Nová generace módních SUV se dočkala vrcholné verze. Seznamte se s technikou, inovacemi a výkony modelů X5 M a X6 M. Těšit se můžete na výkon 575 koní, osmiválcový motor twinturbo, pohon všech kol, solidní zavazadelník a dokonce i na šikovnou aplikaci pro smartphone.
Contents
- 1 Rozpoznatelný design
- 2 Dvě turba pro každý den
- 3 Optimální řízení teploty
- 4 Osmistupňová převodovka M Steptronic s funkcí Launch Control
- 5 Pohon všech kol, samozřejmě
- 6 Přepracovaná ramena a vzduchem odpružená zadní náprava
- 7 Větší a lehčí brzdy
- 8 Řízení Servotronic s individuálním nastavením
- 9 Aplikace M Laptimer
Rozpoznatelný design
Čtyři velké nasávací otvory a aerodynamické plošky v předním nárazníku a zadní difuzor tu nejsou pouze pro efektní vzhled. Jejich přítomnost je nedílnou součástí snahy konstruktérů optimalizovat aerodynamiku karoserie a zaručit účinné chlazení.
Díky promyšlené aerodynamice je proudění vzduchu okolo vozu tak efektivní, že odpor je minimální a snížil se také vztlak. Motor, pohon a brzdová soustava jsou dostatečně chlazené, a to i v případě, že vůz podstoupí extrémní zátěž na okruhu. Prvky, jež na první pohled vypadají jako čistě designové záležitosti, ve skutečnosti plní mnoho funkcí. Například specifické vzduchové M průduchy za předními koly usměrňují proudění vzduchu kolem předních kol.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Ve vzorníku barev pro X5 M a X6 M jsou dva nové laky – modrý Beach Blue Metallic a šedý Donigton Grey Metalic (viz fotogalerie).
Dvě turba pro každý den
Vidlicový osmiválec 4,4 l využívá pro dosažení ještě vyššího výkonu a točivého momentu pokrokové technologie M TwinPower Turbo, která se skládá z kříženýchvýfukových svodů, dvou dvoukomorových turbodmychadel TwinScroll, vysokotlakého přímého vstřikování paliva a systému VALVETRONIC. Maximální výkon nového přeplňovaného M motoru v modelech BMW X5 M a BMW X6 M činí 423 kW (575 k). Oproti minulé generaci se jedná o čtyřprocentní nárůst a výkon je dostupný v rozmezí 6000 až 6500 ot./min.
Současně také o přibližně deset procent narostl maximální točivý moment, jenž nyní dosahuje hodnoty 750 Nm, a který si můžete vychutnat v extrémně širokém pásmu otáček od 2200 do 5000 ot./min.
Mimořádný nástup výkonu dovoluje zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,2 s. Maximální rychlost je u obou vozů elektronicky omezena na 250 km/h (280 km/h s M Driver´s Package). Kombinovaná spotřeba v cyklu EU činí 11,1 l/100 km. Nádrž pojme 85 l paliva.
Optimální řízení teploty
Aby vysoce výkonný motor pod kapotou nového X5 M a X6 M pracoval vždy v optimální provozní teplotě ve všech podmínkách (tzn. při každodenním používání, v pomalu jedoucím provozu i při extrémní zátěži na závodním okruhu), musí být pohonná jednotka vybavena výkonným chladicím systémem. Vysoce účinné a nově vyvinuté nízkoteplotní a vysokoteplotní chladicí okruhy se také starají o chlazení turbodmychadel, nasávaného vzduchu a oleje v převodovce a zaručují optimální provozní teplotu i ve chvíli, kdy komponenty vozu pracují naplno.
Osmistupňová převodovka M Steptronic s funkcí Launch Control
Nové X5 M a X6 M posílají výkon motoru na všechna kola prostřednictvím nově vyvinuté 8stupňové převodovky M Steptronic s funkcí Drivelogic, v níž se odráží koncept ovládání dvouspojkové převodovky M, kterou využívají ostatní modely M. Hydrodynamický měnič s okamžitými reakcemi, bleskovými změnami rychlostních stupňů a superrychlými reakcemi na změny přísunu točivého momentu skvěle doplňuje přeplňovaný motor a svůj talent ukazuje nesmírně působivým způsobem. Ve srovnání s dřívější 6stupňovou samočinnou převodovkou, používanou u modelů minulé generace, umožňuje širší rozpětí převodů snížení spotřeby paliva a současně zvyšuje jízdní komfort a zlepšuje výkonnost.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Řidič může využít funkci Launch Control. Stačí přidržet levou nohou brzdový pedál a pravou sešlápnout plynový pedál k podlaze. Motor se tak vytočí do ideálních otáček pro co nejrychlejší start z místa. Uvolněním brzdového pedálu dostane funkce Launch Control signál ke startu a vůz vystřelí z klidu s maximálním tahem.Řidič může využít i třífázové funkce Drivelogic, kdy si vybere, zda upřednostní ekonomičnost provozu, komfort nebo sportovní dynamiku. Tato funkce je dostupná jak v automatickém režimu, tak i v sekvenčním módu SPORT.
