Když se sen o voze Škoda 130 RS promění v realitu

Navštívili jsme TYM-motorsport, abychom se dozvěděli něco o stavbě legendárních závodních škodovek. Zjišťovali jsme, co všechno obnáší stavba historika, kolik času to zabere, v čem je dobré se držet originální předlohy a v čem nikoli.

Co si vybaví nadšenec do vozů Škoda, když slyší jména jako Blahna, Zapadlo či Haugland? No přece Škodu 130 RS, legendu automobilových soutěží. Nutno poznamenat, že „stotřicítka ereso“ jezdila nejen rally, ale neméně úspěšně i okruhy a vrchy. Ti starší z vás tento vůz jistě pamatují. My mladší, kteří jsme nezažili „dobu“ 130 RS, máme šanci vidět stotřicítky na různých závodech historických vozů. Co však dělat, když vás stotřicítka pohltí natolik, že ji chcete vlastnit? Jeden tip bych pro vás měl.

V Brně na Motorsport Expo jsem viděl spoustu závodní techniky, ale jeden stánek mě vyloženě zaujal – TYM-motorsport. Důvod? Dvě nablýskané Škody 130 RS, které jste určitě zahlédli v naší fotogalerii z výstavy. Pár týdnů po autosalonu jsem se rozhodl TYM kontaktovat, abych si u nich domluvil návštěvu.

Je den „D“ a já přicházím do dílny TYMu, všude je mnoho aut, jak venku, tak uvnitř. Mechanici zrovna pracují na rallyeovém Cliu, ale to už mě vítá šéf TYM-motorsport, pan Jan Vostrý. Přestože má za sebou závody s Citroënem Saxo a „na stole“ mu leží rozdělaný projekt BMW M3 určeného na drifty, jeho srdce patří starým škodovkám.

Dobový vzhled, moderní technologie

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Když ve skladu vidím mnoho škodováckých dílů, které vypadají jako nové, ptám se na jejich původ. Na čtyřicet let stará závodní auta se díly shánějí přeci jen trochu obtížněji. „Vývoj a výroba je naše vlastní“, zní odpověď. Lehce jsem zalapal po dechu a ptám se na podporu ze strany Škoda-Auto. „Přístup vedení škodovky je v tomto směru nulový a proto to řešíme jinou cestou“, doplňuje pan Vostrý. Dozvídám se, že výkresy z archivu škodovky se sice dají koupit (cena 500 – 1500 Kč za kus), ale týkají se jen „první“ evoluce 130 RS, výkresy pozdějších verzí nejsou dostupné. „První závody se škodovkou jsem absolvoval někdy v roce 2005 a už tehdy jsem cítil nutnost výroby dílů pro vlastní potřebu. Díly vyrábíme dle dobového vzhledu, ale moderními technologiemi“, říká pan Vostrý.

Koukám na ramena zadní nápravy, vypadají úplně stejně jako ta originální, ale jsou mnohem pevnější (otestováno) a stojí méně. Tahle stojí 10 000 Kč, originály by vyšly tak na 50 000 Kč a podobné je to i u dalších dílů. Za zmínku stojí i fakt, že některé věci byly na originálních závodních vozech v rychlosti „zfušovány“, aby splnily účel. Protože TYM-motorsport používá díly nejen na stavbu vlastních vozů, ale prodává je i jednotlivě, snaží se je tzv. vychytat, aby bez problémů pasovaly a sloužily. Dělají nejen podvozkové a karosářské díly, ale například i sedadla dle dobového vzoru (viz žlutý vůz ve fotogalerii) a chystají se i na litá kola.

Stavba 130 RS

Konečně přicházíme na konec dílny, v jejímž rohu stojí dvě stotřicítky (žlutá a bílá), které jsem viděl v Brně a pak ještě jedna „rozdělaná“. Té poslední mohu nahlédnout tzv. pod sukni. Skelet karoserie pochází ze Škody 110 R (tak tomu bylo i v případě originální 130 RS). Vždy záleží na jeho stavu, v případě potřeby se dá použít „spodek“ ze Škody 100. Vše se musí vyvařit, odstranit izolační materiály a následně připravit na lakování, instalaci náprav, motoru atd. Stotřicítka měla hliníkovou střechu, dveře a přední kapotu. Široké blatníky, přední spoiler a zadní kapota byly z laminátu. Stejnou cestou jde i TYM-motorsport. Bezpečnostní rám a sedadla jsou už otázkou na klienta. Záleží totiž, co hodlá s vozem jezdit. Dobový rám byl ze slabých trubek (žlutý vůz) a tehdejší sedadla jsou na dnešní poměry tak trochu vtipná. Na závody je nutný rám a bezpečnostní prvky splňující současnou homologaci.

Motor OHV 1,3 l se suchým mazáním klikové skříně disponoval tehdy výkonem lehce přes 100 koní. Dnes je to velmi podobné, v TYMu používají blok motoru z Felicie a pak následují originální předlohu – dvojité karburátory Weber, příčný výfuk apod. Dobré je vědět, že ta stovka koní se tahá jen s cca 750 kilogramy pohotovostní hmotnosti. Kompletní stavba jednoho takového vozu trvá 6 až 7 měsíců, ale pan Vostrý mě ujišťuje, že to jde zvládnout i za 4 až 5 měsíců. V repertoáru mají i Škodu 120 S Rallye a Škoda 130 L/A.

Nyní se pokochejte několika snímky ve fotogalerii. Doufám, že v budoucnu vám přinesu další článek a fotky z akce, ať už ze závodů či testování nějaké té 130 RS.

Fotogalerie: Vozy Škoda TYM-motorsport

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

Podobné články:

6 komentářů u „Když se sen o voze Škoda 130 RS promění v realitu“

  1. s touto firmou mam dost špatné zkušenosti už půl roku my dodávají stálý převod a pořád nic nedovedu si představit jak dlouho by člověk čekal na auto jenom kecy a výmluvy a kde ni tu nic

    Odpovědět

Napsat komentář