měchů vháněn pro každé kolo zvlášť pomocí elektronicky řízeného kompresoru s tlakovým zásobníkem, což umožňuje vyvážení nerovnoměrně naloženého vozidla. Vzhledem k tomu, že vzduchové odpružení funguje v součinnosti se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control), je zatížení vozidla zaznamenané senzory zahrnuto do výpočtů při brzdění. Pokud je zvolen jízdní režim SPORT nebo rychlost vozidla překročí 138 km/h, světlá výška se automaticky sníží o 20 milimetrů. Řidič také může upravit světlou výšku vozu, například pro jízdu v terénu, stisknutím tlačítka v kokpitu. Vozidlo lze oproti standardu zvýšit až o 40 mm, a to ve dvou fázích. Další tlačítko v zavazadlovém prostoru aktivuje režim nakládání, který vozidlo naopak sníží o 40 milimetrů. Po spuštění motoru se systém automaticky vrátí do posledního zvoleného režimu. Požadovaná světlá výška vozu může být nastavena dokonce i při vypnutém motoru. Pro takovéto nastavení lze použít také volitelně dostupný klíč s dotykovým displejem BMW Display Key. Zákazníci si mohou rovněž zvolit Off-Road paket, který je ve voze BMW X nabízen vůbec poprvé. Tato výbava, jež je kromě BMW X5 M50d dostupná pro všechny varianty, obsahuje robustní kryt podvozku v přední i zadní části vozu, vzduchový podvozek a elektronicky řízený mechanický závěr zadního diferenciálu. Off-Road paket také zahrnuje vlastní speciální grafiku v přístrojovém panelu a na kontrolním displeji a další tlačítko na středové konzole pro volbu některého ze čtyř jízdních režimů. Řidič tak může zvolit ideální nastavení světlé výšky vozu, systému xDrive, odezvy plynového pedálu, řídicí jednotku převodovky a systému DSC, jehož zásahy se budou lišit v závislosti na tom, zda vůz jede v písku, po kamenech, šotolině nebo na
sněhu.

Asistenční systémy: Další významný krok k automatizovanému řízení

Nové BMW X5, které ve srovnání s předchozí generací nabízí výrazně bohatší nabídku asistenčních systémů, jasně ukazuje své odhodlání posunout komfort a bezpečnost na zcela novou úroveň. Nové systémy, které pracují s kamerovým obrazem a daty získanými od senzorů, umožňují ještě komplexnější asistenci řidiči v různých situacích. Tyto systémy jsou součástí systému BMW Personal CoPilot a reprezentují nové milníky na cestě k automatizovanému řízení. Standardní výbava nového BMW X5 obsahuje systém varující před čelní srážkou s brzdnou funkcí, a to včetně rozpoznávání chodců, který nyní řidiče upozorňuje i na cyklisty. Volitelný systém pro automatické udržování rychlosti s funkcí Stop&Go je schopen vozidlo zastavit a automaticky ho znovu rozjet.
Pro větší pohodlí v dopravních zácpách byla doba mezi zastavením a automatickým rozjezdem prodloužena až na 30 sekund. Rychlostní omezení detekovaná ukazatelem rychlostních limitů Speed Limit Info včetně zákazů
předjíždění lze začlenit do systému pro automatické udržování rychlosti s odchylkami až do 15 km/h.

Komplexní bezpečnost a komfortní paket: Driving AssistantProfessional

Paket Driving Assistant Professional, který je součástí volitelné výbavy, je tvořen asistentem řízení a jízdy v jízdním pruhu včetně asistenta jízdy v kolonách, stejně jako systémem udržujícím vůz v jízdním pruhu s aktivní ochranou před boční kolizí. Asistent při změně jízdního pruhu lze používat na dálnicích nebo čtyřproudých silnicích, pakliže je aktivní také asistent řízení a jízdy v jízdním pruhu. Ke změně jízdního pruhu je zapotřebí pouze podržet páčku směrových ukazatelů v požadovaném směru. Když senzory zjistí, že v sousedním jízdním pruhu se nenachází žádné vozidlo a ani se žádné vysokou rychlostí neblíží zezadu, může řidič využít nápomocné asistence při změně jízdního pruhu. Další součástí systému je pomoc při vyhýbacích manévrech, jež umí zabránit kolizím s vozidly nebo chodci, kteří se náhle objeví v cestě. Jakmile systém zjistí potřebu vyhýbacího manévru, systém řidiči zásahy do řízení pomůže nasměrovat vozidlo do volného sousedního jízdního pruhu.

