reklama Suzuki

Nároky temných sil na přepravu mohlo v druhé polovině 80. let uspokojit jen málo aut. Jedno se ale přímo nabízelo. Překvapivě americké. A překvapivě Buick.

Muscle cars byly už jen ve vzpomínkách 

Osmdesátky nebyly zrovna výkladní skříní amerického automobilového průmyslu. Snad jen Corvette si udržela status sportovní ikony, možná pak nějaká ta vrcholná verze Mustangu či Camara. Naopak vozy značky Buick nebyly symbolem automobilového entuziasmu. Z modelů GSX a 442 byly v té době už veterány.

Model Regal druhé generace by vám zvedl krevní tlak asi jako country písnička po nedělním obědě a čtyřech pivech. V roce 1982 začal Buick pro tento dvoudveřový model nabízet balíček Grand National package, inspirovaný závody Nascar (tehdy závodní vozy opravdu vycházely se sériových vozů). Grand National se v průběhu následujících let v nabídce Buicku zabydlel, i když poptávka by šla sotva označit za masovou. Jednalo se o poměrně výkonný model, vzhledem k faktu, že pod kapotou byl šestiválec. Ale pozor – přeplňovaný! Bez intercooleru (chladič stlačeného vzduchu) dával motor 180 koní. Že by právě zde bylo zaseto první semínko downsizingu?

Vrchol přišel v roce 1987. To přišla na scénu limitovaná série GNX neboli Grand National eXperimental. Protože si u Buicku byli vědomi faktu, že na takový vůz sami nestačí, svěřili úpravu firmě ASC/McLaren. Tam během jednoho roku vzniklo 547 kusů GNX.

Dokonalý „sleeper“

Tohle auto rozhodně do světa nekřičelo, jaký výkon ukrývá pod kapotou. Vzhledově se GNX odlišoval nenápadným spoilerem na víku kufru, 16“ koly a předními blatníky s funkčními výdechy pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru. Vše bylo zalité černou barvou. Po chromu ani památky. Barvu jste mohli mít, jakou jste chtěli, pokud to byla černá, protože jiná se nenabízela.

reklama Isuzu

Pod kapotou nebyl V8, ale zmíněný V6 3,8 l. Turbodmychadlo Garrett T3 mělo keramické turbínové kolo, první svého druhu. Vtip spočíval v nižší hmotnosti, vetší rychlosti a pohotovější reakci na sešlápnutí plynového pedálu. Efektivita přeplňování nebyla podceňována. Turbo mělo tepelný štít, v blatnících byly zmíněné žábry a hliníková trubka, přivádějící vzduch z intercooleru do motoru, byla potažená keramikou. Stlačený ochlazený vzduch díky tomu nebyl ovlivňován teplem v motorovém prostoru. Papírový výkon činil 276 koní, ale šeptem se mluvilo o 300 kobylách. Na motor navazoval 4stupňový automat Hydramatic 200–4R upravený pro tento model. Převodovka měla vlastní chladič oleje.

Výkon tyranizoval zadní pneumatiky Good Year Eagle 255/50 R16 (vpředu byly užší 245/50 R16). V zájmu lepší trakce byla zadní náprava vylepšena Panhardovou tyčí. Rozpěra za zadními sedadly vyztužovala karoserii. Tlumiče a brzdy taktéž odpovídaly nárokům motoru.

GNX bylo rychlejší než Corvette. ¼ míli zvládlo za 13,2 s. Nešlo o levné auto, v roce 1987 stálo $ 29 900. Ne všichni v té době sdíleli nadšení z tohoto vozu, ale v srdcích vyznavačů „performance“ si GNX našlo své místo. I dnes se na něj můžeme dívat jako na pozoruhodný kus techniky. Pro řadu petrolheadů zůstává Buick GNX neobjeveným vozem. Jak příznačné pro temné síly…

Dobová reportáž a pohled do výroby ASC/McLaren

Prohlídka vozu od RK Motor Charlotte

Fotogalerie