Ferrari 360 – nákup a servis

Ferrari 360 – osmiválcový model vyráběný v letech 1999 – 2005 je dnes nejdostupnějším moderním Ferrari. Třistašedesátka patří mezi spolehlivá auta, nicméně i tento vůz má svá slabá místa. Při nákupu a následném provozu je třeba dávat pozor na následující komponenty.

Příchod modelu 360 na scénu byl určitým milníkem v historii Ferrari. Po designové éře velkých průduchů ve stylu žaluzií, kterých se Ferrari drželo až do poloviny 90.let (512 M, F355) přišla v roce 1999 čistá, hladká a elegantní 360 Modena. Třistašedesátka zastávala tradiční dvoumístnou koncepci s motorem uloženým uprostřed. Oproti předchůdci F355 byl model 360 pokrokový nejen z pohledu designu, ale i techniky, například svým hliníkovým šasi.


Autor: Ferrari 360 Modena

Protože dnes představuje model 360 lákavou šanci pro všechny, kteří chtějí vlastnit Ferrari (ceny začínají pod hranicí 50 000 €), prozkoumali jsme návody a diskusní fóra, kde si majitelé vyměňují zkušenosti s těmito vozy. Získané informace jsme navíc zkonzultovali s panem Václavem Polákem, mechanikem Scuderia Praha.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Contents

Motor

Vidlicový osmiválec F131 s 90° rozevřením válců a pětiventilovou technikou disponuje výkonem 294 kW a silou 373 Nm. Točí až 8500 ot./min a jako každý vysokootáčkový agregát je i tento náročný na kvalitu a hlavně pravidelnou výměnu oleje. Ta by měla probíhat jednou za rok. Špatně to snáší ložiska na klice, pokud se tak neděje.

Netěsnící pístní kroužky způsobí, že se spaliny dostávají až ke klikové hřídeli a kontaminují motorový olej. To je pro motor smrtelné. Zapomínat by se nemělo na kontrolu zapalovacích cívek. Špatně fungující cívka nedává svíčce potřebou jiskru. Důsledkem nedokonale zažehnuté směsi je nespálené palivo, které hoří až ve výfuku, což vede ke zničení katalyzátoru.


Autor: Ferrari V8 F131 3,6 l

Samotné výfukové potrubí mělo v počátcích výroby problémy s praskáním, výrobce se to naštěstí snažil řešit. Trhliny na potrubí odhalí atypický zvuk motoru, avšak pouze za studena, než se kov stihne ohřát a roztáhnout. Těsnění pod sáním je dalším dílem, kterému byste měli věnovat pozornost. Unavené úchyty motoru po zhruba 30 000 najetých kilometrech nejsou ničím neobvyklým.

Rozvodové řemeny se mění každé tři roky a naštěstí se při jejich výměně nemusí demontovat celý motor z vozu, jako tomu bylo u modelu F355, protože třistašedesátka má přístupový panel k motoru za sedadly. Obecně je motor spolehlivý a měl by vydržet při správné údržbě nájezd 160 000 km. Servisní intervaly jsou naplánovány na každých 20 000 km, kromě prvního, ten by měl být proveden po 10 000 km. Řídící jednotka motoru nekomunikuje s kdejakou diagnostikou, je zapotřebí speciálního softwaru pro Ferrari. Důležitou drobností při koupi a při servisní prohlídce je kontrola vodních chladičů. Jejich umístění ve spodní části předního nárazníku není zrovna šťastná inovace oproti modelu 355. Rychlou jízdou a častým jezděním na závodním okruhu se vlivem narážejících nečistot z vozovky deformují oštiny chladičů a tím se značně snižuje jejich účinnost.

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Převodovka

Model 360 se nabízel se dvěma typy převodovek – manuální a automatizovanou manuální převodovkou F1 s pádly řazení pod volantem. Převodovky i spojky jsou to vlastně stejné, rozdíl je pouze v jejich ovládání. Manuální převodovka je bezproblémová. Spojka vydrží i 50 000 km. Převodovka F1 je citlivá na zacházení. Její spojka vydrží, v tom lepším případě, zhruba polovinu. Do věčných lovišť může odejít i po zhruba 12 000 km. Trpí zejména při jízdě po městě a popojíždění v kolonách. Převodovka F1 má vlastní řídící jednotku, která zaznamenává opotřebení spojky. V roce 2003 upravilo Ferrari řídící jednotku převodovky F1 v zájmu vyšší životnosti spojky. Ke komunikaci s převodovkou je opět třeba speciální software.