Pohon všech kol, samozřejmě
Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive a diferenciál Dynamic Performance Control hraje v rámci mimořádné dynamiky nové X5 a X6 M klíčovou roli. Systém xDrive využívá elektronicky ovládané vícelamelové mezinápravové spojky, která dovoluje plně variabilní rozdělování točivého momentu na jednotlivé nápravy – od 100 % točivého momentu na zadní nápravě až po 100 % točivého momentu na předních kolech. Toto rozdělení zaručuje nejlepší možnou trakci za všech jízdních podmínek. V zájmu vyšší agility modelů X5 M a X6 M upřednostňuje systém v základním nastavení kola zadní nápravy.
Aktivní systém Dynamic Performance Control dohlíží nad plynulým rozdělováním točivého momentu na jednotlivá kola zadní nápravy při zatížení i při volnoběhu. Systém spolupracuje s pohonem všech kol xDrive a výsledkem je zcela nová škála dynamických schopností, agility a trakce. Systém eliminuje náchylnost k nedotáčivosti, což je častý projev u vozů s konvenčním pohonem všech kol. Patrné je také působivé zlepšení trakce (zejména na silnicích s měnícím se povrchem) a ve výsledku se výrazně zlepší rovněž aktivní bezpečnost. Řidič může na kontrolním displeji sledovat aktuální rozdělení točivého momentu systémem Dynamic Performance Control.
Činnost DSC byla ve srovnání s předchozími verzemi optimalizována s cílem ještě více zlepšit jízdní dynamiku. Kromě toho byly představeny nové prvky aktivní bezpečnosti (pohotovost brzdové soustavy, osušování brzd a kompenzace vadnutí brzd) a komfortní prvky (asistent rozjezdu, parkovací brzda s automatickou funkcí Hold).
Stabilizační systém DSC umožňuje řidiči volit jeden ze tří režimů: aktivní DSC, MDM (M Dynamic Mode) a deaktivované DSC. Zatímco aktivní DSC prostřednictvím zásahů brzdové soustavy hlídá i nejmenší náznaky nedotáčivého či přetáčivého smyku, MDM dovolí větší prokluz kol, který nadšeným řidičům umožní mírný drift. Nicméně v tomto režimu se asistenční systémy vrátí do hry ihned, jakmile řidič překročí přednastavené hranice. Vypnutý stabilizační systém DSC dá řidiči neomezenou možnost prozkoumávat dynamické limity vozu na okruhu a pomocí plynového pedálu vůz přimět k přetáčivému smyku. V tomto režimu systém zasáhne pouze v extrémních situacích, kdy dojde k výrazným změnám příčného zrychlení.
Přepracovaná ramena a vzduchem odpružená zadní náprava
Modifikovaná horní ramena přední nápravy (zvětšený odklon a zvětšená progresivita záklonu osy řízení) umožňují další zlepšení schopnosti zatáčet. Specifická M elastokinematika s odolnějšími ložisky zároveň zlepšuje vedení kola, a tím pádem vylepšuje směrovou stabilitu – to platí jak pro přední, tak pro zadní víceprvkovou nápravu Integral-IV (prostorové zavěšení snižující podélné a příčné náklony karoserie). Tužší pružiny a snížení světlé výšky o 10 mm zaručují společně s aktivními stabilizátory Dynamic Drive efektivní omezení náklonů a pohybů karoserie.
Kromě toho jsou X5 M a X6 M standardně vybavena vzduchem odpruženou zadní nápravou s automatickým udržováním světlé výšky a elektronicky stavitelnými tlumiči (řidič může stiskem tlačítka volit mezi režimy COMFORT, SPORT a SPORT+), které zajišťují dokonalou rovnováhu mezi dynamickým talentem a jízdním komfortem.
