Máte poslední šanci si pořídit automobil s velkým motorem, než downsizing vyhubí i ty poslední, které se ještě vyrábí. Přívrženci poctivých motorů, čtěte.
Downsizing
Aktuální pojem v automobilovém průmysl vyjadřující zmenšování motorů cestou ubírání počtu válců a snižování zdvihového objemu. Úbytek výkonu je kompenzován přeplňováním, nejčastěji použitím turbodmychadla. Výsledkem jsou menší motory nabízející podobné výkony, ale s menší spotřebou paliva a nižšími emisemi.
Hon za efektivnějšími motory motivovaný zejména nízkými emisemi a spotřebou paliva trvá zhruba poslední dva tři roky. Nejprve začal nenápadně u malých, posléze u středních vozů a nyní zasahuje do třídy luxusních a sportovních vozů.
Downsizing v praxi
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.U modelů u kterých byl ještě nedávno základním motorem atmosférický dvoulitr, je nyní přeplňovaná šestnácti-, popř. čtrnáctistovka. To by ještě nebylo tak zlé, ale vyměnit brumlající osmiválec za přeplňovaný šestiválec zamrzí, podobně jako když atmosférický šestiválec lačnící po otáčkách dostane padáka a na jeho místo je dosazen přeplňovaný čtyřválec.
Co je špatného na přeplňovaných zážehových motorech? Nic, ale je třeba rozlišit turbomotory ze „staré školy“ plivající oheň, které straší řidiče větším či menším turboefektem, tedy automobily, do kterých přeplňované motory už tradičně patří. A na druhé straně ty dnešní downsizingové, které přišly na svět kvůli efektivitě, nikoli kvůli nadšeným řidičům. Charakter takových motorů je velmi podobný turbodieselům. Maximum točivého momentu nabídnou od nízkých otáček, ve středním pásmu otáček působí sterilně bez výrazné výkonové špičky a do nejvyšších otáček je netřeba vytáčet, protože tam už žádný další výkon nepřinesou. Nutno říct, že s tím záměrem byly konstruovány.
Co s tím
Toužíte-li po novém voze s velkým atmosférickým motorem, pak si pospěšte, protože už začíná být pozdě. Výrobci ukončují výrobu těchto pohonných jednotek a houfně je nahrazují těmi přeplňovanými.
S tímto článkem mi nezbývá než souhlasit, sice chápu že „EKO“ svět tlačí na pilu a zodpovědnost za naše prostředí je na místě, ale aby to tu vypadalo jako ve filmu Demolition Man, kde i sůl byla mimo zákon je opravdu moc. Svět třeba bez Shelby Cobra 427 si neumím ale hlavně nechci představit. To by snad měla v lepsím případě být Shelby Cobratino 183 nebo snad Shelby Ratsnake (užovka) 85 ? To budu radši chodit pěšky. Děkuji za poslední mohykány “ To drive this, you gotta have BALLS“
Dobrý den,
také mi nezbývá nic jiného než souhlasit. Základ už je ten, že povinné ručení se odvíjí od objemu motoru, nikoliv od spotřeby. Copak moje 1.8T se spotřebou 8,5l/100 musí patřit do kategorie děravýho 2.5l šestiválce? A vůbec, proč to brát podle objemu, vždyť platím daně na benzinu, kdo jezdí jako prase, zaplatí vyšší daň? Doufám, že Audi se tomu bude vyhýbat co nejdéle, do dneška mě fascinuje A3 3.2L….a že to jede 🙂
P.S: Nikdo nepotřebuje motor 1.8T nebo 1.9TDI, které vydrží 500-700 tkm. Kolik vydrží dvakrát přeplňovaný 1,2L čtyřválec?? 150-200tkm?
Já se obávám, že není vůle ze stran výrobců automobilů, aby motor vydržel milion kilometrů. Jsem zvědav jak bude vypadat trh ojetin tak za 5-7 let.
Já už jsem si pořídil minulej rok V8 – 5.7 litru obsah, bomba, doporučuji !!!