Rozhovor se Zdeňkem Lepkou, předsedou Ferrari Owner´s Club Czech Republic o investici do vozů značky Ferrari, zajímavých modelech a nákupu limitovaných edic.
Podnikatel.cz a TopDrive.cz vám přináší exkluzivní rozhovor s předsedou Ferrari Owner´s Club Czech Republic. Pan Zdeněk Lepka mluvil o nákupu nových i historických vozů, výjimečných modelech maranellské automobilky a také o fungování oficiálního klubu majitelů Ferrari.
Začněme hned otázkou na tělo – kdybyste si měl vybrat jen jedno Ferrari, které by to bylo?
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Asi si nedokážu vybrat. Každé to auto má něco do sebe, pravděpodobně bych zkusil nějakou limitovanou edici. Líbí se mi Enzo, 599 XX, 250 GTO. Těch aut je opravdu velké množství, ale vždy je potřeba uvážit, k čemu to člověk chce.
Je pravda, že nový dvanáctiválcový model si může koupit jen člověk, který nějaké Ferrari již vlastní? Nebo se to týká pouze speciálních, výročních modelů?
Nový dvanáctiválec není takový problém, ale určitě se to týká těch limitovaných edicí, konkrétně u toho Enza jste museli prokazovat, že máte v garáži další dvě, tři auta koupená přes oficiálního dealera. Dealer v tomhle výběru zastává velkou roli, ale existují modely, na které ani výběr dealera nemá žádný vliv, jako třeba na model 599 SA Aperta. Ten byl vyroben pouze v 80 kusech, které víceméně rozprodávalo Ferrari S.p.A. samo. Pokud se jedná o takhle malou edici, tak si vybírá dealer nebo přímo automobilka Ferrari.
Disponujeme-li částkou například 5 miliónů korun, máme šanci dosáhnout na nějaký starší zajímavý vůz?
Ano máte. Můžete se zajímat buď o ojeté vozy z posledních dvou desetiletí nebo z posledních třiceti let, ale dají se sehnat i auta z let 60. a 70. Vždy je to o spolehlivosti a množství užívání toho konkrétního auta. Na ježdění o víkendech a častější ježdění je lepší se podívat zpátky deset, patnáct let. Pokud chcete absolvovat srazy, tak je lepší investovat do staršího auta.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Které verze si lépe drží cenu, jsou to obecně osmiválcové nebo dvanáctiválcové modely popř. kabriolety?
Budeme-li porovnávat dvanáctiválce a osmiválce, tak vždycky dvanáctiválce jsou lepším udržitelem hodnoty, protože pokud se podíváte do statistik produkce, tak uvidíte, že jich je mnohem méně než osmiválcových modelů. Větší cenu mají rovněž kabriolety, neboť i jejich prodejní cena je vždy vyšší. Limitované edice jsou ještě lepším udržitelem hodnoty.
Má výbava vozu vliv na cenu? Drží si červená Ferrari lépe cenu než např. žlutá, modrá…?
Těžko říci, červených Ferrari je nejvíce, skoro 50% veškerých vyrobených aut. Je to o konkrétním zájemci, někomu líbí žlutá, někdo chce být nenápadný, a proto zvolí šedou nebo černou. Ve Spojených arabských emirátech jsme dokonce viděli oranžový vůz s černým pruhem. Já myslím, že barva na cenu vliv mít nebude, spíše je to unikátnost auta jako celku.
Na koho se obrátit v případě zájmu o koupi staršího Ferrari? Pomůžete mi vy jakožto Ferrari Owner ´s Club nebo i dealer Ferrari je schopen podat pomocnou ruku?
Dealer vám určitě pomůže, klub samozřejmě také, ale v Čechách jsou lidé, kteří Ferrari velice dobře rozumějí, takže těch možností, na koho se obrátit, je tedy více. My dokážeme nasměrovat, případně i pomoci zájemci při výběru.
Zásadní při koupi jakéhokoli ojetého sportovního vozu, tedy i Ferrari, je jeho stav a servisní historie. Má Ferrari nějaký systém kontroly a hodnocení stavu vozidel?