Předepsaná výměna oleje v převodovce je každé dva roky, zapomínat by se nemělo na čištění filtru převodového oleje. Při každé výměně je dobré kontrolovat těsnost hydraulického systému řazení. Slabým místem je elektrické čerpadlo, popř. jeho relé. Čerpadlo trpí na nečistoty a nakondenzovanou vodu v hydraulickém oleji a je tedy dobré i tuto olejovou náplň po dvou letech vyměnit, stejně jako olej v servořízení a brzdovou kapalinu. Podobně jako úchyty motoru i úchyty převodovky mají poměrně krátkou životnost.

Brzdy

Vynikající brzdy Brembo musí přesvědčivě fungovat za každé situace. Proto je více než vhodné používat originální díly Ferrari. Věc, na kterou všichni upozorňují, je pravidelná výměna brzdové kapaliny. Zanedbání této „prkotiny“ může vést k selhání modulu ABS, brzdových třmenů a výměně celého brzdového vedení. A to není levná záležitost.

Karoserie, kola, plátěná střecha

Lak nárazníků je náchylný na potlučení od kamínků. Pokud byly nárazníky přelakovány, překontrolujte kvalitu odvedené práce. Hliníkové je nejen šasi, ale taktéž panely karoserie. Koroze hliníku – oxidace obvykle probíhá pod lakem. Udržované vozy by s tím neměly mít problém. Větší pozornost je třeba věnovat gumovým těsněním kapot a dveří. Že nejsou v pořádku, vám prozradí vlhké, popř. plesnivé koberce v kabině a zejména v kufru. Mechanismus otvírání dveří se po čase unaví. Kola z hořčíkové slitiny jsou náchylná na poškození asi jako každá kola. Opravu ráfku nechte provést včas, protože hořčík je hygroskopický. Pozdě provedená oprava by tak byla větší než ta včasná.


Autor: Ferrari 360 Spider

Mechanismus stahování plátěné střechy u verze Spider je vyrobený v Německu firmou CTS a nejsou s ním problémy. Dlouhodobým provozováním vozu pouze se staženou střechou trpí slídové zadní okénko v plátěné střeše. Jeho výměna je celkem náročná a tedy drahá. Jeho poškození lze předejít zavřením střechy při každém zaparkování.

Jak se kupuje Ferrari 360 a která verze nejlepší

Poctivě vedená servisní knížka je u vozů Ferrari základ, ale nutno přiznat, že poslední dobou i velká vzácnost v případě starších modelů. Více než u jakéhokoliv jiného vozu se pravidelný a zdokumentovaný servis odráží na ceně vozu. Proto i prodej, resp. nákup vozu u autorizovaného dealera Ferrari je otázkou nejen prestiže, ale i jisté záruky a pochopitelně vyšší ceny. Autorizované servisy mají program Ferrari Approved, který je zaměřen právě na ojeté vozy. Vozy takto prodávané absolvují servisní kontrolu Service Check. Automobily ve skvělé kondici se zdokumentovanou servisní historií v autorizovaném servisu mohou získat prodloužení záruky, tzv. Power Warranty. To jsou zásadní informace pro kupce Ferrari. Vedle toho v Evropě existuje celá řada servisů specializujících se na exotické vozy nebo přímo na Ferrari.

K Ferrari 360 byste měli dostat dva klíče a tři dálkové ovladače (2× černý, 1× červený). V manuálu k vozu je čtyřmístné číslo PINu k imobilizéru.

I přes výše uvedené problémy hodnotí majitelé vůz Ferrari 360 jako velmi spolehlivý. Je to však „Ferrari“se vším všudy, vyžaduje jiný přístup a v mnohých ohledech je křehčí než třeba vozy Porsche. Model 360 lze označit za poslední mechanické Ferrari, jeho nástupce F430 má celou řadu elektronických systémů.


Autor: Ferrari 360 Challenge Stradale

Nejspolehlivější verzí bude 360 Modena s manuální převodovkou. Nejvíc sexy variantou je Spider s převodovkou F1. Ceny začínají pod hranicí 50 000 €, ale lepší bude se poohlédnout po vozech s cenou 60 000 € a vyšší. Výjimkou je vzácná verze 360 Challenge Stradale, které se vyrobilo pouhých 1288 kusů. Ceny této verze se v současné době pohybují kolem 200 000 € a klesat pravděpodobně už nebudou. Na závěr jedna rada – je lepší koupit auto, které více jezdilo a bylo dobře servisováno, než to, které většinu svého života jen stálo.

Mohlo by vás zajímat: Ferrari 430 Scuderia

Podobné články:

Napsat komentář