Pokud máte dostatek financí a potřebujete nějaké výjimečné městské přibližovadlo, máme pro vás tip – čtyři neokoukané adepty, které se zalíbí nejen dámám – Audi A1, Fiat 500, Mini One a Volkswagen Beetle.
Výběr kandidátů byl proveden následovně – zaměřili jsme se na víceméně základní verze s automatickou převodovkou a s výkonem kolem sta koní. Pro „čistší“ pohyb v centru měst jsme preferovali benzínové verze. V porovnání cenových úrovní a nabídky „extras“ jsme se pokusili respektovat dámské priority. Nyní pojďme (abecedně) probrat jednotlivé účastníky.
Contents
Audi A1 Sportback Attraction 1,4 TFSI
Jde o trochu „atyp“ v dané společnosti, protože dovozce Audi přestal nabízet třídveřovou variantu a prodává jen pětidveřový Sportback. I přes tento „handicap“ jsme jej do přehledu zařadili, protože mezi stylovkami má své místo. Porovnáváme výkonnější 122 koňovou čtrnáctistovku, protože základní motorizace 1,2 TFSI se nenabízí s automatem.
Design
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Téměř čtyřmetrová karoserie nese typický rukopis značky. Výrazným prvkem je dvoubarevné lakování od spodní hrany oken. Zajímavá je maximalistická kapota a zadní koncové světlomety odklápějící se i s pátými dveřmi (trochu ve stylu Q5).
Interiér
Uvnitř se mohli tvůrci odvázat více, jde totiž o klasickou koncernovou písničku. Vypíchnout lze čtyři kulaté výdechy ventilace. V čem však bude A1 těžko hledat konkurenci je prvotřídní kvalita zpracování a materiálů, rovněž ergonomie je špičková.
Cenovka
Základní cena 539 700 Kč vypadá více než sebevědomě, po dovybavení na referenční „městskou“ výbavu se dostanete na přemrštěných 634 372 Kč což je nejvyšší hodnota ze všech soupeřů. Je však nutné podotknout, že dostáváte navíc pár bočních dveří a zhruba 20 koní výkonu navíc oproti konkurentům.
FIAT 500 1,4 Sport
Tohle auto je všech směrech vydařené retro. Fakt, že jde o nejmenší a nepříliš prémiové auto z našeho výběru, nemusí být na závadu. Nedostanete sice obsáhlou výbavu, ale cenovka se pohybuje oproti konkurenci v rozumných číslovkách. Do porovnání jsme zvolili verzi se stokoňovým čtyřválcem kubatury 1,4 litru, ten nemá s pohotovostní váhou 1005 kg příliš práce. Tuto motorizaci lze pořídit jen ve spojení s výbavovým stupněm Sport. Ve výbavě nechybí ani varianta s automatickou převodovkou, konkrétně jde o robotizovanou skříň Dualogic.
Design
Ze všech zúčastněných lze podobnost s předobrazem (vyráběným v letech 1957 – 1975) označit za nejpovedenější. Je ze všech v porovnání nejtitěrnější, délka 3,5 metru mu zaručuje mrštný pohyb po městě. Look je klasicky boubelatý, roztomilý kukuč se čtyřmi kulatými reflektory na přídi a absence grilu chladiče vás zaujme. Převisy karoserie jsou minimalistické. Zavazadelník pojme skromných 185 litrů nákladu.
Interiér
Stejné postřehy se nabízejí i v interiéru. I zde je retro víc než hmatatelné. Materiálů a odstínů je v nabídce více než dost. Klasicky působí velký rychloměr s integrovaným otáčkoměrem, citlivě se podařilo zakomponovat audioaparaturu i ovladače klimatizace. Jako bonus ve výbavě Sport obdržíte bez příplatku sportovní tříramenný volant Abarth a anatomická sedadla.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Cenovka
Pětistovku koupíte v dané specifikaci i s automatem těsně nad hranicí 400 tisíc Kč a to je z našich adeptů nejméně. Dovybavení na referenční výbavu sumu vyžene na hodnotu 447 800 Kč. Z námi zvolené „dámské výbavy“ pro město ale musíte oželet sklopná zrcátka, bezklíčový přístup nebo palubní počítač. Ceny prvků příplatkové výbavy se drží v dostupných mezích.