Paleta asistenčních systémů, zahrnutých v tomto rozsáhlém systému bezpečnostních a komfortních prvků, obsahuje také varování před provozem v příčném směru, které omezuje riziko kolize při manévrování směrem vpřed
nebo couvání do míst, kde je omezena viditelnost. Varování před kolizí zezadu, Priority Warning, varování před jízdou v nesprávném směru Wrong-Way Warning a varování při změně pruhu Lane Change Warning jsou také součástí paketu Driving Assistant Professional. Nejnovější verze systému pro udržení v jízdním pruhu Lane Departure Warning nyní zahrnuje zásahy do řízení, které vozidlo vrátí zpět do daného pruhu.

Aktivní asistence, kdykoliv je třeba: představuje se systém nouzového zastavení Emergency Stop Assistant

Výsledkem nového vývoje na poli bezpečnostních systémů je asistent nouzového brzdění Emergency Stop Assistant, který je další součástí balíčku Driving Assistant Professional. Je navržen pro využití v situacích, kdy je řidič náhle indisponován ze zdravotních důvodů a asistent je aktivován tlačítkem parkovací brzdy. V závislosti na jízdní situaci a okolí vozidla Emergency Stop Assistant zastaví vozidlo buďto v aktuálním pruhu, na okraji silnice nebo na krajnici. Všechny nezbytné manévry změny pruhu mohou být provedeny automaticky v rychlostním rozmezí 70–100 km/h. Zároveň jsou aktivována výstražná světla a funkce inteligentního nouzového volání e-call, která automaticky upozorní telefonické centrum, takže mohou být automaticky informovány záchranné složky.

Pro komfortní manévrování do a z parkovacích míst: Parking Assistant a Parking Assistant Plus

Funkčnost mnoha dalších asistenčních systémů, které řidiči usnadní život při manévrování do a z parkovacích míst, byla znovu rozšířena. Nové BMW X5 je standardně vybaveno systémem parkovacích senzorů Park Distance Control,
který zahrnuje senzory na přídi a zádi vozidla. Parking Assistant v novém BMW X5 umožňuje automatickou volbu a využití paralelních parkovacích míst. Ta jsou detekována ultrazvukovými senzory, zatímco vůz projíždí okolo. Funkce Parking Assistant je aktivována stiskem tlačítka na středové konzole. Systém se následně postará o ovládání plynu,
brzd, zatáčení i řazení nezbytné pro vmanévrování do parkovacího místa.

Jedinečné, precizní navádění: Reversing Assistant

Další ilustrací pokračujícího pokroku BMW směrem k automatizovanému řízení je asistent couvání Reversing Assistant. Tato funkce nabízí u jiných vozidel dosud nevídanou úroveň asistence při vyjíždění z parkovacího místa nebo při manévrování ve stísněném prostoru. Reversing Assistant umožňuje automaticky vycouvat z parkovacího místa, do nějž se zajelo popředu. Systém dokáže automaticky zacouvat až do vzdálenosti 80 metrů od zaparkovaného
místa. Využívá k tomu uložené pohyby volantu prováděné při předchozím parkování. Pro aktivaci této funkce stačí po nastartování v poloze „P“ voliče převodovky jen stisknout tlačítko. Při vycouvávání musí řidič pouze ovládat
plyn a brzdy a sledovat okolí vozu. Řidič si může užívat ideálního výhledu do všech stran díky kombinaci zadní
kamery a funkcí Top View, Panorama View a 3D View, dodávaných se systémem Parking Assistant Plus, který tak nabízí přehled v okruhu 360 stupňů kolem vozidla a jeho zobrazení na kontrolním displeji. Kromě toho mohou řidiči využívat funkci Remote 3D View, která nabízí přístup k třírozměrnému obrazu okolí vozidla na chytrém telefonu.