Dalším ústředním prvkem jízdní charakteristiky nového BMW X5 M a BMW X6 M jsou pneumatiky, jejichž vývoj probíhal v souladu s řešením zavěšení kol. V segmentu vysokovýkonných vozů se výběr pneumatik na přední kola primárně zaměřuje (kromě boční stability a brzdné síly) na přesnost a cit v řízení. V kontrastu s tím se pozornost vývojářů při vývoji zadních pneumatik zaměřila na přilnavost a příčnou směrovou stabilitu.
Oba modely jsou standardně vybaveny 20“ koly (vpředu 10J x 20, vzadu 11,5 J x 20, s pneumatikami Pirelli P Zero vpředu 285/40/20 a vzadu 325/35/20), zatímco kovaná 21“ kola (vpředu 10J x 21, vzadu 11,5J x 21, s pneumatikami Michelin Pilot Super Sport UHP vpředu 285/35/21 a vzadu 325/30/21lze objednat v rámci výbavy na přání.
Větší a lehčí brzdy
Pozoruhodně dynamický potenciál X5 M a X6 M je kontrolován standardními vysokovýkonnými brzdami s velkými plovoucími kotouči a šestipístkovými pevnými třmeny vpředu a jednopístkovými plovoucími třmeny vzadu. Jejich největšími přednostmi jsou excelentní brzdný účinek, precizní dávkování, nízká hmotnost a zlepšená odolnost proti vadnutí. Plovoucí brzdové kotouče – jež byly původně vyvinuty pro motorsport – se skládají z různých dílů a materiálů.
Plocha brzdového obložení je v porovnání s obložením použitým u předchozího modelu o celých 50 % větší. Současně klesla jejich hmotnost o 1,6 kilogramu, což napomohlo snížit neodpruženou a rotující hmotnost. Plovoucí kotouče s pevnými třmeny neztrácejí ani co se vizuální stránky týče – všechny brzdové kotouče jsou odvrtávané a vnitřně chlazené, třmeny jsou v typickém stylu M lakovány modrou metalízou.
Řízení Servotronic s individuálním nastavením
Řízení M Servotronic v novém X5 M a X6 M pokračuje v této zažité tradici a chlubí se M specifickou konstrukcí a pečlivě naladěným nastavením. Jede-li vůz rovně, hřebenové řízení s elektrickým posilovačem nespotřebovává žádnou energii, tím ve srovnání s hydraulickým posilovačem řízení uspoří každých 100 kilometrů 0,3 litru paliva. Další nedílnou součástí tohoto řízení je funkce Servotronic, regulující stupeň asistence v závislosti na rychlosti vozu. Kromě toho si řidiči mohou stiskem tlačítka na středovém panelu vybírat ze tří nastavení (COMFORT, SPORT, SPORT+) a oblíbené nastavení uložit do paměti pod tlačítka M Drive. Charakteristiku řízení tak lze upravovat podle nálady řidiče nebo podle aktuální situace na silnici.
Aplikace M Laptimer
Společnost BMW M GmbH vyvinula aplikaci pro chytré telefony M Laptimer, takže zákazníci mají možnost rozsáhle analyzovat svůj jízdní styl na okruhu. Je-li chytrý telefon propojený s vozem, lze aplikaci M Laptimer obsluhovat ovladačem iDrive. Aplikace zaznamenává rychlost vozu, boční a podélné zrychlení, aktuálně zařazený rychlostní stupeň, úhel natočení volantu a pozici plynového pedálu. Tato data lze následně použít k přesné analýze jízdního stylu řidiče. Další funkcí je možnost srovnání dvou záznamů na stejném okruhu a porovnání jednotlivých úseků.
model | X5 M / X6 M | točivý moment (Nm) | 750 |
---|---|---|---|
palivo | benzín | akcelerace 0–100 km/h (s) | 4,2 |
náhon | 4×4 | maximální rychlost (km/h) | 250 (280) |
převodovka | 8A | kombi. spotřeba paliva (l/100 km) | 11,1 |
počet válců | 8 | objem nádrže (l) | 85 |
objem motoru (ccm) | 4395 | pohotovostní hmotnost (kg) | 2350 / 2340 |
výkon (kW) | 423 | objem zavazdl. prostoru (l) | 650 – 1870 / 550 – 1525 |