Rekapitulace nejluxusnějších, nejrychlejších a nejkrásnějších automobilů, které přišly v tomto roce.
Rok 2011 byl celkem plodný na exkluzivní automobily. Řada automobilek představila své vrcholné verze některých modelů, jiné nás namlsaly na modely, které budou k mání následující rok. V tomto článku vám zrekapitulujeme to nejlepší z letošního roku a v některém příštím připomeneme, co nás čeká v roce 2012.
Contents
Audi
Audi letos osvěžila svoje S modely. Facelift prodělaly modely S4, S5, RS5. Zcela nové jsou S7 a S8. Posledně jmenovaná má moderní motor V8 s výkonem 382 kW (520 k), interiér napěchovaný výbavou, pohon všech kol Quattro a udávanou kombinovanou potřebu 10,2 l/100 km. Druhým, zcela nepřehlédnutelným modelem je bezpochyby R8 GT v provedení Spyder, tedy kabriolet. Motor V10 5,2 FSI a převodovka R-tronic je shodná s coupé. Plátěné střeše trvá 19 sekund, než se složí za hlavami dvoučlenné posádky. Vůz vznikne jen v 333 exemplářích.
Bentley
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Bentley letos představil novou generaci svého úspěšného coupé – Continentalu GT, který je již dávno v prodeji. Stejně jako předchozí model, je i tento nabízen v provedení kabriolet, označovaný jako GTC. Prvotřídnímu luxusu na palubě sekunduje dvanáctiválec s točivým momentem 700 Nm, který stejně jako u coupé proudí na všechna čtyři kola. Díky maximální rychlosti 314 km/h se nemusíte obávat, že vás budou v levém dálničním pruhu vyblikávat hřebci typu Ferrari a Porsche. Kromě Rolls Royce už na trhu není luxusnějšího a reprezentativnějšího kabrioletu.
BMW a ALPINA
Mnichovská automobilka uvedla na podzim řadu 6 v provedení Coupé. Elegán s pohonem zadních či všech kol, s přeplňovanými zážehovými motory a jedním vznětovým nabízí velmi vytříbený komfort, který oceníte zejména při delších cestách. Potlesk patří dvornímu ladiči (se statusem samostatného výrobce) společnosti Alpina, která ihned zareagovala a řadu 6 si vzala do „parády“. Model označovaný jako B6 Biturbo přináší ještě více výkonu, luxusu a individuality. Pohonnou jednotku 650i vyladili na 397 kW (540 k) a 730 Nm. Omezovač rychlosti, který BMW 650i přistřihne křídla ve 250 km/h u Alpiny odstranili, takže B6 coupé léta až 320 km/h! Fanoušci slunce a větru nebudou o nic ochuzeni, B6 lze mít i v kabrioletu. Za zmínku stojí i limitovaná edice B3 Biturbo GT3, která vznikne v pouhých 99 exemplářích (čtěte zde).
Ferrari
Vítěz řady srovnávacích testů, v mnoha věcech jedinečný supersport z Maranella – 458 Italia přišla o střechu a nutno pochválit Ferrari, že vozu neubrali nic z jeho atraktivity. Libozvučný motor V8 s výkonem 425 kW umístěný uprostřed lze tak vychutnávat i při odpoledních projížďkách se střechou dole. Všem dámám doporučujeme držet si klobouk, maximální rychlost je jen o 5 kilometrů nižší než u coupé, na výsledných 320 km/h.
Infiniti
U Infiniti, které sponzoruje stáj F1 Red Bull Racing slavili titul Sebastina Vettela edicí FX Sebastian Vettel. Toto designově vylepšené a výkonově posílené SUV (motor V8 s výkonem 309 kW) je nejrychlejším SUV vůbec. Maximální rychlost je 300 km/h.
Jaguar
Britský výrobce letos uvedl nejrychlejší model od dob XJ220 (který ale nepřekonal) a to XKR-S Coupé a Convertible. Od „běžných“ XK se tyhle verze odlišují černou mřížkou chladiče, předním nárazníkem s karbonovým spoilerem a nasávači vzduchu po stranách. Dále karbonový spoiler na víku kufru a karbonový difuzor pod nárazníkem. Kola mají grafitový nástřik, brzdiče jsou tradičně lakovány rudě. Interiéru dominují sportovní sedadla, která v Jaguarech rozhodně nejsme zvyklí vídat. Zadní sedadla zůstala zachována, všudypřítomná kůže taktéž, stejně jako luxusní prvky včetně navigace a audia Bower&Wilkins. Samozřejmě ty důležité změny se odehrály na podvozku a pod kapotou. Motor V8 s kompresorem dává 404 kW (550 k) a 680 Nm. XKR-S atakuje stovku za 4,4 sekundy a je schopen maximální rychlosti 300 km/h.