Zobrazování a ovládání, BMW Connected a ConnectedDrive

Palubní přístroje BMW Life Cockpit Professional v novém BMW X5 kombinují nové koncepty zobrazování a ovládání se špičkovou konektivitou s cílem vytvořit vynikající všestranný celek. Nejnovější generaci konceptu zobrazování a ovládání tvoří digitální přístrojový štít s vysokým rozlišením a úhlopříčkou 12,3 palce a kontrolní displej, jehož úhlopříčka měří rovněž 12,3 palce.

Nejnovější provedení konceptu zobrazování a ovládání, které pracuje s nejnovějším systémem obsluhy BMW Operating System 7.0, se vyznačuje moderním, plně digitálním řešením a je ještě více přizpůsobeno řidičovým
osobním potřebám ve snaze optimalizovat kontrolu nad vozem. Díky svému logickému provedení a struktuře, a také displejům, které si řidič může upravit a přizpůsobit svým potřebám, poskytuje potřebné informace ve správný čas.
Přepracovaný grafický displej v přístrojovém panelu nově ponechává dostatek prostoru pro mapu navigačního systému. Hlavní menu kontrolního displeje je nyní rozloženo až na deset stránek, které obsahují dvě až čtyři dlaždice s živým obsahem. Intuitivní multimodální interakce mezi řidičem a vozidlem byla dále zdokonalena a řidiči či řidičce umožňuje podle situace volit mezi dotykovým ovládáním prostřednictvím kontrolního displeje, pomocí dobře známého dotykového ovladače iDrive Touch, tlačítky na volantu, hlasem nebo gesty.

Dalšími prvky konceptu BMW Live Cockpit Professional jsou adaptivní navigační systém, multimediální systém s 20GB pevným diskem a dvěma USB porty, Bluetooth rozhraní a WiFi. Řidič může být automaticky rozpoznán
prostřednictvím klíče, nebo digitálního klíče BMW Digital Key, čímž se aktivuje jeho osobní nastavení, případně volbou uživatele na kontrolním displeji a zadáním správného PIN kódu.

Řidiči mohou využívat inteligentních možností konektivity prostřednictvím zabudované SIM karty s neomezeným příjmem dat. Nejenže poskytuje přístup k aplikacím vozu, mezi něž patří zpravodajství, počasí, kancelářské funkce
a on-line vyhledávání, ale umožňuje také zákazníkům používat inteligentní nouzové volání e-call, které v případě nouze automaticky zavolá pomoc, a také umí pravidelně aktualizovat mapy navigačního systému.

Vůbec poprvé bude v novém BMW X5 nabízeno také velké množství digitálních služeb, které budou součástí paketu Connected Professional. To zákazníkům usnadní výběr mezi velmi atraktivními digitálními službami pro jejich vozidlo, a to buď při objednávání nového BMW X5, nebo později. Paket Connected Professional zahrnuje služby vzdálené obsluhy Remote Services, služby Concierge Services a informace o provozu v reálném čase RTTI.
Zákazníci mohou i nadále stahovat různé digitální služby jednotlivě a retrospektivně prostřednictvím obchodu ConnectedDrive Store.