vůz | Audi A1 1,4 TFSI | Fiat 500 1,4 | MINI One | VW Beetle 1,2 DSG |
---|---|---|---|---|
palivo | benzín | benzín | benzín | benzín |
počet válců | 4 | 4 | 4 | 4 |
objem motoru (ccm) | 1390 | 1368 | 1598 | 1197 |
výkon (kW) | 90 | 74 | 72 | 77 |
točivý moment (Nm) | 200 | 131 | 153 | 175 |
akcelerace 0–100 km/h (s) | 9,0 | 10,5 | 12,3 | 10,9 |
maximální rychlost (km/h) | 203 | 182 | 181 | 180 |
převodovka | 7A | 5A | 6A | 7A |
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) | 5,3 | 5,8 | 6,4 | 5,9 |
provozní hmotnost (kg) | 1200 | 1005 | 1100 | 1297 |
délka (mm) | 3954 | 3546 | 3699 | 4278 |
šířka (mm) | 1746 | 1627 | 1683 | 1808 |
výška (mm) | 1422 | 1488 | 1407 | 1486 |
rozvor (mm) | 2469 | 2300 | 2467 | 2537 |
objem zavazadl. prostoru (l) | 270–920 | 185–550 | 160–680 | 310–905 |
MINI ONE (96PS)
I tento kousek je vzpomínkou na kultovní auto, původní Mini z roku 1959. To se vyrábělo neuvěřitelných 41 let, do roku 2000. Znovuzrozená generace se vyráběla v letech 2001 až 2007. Druhá generace Mini se vyrábí od roku 2007 dodnes. Nová éra MINI vzniká pod taktovkou BMW a těží z jeho technického know-how. Do našeho porovnání jsme dle výkonnostního klíče vybrali verzi ONE se silnější variantou atmosférické šestnáctistovky s proměnným časováním Valvetronic produkující 96 koňských sil. Silnější specifikace One je zároveň tou nejdostupnější do které můžete doobjednat 6stupňovou samočinnou převodovku.
Design
Po stránce vzhledu a podobnosti s prapředkem šlape Mini na paty Fiatu. Kultovní Mini v něm nelze neidentifikovat. Typické světlomety a masivní dělená maska chladiče jsou doplněny vytaženými lemy blatníků. Celek dotváří výrazné horizontální rozdělení karoserie v oblasti spodní hrany oken.
Interiér
Něco tak charakteristického v ničem jiném neobjevíte. Uvnitř Mini je všechno jinak, rychloměr uprostřed palubky, otáčkoměr na klasické pozici před volantem. Všechny ovladače a prvky výbavy nesou design klasické britské školy. Použité materiály zapadají do prémiového segmentu a BMW jako majiteli značky ostudu neudělají. Nízký posaz k Mini patří stejně jako jízdní vlastnosti motokáry. Nejmenší zavazadelník z našeho kvarteta parametrem 160 litrů praktiky nepotěší.
Cenovka
A tady se dostáváme k jádru problému. Základní cena Mini One i s příplatkem za automat atakuje hranici 475 tisíc Kč. Když ale navolíme v konfigurátoru námi požadovanou „městskou výbavu“ rázem se cena přehoupne na hodnotu téměř 627 000 Kč. Příplatky tedy činí skoro 200 tisíc korun (včetně automatu)! Na vině je i sdružování výbav do paketů. V našem případě je nutné zaškrtnout paket Pepper za 45 750 korun. Jinak totiž nedostanete automatickou klimatizaci ani bezklíčový přístup.