Lamborghini
Murciélago letos odešlo do důchodu a na trůn nastoupil model Aventador LP700–4. Jeho základem je kompozitový monokok, který je lehčí a přesto mnohonásobně pevnější než ten u předchůdce. Váha vozu činí 1575 kilogramů. Na vývoji materiálů spolupracuje Lamborghini se společností Boeing. Tlumiče dodává věhlasná firma Öhlins, pohon všech kol zajišťuje systém Haldex, který v optimálních podmínkách distribuuje výkon v poměru 30/70 mezi přední a zadní nápravu. Brzdy jsou standardně keramické s průměrem kotoučů 400 mm vpředu a 380 mm vzadu, třmeny brzd jsou šesti- a čtyřpístkové. Vás určitě zajímají čísla: za pouhých 50 milisekund umí patentovaná 7stupňová převodovka přeřadit jednotlivé rychlostní stupně, akceleraci na stovku zvládá vůz za 2,9 sekundy a maximálka je hodně přes 300 km/h. A když říkáme hodně, tak myslíme 350 km/h.
1000 Kč za založení účtu
Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.Druhým neméně zajímavým modelem je Gallardo LP570–4 Super Trofeo Stradale. Zájemci o auto s nejdelším názvem si rozebrali limitovanou sérii 150 kusů a jistě to nebylo kvůli tomu názvu. Toto vyšlechtěné Gallardo jakoby uteklo ze značkového poháru Lamborghini Super Trofeo. Obrovský spoiler vzadu, karbon všude, kde je to jen možné, a rudé lakování v kombinaci s černou jsou hlavními poznávacími znaky. Váha 1340 kg a výkon 419 kW (570 k) naznačují, jak by toto Gallardo mohlo jet.
Maserati
I Maserati se letos inspirovalo závody. Karbon vystřídal plasty, alcantara kůži, ale luxusní prvky jako klimatizace, navigace a audio zůstaly na svých místech. Závodní atmosféru v kabině navozují sportovní sedadla se čtyřbodovými bezpečnostními pásy a za příplatek volitelný bezpečnostní rám. Hlavní pozornost byla věnována funkčním aerodynamickým prvkům karoserie, a pak motoru s podvozkem. Na rozdíl od konkurenčního Jaguaru XKR-S si Maserati ponechalo atmosférický motor. Ten dává výkon 331 kW (450 k) a točivý moment 510 Nm. Akcelerace na stovku zvládá vůz za 4,6 sekundy a umí jet až 301 km/h.O jakém modelu, že je řeč?O GranTurismo MC Stradale.
Kdo nefandí těmto odlehčeným verzím, jistě zůstane u GranTurismo S. Připomínáme, že pouze pro italský trh vzniklo GranTurismo S Limited Edition. To má černá kola, stříbrné brzdy, karbonové kryty prahů, stejně výkonný motor jako MC Stradale a pouze jeden lak – Sebring Blue. Tento vůz je už nyní sběratelským kouskem, na kterém majitelem netratí ani euro, protože vznikne ve 12 exemplářích.
Mercedes-Benz
Mercedes letos na frankfurtský autosalon přivezl svůj topmodel – SLS AMG v provedení roadster, který logicky musel přijít o vzhůru výklopné dveře jako má coupé. Prvotřídní materiály a ručně smontovaný motor V8 o objemu 6,2 litru zůstaly. Byl to jeden z nejvíce obdivovaných vozů letošního podzimu. My bychom raději volili coupé, i když připouštíme, že stahovací střecha dělá svoje.
Porsche
Příchod nové 911ky vyvolá vždy zájem. Prvními verzemi jsou 911 Carrera s motorem 3,4 litru a výkonem 257 kW a 911 Carrera S s motorem 3,8 litru a výkonem 294 kW. Nová generace (ozn. 991) dostala 7 st. manuální převodovku a systém Auto Start/Stop. Automatická dvojspojková převodovka PDK prošla úpravou, aby v rámci úspory paliva mohlo jet vozidlo na neutrál. Na karosérii nalezneme více hliníku, který ušetří nějaká ta kila hmotnosti.
Labutí píseň odcházející generace 997 zazpívala GT3 RS 4,0. Jak název napovídá, objem motoru byl zvětšen na 4 litry z původních 3,8. Jiné jsou hlavy válců, vačkové hřídele a zesílený napínák rozvodového řemene. Kliková hřídel je shodná s těmi, jimiž jsou vybaveny závodní verze RSR a GT3 Cup. To vše řídí jinak naprogramovaná řídící jednotka. Úpravy se pozitivně odrazily na výkonu, který činí rovných 368 kW (500 k) při 8 250 ot./min.
Točivý moment dosáhl hodnoty 460 Nm, akceleraci na stovku zvládá vůz za 3,9 sekundy. Maximální rychlost činí 310 km/h. Odlišné je nastavení geometrie podvozku, jiné jsou tlumiče i pružiny. Unibalové uložení spodních ramen odkazuje na motosport. Vzhledově vůz vychází z verze RS 3,8, ale aerodynamika byla optimalizována modifikovaným zadním spoilerem a pomocnými křidélky na předním nárazníku. Přední blatníky a kapota jsou vyrobeny z karbonu. Za lehčí baterii a keramické brzdy si zákazníci museli připlatit. I v tomto případě mluvíme o sběratelském kusu, neboť vyladěné vozy Porsche se těší velkému zájmu a RS 4,0 uspokojí jen 600 zájemců.