Když na loňském šanghajském autosalonu Mercedes prezentoval studii nazvanou Concept A, bylo jednoznačné, jakým směrem se nejmenší model v nabídce stuttgartského výrobce bude ubírat. Nová třída A, oproti konceptu v umírněnější podobě a s pěticí dveří, je od 15. června k mání i v Česku, pojďme si ji blíže představit.

Geneze modelu

Poprvé se třída A v nabídce Mercedesu objevila roku 1997, její start poznamenal nepovedený losí test. Následovaly úpravy podvozku a stabilizační systém v základní výbavě. I přes nesnadný začátek si třiapůlmetrové mini MPV pořídilo do roku 2004 1,1 milionu zákazníků. Po sedmi letech produkce následovala druhá generace, ta zachovala sendvičovou podvozkovou konstrukci a její karoserie povyrostla. Stále však šla automobilka s „áčkem“ proti proudu, její tradiční rivalové BMW a Audi prodávali v nižší střední třídě hatchbacky klasické konstrukce.

Zacíleno na BMW řady 1

Za příklonem nové třetí generace třídy A ke konvenční koncepci hatchbacku nižší střední třídy lze vytušit mimo jiné rivalitu s BMW. Designově i koncepčně hraje nová třída A na sportovní notu. Jednoznačně je cílena i na mladší klientelu než generace předcházející. Nyní byste hatchbacku naměřili 4292 mm na délku, 1780 mm na šířku a 1433 mm na výšku. Poctivě odvedenou práci aerodynamiků prokazuje součinitel odporu vzduchu Cx 0,26. Zaujme široce rozevřená maska chladiče a boky odlehčené dvojicí prolisů. Když jsem se již zmínil o BMW 1 jako o zásadním rivalovi nejmenšího Mercedesu, dále lze jmenovat Audi A3 Sportback nebo Volvo V40. BMW a Volvo své zástupce v nižší střední třídě nedávno uvedli v novém vydání, A3 od Audi je bude následovat na podzim. Nabídka v dané třídě je tedy více než bohatá, přehled parametrů Mercedesu ve srovnání s konkurencí naleznete v tabulce.

Srovnání s konkurencí
vozidlo Mercedes-Benz třídy A BMW řady 1 Audi A3 Sportback Volvo V40
délka (mm) 4292 4324 4292 4369
šířka (mm) 1780 1765 1765 1802
výška (mm) 1433 1421 1423 1445
rozvor (mm) 2699 2690 2578 2647
pohotovostní hmotnost (kg) (verze) 1370 (A 180) 1365 (116i) 1320 (1,2 TFSI) 1474 (T3)
objem zavazadl. prostoru (l) 341–1157 360–1200 370–1100 335-?
cena od (Kč)  599 000,– 632 500,– 544 900,– 598 000,–

Nabídka motorizací

Pro pohon nového „áčka“ lze vybírat z portfolia šesti agregátů, trojice zážehových a trojice vznětových. Všechny jsou přeplňované řadové čtyřválce pohánějící kola přední nápravy prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky nebo dvouspojkové sedmistupňové automatiky 7G-DCT. V rámci spolupráce s aliancí Renault-Nissan je součástí nabídky základní turbodiesel objemu 1,5 litru (80 kW/109 k) v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou pro verzi A180 CDI BlueEFFICIENCY. Ta se může chlubit kombinovanou spotřebou 3,8 litru/100 km. Zvláštností je, že stejně označená verze v nabídce v kombinaci s automatickou skříní je konstrukce Mercedes, totožný výkon (80 kW/109 k) produkuje z kubatury 1,8 litru. Prozatím vrcholným vznětovým motorem je jednotka o objemu 1,8 litru (100 kW/136 k) prodávaná pod označením A200 CDI BlueEFFICIENCY. Paletu dotváří dvojice zážehových jednotek o objemu 1,6 litru ve výkonových verzích 90 kW/122 k a 115 kW/156 k označených jako A180 BlueEFFICIENCY a A200 BlueEFFICIENCY. Na vrcholu nabídky najdete dvoulitr (155 kW/211 k) ve variantě A250 BlueEFFICIENCY kterou je možno osazením paketu přetvořit na verzi Sport. Technické údaje vybraných motorizací najdete v tabulce.