VW Beetle 1,2 DSG
Čtvrtým exemplářem do našeho srovnání je neméně ikonický Volkswagen Brouk. O jeho historii není nutné se dále šířit. Byl to VW, jenž v roce 1998 spustil vlnu stylových „retrovozidel“ modelem New Beetle. Ten však nevynikal praktičností a jeho cena byla zcela nesmyslně přemrštěná. Tuto reputaci se značka snaží změnit typem Beetle. Technika je samozřejmě shodná se sedmou generací VW Golf. Zvolili verzi s dobře známou přeplňovanou dvanáctistovkou TSI o výkonu 105 koní ve spojení s kvalitní dvouspojkovou převodovkou DSG.
Design
Originální předlohy se drží spíše volně, hlavně záď se svými světlomety vzdaluje předchůdci. Ale klasického Brouka v něm poznáte. Tvar karoserie je specifický, příď je taktéž charakteristická, no a vytáhlé blatníky zde chybět nemohou.
Interiér
Tak zde už aby retro prvky pohledal, tedy mimo velkého probarveného plastu v úrovni výdechů ventilace. Vše bylo více podřízeno funkci a od typických koncernových „palubek“ se příliš neodlišuje. Kvalitu materiálu a čitelnost mu upřít nelze. Největší posun od designového zboží k praktičnosti prokazuje zavazadelník o objemu 310 litrů.
Cenovka
Beetle s automatem DSG je k mání od 474 900 korun což je v dané konkurenci druhá nejvyšší cena. Ale díky rozsáhlé základní výbavě a rozumným cenám za příplatky se Beetle po dovybavení na referenční výbavu rázem dostává před Mini i Audi A1. Jedinou pihou na kráse, tedy pro „ekofily“ je absence systému start/stop.
vůz | Audi A1 | Fiat 500 | MINI One | VW Beetle |
---|---|---|---|---|
ZÁKLADNÍ CENA (Kč) | 539 700,– | 369 900,– | 435 000,– | 474 900,– |
automatická převodovka | S | 32 000,– | 39 150,– | S |
automatická klimatizace | 9 675,– | 10 700,– | 45 750 (Pepper) | 12 700,– |
Start/Stop systém | S | 12 700,– | S | N |
přední a boční airbagy | S | S | S | S |
Isofix | S | S | S | S |
dálk. centrál. zamykání | S | S | S | S |
bezklíčový přístup | 7 989,– | N | 13 225,– | 8 800,– |
el. sklopná vnější zpětná zrcátka | 6 593,– | N | S | 2 900,– |
palubní počítač | 4 964,– | N | S (Pepper) | 1 300,– |
el. přední okna | S | S | S | S |
parkovací asistent | 9 075,– | 8 500,– | 22 875,– | 10 000,– |
přední mlhová světla | 4 150,– | S | S (Pepper) | S |
audio s CD/MP3 | S | S | S | S |
HIFI systém | 19 119,– | 8 500,– | 18 800,– | 17 800,– |
Zásuvka média-in | 12 980,– | S | 10 675,– | 4 000,– |
ESP | S | S | S | S |
metalický lak | 13 224,– | 5 500,– | 12 200,– | 13 900,– |
hlinková kola (15″ či 16″) | 6 903,– | S | 29 225,– | S |
CENA VÝBAVY (Kč) | 94 672,– | 77 900,– | 191 900,– | 71 400,– |
CENA CELKEM (Kč) | 634 372,– | 447 800,– | 626 900,– | 546 300,– |
bixenonové světlomety | 25 053,– | 26 500,– | 17 550,– | 17 800,– |
panoramatické střešní okno | 24 238,– | 21 200,– | 24 900,– | 32 900,– |
prodloužená záruka | 13 224,– | N | 12 200,– | 13 900,– |
S– ve standardní výbavě, N– nedodává se
Verdikt (osobní názor redaktora)
Honza: 1. VW Beetle, 2. MINI One, 3. Fiat 500, 4. Audi A1
Tomáš: 1. MINI One za jízdní vlastnosti, 2. Fiat 500 za styl, 3. Audi A1 za kvalitu, 4. VW Beetle