BMW Connected: digitální služby pro individuální mobilitu

BMW Connected je digitální a osobní asistent mobility pro řidiče automobilů BMW. Inteligentní konektivita pomáhá uživatelům dorazit do cíle snadno a s minimálním stresem, a to nejen automobilem. BMW Connected je všestranný koncept navržený tak, aby bez problémů propojil řidiče, chytrý telefon a automobil. Srdcem všeho je server Open Mobility Cloud, který umožňuje osobnímu asistentu mobility propojit automobil s digitálními zařízeními řidiče. Sem může patřit chytrý telefon iPhone a hodinky Apple Watch, chytré telefony a chytré hodinky s operačním systémem Android a chytrá zařízení, která jsou kompatibilní s technologií Alexa a Google Home. Aplikace BMW Connected
může například importovat schůzky a adresy z kalendáře zákazníka přímo do navigačního systému vozu a zahájit navigaci k cíli. Systém také vypočítá optimální čas odjezdu, založený na dopravních informacích v reálném čase
RTTI, a upozorní řidiče zprávou zaslanou na jeho chytrý telefon. Jelikož je vozidlo také propojeno prostřednictvím serveru Open Mobility Cloud, je schopné zobrazit vypočtenou trasu už při spouštění navigačního systému.
Navíc, služba BMW Connected automaticky ukládá místa, která řidič pravidelně navštěvoval, a také často absolvované trasy.

Premiéra v novém BMW X5: digitální klíč BMW Digital Key

Digitální klíč BMW Digital Key využívá k odemykání a zamykání vozidla prostřednictvím chytrého telefonu technologii Near Field Communication (NFC), díky čemuž již není potřeba tradičního klíče od vozu. Vše, co musí řidič udělat, aby otevřel vozidlo, je přidržet chytrý telefon u kliky dveří. Jakmile je uvnitř vozu, lze motor nastartovat tím, že chytrý telefon vloží do doku pro bezdrátové nabíjení nebo na místo určené na jeho odložení.

Digitální klíč BMW Digital Key, který je dostupný přes aplikaci BMW Connected, nabízí bezkonkurenční flexibilitu, protože jej řidič může sdílet až s pěti dalšími lidmi. Digitální klíč BMW Digital Key bude v době představení k dispozici pro vybrané chytré telefony, jež jsou kompatibilní s technologií NFC.

Vždy aktualizované díky funkci Remote Software Upgrade

S funkcí Remote Software Upgrade má vozidlo vždy ten nejnovější software. Všechny aktualizace lze nahrát bezdrátově, jak je už nějakou dobu obvyklé pro chytré telefony. Aktualizace je možné načíst do chytrého telefonu
prostřednictvím aplikace BMW Connected při připojení k domácímu WiFi hotspotu, nebo importovat napřímo prostřednictvím zabudované SIM karty BMW, což se pro důležité aktualizace vozu děje automaticky. To zákazníkům
ušetří starosti s návštěvou servisního partnera BMW. Funkce Remote Software Upgrade proto maximalizuje flexibilitu a zároveň udržuje automobily BMW v souladu s nejnovějším technologickým vývojem.

Mobilní kancelář: Microsoft Office 365 s aplikací Skype for Business

Integrace aplikace Microsoft Office 365 promění nové BMW X5 v mobilní kancelář. Majitelé účtu Business Essential nebo Business Premium s funkcí Exchange mají tedy možnost bezpečně spravovat svůj e-mailový účet z vozu a snadno spravovat schůzky a kontakty, takže absolutně není potřeba, aby během jízdy používali svůj chytrý telefon. Všechny informace a data se zobrazují přímo na kontrolním displeji. Řidiči si mohou nechat e-mail přečíst
a mají možnost během jízdy hlasovými příkazy na doručenou poštu odpovědět. Kromě toho můžou potvrdit schůzky v kalendáři, zrušit je nebo je nahrát přímo do navigačního systému jako kontaktní adresu. Uživatelé Microsoft Office 365 mohou od podzimu roku 2017 také používat aplikaci Skype for Business od společnosti Microsoft; mohou využívat plné integrace této služby do vozu a snadno ji ovládat prostřednictvím kontrolního displeje. Nadcházející Skype schůzky jsou automaticky identifikovány a zobrazeny společně se jmény ostatních účastníků. Pohyb ovladače iDrive je vše, co je potřeba k účasti na telekonferenci.

Zdroj, foto, video: www.bmw.cz