Páteční garáž 16.3. 2012

Rubrika, ve které naleznete zaparkované tipy, postřehy a novinky za uplynulý týden. V dnešní garáži se podíváme na vozy Ferrari a MINI, které mají co do činění s bývalými finskými jezdci rally, a povíme si něco o pneumatikách, protože doba přezouvání se blíží!

V pondělí jsme vám přinesli test dvou MINI Countryman a v dnešní garáži se k MINI opět vracíme. Tentokrát je to ale klasický hatchback Cooper a Cooper S v edici Rauno Aaltonen. Vozy budou k mání pouze v červeném laku s bílou střechou, vnějšími zpětnými zrcátky, 17“ hliníkovými koly a verze Cooper S bude mít bílý nasávač v kapotě. Bílé budou i polepy karoserie – pruhy na kapotě a dveřích doplní motiv šachovnice. Na čumáku našly své místo doplňkové dálkové světlomety jako nezbytný doplněk „rally“ stylu. Červeno-bílý motiv se vyskytuje i v interiéru na budících a volantu, který nese jméno mistra. Na technice k žádným změnám nedošlo. Škoda.

Kdo byl Rauno Aaltonen přezdívaný jako „létající Fin“ či „profesor rally“? Tento muž závodil s čluny, motocykly a nakonec i s automobily a právě automobilové soutěže jej proslavily nejvíce. V roce 1961 a 1965 získal mistrovské tituly ve Finsku. O rok později se zúčastnil australského závodu cestovních vozů. 


Autor: MINI

Rauno Aaltonen

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

V roce 1967 Aaltonen vyhrál s vozem MINI Cooper Rally Monte Carlo. Aaltonenovi se mimořádně dařilo na nejnáročnějších Rally Safari. Na konci 80. let pověsil Aaltonen závodní kombinézu na hřebík a dnes se svým synem Tinem provozují vlastní řidičskou školu (aaltonenmotor­sport.com).

Markku Alén za volantem Ferrari FF

S další bývalou legendou rally z Finska se setkáme u Ferrari. Markku Alén, Mistr světa z roku 1978, závodil s mnoha vozy – Fiaty Abarth, Lanciemi Stratos a Delta, dále zkusil Subaru, Toyotu a Ford. Fandové rally si jej vybaví právě za volanty Lancií, které úspěšně sedlal v 80. letech. Zkušenosti a schopnosti tohoto pilota se rozhodlo využít Ferrari a právě dnešní videosnímek se týká modelu FF. Kde jinde než na sněhu by Alén měl eFeFko vodit, že?

Video z dílen Ferrari

Dnes na téma pneumatiky

Jaro je za dveřmi a vaše letní pneumatiky už netrpělivě čekají, až je opět zaměstnáte. Doba přezouvání se blíží, a proto si zrekapitulujeme pár základních faktů. Nové letní pneumatiky mají hloubku dezénu 7–8 mm. Nejmenší povolená hloubka dezénu pro osobní automobily je 1,6 mm, ale bezpečná jízda vyžaduje hloubku alespoň 3 mm. Myslete na to! Pokud se nesvěřujete do rukou pneuservisu a vůz si přezouváte vlastnoručně, pak první věc, na kterou po přezutí myslete, je huštění pneumatik.

Kreditní karta STYLE na rok zdarma

Nečekané výdaje s vaším miláčkem na čtyřech kolech? Pořiďte si kreditku STYLE hned teď a máte ji na rok zdarma. Požádejte hned teď online a za chvilku s ní už můžete platit.

Správný tlak

Správně nahuštěná pneumatika se méně opotřebovává, zaručuje dobré jízdní vlastnosti, odolává aquaplaningu a zaručuje správné brzdné vlastnosti. Nižší tlak v pneumatice zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu. Podhuštění o 1 bar prodlužuje (dle výzkumů) brzdnou dráhu o 5 metrů, a protože valivý odpor pneumatiky je větší, tak je větší i spotřeba paliva (o cca 6 %).

Ztracené mládí 

Hloubka dezénu není však jediným indikátorem „použitelné“ pneumatiky, tím druhým je stáří. Ano, ten kus černé gumy stárne a tvrdne. To se samozřejmě negativně projevuje na jízdních vlastnostech. Datum výroby najdete na každé pneumatice u zkratky DOT (Department Of Transportation), které je vyjádřeno pomocí čtyřčíselného kódu, kde první dvojice čísel označuje týden a druhá rok výroby. Například 2109 prozrazuje, že pneumatika byla vyrobena ve 21. týdnu roku 2009. Pneumatiky starší pěti let můžeme směle označit jako zralé do důchodu.

Geometrie

Další neméně důležitou věcí je geometrie, kterou bychom měli nechávat seřídit alespoň jednou za dva roky. U silných SUV by to mělo být každý rok. Geometrie má vliv na ovladatelnost i tím i bezpečnost vozidla, stejně jako na míru opotřebení pneumatik.


Autor: Michelin

záporné a kladné odklony


Autor: Michelin

sbíhavost a rozbíhavost

Najdete nás i na Facebooku

TopDrive.cz má svůj profil na Facebooku, a tak bychom vás tam rádi pozvali. Kromě aktuálních článků, které jsme vydali na webu, tam najdete řadu fotografií a nově i videí, která na web nedáváme. Takže, pokud na této sociální síti trávíte dostatek času, přijďte se k nám podívat a nebojte se přidat komentář.

Podobné články:

Napsat komentář