NÁŠ TIP:
Kupujete auto? Podívejte se na nabídku našeho TopDrive bazaru. Auta všech značek za super ceny. A pokud auto prodáváte, pomůžeme vám určit cenu.
Vybrané motorizace
verze A180 CDI BlueEFFICIENCY A200 CDI BlueEFICIENCY A180 BlueEFFICIENCY A250 Sport
palivo nafta nafta benzín benzín
počet válců 4 4 4 4
objem motoru (ccm) 1461 1796 1595 1991
výkon (kW) 80 100 90 155
točivý moment (Nm) 260 300 200 350
akcelerace 0–100 km/h (s) 11,3 9,3/9,2 9,2/9,1 6,6
maximální rychlost (km/h) 190 210 202 240
převodovka 6M 6M/7A 6M/7A 7A
kombi. spotřeba (l/100 km) 3,8 4,3/4,1 5,5/5,4 6,4
cena vč. DPH (Kč) 649 060,– 690 000,– 599 000,– 875 428,–

Interiér

Uvnitř vozu se vše nese ve standardu značky, nejvíce zaujmou kruhové výdechy ventilace a nepřehlédnutelný displej systému Comand o úhlopříčce téměř 18 cm. Styling vnitřku se v mnohém podobá třídě B. Míra individualizace je zde velice rozsáhlá, podle výbavy v rámci paketů jsou k mání například tři typy sedadel – Standard, Limousine a Sport. Počet barevných variant a materiálů je taktéž velmi rozmanitý.

V čem je výjimečný?

Vyzdvihnout je třeba hlavně důraz na bezpečnost, může to znít jako klišé, ale u nové třídy A jí byla věnována mimořádná pozornost. V základní výbavě jsou obsaženy systémy Attention Assist (asistent bdělosti řidiče, který upozorňuje řidiče na nutnost odpočinku), Collision Prevention Assist (upozorňuje řidiče, pokud odhalí překážku), brzdový asistent a adaptivní brzdová světla. Dále lze za příplatek (9979,–) pořídit systém PRE-SAFE (dokáže před krizovou situací přitáhnout bezpečnostní pásy, zavřít prosklenou střechu a boční okna). Za pokrokový lze taktéž pokládat multimediální systém Command Online (92 232,–) umožňuje surfování po internetu, nabízí úložiště 80GB dat, zvládá přehrávání audia i videa a jeho ovládání probíhá prostřednictvím centrálního ovladače na středové konzole.

Pro sportovní vyžití

Pro zájemce o sportovní svezení připravili ve Stuttgartu pod dohledem AMG speciální model A 250 Sport. Ten vznikne z A 250 BlueEFFICIENCY instalací paketu Sport (85 428,–). Samozřejmostí je přitvrzený podvozek, designová sportovní sada, maska chladiče v designu diamond, červené lišty na náraznících a pětipaprskové elektrony obuté do pneumatik rozměru 235/40 R 18. Dynamické schopnosti (240 km/h, 0–100 za 6,6 s) přeplňovaného dvoulitru (155 kW/211 k) podporuje dvouspojková sedmistupňová automatika.
Pokud by to někomu nestačilo, bude si muset počkat na A 45 AMG. Ten by měl nabídnout z dvoulitrového přeplňovaného čtyřválce výkonovou špičku 257 kW/350 k a k mání bude počátkem roku 2013.

Základní a volitelná výbava

V základní výbavě dostanete 8 airbagů (čelní, boční, kolenní a okenní), start/stop systém, monitoring tlaku v pneumatikách, manuální klimatizaci, audiosystém se vstupem Aux a palubní počítač.

Nabídka příplatků je, jak se na prémiovou značku sluší, velice obsáhlá. Takže vybíráme jen některé položky: automatizovaná sedmistupňová převodovka 7G-DCT (55 037,–), dvouzónová klimatizace Thermotronic (15 422,–), couvací kamera (8770,–), sada asistentů jízdy v pruzích (22.680,–), boční airbagy pro zadní sedadla (11 340,–), bixenonové světlomety (25 553,–). K dispozici jsou zvýhodněné pakety Urban, Style, Exclusive, Night nebo AMG Sport.

Názor TopDrive

Nová třída A se konečně zbavila MPV konstrukce a vznikl pohledný sportovní hatchback. Půjde o univerzální model zacílený spíše na mladou klientelu bez extrémních nároků na přepravu zavazadel. V porovnání s BMW řady 1 je design nejmenšího Mercedesu povedenější (minimálně jeho příď), o tom zda se „jedničkovému“ BMW vyrovná v radosti z jízdy rozhodnou až srovnávací testy. Handicapem Mercedesu by mohl být pohon předních kol, protože BMW se drží klasického zadního náhonu.