Ano, Ferrari má unikátní systém nazvaný Power Garantie. Když vám u nového auta skončí záruka, můžete si ji dokupovat až do stáří deseti let. Na rozdíl od ostatních automobilek má Ferrari unikátní restaurátorské oddělení. Odtud dostanete auto s certifikátem, které naprosto přesně odpovídá specifikaci, ve které bylo vyrobeno. Samozřejmě je to drahá záležitost, ale hodnota auta s takovým certifikátem je výrazně vyšší. Restaurování se týká aut vyráběných do začátku 80. let.
Není tedy problém sehnat díly na 40 let staré vozy?
Určitě není, bud v samotném Ferrari, kde vám ten konkrétní díl dokážou vyrobit, protože disponují obrovským archivem. Na druhé straně ve světě existuje mnoho lidí a firem, které umí díly repasovat a vyrábět. Je potřeba hledat, ale vždycky se dá najít.
Historie nám dala jedno Ferrari, které původně ani „pravým“ Ferrari být nemělo. Tento model nemá dvanáctiválec ani vzpínajícího se koně na kapotě. Řeč je o modelu Dino. Jakou pozici zaujímá Dino mezi „klasickými“ Ferrari?
Pravda je, že nemá toho koníka na kapotě, ale z „ferraristů“ to nikdo tak nebere. Dino je plnohodnotný model patřící mezi standardní Ferrari. Je to svým způsobem unikát a v dnešní době i ceněný unikát mezi sběrateli. Když vidíte, že ten vůz je v zachovalém stavu, tak je radost na něj pohledět.
Výroční model F40 má status legendy. Je to poslední vůz, který vznikl pod taktovou samotného Enza Ferrari. Tento model vznikl v 1315 kusech, a proto je nesmírně ceněný. Co ale takové 288 GTO (1984–1987), které se zrodilo přímo pro závody? Vyrobilo se jich pouze 272 kusů. Nestojí 288ka GTO ve stínu F40 trochu neprávem?
Rozhodující byl možná design, ten u modelu 288 GTO vycházel z designu 308, ale F40 vypadala, jakoby přiletěla z vesmíru. Domnívám se, že F40 se objevila ve dvou nebo ve třech filmech, a je i výrazněji propagována, takže se dostala do povědomí více lidí než 288 GTO.
Který současný dvanáctiválcový model vnímáte jako mezník? Je to FF s pohonem všech kol nebo F12 Berlinetta?
Když se podíváte do minulosti, tak svým způsobem byl každý dvanáctiválec osobitý. FF je čtyřmístný model, je to první Ferrari s pohonem 4×4. F12 má mnoho inovativních prvků, je rychlejší a je to pokračovatel modelu 599. Přikláněl bych se k FF. Čtyřkolku nikdo nečekal, fabrika tento model prezentuje jako vůz na každý den, což je mezník. Já ale zastávám názor, že každé Ferrari, které opustí bránu továrny, je unikát.
Jak vznikl Ferrari Owner´s Club Czech Republic.? Popište činnost a aktivity klubu.
Ferrari Owner´s Club vznikl na konci roku 2008, má tedy za sebou tři plné sezóny fungování. Samotný vznik inicioval český dealer – Scuderia Praha. V současné době je na celém světě 36 klubů, které spadají přímo pod fabriku. Můj šéf tak sedí přímo v Maranellu. Klub funguje na bázi lidí, kteří mají rádi značku, chtějí se setkávat, chtějí spolu jezdit, ale na druhou stranu musí respektovat určitá pravidla, které automobilka vyžaduje, a chovat se tak, jak by si ta značka zasloužila.
Ročně klub pořádá osm až deset akcí. Rozdělit to můžeme na dlouhé akce, když se jede po Evropě, např. na závody F1, dále jsou to akce pořádané na okruhu, kde si majitelé mohou zkusit své vozy a svoji zdatnost za volantem. Na takových akcích máme dispozici instruktory jízdy. Zajímavé jsou rovněž víkendové akce, když jedeme po republice navštívit nějaká zajímavá místa. Pokud bych měl vyzdvihnout nějakou unikátnost, pak je to možnost účastnit se akcí jiných klubů nebo akcí pořádaných samotným Ferrari S.p.A. po celém světě. Klasický uživatel auta se k takovým příležitostem nedostane. Máme možnost se jet podívat na Formuli 1 do Abú Dhabí, jezdit na okruhu Paul Ricard ve Francii, setkat se ostatními členy z celé Evropy. To je obrovská přidaná hodnota našeho klubu.