Spekulace kolem motoru v příští generaci M3 nabírají na obrátkách. BMW zarytě mlčí, fanoušci se na internetu přetahují o to, kdo má větší pravdu a my vám přinášíme přehled možných variant včetně zhodnocení jednotlivých koncepcí.
V dnešním článku navážeme na naše zděšení, že příští emtrojka možná dostane vidlicový šestiválec. Zkusme se na chvíli odtrhnout od „fandovství“ a objektivně si zhodnoťme tento model. Podíváte-li se na všechny čtyři generace M3, uvidíte obrovský posun ve výkonech a bohužel také v hmotnosti, která jde ruku v ruce s výbavou. Fakt č. 1 – čím novější vůz, tím vyšší hmotnost, bez rozdílu značky. První generace M3 (e30) má dnes status ikony. V druhé polovině 80. let si vystačila se čtyřválcovým motorem o výkonu cca 200 koní (podle verze). Pohotovostní hmotnost se pohybovala kolem 1150 kilogramů. Tento vůz vznikl kvůli homologaci M3 pro závody. Kdo říká, že současná emtrojka vyměkla, měl by si prohlédnout dobové prospekty generace e30, aby viděl, že i tento vůz zrozený pro závody nabízel klimatizaci, elektrická okna, kožené čalounění apod.
Na příkladu druhé generace M3 můžeme vidět asi největší pokrytectví všech kritiků. M3 (e36) dostala šestiválec, ale také pěkných pár kilo navíc. Kritické hlasy zněly na adresu řízení, hmotnosti a rozředěné zpětné vazby, dá-li se to tak nazvat. Pravdou je, že e30 byla řidičsky oddanějším vozem. BMW pak v roce 1995 přišlo s modernizací tohoto modelu. Generace e36 byla stejně jako e30 úspěšně používána jako závodní vůz, ba co víc, s e36 se závodí dodnes! Tato generace je dnes tou nejdostupnější M3, což z ní dělá lákavé sportovní náčiní.
Třetí M3 byla všemi pozitivně přijata od samého počátku. Média o ní dokonce hovořila jako o dědici schopností M3 e30. Tak dobrá e46 byla, přestože i ona přibrala na váze a přidala hezkou řádku příplatkové luxusní výbavy. V této generaci byl atmosférický řadový šestiválec naposledy.
Kreditní karta STYLE na rok zdarma
Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.Čtvrtou – současnou generaci M3 už pohání vidlicový osmiválec, taktéž atmosférický. Generace e90 přišla v době, kdy motory V8 měly pod kapotou konkurenční Audi S/RS a Mercedes-Benz AMG. Šestiválec už nemohl nabídnout výkon na úrovni 400 koňských sil, proto muselo BMW přejít na osmiválec. Velký motor v „malém“ autě je vždy lákavý, i pro fanoušky BMW, přestože někteří z nostalgických důvodů odchod šestiválce obrečeli.
Contents
Co spojovalo všechny M3?
Z pohledu techniky to vždy byly atmosférické motory. Z pohledu vlastnictví je BMW M3 tím druhem automobilu, se kterým můžete jezdit přes týden do práce a o víkendu jej prohnat na závodním okruhu. Tato BMW nejlépe vystihovala ono bavorácké „Radost z jízdy“. Podobně jako předchozí generace, bude i ta příští reflektovat situaci v automobilovém průmyslu, která není nijak radostná. Posedlost co nejnižší spotřebou a emisemi dohnala výrobce sportovních vozů k (mnohdy nesmyslným) úsporným opatřením (fakt č. 2). Dobrou zprávou je, že snižování spotřeby paliva vede i přes snižování pohotovostní hmotnosti. Fakt č. 3 – atmosférickým motorům u BMW odzvonilo.
Čtěte: BMW M3 s motorem V6?
Jaký motor přichází v úvahu?
Varianta první
Řadový šestiválec o objemu 3,0 až 3,2 litru. Tento motor se jednoduše nabízí. Menší počet válců a objem motoru oproti současnému osmiválci vynahradí až trojice turbodmychadel. Stupňovité přeplňování BMW dostalo na takovou úroveň, že charakteristika výkonu je podobná atmosférickým motorům. A to mluvíme o „běžných“ motorech. Jak by asi jela emková verze? Jistou indicií je třílitrový šestiválec s turbodmychadlem v modelu 1M coupé.
Varianta druhá
Vidlicový šestiválec – precedens u BMW, které V6 nikdy předtím nevyrábělo. Samozřejmostí by byla dvojice turbodmychadel. Co vede mnichovského výrobce k motoru V6? Kompaktnější rozměry motoru a tím pádem jeho lepší umístění v karoserii, což by se pozitivně projevilo v rozložení hmotnosti. Fakt č. 4 – BMW si vždy umělo poradit s rozložením hmotnosti a vidlicový šestiválec k tomu nepotřebovalo. Jak už jsme zmínili v našem předešlém článku, máme BMW kritizovat za to, že se snaží přijít s lepším autem, které je o krok dál než to současné? Přiznejme si, že automobilky nejsou v záviděníhodné pozici, protože jsou limitovány legislativou, aktuálním technickým pokrokem, náklady na výrobu a určitě ještě dalšími nepěknými faktory.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Varianta třetí
Tato varianta je asi nejméně pravděpodobná, ale není nesmyslná – použít motor V8 twin-turbo ze současné M5, který zohledňuje trend vysokovýkonných úsporných pohonných jednotek. V modelu M3 by měl jen menší výkon, aby neohrožoval M5. Pro V8 hovoří i rozměry, které by byly jen o „jeden“ válec na délku větší ve srovnání s V6.
Závěr
Ať už se pod kapotou příští generace M3 s kódovým označením F80 objeví jakýkoli (silný) motor, můžeme spolehnout na to, že to bude vůz s výbornými jízdními vlastnostmi. Záleží jen na tom, jestli BMW bude pokračovat ve své „tradici“ nebo se na ni zvysoka vykašle. Vzhledem k faktu (č. 5), že i v krizových letech 2008–2010 se modely M prodávaly jako na běžícím pásu a že „přeplňované“ M motory byly zákazníky přijaty, tak není důvod k obavám, že by nová M3 nebyla prodejně úspěšná.
Nepřehlédněte: Jednotlivé verze BMW řady 3
TopDrive dodává
Cokoli, hlavně ne V6…
Chybí ještě jedno hledisko:
Řada 3 postupem času povyrostla prakticky na úroveň staré řady 5 (čti současníka E30). Takže nástupcem M3 E30/36 je dnes spíš 1M. Dnešní M3 E90 navazuje spíš na M5 E34.
Kdyby M3 dostala pořádnou odtučňovací kůru, v pohodě by si vystačila s přeplňovaným čtyřválcem (řekněme 2,5 l a 350 k). Pak bych si možná i sehnal klobouk, abych měl co smeknout.