Přežití modelů WRX STI je jasným důkazem evoluční teorie. Kdyby je Subaru pravidelně nepodrobovalo adaptivním změnám, vymřely by. Přečtěte si proč.
Subaru musí přizpůsobovat svůj vrcholný sportovní model WRX STI celé řadě změn. Pravidlům soutěžních vozů WRC, konkurenci, zákaznickým preferencím, technologickému pokroku a v neposlední řadě i emisní normám. Impreza GT byla v 90. letech čtyřdveřovým sedanem s nevzhledným interiérem. Nikomu to nevadilo, protože to důležité se nacházelo pod kapotou. Dvoulitrový boxer dopovaný turbodmychadlem posílal více jak dvě stovky koní na všechna čtyři kola. Poslání – bavit řidiče, splňoval vůz na jedničku. S další generací přišly na evropské trhy verze Impreza WRX a Impreza WRX STI. Nové vozy STI sloužily jako homologační základ pro soutěžní vozy WRC stejně jako u předchozí generace. Zákazníci jásali nadšením. V té době jim nikdo kromě Subaru a Mitsubishi nenabídl „rally auto“ pro silniční provoz. Podobně to dělal Ford a Lancia do první poloviny 90. let.
Souboj Subaru a Mitsubishi se neodehrával pouze na rychlostních zkouškách automobilových soutěží, ale i v sektoru těchto nadupaných civilních vozů. Byl to učebnicový příklad toho, jak vás konkurence nutí se neustále zlepšovat. Subaru dokonce přešlo na 2,5 litrové motory pro civilní verze Imprezy WRX STI, aby motor získal na síle. Po změně pravidel v rally, kdy dvoulitrové motory byly nahrazeny motory o objemu 1,6 litru, obě značky – jak Subaru, tak Mitsubishi ze světa rally odešly. Na rozdíl od Mitsubishi se Subaru nezdráhá nabízet zákazníkům rally auta pro každý den. Třetí generace Imprezy WRX a WRX STI přišla nejprve jako hatchback, kvůli lepším jízdním vlastnostem. Zákazníci chtěli tradiční sedan a když už si na hatchbacky zvykli, Subaru oznámilo, že se sedanem přijde a bude ještě rychlejší než hatchback! Změna se odehrála i u samotných názvů. Od roku 2011 už oficiálně nemluvíme o Impreze WRX STI, ale jen o WRX STI.
Nejasná budoucnost
S příchodem nové generace Imprezy vyvstává otázka nad podobou verze WRX STI. Přestože Subaru o WRX STI mluví jako samostatném modelu, platforma Imprezy zůstává. V této souvislosti se internetem šíří více domněnek než faktů, mluví se dokonce o verzi na rok 2014. Co bychom podle těchto dohadů mohli očekávat? Kromě modelu BRZ STI – sesterského coupé Toyoty FT-86, by WRX STI mělo stát na zkrácené platformě Imprezy. Důvodem je opět lepší ovladatelnost (v zájmu evoluce). Pohon všech kol zůstává, stejně jako benzínový turbomotor, nicméně je tu jedno velké ALE. A týká se objemu motoru. Výkon by se měl tradičně pohybovat kolem 300 koní.
Downsizing a opět WRC?
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Je jasné, že současný 2,5 litr se ve výrobě neudrží. Vrátí se tedy motor k tradičnímu objemu 2,0 litru nebo půjde ruku v ruce s pravidly WRC, a tím pádem bude objem činit pouze 1,6 litru? Pokud se Subaru plánuje vrátit do světové rally, pak by šestnáctistovka dávala smysl. Ozývají se dokonce hlasy, že Subaru vyvíjí dvojité přeplňování! Velká pozornost bude prý věnována hmotnosti automobilu, což můžeme jen chválit. Pokud Subaru bude ochotno dál nabízet dostupný výkonný model s vyspělým pohonem 4×4, který je určen nadšeným řidičům, pak si nemusíme dělat vrásky a můžeme se jen těšit. V opačném případě zapalme svíčku a držme minutku ticha.