Ikonám jako Ferrari F40, Lamborghini Countach a Porsche 959 jsme se obloukem vyhnuli a zaměřili se na skutečná auta pro řidiče, ze kterých se zrodily slavné závodní vozy. 10 nejlepších aut z osmdesátek patří dnes mezi ceněné klasiky, které lze brát i jako investiční příležitost.
Contents
10 nejlepších aut z osmdesátek
Jdeme na to:
Audi Quattro
(1980–1991), pětiválec turbo 2,1 a 2,2 l, výkon 200 k, hmotnost 1290 kg
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Náš výběr Top 10 aut z 80. let otvírá Audi Quattro, tedy první audina s pohonem všech kol quattro a charakteristicky brumlajícím přeplňovaným pětiválcem. Potenciál quattra zúročilo Audi v rally a z verze Sport Quattro se stala bestie pro skupinu B.
BMW M3
(1985–1992), čtyřválec 2,3 l, výkon 195–215 k, hmotnost 1150–1200 kg
Auto, o jehož ovladatelnosti a zpětné vazbě se psaly romány, vyrobilo BMW a jmenuje se M3. První generace M3 (e30) se proslavila v DTM, ale úspěchy slavila i na kopích a v rally. Její točivý atmosférický čtyřválec poskytoval výkon 195 – 215 koní (podle verze a katalyzátoru). Vzniklo několik modifikací, mezi nejvzácnější patří Sport Evolution z konce výroby s motorem 2,5 l (238 k).
TIP: Top 10 modelů Audi
Ford Sierra RS Cosworth
(1986–1987), čtyřválec turbo 2,0 l, výkon 204 k, hmotnost 1216 kg
Konkurentem M3 na asfaltu i šotolině byla Sierra RS Cosworth. Dravost a nízkou hmotnost zaručoval pohon zadních kol, na výkon pak šel Ford přes turbo. Nejcennější Sierra je RS500. Později dostala Sierra RS Cosworth čtyřdveřovou karoserii a pohon všech kol.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Chcete vědět o Fordu Sierra RS Cosworth více? Čtěte zde.
Lancia Delta HF Integrale
(1987–1993), čtyřválec turbo 2,0 l, výkon 185–215 k
Na konci 80. a počátku 90. let ovládla světové soutěže Lancia Delta HF Integrale. Postupně vznikly verze 8V, 16V, Evo I a Evo II, vždy s pohonem 4×4 a přeplňovaným motorem.
Mazda MX-5 Miata
(1990–1998), čtyřválec 1,6 a 1,8 l, výkon 115 a 131 k, hmotnost 940 kg
Mazda se inspirovala Lotusem, který byl vždy synonymem pro lehké otevřené vozy. V roce 1989 představila roadster MX-5 Miata, model, který se dělá dodnes už několikáté generaci. Miata ukázala řidičům, že zábava za volantem spočívá ve vyváženém podvozku, nízké váze a dobrém řízením.
Maserati Shamal
(1989–1996), osmiválec twin-turbo 3,2 l, výkon 326 k, hmotnost 1417 kg
Vůz, který lze jen stěží označit jako dostupný (vyrobilo se jen 369 kusů) je Shamal od Maserati. Tenhle vůz nikdy nezávodil, ale do našeho výběru jsme ho zařadili ze dvou důvodů – jedná se o skutečně nádherné (design vytvořil Marcello Gandini) a možná i neprávem přehlížené auto. Pod kapotou má dvakrát přeplňovaný motor V8.
Mercedes-Benz 190E 2,3 16V
(1983–1993), čtyřválec 2,3 l, výkon 185 k
BMW mělo M3, Ford Sierru a Mercedes pro závody DTM připravil 190ku. Na jinak nezajímavém modelu 190E Mercedes pořádně zapracoval. Cosworth se postaral o motor – točivý atmosférický čtyřválec se šestnáctiventilovou hlavou dával z objemu 2,3 litru výkon 185 koní. Tenhle model není velký problém sehnat, horší je to s modely Evo I a Evo II s motorem 2,5 l 16V, za které se dnes platí horentní sumy.
Nissan Skyline GT-R
(1989–1994), šestiválec twin-turbo 2,6 l, výkon 276 k, hmotnost 1430 kg
Jestliže se o vítězství na evropských tratích praly značky BMW, Ford a Mercedes, pak v Asii a Austrálii dominoval Nissan se svým GT-R R32. Za úspěch vděčí Skyline motoru RB26DETT a pohonu všech kol ATTESA E-TS. Dnes je tento Nissan vyhledávanou klasikou. Možnosti úprav jsou nekonečné, hranaté tvary karoserie nesmrtelné a cena je závislá na stavu konkrétního kusu. Pro Evropana je tu jen jeden háček, verze s levostranným řízením se nikdy nedělala.
Peugeot 205 GTI
(1984–1994), čtyřválec 1,6 a 1,9 l, výkon 105 a 122 k
Ve své době to byl nejlepší hothatch, tedy nákupní taška se kterou jste mohli denně jezdit do práce s úsměvem od ucha k uchu. O jízdních vlastnostech nejrychlejší 205ky koluje řada historek. Dnes tyto vozy pokrývá prach a žere koroze, sehnat se dají za pár kaček.
Volkswagen Golf II Rallye
(1989), čtyřválec s kompresorem 1,8 l, výkon 160 k
Sportovní duch dvojkového Golfu je spjat s kultovním GTI (8V a 16V), ale fajnšmekry zajímá vzácná verze (5 000 ks) Rallye s nafouklými blatníky, pohonem všech kol Syncro a motorem G60.
A jakých je vašich 10 nejlepších aut?
„Maso“ je krásný, ovšem numero uno je….M3 (alespoň pro mě)…
Pěkné, jen v našich končinách tehdy mimo realitu (s výjimkou veksláků). Bližší realitě tehledjšího maloobchodního trhu s automobily v ČSSR by mohlo být např.:
– Lada 1600
– Dacia 1310
– Wartburg 353W Turist
– Škoda 125, od 1987 pak Škoda Favorit
– Fiat Uno (ovšem jen přes Tuzex, takže ne pro každého)
– Trabant 601 kombi 🙂
A co bylo špatného na unu turbo nebo uno racing? Však to byly pravé hothatche
Chybí vám tu hatchi – toyota AE86 – tu bych dal místo MB190 a osobne bych tam videl i CRX/Civic Vtec (EE8)
…za zmínku by stála Supra mk III, Nissan 180 SX a další. Hachi-Roku pochopitelně taky.
Tak nevim, jak moc je vhodne prezentovat MX-5 fotkou votuzene kary nejakeho burana. Originalni design je o nekolik urovni vkusnejsi.
Myslím, že obrovskou radost by mi udelal asi každý jeden kousek 🙂
Na těch obrázcích jsou všechny tak nějak vytuněné, nemyslím že by se to vidělo v 80. letech běžně. Ano, vím že jsou ilustrační. M3 je můj favorit.