Můžete mít sebekrásnější auto, ale bez správně zvoleného laku jeho krása nevynikne. TopDrive vám přináší čtyři moderní automobily, které spojuje rychlost, výkon, pěkné tvary a nepřehlédnutelný zelený odstín laku.
Zapátráte-li po zelené barvě v historii, zcela jistě se ocitnete v předválečné Anglii u závodních automobilů Bentley, které byly lakovány tmavě zelenou barvou. Podobně tmavá zelená se hojně užívala i u dalších anglických strojů v následujících letech. Vzpomeňme všechny ty MG, Triumphy a Jaguary. Také Aston Martin své závodní automobily lakoval tmavě zelenou. Pro tuto barvu se vžilo označení britská závodní zelená (British Racing Green) a v průběhu 20. století se tu a tam objevovala ve vzorníku řady automobilek. Je pravda, že bychom asi našli určité rozdíly v jednotlivých odstínech, častokrát se objevila i metalická varianta, ale inspirace výrobců závodní zelenou byla vždy zřejmá.
Automobilky jako Bentley a Jaguar ji ve svém vzorníku mají dodnes. Málokterý zákazník se však pro ni rozhodně. Častěji je k vidění spíše na vozech MINI. Tam je označována jako British Racing Green II Metallic, což prozrazuje, že se jedná o metalickou barvu. Pravdou zůstává, že tato barva sluší málokterému autu a ocenit ji dokáže zejména fanoušek anglických vozů.
Čtyři mušketýři
Obecně se zelená barva laku stala v posledních letech „out“. Kolik jste dnes potkali zelených aut? O renesanci zelené se postaraly Lamborghini, Porsche, Volkswagen a Ford. Konkrétně u modelů Gallardo LP 570–4 Superleggera, Cayman R, Scirocco a Focus RS.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Všechny jsou nebo byly k mání i v jiných odstínech, ale pouze toxická zelená z nich učinila nepřehlédnutelné účastníky silničního provozu. Zatímco zelenou Vipern můžete zaškrtnou při objednávce jakéhokoli Volkswagenu Scirocco, Fordova Ultimate Green byla vyhrazena pouze Focusu RS.
U Porsche je zelená důležitá i pro identifikaci konkrétní verze. Zatímco znalec na první pohled rozpozná Caymana R podle spoilerů, kol a dalších detailů, laik po nahlédnutí do příslušného katalogu nebo po přečtení tohoto článku bude vědět, že Peridot Metallic je k mání pouze pro vrcholný Cayman R.
Lamborghini si libuje ve výrazných barvách, ať už je to žlutá, oranžová nebo zelená. Nemýlíme-li se, tak právě Verde Ithaca je barvou „číslo jedna“ pro nejsilnější Gallardo.
Opomenout nesmíme ani další zajímavé zelené. Svého času i Seat nabízel pro Leon Cupra R svoji verzi „šokující“ zelené stejně jako Porsche pro 911 GT3 RS (gen. 997). Zelená barva často symbolizuje přírodu, proto by každého ekologa mělo těšit, že automobilky touto barvou rády lakují své sportovní modely. V záplavě šedi našich ulic je pak každý takový vůz zpestřením suplující městskou zeleň, které stále ubývá.
Zelená prostě bývala národní barva britských závodních vozů (proto british racing green). Francouzské vozy bývaly modré, italské červené, německé bílé (později stříbrné), etc. Tak tomu bývalo, dokud se barvy nepodřídily diktátu sponzorů.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_international_auto_racing_colors
https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_motor_racing#The_Pre-WW_II_years
Ano, ale ne absolutně. Britská MINI byla v 60. letech v rally červená. Italské Abarthy 500 bývaly více bílé než červené. A německé vozy bývaly dříve stříbrné a teprve pak bílé. Řeč je o předválečných Auto Union a Mercedesech, které tuším neměly své hliníkové karoserie lakované vůbec, proto ta stříbrná.
Pro období řekněme od 1900 až po druhou světovou to více méně platí téměř. Poválečný vývoj pak už šel jiným směrem.
Ta německá stříbrná dle referencí (nebo snad legend? kdo ví…;-)) vznikla jako úsporné opatření: v rámci snahy o minimalizaci hmotnosti prostě vynechali lak.
Nicméně ten diktát sponzorů, jak jste to nazval, nepřišel hned po válce, ale až mnohem později. Jinak snahy o minimalizaci hmotnosti závodních vozů by vydaly na samostatný článek, spíše knížku…je to velmi zajímavé téma.