Máte pocit, že by vaše Corvette potřebovala trochu vyladit? Zajímají vás funkční úpravy? TopDrive oslovil odborníka s řadou otázek, jak zlepšit jízdní vlastnosti této americké legendy.
Corvette je auto ze staré školy, které svými časy zajetými na Nürburgringu zesměšní mnohem dražší konkurenci. Ale nejsou to jen testovací piloti či závodní jezdci Chevroletu, kteří ždímají Corvetty na závodních okruzích. Potenciál verzí Z06 a ZR1 hojně využívají víkendoví hobby jezdci, jejichž nároky na vůz se zvyšují ruku v ruce s jejich růstem řidičských schopností. Tím se otevírá prostor pro úpravy.
Říkáte si, že na verzi Z06 není co upravovat? Omyl. Technika na silniční popř. „volnější“ okruhové nasazení stačí, ale celodenní „fušku“ na dráze vydrží málokterý sériový vůz. Pro radu jsme si zašli za odborníkem – Lukášem Karhanem, mechanikem týmu Callaway Competition a majitelem firmy Luka Motorsport, kde se mimo závody věnuje přestavbám sportovních vozů, zejména těch se jmény Corvette a Mustang.
Máme zde i dvě figurantky Z06, na kterých si názorně ukážeme jednotlivé úpravy. Červená Corvette toho se sériovým vozem už mnoho společného nemá a další úpravy na sebe nenechají dlouho čekat. Tento vůz je v neustálém procesu na sebe navazujících úprav. Naopak modrý vůz je teprve na „začátku“ své anabáze. Přesto je vybaven ochranným rámem v interiéru, upraveným volantem a velkým spoilerem.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Corvette Z06
První, co potřebujete zlepšit, jsou podvozek a brzdy. Pan Karhan dodává: „Jako zásadní vidím úpravu olejového hospodářství, pokud nechcete riskovat přidření motoru.“ Na moji poznámku, že motor LS7 v Corvette Z06 má mazání se suchou vanou, dostávám odpověď, že to nestačí. V sériovém LS7 proudí motorový olej skrze motor, olejový chladič, olejovou nádobu a zpět do motoru. Úprava zahrnuje výměník, kde je olej chlazen skrze vodní chladič a další olejové čerpadlo. Interval výměny oleje je cca každých 10 tis. kilometrů na sériovém motoru. Při velké zátěži je důležité, aby se neporušil mazací film, proto Lukáš Karhan používá olej s vysokou viskozitou 15W60 a měnit olej doporučuje po každém náročném víkendu na okruhu.
Chladit je zapotřebí i olej v diferenciálu. V sériovém provedení je olej diferenciálu ochlazován o olej převodovky, který je chlazen ve výměníku v chladiči vody. Zní to složitě, ale je to chytré řešení. Pro naše účely, resp. pro účely zákazníka, je to však nedostačující řešení. Proto vůz čeká na samostatný olejový chladič diferenciálu.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Další úpravy na motoru se týkají sání s průchodnějšími vzduchovými filtry a následně pak výfuky. Červený vůz právě čeká na výměnu výfukových svodů, které jsou potažené keramikou. To kvůli tepelné izolaci. Výfukový systém postrádá katalyzátory. Říkám si, že masivní brzdy na Z06 vypadají schopně a pan Karhan dodává: „To sice vypadají, ale brzy odejdou destičky, kotouče praskají a nezřídka shoří prachovky v brzdách. Řešením je kompletní výměna brzdičů a kotoučů, samozřejmě s vhodnými brzdovými destičkami a závodní brzdovou kapalinou s vyšším bodem varu.“
Jízdní vlastnosti vozů Corvette jsou na vysoké úrovni, ale prostor pro úpravy tu je vždy. Corvetty mají příčná listová péra, která úpravci nahrazují stavitelnými tlumiči s klasickými vinutými pružinami. Dále na řadu přicházejí silnější stabilizátory, tvrdé silentbloky a jiné uložení horních a spodních ramen.
Aerodynamiku verze Z06 lze vylepšit originálními díly z verze ZR1, konkrétně prahovými lištami a lízátkem pod předním spoilerem. Přítlak zadní nápravy vylepšuje velké křídlo, stejné jako mají závodní Corvetty třídy GT3. „Je to vyzkoušený díl pocházející přímo od Callawaye stejně jako kapota motoru,“ dodává pan Karhan s tím, že svým zákazníkům nabízí úpravy a řešení, které se osvědčily v ostrém závodním nasazení týmu Callaway Competition.
Dalším místem úprav je interiér. Originální sedačky jsou vše, jen ne vhodné na jízdu po okruhu. Chabé boční vedení způsobuje, že řidič v sedačce klouže. V závodních skořepinových sedadlech se čtyř- či šestibodovými bezpečnostními pásy problém odpadá. Velkým plusem takového řešení je i bezpečnost posádky. Ve stejném duchu mluvíme i o ochranném rámu, který zvyšuje bezpečnost v případě nehody a převrácení vozu na střechu. Aby změna rychlostních stupňů netrvala věčnost, zkracují se dráhy řazení. Interiérové úpravy pokračují výměnou volantu a odstraněním „nepotřebných“ věcí, který zvyšují hmotnost vozu.
Pohled TopDrive
Teprve při bližším pohledu zjistíte, jak je Corvette technicky promyšlené auto. Vše je krásně mechanické bez nadbytečného použití elektroniky. To má vliv na pohotovostní hmotnost a následně i na malou poruchovost. Funkční a smysluplné úpravy pak povyšují jízdní vlastnosti tohoto vozu na vyšší level. Druhou stranou mince závodních dílů je, že nejsou homologovány pro silniční provoz. Kdo by ale jezdil s takto upraveným autem po silnici, že?