reklama Suzuki

Legendární čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, třetí závod letošního kalendáře FIA World Endurance Championship, patří k těm nejslavnějším. TopDrive vám přináší přehled kanálů – televizních i internetových, které budou vysílat přenos. A jako bonus stručný přehled toho, co vás čeká.

Datum konání závodu je 13.-14. června 2015, ale protože je se závodem spojená velká show a ve městě to žije, mají se diváci na co těšit v podstatě celý týden před závodem. To je informace pro ty, kteří chtějí být přímo v centru dění. Cesta z Prahy do Le Mans je dlouhá 1238 kilometrů. Základní vstupné činí 75 €, avšak zájemci, kteří chtějí nahlédnout do zákulisí, si musí připravit 495 €.

Program týdne v Le Mans 8. 6. – 14. 6. 2015

Pondělí 8. 6.
10:00–18:00 – technické přejímky

Úterý 9. 6.
10:30–10:45 – focení jezdců
17:00–18:30 – autogramiáda jezdců

Středa 10. 6.
8:00–15:00 – procházka po pitlane
16:00–20:00 – volný trénink pro 24 hodin Le Mans
22:00–00:00 – 1. kvalifikace pro 24 hodin Le Mans

Čtvrtek 11. 6.
8:00–15:00 – procházka po pitlane
16:00–17:00 – kvalifikace Le Mans legend (vozy z období 1949 až 1968)
19:00–21:00 – 2. kvalifikace pro 24 hodin Le Mans
22:00–00:00 – 3. kvalifikace pro 24 hodin Le Mans

Pátek 12. 6.
10:00–18:00 – procházka po pitlane & zákulisí
18:00–23:30 koncerty

Sobota 13. 6.
9:00–9:45 – warm up
10:05–10:50 – závod Le Mans legend (vozy z období 1949 až 1968)
15:00 – start závodu 24 hodin Le Mans 2015

Neděle 14. 6.:
15:00 – cíl závodu 24 hodin Le Mans 2015

Kdy a kde sledovat přenos

Všem ostatním nezbývá než nažhavit televizní a internetové kanály. EUROSPORT bude z Le Mans vysílat živě v sobotu (13. 6.) v čase 8:45 do 10:45, což bude takové dopolední intro, a pak to hlavní (závod) od 14:45 do druhého dne (14. 6.) 15:45. Závod bude odstartován v sobotu, přesně v 15 hodin.V neděli (14. 6.) od 19:30 do 20:30 na tom samém kanálu uvidíte souhrn toho nejlepšího ze závodu.

EUROSPORT 2 bude vysílat „živák“ v sobotu mezi 21:00 a 21:30 a v neděli ráno mezi 8:30 a 9:00. Komu vadí reklamy a komentáře, ten bude mít větší svobodu s internetovým přenosem na webu www.eurosportplayer.cz, kde je však nutné si předplatit minimálně měsíční balíček za 4,99 €.

reklama Isuzu

Na SPORT 5, NOVA SPORT či ČT SPORT závod 24 hodin Le Mans neuvidíte.

Užitečné jsou stránky www.lemans-tv.com a pak kanály 24 Heueres du Mans či FIA WEC na serveru YouTube, kde najdete zajímavé sestřihy, rozhovory s jezdci a celkový kolotoč kolem závodu. Na twitter.com/TopDriveCZ sdílíme tento týden fotky a komentáře jednotlivých týmů, takže určitě nakoukněte i tam.

Startovní pole

V nejprestižnější třídě LMP1 pojede letos celkem 14 vozů. V této třídě budou bojovat o vítězství čtyři tovární týmy (Audi, Porsche, Toyota a Nissan) a dva soukromé týmy Rebellion a ByKolles.

Ve třídě LMP2 uvidíte vozy soukromých týmů, ale překvapivě všechny s motory Nissan. 

Nejvyrovnanější souboje se očekávají ve třídě cestovních vozů GTE, kde budou jak tovární týmy (Aston Martin Racing, Corvette Racing, AF Corse Ferrari), tak soukromé týmy Manthey Racing s Porsche, Riley Motorsports s Viperem a další týmy s vozy Porsche a Ferrari.

Víte, že …
První závod na okruhu de la Sarthe s délkou 17 kilometrů se konal v roce 26. 5. – 27. 5. 1923. Vítězná posádka Lagache/Leonard s vozem Chenard-Walcker ujela za čtyřiadvacet hodin vzdálenost 2200 kilometrů s průměrnou rychlostí 91,5 km/h. Původní myšlenka počítala s tím, že vítězem závodu se stane ten, kdo vyhraje Le Mans třikrát po sobě, ale v roce 1928 se od ní upustilo. Paradoxem bylo, že britskému závodníkovi Barnatovi se to s vozem Bentley podařilo, a to hned v letech 1928–1930. Závod v Le Mans byl známý i pro své starty. Vozy nebyly klasicky seřazené na startovním roštu, ale podél boxové uličky v pořadí dle výsledků z kvalifikace. Na druhé straně trati čekali jezdci. Po odmávnutí startu francouzskou vlajkou vybíhali jezdci ke svým vozům. Bez pomoci se museli usadit, nastartovat vůz a vyrazit do závodu. V roce 1970 už závodníci seděli připoutáni ve svých vozech, avšak s vypnutým motorem. Od roku 1971 se přešlo na letmé starty. Po jejich zavedení bylo pro vítězství rozhodující počet odjetých kol.

Článek vznikl ve spolupráci se sesterským serverem DigiZone.cz.